Regulamin Izby Poselskiej

Robert I, RS.
król-senior
Posty: 605
Rejestracja: 22 cze 2010, 10:09
Numer GG: 3258225
NIM: 833216
Herb: r02
Lokalizacja: Ekorre, Książęce Miasto Buuren
Kontakt:

Regulamin Izby Poselskiej

Post autor: Robert I, RS. »

UCHWAŁA IZBY POSELSKIEJ
z dnia 23 stycznia 2011 r.

Regulamin Izby Poselskiej


Rozdział I.
Postanowienia wstępne.

Art. 1.
1. Izba Poselska Królestwa Dreamlandu, zwana dalej "Izbą", wykonuje
swoje kompetencje zgodnie z Konstytucją Królestwa, ustawami federalnymi,
dekretami królewskimi i niniejszym Regulaminem.
2. W sprawach nieuregulowanych aktami normatywnymi wymienionymi w
ustępie poprzedzającym, stosuje się utrwalone zwyczaje.

Art. 2.
Uchwały Izby oraz wskazane przez Regulamin jako podlegające ogłoszeniu
decyzje jej funkcjonariuszy podlegają ogłoszeniu w miejscu właściwym do
ogłaszania aktów urzędowych przez organy Królestwa Dreamlandu, według
ustawy federalnej z dnia 17 marca 2004 roku (wraz z późniejszymi
zmianami) o ogłaszaniu aktów urzędowych.

Art. 3.
1. Izba obraduje na forum Izby Poselskiej, zwanym dalej 'forum',
stanowiącym dział Forum Dyskusyjnego Królestwa Dreamlandu.
2. W skład forum wchodzą:
(1) dział główny,
(2) archiwa obrad, osobne dla każdej kadencji,
(3) dział "biura poselskie".
3. Dział główny przeznaczony jest na bieżące obrady Izby.
4. Archiwa obrad - oznaczone w nazwie działu numerem kadencji, której
dotyczą - gromadzą wszystkie wątki zamknięte w danej kadencji.
5. Dział "biura poselskie" mieści biura poselskie, zakładane w postaci
osobnych poddziałów na wniosek posłów lub grup posłów. Poseł lub grupa
posłów może dowolnie ograniczyć prawo publikowania w obrębie swojego biura.

Rozdział II.
Funkcjonariusze Izby.

Art. 4.
1. Pracami Izby kieruje Marszałek Izby Poselskiej, zwany dalej
"Marszałkiem", wybrany przez posłów spośród swego grona w drodze uchwały.
2. Marszałek reprezentuje Izbę na zewnątrz oraz rozstrzyga wątpliwości
prawne związane z funkcjonowaniem Izby.

Art. 5.
1. Do czasu wyboru Marszałka pracami Izby kieruje Marszałek Senior,
wskazany i działający według art. 11 ustawy federalnej z dnia 13 czerwca
2009 roku (wraz z późniejszymi zmianami) o Parlamencie Królewskim.
2. Marszałek Senior ma obowiązek niezwłocznie po objęciu stanowiska
przeprowadzić wybory nowego Marszałka i Wicemarszałka, określając przy
tym termin i formę zgłaszania kandydatur na oba urzędy.

Art. 6.
1. Marszałek może przekazać prowadzenie wybranych spraw i debat Izby Wicemarszałkowi.
2. Marszałek może przekazać Wicemarszałkowi wykonywanie swoich kompetencji na określony czas. Przekazane kompetencje Marszałek może odebrać w każdym czasie.
3. Wicemarszałek wchodzi w kompetencje Marszałka, gdy od złożenia sprawy pod obrady Izby lub od wystąpienia sytuacji wymagającej reakcji i działania Marszałka, upłyną 3 dni.
4. Dokonywanie czynności przekazania, odebrania i wejścia w kompetencje podlega ogłoszeniu na forum Izby Poselskiej lub w wątku konkretnej sprawy.

