Korzystając z uprawnień nadanych Nam na mocy UF o inicjatywie ustawodawczej z dnia 25 maja 2012 roku wraz z póź. zm. składamy na ręce Pana Marszałka projekt UF o zmianie minimalnych terminów oddawania głosów w referendum oraz wyborach do IP. Kolorem czerwonym zaznaczyliśmy stosowne zmiany, które projekt ma za zadanie wprowadzić.
(-) Marcin Mikołaj, R.
PROJEKT UF
UZASADNIENIE PROJEKTUUSTAWA FEDERALNA
z dnia
o zmianie minimalnych terminów oddawania głosów w referendum i wyborach do IP.
Artykuł 1.
W ustawie federalnej z dnia 13 czerwca 2009 roku (BPSK nr 2774 wraz z póź. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
(1) artykuł 12 ustęp 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Postanowienie o zarządzeniu wyborów zawiera:
(1) termin zgłaszania kandydatów na posłów, nie krótszy aniżeli 3 dni od dnia następującego po dniu zarządzenia wyborów;
(2) termin oddawania głosów, nie krótszy aniżeli 3 dnia od dnia następującego po dniu ogłoszenia listy kandydatów na posłów.";
(2) artykuł 14a ustęp 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Postanowienie o odroczeniu wyborów zawiera:
(1) termin odroczenia, nie krótszy niż 1 i nie dłuższy niż 3 miesięcy;
(2) termin zgłaszania kandydatów na posłów, nie krótszy aniżeli 7 dni;
(3) termin oddawania głosów, nie krótszy aniżeli 3 dnia od dnia następującego po dniu ogłoszenia listy kandydatów na posłów."
Artykuł 2.
Artykuł 8 ustęp 3 ustawy federalnej z dnia 20 października 2013 roku (BPSK nr 3848 wraz z póź. zm.) otrzymuje brzmienie:
"3. Referendum trwa co najmniej 3 dni."
Artykuł 3.
1. Ustawa wchodzi w życie w terminie 3 dni od ogłoszenia.
2. Jeżeli w czasie wejścia ustawy w życie trwają procedury referendalne lub wyborcze do ich zakończenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
Wysoka Izbo,
Panie Marszałku,
Panowie Posłowie,
Zmiana proponowana przez Koronę ma wpływać na szybsze procedowanie w wyborze organu przedstawicielskiego, czy też zbierania głosów obywatelskich w czasie procedury referendalnej. Uważamy, że obecne przepisy nazbyt rozwlekają wspomniane wyżej procedury przeciągając rozstrzygnięcia dość ważnych kwestii. W czasie koniecznego przyspieszenia życia politycznego, obywatelskiego zbyt długa procedura, a tym samym związanie obywateli ciszą wyborczą oraz referendalną prowadzi do całkowitego zamierania swobodnej dyskusji na tematy polityczne, czym w dużej części żyje społeczność Królestwa. Z doświadczenia jakie wynieśliśmy z piastowania urzędu w Komisji Wyborczej Królestwa, a następnie jako Komisarz Wyborczy Królestwa wiemy, że oddawanie głosów odbywa się w pierwszej fazie wyborów i referendum, zatem późniejsze oczekiwanie nie przynosi zazwyczaj już zmian. Ponadto skrócenie czasu powinno również działać dyscyplinująco na obywateli, którzy ograniczeni do minimum 3 dniowego głosowania pójdą do urn wcześniej.
Korona zastanawia się również nad ewentualnym wyznaczaniem głosowań w terminach "piątek, sobota, niedziela" biorąc pod uwagę, że większość w dni powszednie jest zajęta pracą, szkołą, uczelnią i innymi czynnościami terminy weekendowe byłby optymalne dla wszystkich. Samego pomysłu ostatecznie nie wprowadziliśmy do projektu pozostawiając już tę kwestię Naszemu Parlamentowi; jednocześnie zaznaczamy, że nic nie stoi na przeszkodzie aby utworzyć zwyczaj organizowania przez Koronę właśnie w tych dniach wyborów i referendum bez konieczności stosownego zapisu ustawowego.
Wysoka Izbo,
Wnosimy o zatwierdzenie składanego projektu. W wypadku pojawienia się pytań Korona z chęcią udzieli odpowiedzi.
JEDNOLITE TEKSTY
USTAWA FEDERALNA
z dnia 13 czerwca 2009 roku
Ordynacja wyborcza do Izby Poselskiej
[j.t. z dn. 17 marca 2014 r.]
USTAWA FEDERALNA
z dnia 13 czerwca 2009 roku
Ordynacja wyborcza do Izby Poselskiej
Rozdział I
Przepisy ogólne
Art. 1.
Ustawa określa zasady i tryb zgłaszania kandydatów na posłów, przeprowadzania wyborów oraz warunki ważności i odroczenia wyborów do Izby Poselskiej Królestwa Dreamlandu.
Art. 2.
Ilekroć w ustawie niniejszej jest mowa o wyborach, należy przez to rozumieć wybory do Izby Poselskiej Królestwa Dreamlandu.
Art. 3.
Ilekroć w ustawie niniejszej jest mowa o Izbie, należy przez to rozumieć Izbę Poselską Królestwa Dreamlandu.
Rozdział II
Prawa wyborcze
Art. 4.
1. Czynne prawo wyborcze przysługuje obywatelom Królestwa.
2. Czynne prawo wyborcze nie przysługuje osobom posiadającym prawo stałego pobytu.
Art. 5.
Nie mają czynnego prawa wyborczego (prawa wybierania) osoby pozbawione praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu.
Art. 6.
1. Bierne prawo wyborcze przysługuje temu, komu przysługuje czynne prawo wyborcze; nie narusza to ograniczeń wynikających z innych przepisów.
2. Kandydatem na posła nie może być osoba, wobec której wydano prawomocne orzeczenie sądu stwierdzające utratę prawa wybieralności (biernego prawa wyborczego).
2a. Kandydatem na posła nie może być Komisarz Wyborczy Królestwa.
3. (skreślony)
Rozdział III
Komisarz Wyborczy Królestwa
Art. 7.
Komisarz Wyborczy Królestwa, zwany dalej “Komisarzem”, jest stałym organem federalnym właściwym w federalnych sprawach wyborczych nie przekazanych innym organom.
Art. 8.
1. Komisarz powoływany jest przez Króla po zasięgnięciu opinii Rady Królestwa.
2. Komisarz odwoływany jest przez Króla.
3. Komisarz nie może zostać odwołany z funkcji bez swojej zgody w czasie trwania procedury wyborczej, chyba że zachodzą okoliczności uniemożliwiające nawiązanie kontaktu z Komisarzem.
Art. 9.
1. Komisarz w zakresie swoich funkcji wyborczych korzysta z sędziowskiej niezawisłości.
2. Komisarz obowiązany jest do zachowania tajemnicy wyborczej.
3. Komisarzowi przysługuje wynagrodzenie za przeprowadzenie wyborów.
4. Szczegółowe zasady wynagradzania Komisarza określi rozporządzenie federalne wydane przez Rząd Królewski.
Art. 10.
1. Od decyzji Komisarza zainteresowanemu podmiotowi oraz prokuratorowi przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy w ciągu 3 dni od przesłania decyzji.
2. Komisarz rozpoznaje sprawę ponownie w ciągu 3 dni od otrzymania odwołania.
3. Jeśli jest to konieczne, Komisarz wstrzymuje procedurę wyborczą do czasu zakończenia ponownego rozpoznawania sprawy.
Rozdział IV
Zarządzanie wyborów
Art. 12.
1. Wybory zarządza Król w drodze postanowienia.
2. Postanowienie o zarządzeniu wyborów zawiera:
(1) termin zgłaszania kandydatów na posłów, nie krótszy aniżeli 3 dni od dnia następującego po dniu zarządzenia wyborów;
(2) termin oddawania głosów, nie krótszy aniżeli 3 dnia od dnia następującego po dniu ogłoszenia listy kandydatów na posłów.
Art. 13.
Król wydaje i ogłasza postanowienie o zarządzeniu wyborów co najmniej 14 dni, jednakże nie wcześniej aniżeli 35 dni przed zakończeniem kadencji urzędujących posłów.
Art. 14.
1. Król wydaje i ogłasza postanowienie o skróceniu kadencji Izby i zarządzeniu wyborów, jeśli liczba mandatów urzędujących posłów jest mniejsza niż trzy.
2. (skreślony)
Art 14a.
1. Król odracza wybory na wniosek Komisarza, gdy w wyznaczonym terminie do wyborów zgłosiła się liczba kandydatów mniejsza niż możliwa do uzyskania minimalna ilość mandatów, lub w razie stwierdzenia nieważności wyborów na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy.
2. Postanowienie o odroczeniu wyborów zawiera:
(1) termin odroczenia, nie krótszy niż 1 i nie dłuższy niż 3 miesięcy;
(2) termin zgłaszania kandydatów na posłów, nie krótszy aniżeli 7 dni;
(3) termin oddawania głosów, nie krótszy aniżeli 3 dnia od dnia następującego po dniu ogłoszenia listy kandydatów na posłów.
3. Komisarz obwieszcza o terminach określonych w (2) i (3) ustępu poprzedzającego najpóźniej na 14 dni przed początkiem biegu terminu zgłaszania kandydatów na posłów.
Rozdział V
Okręgi Wyborcze
Art. 15.
(skreślony)
Art. 16.
(skreślony)
Art. 17.
(skreślony)
Art. 18.
(skreślony)
Art. 19.
(skreślony)
Rozdział VI
Kandydaci
Art. 20.
1. Miejscem właściwym do składania wniosków ze zgłoszeniem swoje kandydatury na posła jest odpowiedni dział w sekcji ‘Wnioski urzędowe’ na forum dyskusyjnym Królestwa Dreamlandu.
2. Kandydaci na posłów zgłaszają swoje kandydatury Komisarzowi załączając do zgłoszenia nazwę zarejestrowanej w Królestwie partii politycznej, z ramienia której kandydują lub słowa „kandydat niezależny”.
3. Komisarz odmawia w drodze decyzji zarejestrowania osoby jako kandydata, jeśli został zgłoszony po upływie terminu, jak również osoby, która nie posiada biernego prawa wyborczego, albo co do której zachodzi uzasadnione podejrzenie, że jej kandydatura stałaby w sprzeczności z art. 8 Konstytucji Królestwa.
4. Komisarz informuje w temacie inicjującym zgłoszenie o przyjęciu bądź odrzuceniu poszczególnych kandydatur najpóźniej w dniu następującym po terminie zgłaszania kandydatów.
Art. 21.
Po upływie terminu do zgłaszania kandydatów i rozpatrzeniu wniosków o ponowne rozpoznanie sprawy przez Komisarza, ogłasza on listę kandydatów w wyborach do Izby.
Rozdział VII
Przebieg głosowania
Art. 22.
1. Głosowanie w wyborach do Izby przeprowadza się z wykorzystaniem poczty elektronicznej lub elektronicznego formularza głosowania umieszczonego na stronie internetowej.
2. Rozporządzenie federalne wydane przez Rząd Królewski w porozumieniu z Komisarzem określi szczegółowy tryb przeprowadzenia głosowania, przy czym sposób przeprowadzenia głosowania winien zapewniać możliwość weryfikacji wyników przez Komisarza oraz, jeżeli jest to technicznie możliwe, automatyczną kontrolę uprawnień wyborczych przy wykorzystaniu numeru NIM.
3. (skreślony)
4. Jeśli łącznie zgłoszono mniej niż 3 kandydatów, Komisarz stwierdza nieważność wyborów.
Art. 22a
Prawo oddawania głosu przysługuje obywatelom, którzy nabyli obywatelstwo przed dniem, w którym wydano postanowienie królewskie, o którym mowa w art. 12.
Art. 23.
Obywatel głosuje na jednego z kandydatów albo oddaje głos pusty.
Art. 24.
(skreślony)
Rozdział VIII
Ustalanie wyników głosowania i obliczanie głosów oddanych
Art. 25.
1. Ustalając wyniki głosowania, Komisarz oblicza i podaje do wiadomości co najmniej:
(1) liczbę wyborców uprawnionych do głosowania;
(2) liczbę wyborców, która oddała głosy;
(3) liczbę głosów nieważnych, w tym pustych;
(4) liczbę głosów oddanych na poszczególnych kandydatów.
2. (skreślony)
Art. 26.
1. Kandydaci jednej partii politycznej kandydują w ramach listy wyborczej. Kandydat niezależny kandyduje w ramach swojej listy wyborczej.
2. Ustalając wyniki głosowania, Komisarz dzieli ogólną liczbę głosów przypadającą na daną listę wyborczą przez 5. Wynik zaokrągla się do najbliższej liczby naturalnej, która stanowi liczbę mandatów przypadającą na tę listę.
3. Spośród kandydatów danej listy wyborczej mandaty otrzymują kolejno ci, którzy uzyskali najwięcej głosów w ramach listy. Jeśli dwóch kandydatów otrzymało taką samą ilość głosów, a jeden z nich nie może objąć mandatu ze względu na liczbę mandatów przypadającą na daną listę, o tym, komu przypadnie mandat, decyduje termin zgłoszenia do wyborów.
Art. 27.
(skreślony)
Art. 28.
(skreślony)
Art. 29.
Ogłoszenia wyników dokonuje Komisarz.
Rozdział IX
Ważność wyborów
Art. 30.
1. W ciągu 3 dni od ogłoszenia wyników wyborów każdy obywatel Królestwa może wnieść do Sądu Prowincji skargę na poprawność przeprowadzenia wyborów; Prezes Sądu Prowincji ogłasza o wniesieniu skargi.
2. Skarga winna zawierać:
(1) oznaczenie wnoszącego;
(2) obywatelstwo Prowincji;
(3) zarzut;
(4) uzasadnienie.
Art. 31.
1. Sąd Prowincji rozpoznaje skargi w ciągu 7 dni od ich otrzymania.
2. Sąd Prowincji oddala skargi niezasadne.
3. Sąd Prowincji odrzuca skargi wniesione po terminie lub uchybiające wymogom określonym w ust. 2 artykułu poprzedzającego.
4. (skreślony)
5. Sąd Prowincji może nakazać wstrzymanie obrad Izby do czasu zakończenia rozpoznawania skargi.
Art. 32.
1. W razie stwierdzenia przez Sąd Prowincji zasadności co najmniej jednej skargi na poprawność przeprowadzenia wyborów, Sąd Królestwa orzeka nieważność wyborów, jeżeli stwierdzone uchybienia są tego rodzaju, iż mogły istotnie wpłynąć na wynik wyborów; w przeciwnym wypadku Sąd Królestwa orzeka o ważności wyborów mimo stwierdzonych uchybień.
2. Orzekając o nieważności wyborów, Sąd Królestwa może równocześnie orzec o odwołaniu Komisarza.
Art. 33.
1. Jeżeli Sąd Królestwa orzeknie prawomocnie o nieważności wyborów, postępowanie wyborcze powtarza się od początku.
2. Mandaty posłów wybranych w wyborach, o których nieważności orzekł prawomocnie Sąd Królestwa, uznaje się za nieważne, ukonstytuowanie się Izby nowej kadencji uznaje się za niebyłe, a wszelkie decyzje podjęte przez tę Izbę tracą moc. Jednocześnie przywraca się kadencję posłów urzędujących przed wyborami, która ulega przedłużeniu do dnia poprzedzającego rozpoczęcie kadencji przez posłów następnej kadencji.
Art. 34.
W sprawach, o których mowa w niniejszej ustawie, Sąd Królestwa orzeka w pełnym składzie.
Art. 35.
1. (skreślony)
2. Kadencja nowo wybranych posłów rozpoczyna się w dniu następującym po dniu ogłoszenia wyników wyborów, jednak nie wcześniej aniżeli dnia następującego po dniu zakończenia kadencji posłów poprzednio wybranych.
3. Jeśli Komisarz nie ogłosi wyników wyborów najpóźniej w ostatnim dniu kadencji posłów poprzednio wybranych, kadencja urzędujących posłów ulega przedłużeniu do dnia poprzedzającego rozpoczęcie następnej kadencji.
4. W razie przeprowadzenia wyborów w terminie odroczonym ustępu poprzedzającego nie stosuje się, a kadencja nowo wybranych posłów rozpoczyna się w dniu następującym po dniu ogłoszenia wyników wyborów.
Rozdział X
Przepisy karne
Art. 36.
1. Kto w okresie trwania głosowania podaje do wiadomości publicznej wyniki przedwyborczych badań (sondaży) opinii publicznej dotyczących przewidywanych zachowań wyborczych i wyniku wyborów – podlega grzywnie od 20 do 50 stawek dziennych.
2. Tej samej karze podlega, kto w okresie trwania głosowania prowadzi kampanię wyborczą.
Rozdział XI
Przepisy szczególne
Art. 37.
W razie zajścia szczególnych okoliczności Komisarz w ramach swojej właściwości podejmuje wszelkie środki zmierzające do ukonstytuowania się Izby w jak najszybszym terminie, przy optymalnej realizacji przepisów niniejszej ustawy i przepisów odrębnych.
Art. 38.
Wszelkie pisma w sprawach wyborczych wolne są od kosztów sądowych.
(-) Marcin Mikołaj, R.USTAWA FEDERALNA
z dnia 20 października 2013 roku
o referendach
My, Marcin Mikołaj, Król Dreamlandu i Elderlandu, Najwyższy Zwierzchnik Furlandii i Luindoru w Unię Saudadzką złączonych, Morlandu, Surmali i Weblandu, Suzeren Monderii oraz Amwelandii, Luskanii i Croranu, Najwyższy Zwierzchnik Sił Zbrojnych, Wielki Mistrz Heroldii Obu Królestw, etc.
na wniosek Posłów w Izbie Poselskiej zgromadzonych stanowimy, co następuje:
Rozdział I
Postanowienia ogólne
Art. 1.
1. Ustawa określa zasady i tryb przeprowadzania referendów, o których mowa w art. 2 ust. 3, art. 13, art. 14, art. 19 ust. 2, art. 38 ust. 1 i 2, art. 39 ust. 2 Konstytucji.
2. Ilekroć ustawa mówi o:
(1) referendum rozumie się przez nie procedurę, w której decyzję w przedstawionej sprawie podejmują w głosowaniu bezpośrednim wszyscy uprawnieni do głosowania,
(2) referendum ogólnonarodowym rozumie się przez nie referendum, które jest organizowane na terenie całego Królestwa,
(3) referendum lokalnym rozumie się przez nie referendum, które jest organizowane na terenie co najmniej jednej Prowincji Królestwa,
(4) uprawnionych do głosowania rozumie przez nich tych, którym zgodnie z przepisami odrębnymi przysługiwałoby czynne prawo wyborcze w wyborach do Izby Poselskiej i którzy zamieszkują na obszarze objętym referendum.
Art. 2.
Nie przeprowadza się referendum w sprawie uchwalenia budżetu, podatków lub amnestii.
Art. 2a.
1. Wyłożenie obywatelskiego wniosku o zarządzenie referendum zwany dalej „projektem referendalnym”, odbywa się w odpowiednim dziale w sekcji ‘Wnioski urzędowe’ na forum dyskusyjnym Królestwa Dreamlandu.
2. Organem przyjmującym projekt jest Marszałek Dworu Królewskiego.
3. O przyjęciu projektu referendalnego informuje w temacie inicjującym organ określony w ustępie poprzedzającym zakreślając termin na złożenie podpisów pod projektem referendalnym przez obywateli Królestwa Dreamlandu.
4. Projekt referendalny, który w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 7 dni nie uzyska wymaganej liczby podpisów zwraca się inicjatorowi, w przeciwnym wypadku przedstawia się go Królowi. Temat inicjujący podlega zamknięciu.
5. Projekt referendalny złożony przed upływem 30 dni od zwrotu co do zasady dotykający tych samych kwestii co projekt referendalny poprzednio nieuzyskujący poparcia można pozostawić bez nadawania dalszego biegu w szczególności gdy jest składany przez ten sam podmiot.
(Art. 2a dodany na mocy DK o wnioskach urzędowych z dnia 17 marca 2014)
Rozdział II
Referendum ogólnonarodowe
Art. 3.
1. Referendum ogólnonarodowe zarządza Król z własnej inicjatywy lub na wniosek wniesiony przez Izbę Poselską, Radę Królestwa lub grupę co najmniej 3 obywateli.
2. Premier Rządu Królewskiego zarządza referendum ogólnonarodowe w sprawie losu Korony w razie skazania osoby noszącej Koronę Królestwa przez Sąd Królestwa wskutek oskarżenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 Konstytucji.
3. Referendum ogólnonarodowe może być zarządzone w sprawie przyjęcia zmian Konstytucji. Zmiany Konstytucji uważa się za przyjęte, jeśli głosowało za nimi więcej niż połowa wyborców biorących udział w głosowaniu, z zastrzeżeniem postanowień ust. 4.
4. Zmiany przepisów Rozdziału I, Rozdziału II, Rozdziału V oraz Rozdziału X Konstytucji uważa się za przyjęte, jeśli głosowało za nimi więcej niż trzy piąte wyborców biorących udział w głosowaniu, pod warunkiem, że w referendum ogólnonarodowym wzięło udział więcej niż jedna trzecia ogólnej liczby obywateli uprawnionych do głosowania.
Art. 4.
Referendum ogólnonarodowe powinno zostać ogłoszone nie później niż po upływie 21 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1 art. poprzedzającego, lub uprawomocnienia się wyroku skazującego, o którym mowa w ust. 2 art. poprzedzającego.
Rozdział III
Referendum lokalne
Art. 5.
1. Referendum lokalne przeprowadzane na terenie jednej Prowincji zarządza Namiestnik Koronny z własnej inicjatywy lub na wniosek jej obywateli w liczbie i sprawach, które określać może krajowy akt normatywny.
2. Referendum lokalne przeprowadzane na terenie dwóch lub trzech Prowincji zarządza Król na wniosek Namiestników Koronnych lub co najmniej po dwóch obywateli z każdej Prowincji.
Art. 6.
Referendum lokalne powinno zostać ogłoszone nie później niż po upływie 21 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w art. poprzedzającym.
Rozdział IV
Zarządzanie referendum
Art. 7.
Wniosek o zarządzenie referendum powinien określać przedmiot, który ma zostać poddany pod głosowanie poprzez wskazanie pytania referendalnego albo pytań referendalnych lub proponowanych wariantów rozwiązań.
Art. 8.
1. Referendum zarządza się poprzez ogłoszenie postanowienia właściwego organu, w którym określa się datę rozpoczęcia i zakończenia referendum oraz elementów wskazanych we wniosku o zarządzenie referendum, o których mowa w art. poprzedzającym.
2. Postanowienie, o którym mowa w ust. poprzedzającym powinno być ogłoszone co najmniej 3 dni przed datą rozpoczęcia referendum.
3. Referendum trwa co najmniej 3 dni.
Rozdział V
Przeprowadzanie referendum
Art. 9.
1. Komisarz Wyborczy Królestwa, zwany w dalszej części „Komisarzem”, zapewnia organizację i przeprowadzenie referendum.
2. Królewskie Służby Informatyczne są zobowiązane do współpracy z Komisarzem w zakresie zapewnienia należytych warunków technicznych dla przeprowadzenia referendum.
Art. 10.
1. Komisarz w pierwszym dniu referendum obwieszcza o jego rozpoczęciu oraz podaje adres internetowy do formularza głosowania i załącza do obwieszczenia spis uprawnionych do głosowania wraz z Numerami Identyfikującymi Mieszkańca, zwanymi dalej „NIM”.
2. Jeśli do stwierdzenia ważności referendum niezbędna jest określona frekwencja, Komisarz publikuje również informacje o minimalnej ilości głosujących wymaganych do stwierdzenia ważności referendum.
3. Do procedury referendalnej art. 8 ust. 3 Ustawy Federalnej z dnia 13 czerwca 2009 roku z późniejszymi zmianami Ordynacja wyborcza do Izby Poselskiej, stosuje się odpowiednio.
Art. 11.
1. Referendum przeprowadza się z wykorzystaniem elektronicznego formularza głosowania umieszczonego na stronie internetowej.
2. Odnośnik do formularza głosowania powinien być wyraźnie oznaczony na witrynie głównej:
(1) Królestwa podczas referendum ogólnonarodowego,
(2) każdej Prowincji podczas referendum lokalnego.
3. Referendum polega na udzieleniu pozytywnej lub negatywnej odpowiedzi na postawione pytanie albo pytania lub na dokonaniu wyboru między zaproponowanymi wariantami rozwiązań.
4. Elektroniczny formularz głosowania umożliwia głosującym oddanie głosu pustego.
Art. 12.
Rozporządzenie federalne wydane przez Rząd Królewski w porozumieniu z Komisarzem może określić szczegółowy tryb przeprowadzania głosowania, przy czym sposób przeprowadzania głosowania powinien zapewniać możliwość weryfikacji wyników przez Komisarza oraz automatyczną kontrolę uprawnień wyborczych przy wykorzystaniu NIM.
Art. 13.
1. W czasie trwania referendum nie publikuje się żadnych informacji dotyczących dotychczasowych wyników ani frekwencji, za wyjątkiem sytuacji określonej w ust. 2.
2. Komisarz publikuje informacje na temat dotychczasowej frekwencji w dniu poprzedzającym ostatni dzień trwania referendum, jeśli dla ważności referendum niezbędna jest określona frekwencja, a Komisarz został do tego wyraźnie upoważniony w postanowieniu o zarządzeniu referendum.
Art. 14.
1. Komisarz dokonuje ogłoszenia wyników referendum wraz z podaniem frekwencji:
(1) dla całego Królestwa w przypadku referendum ogólnonarodowego,
(2) dla Prowincji w przypadku referendum lokalnego.
2. Jeśli do ważności referendum była niezbędna określona frekwencja, Komisarz obwieszcza także o ważności lub nieważności przeprowadzonego referendum.
Art. 15.
Każdy uprawniony do głosowania może wnieść skargę na poprawność przeprowadzenia referendum. Przepisy dotyczące skargi na przeprowadzenie wyborów do Izby Poselskiej stosuje się odpowiednio.
Rozdział VI
Przepisy karne
Art. 16.
Kto w okresie od dnia poprzedzającego rozpoczęcie głosowania w referendum aż do jego zakończenia publicznie prowadzi kampanię w związku z sprawą poddaną pod referendum – podlega karze grzywny w wysokości od 20 do 50 stawek dziennych.
Art. 17.
Kto w okresie od rozpoczęcia głosowania w referendum aż do jego zakończenia podaje do wiadomości publicznej wyniki badań (sondaży) opinii publicznej dotyczących przewidywanych zachowań głosujących w referendum i przewidywanych wyników referendum lub wyniki sondaży przeprowadzanych w dniu głosowania – podlega karze grzywny w wysokości od 50 do 70 stawek dziennych.
Rozdział VII
Przepisy końcowe
Art. 18.
W Ustawie Federalnej z dnia 13 czerwca 2009 roku z późniejszymi zmianami Ordynacja wyborcza do Izby Poselskiej nadaje się następujące brzmienie art. 7: „Komisarz Wyborczy Królestwa, zwany dalej „Komisarzem”, jest stałym organem federalnym właściwym w federalnych sprawach wyborczych oraz wszystkich referendach nie przekazanych innym organom.”.
Art. 19.
1. Uchyla się Dekret Królewski z dnia 28 marca 2008 roku z późniejszymi zmianami o referendum ogólnonarodowym.
2. Ustawa niniejsza wchodzi w życie po upływie 7 dni od ogłoszenia.