2/XVII [GŁOSOWANIE ZAKOŃCZONE] Dostępność forum Izby

Edward I Artur

2/XVII [GŁOSOWANIE ZAKOŃCZONE] Dostępność forum Izby

Post autor: Edward I Artur »

Otwieram debatę i przekazuję dwie wypowiedzi posłów z debaty w tej sprawie prowadzonej w poprzedniej kadencji:
Pavel Svoboda pisze:Szanowni Posłowie,

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, prawo biernego dostępu do forum Izby Poselskiej przysługuje wszystkim obywatelom Królestwa. Ten przepis reprezentowany jest w praktyce przez fakt, że forum Izby widoczne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników forum. To oczywiście nie oznacza wyłącznie obywateli KD, jednak ogranicza dostęp tym obcokrajowcom, którzy nie założyli na naszym forum konta.

Sytuację zmienia nieco fakt, że wątki z Izby Poselskiej są obecnie wczytywane na stronie głównej Królestwa. Za pośrednictwem tych linków także osoby nieposiadające konta na forum mogą uzyskać dostęp do całości forum Izby. Ponadto, na stronie Izby Poselskiej umieściłem bezpośredni link to forum Izby, który również ujawnia jego treść osobom niezalogowanym.

Mamy więc sytuację niekonsekwentną i potencjalnie narażającą na szwank reputację Izby. Jeśli bowiem formalną polityką Królestwa jest ograniczenie dostępu do forum Izby, to jest to polityka bardzo łatwa do obejścia i nieefektywna. Jeśli naszą intencją jest natomiast udostępnianie forum wszystkim, to nieobecność Izby Poselskiej na stronie głównej forum dla niektórych, jest niepotrzebną obstrukcją.

Obowiązujące przepisy pozwalają teoretycznie na blokowanie dostępu do forum Izby nie-obywatelom, jednak wcale tego, moim zdaniem, nie wymuszają. Z prawnego punktu widzenia, nic nie stoi na przeszkodzie, jak sądzę, by forum Izby było otwarte dla wszystkich. Miałoby to tę zaletę, że pozwalałoby potencjalnym nowym obywatelom na przyjrzenie się naszej bodaj najciekawszej instytucji politycznej, zanim podejmą decyzję o rejestracji.

Jeśli jednak chcemy ograniczenia dostępu przynajmniej tym nie-obywatelom, którzy nie posiadają konta na forum, jest to technicznie wykonalne. Mogę z łatwością usunąć link ze strony Izby, a w czytniku na stronie głównej dałoby się zapewne bez problemu odfiltrować nasze wątki.

Zwracam się więc do Panów posłów z zapytaniem: czy chcemy pełnego odblokowania dostępu do forum, czy też usunięcia wszelkich bezpośrednich linków do toczących się debat, ewentualnie utrzymania stanu obecnego? Osobiście skłaniam się ku pierwszej opcji, a ostatnią uważam za najgorszą.

Zarządzam debatę do 16 marca. Zależnie od odpowiedzi Panów posłów, zdecydujemy, czy podjąć uchwałę i jaką.

Z poważaniem,
(-) Pavel Svoboda, r.s.
Marszałek Izby Poselskiej
Ghardin pisze:Mnie najbardziej przekonuje opcja otwartego dostępu do forum Izby. Skoro udostępniamy treść forum Izby obywatelom Królestwa, to i tak o zachowywaniu jakiejkolwiek tajemnicy nie ma mowy. Nie widzę więc żadnych przeciwwskazań, by bierny dostęp do prac Izby był powszechny, również dla osób niezarejestrowanych/niezalogowanych na forum czy niebędących obywatelami Królestwa.

_________________
ax. Ghardin, OCO
Debata trwa do 5 maja.

--
(-) Edward A. Krieg, RS.
Marszałek Izby Poselskiej
Edek
Posty: 268
Rejestracja: 6 gru 2010, 15:57
Numer GG: 5885354
NIM: 775682
Lokalizacja: Morburg
Kontakt:

Re: 2/XVII [DEBATA] Dostępność forum Izby

Post autor: Edek »

Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!

Moim skromnym zdaniem wgląd na forum IP(bierny dostęp) powinni mieć wszyscy, zarówno goście odwiedzający nasz kraj jak i obywatele. Nie ma powodu tego zakazywać. Wyjątkiem powinien być dostęp do informacji, których ujawnienie mogłoby narazić na szkodę Królestwo, ale to jest chyba sprawa oczywista.
(-) hr. Etherard de Godwin
Edward I Artur

Re: 2/XVII [DEBATA] Dostępność forum Izby

Post autor: Edward I Artur »

Ja również skłaniam się ku pełnemu odblokowaniu forum. Biorąc pod uwagę głos posła Godwina i fakt, że posłowie JKW Pavel i JXW Ghardin zapewne nie zmienili zdania od czasu swoich wystąpień w debacie poprzedniej kadencji, to zdaje się, że jesteśmy w tej sprawie bliscy konsensu.
Edward I Artur

Re: 2/XVII [DEBATA] Dostępność forum Izby

Post autor: Edward I Artur »

Zamykam debatę. Opracuję propozycje zmian prawnych stosownie do propozycji, które padły w toku debat obu kadencji.
Edward I Artur

Re: 2/XVII [DEBATA] Dostępność forum Izby

Post autor: Edward I Artur »

Szanowni Panowie Posłowie,
Wysoka Izbo,

Zgodnie z zapowiedzią, prezentuję projekt ustawy o zmianie ustawy o Parlamencie Królewskim - rozszerzający bierny dostęp do sali obrad Izby (w art. 9, w miejsce słów "wszyscy obywatele Królestwa", wprowadza po prostu słowo "wszyscy").
Zgodnie z moją analizą, ustawa nie wymaga innych zmian - podobnie jak obowiązujący Regulamin Izby Poselskiej.

Planowałem dotychczas planowaną debatę uznać za debatę nad projektem i przejść od razu do głosowania, natomiast obowiązujący Regulamin Izby niewątpliwie nie daje mi takiej możliwości.

Debata nad projektem potrwa do 20 maja 2011 roku.

/PROJEKT/

USTAWA FEDERALNA
z dnia ...

o zmianie ustawy federalnej o Parlamencie Królewskim.

Art. 1.
W ustawie federalnej z dnia 13 czerwca 2009 roku [j.t. z dn. 14.11 2010 roku] wprowadza się następujące zmiany:
(1) art. 9 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"Bierne prawo dostępu do sali obrad Izby przysługuje każdemu; przez bierne prawo dostępu rozumie się możliwość przeglądania treści postów opublikowanych w sali obrad Izby."

Art. 2.
Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

UZASADNIENIE

Projekt zmienia ustawę o Parlamencie Królewskim wyłącznie w zakresie rozszerzenia biernego dostępu do sali obrad Izby - prawo dostępu uzyskują wszyscy zainteresowani, nie tylko obywatele Królestwa.

Projekt niniejszy likwiduje dotychczasową niekonsekwencję: wprawdzie zgodnie z ustawą bierny dostęp posiadają wyłącznie obywatele Królestwa, natomiast treść obrad i tak jest ujawniana poprzez przyjęte rozwiązania techniczne w taki sposób, że mogą się z nimi zapoznać wszyscy zainteresowani (także spoza Dreamlandu). Po przyjęciu projektu archiwa obrad Izby Poselskiej będą dostępne dla każdego, kto będzie miał wolę zapoznania się z tymi materiałami.

/KONIEC/
Edward I Artur

Re: 2/XVII [DEBATA] Dostępność forum Izby

Post autor: Edward I Artur »

/TEKST JEDNOLITY/

USTAWA FEDERALNA
z dnia 13 czerwca 2009 roku

o Parlamencie Królewskim.

DZIAŁ I
Parlament Królewski

Rozdział I
Przepisy ogólne dotyczące Parlamentu Królewskiego

Art. 1.
Parlament Królewski składa się z posłów i senatorów skupionych w izbach Parlamentu.

Art. 2.
1. Parlament Królewski w składzie obu izb obraduje w sprawach:
(1) o przyjęcie poprawek do Konstytucji;
(2) o udzielenie Premierowi Rządu Królewskiego wotum zaufania, zgodnie z art. 39a ust. 2 Konstytucji;
(3) o uchylenie królewskiego weta ustawodawczego;
(4) o postawienie Króla w stan oskarżenia, zgodnie z art. 33 ust. 1 Konstytucji.
(5) skreślony
2. Parlament Królewski w składzie obu izb obraduje w innych sprawach, gdy przepisy konstytucyjne lub ustawowe tak stanowią.

Art. 3.
Obrady Parlamentu Królewskiego w składzie obu izb zwołuje Marszałek Izby Poselskiej.

Art. 4.
Parlament Królewski w składzie obu izb reprezentują wspólnie obaj Marszałkowie izb.

Rozdział II
Tryb pracy Parlamentu Królewskiego

Art. 5.
1. Parlament Królewski w składzie obu izb obraduje na Forum Dyskusyjnym Królestwa Dreamlandu (zwanym dalej Forum) w dziale ‘Parlament Królewski’ (zwanym dalej salą obrad Parlamentu).
2. Czynne lub bierne prawo dostępu do sali obrad Parlamentu Królewskiego przysługuje wszystkim osobom posiadającym czynne lub bierne prawo dostępu do sal Izby i Senatu.

Art. 6.
1. Obradami Parlamentu Królewskiego kieruje Marszałek Izby Poselskiej.
2. Obradami może kierować Marszałek Senatu Królewskiego lub Wicemarszałek jednej z izb, jeśli Marszałkowie tak postanowią.
3. Kierujący obradami Parlamentu zobowiązany jest po zakończeniu każdej sprawy przesłać cały jej przebieg w zbiorczym mailu na listę dyskusyjną ‘dreamsejm@yahoogroups.com‘.

DZIAŁ II
Izba Poselska

Rozdział III
Przepisy ogólne

Art. 7.
Izba Poselska jest demokratyczną reprezentacją obywateli Królestwa.

Art. 8.
Izba Poselska składa się z posłów wybranych na pięciomiesięczną kadencję przez obywateli Królestwa w wyborach powszechnych i większościowych, w tajnym głosowaniu, przeprowadzonych według przepisów odrębnych.

Rozdział IV
Tryb pracy Izby Poselskiej

Art. 9.
1. Izba obraduje na Forum w dziale ‘Izba Poselska’ (zwanym
dalej salą obrad Izby).
2. Czynne i bierne prawo dostępu do sali obrad Izby przysługuje wszystkim posłom, senatorom, członkom Rządu Królewskiego, Prezesowi Sądu Królestwa oraz Królowi.
3. Bierne prawo dostępu do sali obrad Izby przysługuje każdemu; przez bierne prawo dostępu rozumie się możliwość przeglądania treści postów opublikowanych w sali obrad Izby.

Art. 10.
1. Pracami Izby Poselskiej kieruje jej Marszałek wybrany przez posłów spośród swego grona.
2. Izba Poselska może wybrać ze swego grona Wicemarszałka lub Wicemarszałków.
3. Marszałek zobowiązany jest po zakończeniu każdej sprawy przesłać cały jej przebieg w zbiorczym mailu na listę dyskusyjną ‘dreamsejm@yahoogroups.com‘.

Art. 11.
1. Do czasu wyboru Marszałka Izby Poselskiej przez posłów, jego kompetencje wykonuje wskazany przez Króla Marszałek Senior.
2. Marszałkiem Seniorem jest ten spośród posłów, który uzyskał najwięcej głosów w ostatnich wyborach do Izby Poselskiej; Marszałka Seniora wskazuje Król. W razie równego podziału głosów oddanych na kandydatów na Marszałka Seniora, Król wskazuje tego, kto dłużej jest obywatelem Królestwa.
3. Marszałek Senior wykonuje kompetencje Marszałka Izby Poselskiej w kwestiach dotyczących wyboru Marszałka i Wicemarszałków Izby Poselskiej, udzielenia Rządowi Królewskiemu wotum zaufania oraz stanowiska Senatu w przedmiocie projektu ustawodawczego.

Art. 12.
Projekt ustawodawczy prawidłowo złożony pod obrady Izby Poselskiej zawiera:
(a) treść proponowanej ustawy;
(b) szczegółowy komentarz wyjaśniający proponowane zmiany, określający intencje projektodawcy i uzasadniający przyjęte rozwiązania;
(c) jednolite teksty wszystkich aktów prawnych zmienianych przez proponowaną ustawę, uwzględniające projektowane zmiany.

Art. 13.
1. Jeżeli ustawa federalna nie stanowi inaczej, Izba Poselska podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
2. Głosowanie przeprowadza się w sali obrad Izby.
3. Głosowanie jest ważne, jeżeli głosy oddała większość posłów.

Art. 14.
Szczegółowy wewnętrzny tryb pracy Izby Poselskiej w zakresie nie uregulowanym niniejszą ustawą, w tym zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej posłów przed Izbą, określa jej Regulamin uchwalony przez Izbę.

Rozdział V
Prawa i obowiązki posłów

Art. 15.
1. Poseł nie jest związany instrukcjami wyborców.
2. Żaden organ federalny lub krajowy nie może podejmować działań o charakterze władczym w celu wymuszenia określonych działań posła.

Art. 16.
1. Za swoją działalność związaną z wykonywaniem mandatu poseł odpowiada wyłącznie przed Izbą Poselską.
2. Ustępu poprzedzającego nie stosuje się, jeżeli działalność posła narusza cudze dobra osobiste.
3. Na wniosek prokuratora, Izba Poselska może wyrazić zgodę na pociągnięcie posła do odpowiedzialności przed sądem w innych sprawach aniżeli naruszenie cudzych dóbr osobistych.
4. Karami dyscyplinarnymi są:
(1) upomnienie udzielone przez Marszałka Izby Poselskiej;
(2) nagana udzielona przez Izbę Poselską;
(3) potrącenie części wynagrodzenia, nie więcej niż 2/3 wynagrodzenia przysługującego za cały okres sprawowania mandatu;
(4) czasowe pozbawienie czynnego dostępu do sali obrad Izby.

Art. 17.
1. Mandat poselski wygasa z chwilą:
(1) zrzeczenia się mandatu;
(2) zrzeczenia się lub utraty obywatelstwa Królestwa;
(3) ogłoszenia prawomocnego orzeczenia sądu o skazaniu posła za popełnienie przestępstwa i wymierzeniu kary skutkującej pozbawieniem lub ograniczeniem praw publicznych.
2. Wygaśnięcie mandatu poselskiego ogłasza Marszałek Izby Poselskiej, podając przyczynę wygaśnięcia.

Art. 18.
1. Posłowi przysługuje wynagrodzenie równe wynagrodzeniu senatora.
2. Posłowi przysługuje prawo zamieszkania w hotelu poselskim przez czas sprawowania mandatu.

Art. 19.
1. Poseł nie może prowadzić działalności nie dającej pogodzić się z godnością sprawowanego urzędu.
2. Posłem nie może być Król, senator Królestwa, sędzia; objęcie wskazanych urzędów jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu poselskiego.

Rozdział VI
Postanowienia szczególne dotyczące Izby Poselskiej

Art. 20.
Izba Poselska skraca kadencję urzędujących posłów większością bezwzględną głosów ogólnej liczby posłów.

Art. 21.
1. Kadencja urzędujących posłów może zostać skrócona, jeżeli w toku kadencji Izba Poselska nie przedstawi w terminie swojej opinii odnośnie co najmniej 3 projektów ustaw federalnych lub w razie nieprzychylenia się przez Króla do wotum nieufności wobec określonego ministra lub całego Rządu Królewskiego.
2. Postanowienie o skróceniu kadencji posłów wydaje Król; postanowienie podlega ogłoszeniu i jest skuteczne z chwilą ogłoszenia.

Art. 22.
W razie skrócenia kadencji posłów, Król wydaje i ogłasza postanowienie o przeprowadzeniu wyborów w ciągu 7 dni od skrócenia kadencji.

DZIAŁ III
Senat Królewski

Rozdział VII
Przepisy ogólne dotyczące Senatu Królewskiego

Art. 23.
Senat Królewski składa się z pięciu senatorów, po jednym z każdej prowincji.

Art. 24.
Senat Królewski uczestniczy w procedurze legislacyjnej na zasadach prawem przewidzianych, a także wykonuje inne kompetencje, zgodnie z odnośnymi przepisami i zwyczajem.

Rozdział VIII
Tryb pracy Senatu Królewskiego

Art. 25.
(skreślony)

Art. 25a.
Czynne i bierne prawo dostępu do sali obrad Senatu przysługuje wszystkim senatorom, Premierowi Rządu Królewskiego, Prezesowi Sądu Królestwa oraz Królowi.

Art. 26.
(skreślony)

Art. 27.
(skreślony)

Art. 28.
(skreślony)

Art. 29.
W zakresie nie uchybiającym przepisom Konstytucji, ustaw federalnych i dekretów królewskich Senat Królewski określa swój ustrój wewnętrzny oraz tryb prowadzenia obrad, a także sposób wykonywania konstytucyjnych i ustawowych obowiązków innych organów publicznych wobec Senatu Królewskiego.

Rozdział IX
Senatorowie

Art. 30.
1. Senatorami są Namiestnicy Koronni.
2. Senatorem może być zastępca Namiestnika Koronnego przez niego wskazany i zaakceptowany przez Króla. Król postanawia o powołaniu senatora na czas nieoznaczony.
2. Ustęp poprzedzający nie wyklucza przyjęcia przez prowincję środków zmierzających do poddania kandydatur na senatora osądowi demokratycznemu.
3. Namiestnik Koronny nie może łączyć swojej funkcji z mandatem senatora reprezentującego inną prowincję.

Art. 31.
Senatorowie nie mogą prowadzić działalności nie dającej się pogodzić z godnością zajmowanego urzędu.

Art. 32.
Wynagrodzenie senatorów określają przepisy odrębne.

Art. 33.
1. Do wygaśnięcia mandatu senatora art. 17 niniejszej ustawy stosuje się odpowiednio.
2. Jeśli wygasł mandat senatora powołanego zgodnie z art. 30 ust. 2 niniejszej ustawy, mandat senatora obejmuje właściwy Namiestnik Koronny. Jeśli wygasł mandat senatora będącego jednocześnie Namiestnikiem Koronnym, Król niezwłocznie wyznacza i powołuje senatora.

DZIAŁ IV
Wzajemny stosunek izb i stosunek wobec organów zewnętrznych

Rozdział X
Przepisy ogólne

Art. 34.
Izby Parlamentu Królewskiego i ich funkcjonariusze w ramach stosunków wzajemnych izb oraz stosunków z innymi organami i funkcjonariuszami Królestwa obowiązani są realizować ducha i literę prawa, a także w sposób optymalny realizować zasadę lojalnej i szczerej współpracy.

Art. 35.
Funkcjonariusze Parlamentu Królewskiego i jego izb w swych działaniach mają na względzie zasady uczciwości i etyki pracowników administracji publicznej.

Rozdział XI
Procedura legislacyjna

Art. 36.
Organy kształtujące procedurę legislacyjną mają na względzie przepisy Konstytucji, a w szczególności art. 37 Konstytucji.

Art. 37.
1. Projekt ustawodawczy, który w chwili zakończenia kadencji Izby został przegłosowany przez Izbę, ale nie został rozpatrzony przez Senat Królewski bądź Króla jest dalej rozpatrywany przez właściwe organy.
2. Jeżeli w przypadku opisanym w ustępie poprzedzającym projekt ustawodawczy zgodnie z art. 37 ust. 5 lub 8 Konstytucji powróci do Izby, rozpatruje go Izba nowej kadencji.

Art. 38.
1. Jeśli odnośny przepis stanowi o przekazaniu projektu ustawodawczego innemu organowi lub też otrzymanego projektu ustawodawczego izbie Parlamentu Królewskiego, w tym w ramach inicjatywy ustawodawczej, projekt przekazuje się niezwłocznie.
2. Terminy określone w art. 37 Konstytucji nie podlegają konwalidacji. Jeśli nawet izba Parlamentu Królewskiego podjęła działanie w terminie, a jej Marszałek nie przekazał o tym informacji Marszałkowi drugiej izby lub też Królowi albo nie ogłosił przyjętego aktu urzędowego zgodnie z przepisami odrębnymi, upływ przysługującego terminu uważa się za bezskuteczny.

Rozdział XII
Stosunek izb Parlamentu Królewskiego wobec organów zewnętrznych

Art. 39.
1. (skreślony)
2. Izba Poselska może w uchwalonym przez siebie regulaminie zastrzec, że z uwagi na porządek debaty senator musi wnieść o wskazanie momentu, w którym może zabrać głos, przy czym nie może to uchybiać prawu senatora do zabrania głosu.

Art. 40.
Mowy tronowej nie czyni się przedmiotem debaty.

Art. 41.
1. Odebrawszy wniosek o udzielenie wotum zaufania wobec Premiera Rządu Królewskiego, zgodnie z art. 39a ust. 1 Konstytucji, Marszałek Izby Poselskiej obowiązany jest nadać sprawie udzielenia wotum zaufania priorytet przed innymi sprawami rozpoznawanymi przez Izbę Poselską, poza sprawą rozpatrzenia stanowiska Senatu Królewskiego wobec projektu ustawodawczego.
2. Do wniosku o udzielenie wotum zaufania wobec Premiera Rządu Królewskiego stosownie do art. 39a ust. 2 Konstytucji przepis ustępu poprzedzającego stosuje się odpowiednio, przy czym Marszałek Izby Poselskiej niezwłocznie zwołuje obrady Parlamentu Królewskiego w składzie obu izb.

Art. 42.
1. Każda z izb Parlamentu Królewskiego może zwrócić się do Króla o odwołanie określonego ministra lub całego Rządu Królewskiego.
2. Senat Królewski zwraca się do Króla o odwołanie całego Rządu Królewskiego na wniosek wskazujący imiennie nowego Premiera Rządu Królewskiego.
3. Do Izby Poselskiej przepis ustępu poprzedzającego stosuje się odpowiednio, przy czym zwraca się ona do Króla o odwołanie Premiera Rządu Królewskiego, co jest uznawane za skierowane wobec całego Rządu Królewskiego.

Art. 43.
W zakresie nieuregulowanym stosuje się regulaminy izb Parlamentu Królewskiego i utrwalone zwyczaje.

/KONIEC J.T./
Edek
Posty: 268
Rejestracja: 6 gru 2010, 15:57
Numer GG: 5885354
NIM: 775682
Lokalizacja: Morburg
Kontakt:

Re: 2/XVII [DEBATA] Dostępność forum Izby

Post autor: Edek »

Nie będzie to zaskoczeniem, jeśli powiem, że popieram te zmiany.
(-) hr. Etherard de Godwin
Awatar użytkownika
Pavel Svoboda
król-senior
Posty: 1139
Rejestracja: 13 wrz 2010, 15:02
Numer GG: 1935862
NIM: 509280
Kontakt:

Re: 2/XVII [DEBATA] Dostępność forum Izby

Post autor: Pavel Svoboda »

Panie Marszałku,

Czy naprawdę ta zmiana jest w Pańskiej opinii niezbędna? Czy z ustawy w obecnym brzmieniu można wywnioskować zakaz udzielenia biernego dostępu do obrad Izby innym osobom niż grupy wymienione w ustawie? Czy nie jesteśmy przesadnie legalistyczni? Jak by nie patrzeć, od chwili przenosin sali obrad na forum, obrady były dostępne dla wszystkich zalogowanych użytkowników forum. Jak wiadomo, w tej grupie znajduje się wielu obcokrajowców. Jak dotąd nikt nie zgłaszał co do tego zastrzeżeń. Co więcej, archiwum listy Senatu również otwarte jest dla wszystkich odwiedzających i status obywatelstwa nie jest sprawdzany. Jeśli nawet Marszałek Senatu nie widzi tu niezgodności z przepisami, to my chyba możemy spać spokojnie :)

Proponuję ograniczyć się do uchwały, bądź - biorąc pod uwagę bezsporność sprawy - zwrócenie się przez Marszałka bezpośrednio do Króla z prośbą o odblokowanie akcesu do forum Izby.
(-) Pavel Svoboda, r.s.
Edward I Artur

Re: 2/XVII [DEBATA] Dostępność forum Izby

Post autor: Edward I Artur »

Wasza Królewska Wysokość, Panie Premierze,

Debata w tej sprawie trwała już od poprzedniej kadencji. Moją intencją jest przede wszystkim zakończenie sprawy, której nie udało się sfinalizować Izbie Poselskiej XVI kadencji. Sam Pan Premier, jako ówczesny Marszałek Izby Poselskiej, w ramach debaty poselskiej zwracał uwagę, że: "Mamy więc sytuację niekonsekwentną i potencjalnie narażającą na szwank reputację Izby. Jeśli bowiem formalną polityką Królestwa jest ograniczenie dostępu do forum Izby, to jest to polityka bardzo łatwa do obejścia i nieefektywna. Jeśli naszą intencją jest natomiast udostępnianie forum wszystkim, to nieobecność Izby Poselskiej na stronie głównej forum dla niektórych, jest niepotrzebną obstrukcją."

Projekt ustawy zmierza bezpośrednio do położenia kresu temu stanowi "niekonsekwencji".

Obecna redakcja art. 9 ust. 3 ustawy o Parlamencie Królewskim w moim rozumieniu nie dozwala na to, by rozszerzać krąg uprawnionych do biernego dostępu o inne kategorie osób niż "obywatele Królestwa". Sama uchwała Izby Poselskiej nic w tym zakresie nie zmieni.

Rozumiem jednak pogląd, że przyjmowanie w tej, bezspornej sprawie aktu ustawowego - i to wykreślającego zaledwie dwa słowa z jednego przepisu obowiązującej ustawy - może być widziane jako nadmierny formalizm. Proponuję wobec tego następujące rozwiązanie: poczekam trzy dni. Jeśli w tym czasie jeszcze co najmniej dwóch posłów oświadczy tutaj, że Izba powinna zwrócić się do Jego Królewskiej Mości o uregulowanie tej sprawy dekretem królewskim, zwrócę się z takim wnioskiem do Korony i wstrzymam debatę do czasu decyzji JKM. Jeśli nie, będziemy procedować dalej regulaminowym trybem.
Mam nadzieję, że to satysfakcjonujące rozwiązanie.
Awatar użytkownika
Pavel Svoboda
król-senior
Posty: 1139
Rejestracja: 13 wrz 2010, 15:02
Numer GG: 1935862
NIM: 509280
Kontakt:

Re: 2/XVII [DEBATA] Dostępność forum Izby

Post autor: Pavel Svoboda »

Mówiłem o niekonsekwencji w praktyce. Nie odnosiłem się do stanu prawnego. Zmiana ustawy, bez względu na to czy ustawowo czy dekretem, nigdy nie była moją intencją, gdy otwierałem tę debatę. Powiedziałem nawet: Obowiązujące przepisy pozwalają teoretycznie na blokowanie dostępu do forum Izby nie-obywatelom, jednak wcale tego, moim zdaniem, nie wymuszają.

Jeśli jednak moja powyższa interpretacja jest błędna, to oczywiście zmienić ustawę należy - choćby dlatego, że obcokrajowcy (zalogowani na forum) mają dostęp do tego forum od ponad pół roku.
(-) Pavel Svoboda, r.s.
Edward I Artur

Re: 2/XVII [DEBATA] Dostępność forum Izby

Post autor: Edward I Artur »

Przepraszam za złe zinterpretowanie wystąpienia Pana Premiera.

Mawia się, że gdzie dwóch prawników, tam trzy opinie. Jednak, jak już wspominałem, w moim przekonaniu ustawa nie dozwala udostępnienia sali obrad Izby Poselskiej dla osób nie będących obywatelami Królestwa. Odnośny przepis brzmi bowiem (art. 9 ust. 3 ustawy o Parlamencie Królewskim): Bierne prawo dostępu do sali obrad Izby przysługuje każdemu obywatelowi Królestwa; przez bierne prawo dostępu rozumie się możliwość przeglądania treści postów opublikowanych w sali obrad Izby.

Przy twórczej wykładni możnaby ewentualnie twierdzić, że to rodzaj dyrektywy ustanawiającej minimalny standard, który musi być zachowany (upraszczając: Bierne prawo dostępu do sali obrad Izby przysługuje [co najmniej] każdemu obywatelowi Królestwa) - ale biorąc pod uwagę choćby systematykę ustawy, uważam, że byłby to pogląd nieuprawniony i zdecydowanie zbyt daleko idący.
Awatar użytkownika
ghardin
Posty: 267
Rejestracja: 26 sie 2010, 17:21
NIM: 544409
Kontakt:

Re: 2/XVII [DEBATA] Dostępność forum Izby

Post autor: ghardin »

EdwardArtur pisze:Przy twórczej wykładni możnaby ewentualnie twierdzić, że to rodzaj dyrektywy ustanawiającej minimalny standard, który musi być zachowany (upraszczając: Bierne prawo dostępu do sali obrad Izby przysługuje [co najmniej] każdemu obywatelowi Królestwa) - ale biorąc pod uwagę choćby systematykę ustawy, uważam, że byłby to pogląd nieuprawniony i zdecydowanie zbyt daleko idący.
Dlaczego jednak nie przyjąć takiej właśnie wykładni, jeśli pozwoli to uniknąć niepotrzebnej procedury nowelizacyjnej w oczywistej sprawie? Jeśli w przyszłości ktoś będzie miał poważne wątpliwości, wystąpi z zapytaniem do Sądu - i dopiero wówczas Sąd określi, jaka wykładnia jest właściwa. Dopiero wówczas - jeśli będzie potrzeba - dokona się nowelizacji ustawy.

Samą ideę otwarcia Izby nadal popieram - i jeśli większość Posłów uzna nowelizację ustawy za konieczną w tym celu, oczywiście poprę projekt.
ax. Ghardin, OCO
Edward I Artur

Re: 2/XVII [DEBATA] Dostępność forum Izby

Post autor: Edward I Artur »

ghardin pisze:Dlaczego jednak nie przyjąć takiej właśnie wykładni, jeśli pozwoli to uniknąć niepotrzebnej procedury nowelizacyjnej w oczywistej sprawie? Jeśli w przyszłości ktoś będzie miał poważne wątpliwości, wystąpi z zapytaniem do Sądu - i dopiero wówczas Sąd określi, jaka wykładnia jest właściwa. Dopiero wówczas - jeśli będzie potrzeba - dokona się nowelizacji ustawy.
Jeśli zdajemy sobie sprawę, że wykładnia jest w najlepszym razie naciągana, to nie powinniśmy jej stosować. Odpowiedzialni jesteśmy jako posłowie za stan dreamlandzkiego prawa, a powstrzymanie się od nowelizacji, gdy wiemy, że z oczywistego brzmienia przepisu wynika coś innego, niż uważamy, że powinno wynikać (tym bardziej, gdy Izba jest jednomyślna) - jest błędem zaniechania.
ghardin pisze:Samą ideę otwarcia Izby nadal popieram - i jeśli większość Posłów uzna nowelizację ustawy za konieczną w tym celu, oczywiście poprę projekt.
Podejrzewam, że na tym etapie sprawy nie uda się rozstrzygnąć inaczej niż w głosowaniu.
Edward I Artur

Re: 2/XVII [DEBATA] Dostępność forum Izby

Post autor: Edward I Artur »

Wysoka Izbo,
Szanowni Panowie Posłowie,

Zamykam debatę i otwieram głosowanie. Głosowanie potrwa do 28 maja 2011 roku lub do momentu, gdy wszyscy posłowie oddadzą swe głosy.
Edward I Artur

Re: 2/XVII [DEBATA] Dostępność forum Izby

Post autor: Edward I Artur »

FORMULARZ GŁOSOWANIA 2/XVII:
Ghardin:
Pablo von Neumann:
Etherard de Godwin:
Edward Artur: ZA
Pavel Svoboda:
Awatar użytkownika
ghardin
Posty: 267
Rejestracja: 26 sie 2010, 17:21
NIM: 544409
Kontakt:

Re: 2/XVII [DEBATA] Dostępność forum Izby

Post autor: ghardin »

FORMULARZ GŁOSOWANIA 2/XVII:
Ghardin: WSTRZYMUJĘ SIĘ
Pablo von Neumann:
Etherard de Godwin:
Edward Artur: ZA
Pavel Svoboda:
ax. Ghardin, OCO
Edek
Posty: 268
Rejestracja: 6 gru 2010, 15:57
Numer GG: 5885354
NIM: 775682
Lokalizacja: Morburg
Kontakt:

Re: 2/XVII [GŁOSOWANIE] Dostępność forum Izby - trwa do 28.0

Post autor: Edek »

FORMULARZ GŁOSOWANIA 2/XVII:
Ghardin: WSTRZYMUJĘ SIĘ
Pablo von Neumann:
Etherard de Godwin: ZA
Edward Artur: ZA
Pavel Svoboda:
(-) hr. Etherard de Godwin
Awatar użytkownika
Pavel Svoboda
król-senior
Posty: 1139
Rejestracja: 13 wrz 2010, 15:02
Numer GG: 1935862
NIM: 509280
Kontakt:

Re: 2/XVII [GŁOSOWANIE] Dostępność forum Izby - trwa do 28.0

Post autor: Pavel Svoboda »

FORMULARZ GŁOSOWANIA 2/XVII:
Ghardin: WSTRZYMUJĘ SIĘ
Pablo von Neumann:
Etherard de Godwin: ZA
Edward Artur: ZA
Pavel Svoboda: ZA
(-) Pavel Svoboda, r.s.
Edward I Artur

Re: 2/XVII [GŁOSOWANIE] Dostępność forum Izby - trwa do 28.0

Post autor: Edward I Artur »

Zamykam głosowanie.

Izba Poselska przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy federalnej o Parlamencie Królewskim.

Projekt został przyjęty trzema głosami za przy jednym głosie wstrzymującym się.

Przekazuję projekt Marszałkowi Senatu.
Zablokowany

Wróć do „Archiwum Izby Poselskiej XVII kadencji”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość