pod kryptonimem CZUJNY STRAŻNIK
rozpoczęte 14 marca 2015 roku
miejsce: zachodnia część Morza Czarnego
zaangażowane siły:
- 3. Królewski Dywizjon Uderzeniowy (tzw. Flota Surmalajska) z BMW „Hooft Nolta”
2. Dywizjon Okrętów Wsparcia z BMW „Hooft Nolta”
5. Królewska Eskadra Okrętów Podwodnych z BMW „Hooft Nolta”
15 okrętów Królewskiej Marynarki Wojennej w szyku marszowym osiągnęło o godzinie 10:35 północne krańce Morza Czarnego. Akwen ten częściowo międzynarodowych wód stanowi ważne ogniwo łańcucha szlaków żeglugowych okalających Wirtuazję i wschodnią Morenikę. Południowa i centralna część Morza Czarnego została w czerwcu 2013 roku podzielona pomiędzy Dreamland i Solardię, które w pasie granicznym, a w północnej części przez terytorium dreamlandzkie wyznaczyły długi na 440 km szlak żeglugowy zwany Szlakiem Czarnym, z którego mogą korzystać okręty cywilne pływające pod dowolną banderą. Niemal 5,4 tys. marynarzy przybyłych dzisiaj na te wody ma przed następujące cele: ćwiczenie ochrony tego korytarza wodnego przed niedozwolonym przejściem niezidentyfikowanych morskich i powietrznych statków, statków wojennych a także wykonywania zadań z zakresu dozoru żeglugi, strzeżenia granicy państwowej i świadczenia pomocy ratowniczej na morzu.
Po przybyciu na miejsce 3 okręty podwodne otrzymały rozkazy dojścia do kanałów szlaku i wykonywania misji patrolowych i zwiadowczych przy zanurzeniu peryskopowym. Okręty podwodne „Psotnik”, „Merlin” i „Postrach” bez zwłoki ruszyły do wykonywania powierzonych im zadań. Obok nich w komponencie miały brać udział również fregaty i niszczyciel, których celem było ćwiczenie wykrywania jednostek podwodnych, które na ważnych szlakach komunikacyjnych mogą być obecne zawsze. Tak więc chwilę po odejściu od głównego zgrupowania okrętów podwodnych w kierunku południowo-zachodnim ruszyła też fregata „Bormania” i niszczyciel „Wincenty Wałachowski”.
Trzon sił pod zwierzchnictwem okrętu desantowego „Nimitz” wraz z dwoma eskadrami transportowców rozpoczął ćwiczenia polegające na realizacji przejścia okrętów transportowych w konwoju i manewrowania przy zaopatrywaniu okrętów podczas przejścia morzem z wykorzystaniem śmigłowców transportowych i systemów OTY-DO20 służących do przesyłu materiałów płynnych i zaopatrzenia wojskowego stałego dla jednostek bojowych. Zadania te realizowały okręty typu Baradaya, które stanowią podstawowy element morskich sił zaopatrzenia Królewskiej Marynarki Wojennej. W drugiej połowie dnia prowadzono ćwiczenia lotnicze z wykorzystaniem samolotów szturmowych Letrib, które wykonywały zadania patrolowe i szturmowe na cele nawodne z wykorzystaniem działka i rakietotorped. Testy balistyczne wykazały dobrą i bardzo dobra skuteczność ocenianą według standardów MUCEF.
Wieczorem do centrali operacyjnej spłynął komunikat z Sztabu Generalnego o nowych zadaniach. Po wystąpieniu Premiera w Parlamencie Królewskim na temat konfliktu hasselandzko-solardyjskiego jednostki biorące udział w manewrach otrzymały rozkaz zabezpieczenia Szlaku Czarnego przed jednostkami morskimi wszelkiego rodzaju pływającymi pod banderą Królestwa Hasselandu. Dowódca formacji postanowił o skierowaniu okrętu „Nimitz” i fregaty „Akadia” na północy odcinek szlaku, natomiast grupa niszczyciela „Droopi” udała się w kierunku południowym, gdzie miała do nich dołączyć fregata uprzednio wysłana na ćwiczenia wykrywania okrętów podwodnych. Jednocześnie nadeszły depesze o wyjściu w morze Grupy Bojowej „Peteru”, która ma zabezpieczyć zachodnie wejście na Szlak Południowodreamlandzki, oraz skierowaniu eskadry korwet rakietowych z patrolu w Cieśninie Arsana ku południowo-wschodnich wybrzeży Weblandu.
Jutro ciąg dalszy ćwiczeń.
(Fotorelacja dostępna będzie w serwisie marynarki po jego przeniesieniu na nowy serwer).
(-) marsz. Daniel markiz von Witt