Art. 7.
1. Każdy poseł ma prawo w dowolnej chwili złożyć wniosek z projektem
uchwały o stwierdzeniu nieaktywności osoby pełniącej kompetencje
Marszałka. Uchwała wskazuje, który z posłów przejmuje kompetencje Marszałka.
2. Jeśli w ciągu 7 dni od zgłoszenia wniosku, o którym mowa w ustępie
poprzedzającym, osoba pełniąca kompetencje Marszałka nie otworzy w tej
sprawie debaty, uznaje się, że wnioskowana uchwała została automatycznie
przyjęta.
3. Uchwała, o której mowa w ustępie poprzedzającym, podlega ogłoszeniu
przez osobę przejmującą kompetencje Marszałka w jej wyniku.

Art. 8.
Każdy poseł ma prawo w dowolnej chwili złożyć wniosek z projektem
uchwały o zmianie Marszałka.

Art. 9.
1. Marszałek lub Wicemarszałek traci swój urząd w chwili wygaśnięcia lub
utraty mandatu poselskiego, dobrowolnego zrzeczenia się urzędu lub na
mocy odpowiedniej uchwały Izby.
2. W chwili utraty urzędu przez Marszałka jego kompetencje przejmuje
Wicemarszałek. W razie braku Wicemarszałka, nowego Marszałka wskazuje
Król w drodze postanowienia królewskiego. Nowy Marszałek zobowiązany
jest niezwłocznie przeprowadzić wybory Wicemarszałka.

Rozdział III.
Obrady Izby.

Art. 10.
1. Izba podejmuje decyzje w drodze uchwał.
2. Jeśli niniejszy Regulamin nie określa tego inaczej, uchwały przyjmuje
się zwykłą większością głosów.

Art. 11.
Wiadomości na forum Izby należą do jednej z kategorii:
(1) wnioski,
(2) debaty,
(3) głosowania,
(4) informacje Marszałka,
(5) wystąpienia.

Art. 12.
1. Wnioski składają posłowie i osoby posiadające inicjatywę ustawodawczą, którym przysługuje czynne prawo dostępu do forum.
2. Wnioski zawierają w temacie wiadomości oznaczenie "[WNIOSEK]".
3. Wnioski zawsze zawierają w treści wiadomości poprawnie skonstruowany
projekt ustawy federalnej lub uchwały Izby.
4. Projekt ustawy federalnej musi spełniać wymogi art. 12 ustawy
federalnej z dnia 13 czerwca 2009 roku (wraz z późniejszymi zmianami) o
Parlamencie Królewskim.
5. Wnioski są adresowane do Marszałka, inni posłowie nie odpowiadają na nie.
6. Marszałek przyjmuje wnioski i poddaje je pod obrady w formie debaty w
porządku według daty zgłoszenia.
7. Marszałek może poddać wniosek od razu pod głosowanie, jeżeli nie jest
on projektem ustawodawczym, a jedynie projektem, który dotyczy
wewnętrznej organizacji prac Izby.

Art. 13.
1. Debaty otwiera Marszałek:
(a) na wniosek posłów lub innych organów lub osób posiadających prawo do
składania wniosku,
(b) skreślony
2. Debata powinna zostać otwarta w ciągu 7 dni od złożenia wniosku; w
uzasadnionych przypadkach Marszałek może przedłużyć ten termin o kolejne
7 dni.
3. skreślony
4. Otwierając debatę, Marszałek umieszcza w temacie oznaczenie
"[DEBATA]" oraz nadaje jej sygnaturę z numerem porządkowym i oznaczeniem
kadencji. W przypadku, gdy debata dotyczy złożonego wniosku, Marszałek
otwiera debatę w wątku z wnioskiem, zmieniając odpowiednio jej temat.
5. Debata toczy się wyłącznie w otwartym przez Marszałka wątku.
6. Marszałek może podzielić debatę na osobne wątki, sygnując je tą samą
sygnaturą z dodaniem kolejnych liter alfabetu.
7. W ramach otwartej debaty wypowiadać się mogą wszyscy mający prawo
czynnego dostępu do prac Izby.
8. Jeśli wnioskodawcy lub przedstawicielowi wnioskodawcy nie przysługuje
czynne prawo dostępu do prac Izby, zostaje ono mu przydzielone
automatycznie w zakresie wypowiadania się w ramach debaty dotyczącej
wnioskowanego przez niego projektu.
9. Debata trwa do chwili zamknięcia jej przez Marszałka.
10. Marszałek zamyka debatę po upływie przynajmniej 7 dni od jej
otwarcia, lub - w przypadku wymuszających pośpiech okoliczności - po
upływie przynajmniej 3 dni od jej otwarcia.
11. Na wniosek jednego z posłów Marszałek może zakończyć debatę jeżeli trwała ona dłużej niż 3 dni.

Art. 14.
1. W ramach debaty posłowie mogą zgłaszać poprawki do omawianego projektu.
2. Wniesienie poprawki musi być wyraźnie zaznaczone w treści wiadomości
i zawierać zmieniony tekst ze wskazaniem jego docelowego miejsca w
projekcie.
3. Jedna poprawka może uwzględniać zmiany w więcej niż jednym miejscu w
projekcie.
4. Jeśli nie jest to wyraźnie zaznaczone, wszystkie zmiany zaproponowane
w formie poprawki w jednej wiadomości są traktowane jako jedna poprawka.
5. Prawidłowo wniesione poprawki poddawane są pod głosowanie po
zakończeniu debaty.
6. Jeśli wnioskodawca wnosi autopoprawkę, jest ona przyjmowana do
projektu bez głosowania.
7. Poprawki pokrywające się z autopoprawkami nie są poddawane pod
głosowanie.

Art. 15.
1. Głosowania przeprowadza się w wątku danej debaty.
2. Głosowania otwiera Marszałek po zamknięciu debaty, podwieszając wątek
oraz zmieniając w temacie wątku oznaczenie "[DEBATA]" na "[GŁOSOWANIE -
DO X]", gdzie X jest datą planowanego zamknięcia głosowania.
3. Wiadomość otwierająca głosowanie zawiera w treści głosowany projekt
ustawy federalnej, uchwały Izby lub poprawki oraz listę posłów
uprawnionych do głosowania.
4. W ramach otwartego głosowania posłowie przesyłają swoje głosy "za",
"przeciw" lub "wstrzymuję się", z wyjątkiem przypadków określonych przez
ustęp 9 niniejszego artykułu.
5. Głosowanie trwa do chwili zamknięcia go przez Marszałka, niezależnie
od wskazanej w temacie wątku daty planowanego zamknięcia.
6. Marszałek zamyka głosowanie po upływie przynajmniej 7 dni od jego otwarcia. Marszałek może zamknąć głosowanie wcześniej, jeśli wszyscy posłowie oddali głos lub jeżeli wynik głosowania został przesądzony.
7. Wiadomość zamykająca głosowanie zawiera w treści statystykę głosów
oraz wynik głosowania.
8. Po przeprowadzeniu głosowań nad poprawkami Marszałek wprowadza w
projekcie przyjęte poprawki, porządkuje numerację, przeprowadza redakcję
stylistyczną, gramatyczną i ortograficzną, a następnie przeprowadza w
tym samym wątku głosowanie nad ostatecznym projektem.
9. Po zamknięciu ostatniego głosowania Marszałek zmienia oznaczenie w
temacie na "[GŁOSOWANIE ZAKOŃCZONE]", odwiesza wątek i zamyka go.
10. W przypadku kilku wykluczających się poprawek lub projektów
dopuszcza się głosowanie alternatywne - wówczas posłowie głosują za
jedną z opcji, przeciw wszystkim lub wstrzymują się od głosu.

Art. 16.
1. Informacje Marszałka Izby Poselskiej ogłasza Marszałek.
2. Wiadomości wysyłane jako informacje Marszałka zawierają w temacie
oznaczenie "[INFORMACJA]".

Art. 17.
1. Wystąpienie może wygłosić każdy mający prawo czynnego dostępu do prac
Izby.
2. Wystąpieniami są wszystkie wiadomości nie klasyfikujące się do
pozostałych kategorii, m.in. oświadczenia, interpelacje, mowy Jego
Królewskiej Mości, expose Premiera Rządu Królewskiego, opinie wezwanych
ekspertów, wypowiedzi gości zagranicznych.

Art. 18.
1. Ewentualnej dyskusji pod informacjami Marszałka lub wystąpieniami nie
traktuje się jako debaty.
2. Marszałek zamyka wątki z informacjami Marszałka lub wystąpieniami po
upływie przynajmniej 7 dni od ostatniej wiadomości.

Art. 19.
1. Po upływie przynajmniej 7 dni od zamknięcia wątku z wnioskiem, debatą
lub głosowaniem Marszałek przenosi go do archiwum obrad danej kadencji.
2. Bezpośrednio po zamknięciu wątku z informacją Marszałka lub
wystąpieniem Marszałek przenosi go do archiwum obrad danej kadencji.
3. Wątki podwieszone pozostają w dziale głównym przynajmniej do chwili
odwieszenia.
4. W przypadku, gdy zachodzi potrzeba ponownego otwarcia zamkniętego
wątku, Marszałek otwiera go i przenosi z archiwum do działu głównego,
informując w jego obrębie o ponownym otwarciu.

Art. 20.
1. Marszałek ma prawo zmiany tematu wszystkich wątków tak, by lepiej
odpowiadał treści lub wpasowywał się w przyjęty porządek obrad.
2. Marszałek ma prawo podwiesić dowolny wątek.
3. Marszałek ma prawo odwiesić dowolny wątek, z wyjątkiem trwającego
głosowania.

Art. 21.
Wszystkie zapisy art. 12-20 stosuje się analogicznie do Wicemarszałka w
przypadku spraw przez niego prowadzonych.

Rozdział IV.
Postanowienia końcowe.

Art. 22.
1. Regulamin niniejszy podlega ogłoszeniu.
2. Z chwilą wejścia w życie niniejszego Regulaminu traci moc Regulamin
dotychczas obowiązujący.
3. Dotychczasowi funkcjonariusze Izby Poselskiej zachowują swoje stanowiska.
* * *
Rejestr zmian:
1. Tekst aktualizowany 23 stycznia 2011 r. przez Marszałka IP XVI kadencji króla seniora Pavla Svobodę.
2. Aktualizacja na podstawie UIP o zmianie regulaminu IP (z dn. 18.11.2013r.) -- Siergiusz baron Asketil, Wicemarszałek Izby Poselskiej XXII kadencji
3. Aktualizacja na podstawie UIP o zmianie regulaminu IP (z dn. 19.11.2013r.) -- Siergiusz baron Asketil, Wicemarszałek Izby Poselskiej XXII kadencji
4. Aktualizacja na podstawie UIP o zmianie regulaminu IP (z dn. 06.07.2014r.) -- Siergiusz hrabia Asketil, Wicemarszałek Izby Poselskiej XXIV kadencji
5. Aktualizacja na podstawie UIP ws zmiany regulaminu IP (z dn. 24.12.2014r.) -- król senior Pavel Svoboda, Marszałek Izby Poselskiej XXV kadencji
Ostatnio zmieniony 24 gru 2014, 14:57 przez Pavel Svoboda, łącznie zmieniany 5 razy.
Powód: aktualizacja
Zablokowany

Wróć do „Archiwum generalne Izby Poselskiej”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości