[PROJEKT UF]
[UZASADNIENIE]PROJEKT
USTAWA FEDERALNA
z dn. ….. 2014 roku
o zmianie ustawy federalnej – Ordynacja wyborcza do Izby Poselskiej i ustawy federalnej o Parlamencie Królewskim
Art. 1.
Artykuł 26 ustawy federalnej z dn. 13 czerwca 2009 roku – Ordynacja wyborcza do Izby Poselskiej [j.t. z dn. 4 lipca 2013 roku] uzyskuje brzmienie:
„Art. 26.
1. Kandydaci jednej partii politycznej kandydują w ramach listy wyborczej. Kandydat niezależny kandyduje w ramach swojej listy wyborczej.
2. Ustalając wyniki głosowania, Komisarz dzieli ogólną liczbę głosów przypadającą na daną listę wyborczą przez 5. Wynik zaokrągla się do najbliższej liczby naturalnej, która stanowi liczbę mandatów przypadającą na tę listę.
3. Spośród kandydatów danej listy wyborczej mandaty otrzymują kolejno ci, którzy uzyskali najwięcej głosów w ramach listy. Jeśli dwóch kandydatów otrzymało taką samą ilość głosów, a jeden z nich nie może objąć mandatu ze względu na liczbę mandatów przypadającą na daną listę, o tym, komu przypadnie mandat, decyduje termin zgłoszenia do wyborów.”
Art. 2.
W ustawie federalnej z dn. 13 czerwca 2009 roku o Parlamencie Królewskim [j.t. z dn. 22 maja 2013 roku] wprowadza się następujące zmiany:
(1) w art. 17 ust. 2 po kropce dodaje się zdanie:
„Jeśli do objęcia mandatu w miejsce posła, którego mandat wygasł, uprawniona jest inna osoba, ogłoszenie zawiera imienne wskazanie tej osoby.”;
(2) w art. 17 po ust. 2 dodaje się ustęp 3 w brzmieniu:
„3. W razie wygaśnięcia mandatu poselskiego do objęcia tego mandatu uprawniona jest osoba, która jako kandydat w ostatnich wyborach do Izby Poselskiej zdobyła największą ilość głosów w ramach danej listy wyborczej, a która zarazem mandatu nie uzyskała. Osoba ta uzyskuje mandat poprzez złożenie publicznego oświadczenia. Przepis art. 26 ust. 3 ustawy federalnej z dn. 13 czerwca 2009 roku – Ordynacja wyborcza do Izby Poselskiej stosuje się odpowiednio”.
Art. 3.
Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
[TEKSTY JEDNOLITE USTAWY ZMIENIANEJ]Projektowana regulacja zmierza w pierwszej kolejności do takiej modyfikacji dotychczasowych zasad przeliczania głosów w wyborach do Izby Poselskiej, by lepiej odpowiadały one wymaganiom reprezentatywności. Obecnie obowiązujący art. 26 ustawy federalnej – Ordynacja wyborcza do Izby Poselskiej sprawia, że każdy z kandydatów – w tym ci zgłoszeni przez partie – traktowany jest de facto jak kandydat niezależny. Z tego względu możliwe jest w praktyce, że partia A zdobędzie tylko 6 głosów, ale rozłożonych po równo na trzech kandydatów – i wprowadzi do Izby wszystkich trzech kandydatów – a partia B uzyska 15 głosów, ale rozłożonych nierówno, i uzyska tylko jeden mandat. Dysproporcje mogą być zresztą jeszcze poważniejsze.
Projekt zakłada, że każda partia kandydowałaby z własnej listy wyborczej – podobnie jak każdy kandydat niezależny. Głosy oddane na daną listę dzielone byłyby przez 5, a wynik zaokrąglany do liczby naturalnej, która stanowiłaby ilość mandatów przypadających na daną listę. W ten sposób stosunkowo nieskomplikowanym sposobem projekt, w razie jego przyjęcia, sprawiłby, że w przypadku partii o wyniku i rozkładzie mandatów nie decydowałaby wyłącznie osobista popularność pojedynczych kandydatów, ale poparcie udzielone całej liście wyborczej. Znacznie poprawiłoby to reprezentatywność Izby Poselskiej.
Dodatkowym atutem projektowanego rozwiązania jest to, że umożliwia ona regulowanie liczby mandatów w każdej kadencji Izby Poselskiej, wiążąc ją z ilością aktywnych obywateli (frekwencją wyborczą).
Jednocześnie projektowana ustawa zakłada również, że w razie wygaśnięcia mandatu poselskiego będzie mogła go objąć następna osoba w kolejności (pod względem ilości głosów) z danej listy wyborczej. Dzięki temu zmniejszy się niebezpieczeństwo rozwiązania Izby przed upływem kadencji w związku z wygaśnięciem mandatu poselskiego oraz zwiększy się stabilność układu parlamentarnego wyłonionego po wyborach.
USTAWA FEDERALNA
z dnia 13 czerwca 2009 roku
Ordynacja wyborcza do Izby Poselskiej
Rozdział I
Przepisy ogólne
Art. 1.
Ustawa określa zasady i tryb zgłaszania kandydatów na posłów, przeprowadzania wyborów oraz warunki ważności i odroczenia wyborów do Izby Poselskiej Królestwa Dreamlandu.
Art. 2.
Ilekroć w ustawie niniejszej jest mowa o wyborach, należy przez to rozumieć wybory do Izby Poselskiej Królestwa Dreamlandu.
Art. 3.
Ilekroć w ustawie niniejszej jest mowa o Izbie, należy przez to rozumieć Izbę Poselską Królestwa Dreamlandu.
Rozdział II
Prawa wyborcze
Art. 4.
1. Czynne prawo wyborcze przysługuje obywatelom Królestwa.
2. Czynne prawo wyborcze nie przysługuje osobom posiadającym prawo stałego pobytu.
Art. 5.
Nie mają czynnego prawa wyborczego (prawa wybierania) osoby pozbawione praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu.
Art. 6.
1. Bierne prawo wyborcze przysługuje temu, komu przysługuje czynne prawo wyborcze; nie narusza to ograniczeń wynikających z innych przepisów.
2. Kandydatem na posła nie może być osoba, wobec której wydano prawomocne orzeczenie sądu stwierdzające utratę prawa wybieralności (biernego prawa wyborczego).
2a. Kandydatem na posła nie może być Komisarz Wyborczy Królestwa.
3. (skreślony)
Rozdział III
Komisarz Wyborczy Królestwa
Art. 7.
Komisarz Wyborczy Królestwa, zwany dalej “Komisarzem”, jest stałym organem federalnym właściwym w federalnych sprawach wyborczych nie przekazanych innym organom.
Art. 8.
1. Komisarz powoływany jest przez Króla po zasięgnięciu opinii Rady Królestwa.
2. Komisarz odwoływany jest przez Króla.
3. Komisarz nie może zostać odwołany z funkcji bez swojej zgody w czasie trwania procedury wyborczej, chyba że zachodzą okoliczności uniemożliwiające nawiązanie kontaktu z Komisarzem.
Art. 9.
1. Komisarz w zakresie swoich funkcji wyborczych korzysta z sędziowskiej niezawisłości.
2. Komisarz obowiązany jest do zachowania tajemnicy wyborczej.
3. Komisarzowi przysługuje wynagrodzenie za przeprowadzenie wyborów.
4. Szczegółowe zasady wynagradzania Komisarza określi rozporządzenie federalne wydane przez Rząd Królewski.
Art. 10.
1. Od decyzji Komisarza zainteresowanemu podmiotowi oraz prokuratorowi przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy w ciągu 3 dni od przesłania decyzji.
2. Komisarz rozpoznaje sprawę ponownie w ciągu 3 dni od otrzymania odwołania.
3. Jeśli jest to konieczne, Komisarz wstrzymuje procedurę wyborczą do czasu zakończenia ponownego rozpoznawania sprawy.
Rozdział IV
Zarządzanie wyborów
Art. 12.
1. Wybory zarządza Król w drodze postanowienia.
2. Postanowienie o zarządzeniu wyborów zawiera:
(1) termin zgłaszania kandydatów na posłów, nie krótszy aniżeli 7 dni od dnia następującego po dniu zarządzenia wyborów;
(2) termin oddawania głosów, nie krótszy aniżeli 7 dnia od dnia następującego po dniu ogłoszenia listy kandydatów na posłów.
Art. 13.
Król wydaje i ogłasza postanowienie o zarządzeniu wyborów co najmniej 14 dni, jednakże nie wcześniej aniżeli 35 dni przed zakończeniem kadencji urzędujących posłów.
Art. 14.
1. Król wydaje i ogłasza postanowienie o skróceniu kadencji Izby i zarządzeniu wyborów, jeśli liczba mandatów urzędujących posłów jest mniejsza niż trzy.
2. (skreślony)
Art 14a.
1. Król odracza wybory na wniosek Komisarza, gdy w wyznaczonym terminie do wyborów zgłosiła się liczba kandydatów mniejsza niż możliwa do uzyskania minimalna ilość mandatów, lub w razie stwierdzenia nieważności wyborów na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy.
2. Postanowienie o odroczeniu wyborów zawiera:
(1) termin odroczenia, nie krótszy niż 2 i nie dłuższy niż 5 miesięcy;
(2) termin zgłaszania kandydatów na posłów, nie krótszy aniżeli 7 dni;
(3) termin oddawania głosów, nie krótszy aniżeli 7 dnia od dnia następującego po dniu ogłoszenia listy kandydatów na posłów.
3. Komisarz obwieszcza o terminach określonych w (2) i (3) ustępu poprzedzającego najpóźniej na 14 dni przed początkiem biegu terminu zgłaszania kandydatów na posłów.
Rozdział V
Okręgi Wyborcze
Art. 15.
(skreślony)
Art. 16.
(skreślony)
Art. 17.
(skreślony)
Art. 18.
(skreślony)
Art. 19.
(skreślony)
Rozdział VI
Kandydaci
Art. 20.
1. Kandydaci na posłów zgłaszają swoje kandydatury Komisarzowi osobiście, załączając do zgłoszenia nazwę zarejestrowanej w Królestwie partii politycznej, z ramienia której kandydują lub słowa „kandydat niezależny”.
2. Komisarz odmawia w drodze decyzji zarejestrowania osoby jako kandydata, jeśli został zgłoszony po upływie terminu, jak również osoby, która nie posiada biernego prawa wyborczego, albo co do której zachodzi uzasadnione podejrzenie, że jej kandydatura stałaby w sprzeczności z art. 8 Konstytucji Królestwa.
3. Komisarz informuje listownie osoby zgłaszające kandydatów o przyjęciu bądź odrzuceniu poszczególnych kandydatur najpóźniej w dniu następującym po terminie zgłaszania kandydatów.
Art. 21.
Po upływie terminu do zgłaszania kandydatów i rozpatrzeniu wniosków o ponowne rozpoznanie sprawy przez Komisarza, ogłasza on listę kandydatów w wyborach do Izby.
Rozdział VII
Przebieg głosowania
Art. 22.
1. Głosowanie w wyborach do Izby przeprowadza się z wykorzystaniem poczty elektronicznej lub elektronicznego formularza głosowania umieszczonego na stronie internetowej.
2. Rozporządzenie federalne wydane przez Rząd Królewski w porozumieniu z Komisarzem określi szczegółowy tryb przeprowadzenia głosowania, przy czym sposób przeprowadzenia głosowania winien zapewniać możliwość weryfikacji wyników przez Komisarza oraz, jeżeli jest to technicznie możliwe, automatyczną kontrolę uprawnień wyborczych przy wykorzystaniu numeru NIM.
3. (skreślony)
4. Jeśli łącznie zgłoszono mniej niż 3 kandydatów, Komisarz stwierdza nieważność wyborów.
Art. 22a
Prawo oddawania głosu przysługuje obywatelom, którzy nabyli obywatelstwo przed dniem, w którym wydano postanowienie królewskie, o którym mowa w art. 12.
Art. 23.
Obywatel głosuje na jednego z kandydatów albo oddaje głos pusty.
Art. 24.
(skreślony)
Rozdział VIII
Ustalanie wyników głosowania i obliczanie głosów oddanych
Art. 25.
1. Ustalając wyniki głosowania, Komisarz oblicza i podaje do wiadomości co najmniej:
(1) liczbę wyborców uprawnionych do głosowania;
(2) liczbę wyborców, która oddała głosy;
(3) liczbę głosów nieważnych, w tym pustych;
(4) liczbę głosów oddanych na poszczególnych kandydatów.
2. (skreślony)
Art. 26.
1. Kandydaci jednej partii politycznej kandydują w ramach listy wyborczej. Kandydat niezależny kandyduje w ramach swojej listy wyborczej.
2. Ustalając wyniki głosowania, Komisarz dzieli ogólną liczbę głosów przypadającą na daną listę wyborczą przez 5. Wynik zaokrągla się do najbliższej liczby naturalnej, która stanowi liczbę mandatów przypadającą na tę listę.
3. Spośród kandydatów danej listy wyborczej mandaty otrzymują kolejno ci, którzy uzyskali najwięcej głosów w ramach listy. Jeśli dwóch kandydatów otrzymało taką samą ilość głosów, a jeden z nich nie może objąć mandatu ze względu na liczbę mandatów przypadającą na daną listę, o tym, komu przypadnie mandat, decyduje termin zgłoszenia do wyborów.
Art. 27.
(skreślony)
Art. 28.
(skreślony)
Art. 29.
Ogłoszenia wyników dokonuje Komisarz.
Rozdział IX
Ważność wyborów
Art. 30.
1. W ciągu 3 dni od ogłoszenia wyników wyborów każdy obywatel Królestwa może wnieść do Sądu Prowincji skargę na poprawność przeprowadzenia wyborów; Prezes Sądu Prowincji ogłasza o wniesieniu skargi.
2. Skarga winna zawierać:
(1) oznaczenie wnoszącego;
(2) obywatelstwo Prowincji;
(3) zarzut;
(4) uzasadnienie.
Art. 31.
1. Sąd Prowincji rozpoznaje skargi w ciągu 7 dni od ich otrzymania.
2. Sąd Prowincji oddala skargi niezasadne.
3. Sąd Prowincji odrzuca skargi wniesione po terminie lub uchybiające wymogom określonym w ust. 2 artykułu poprzedzającego.
4. (skreślony)
5. Sąd Prowincji może nakazać wstrzymanie obrad Izby do czasu zakończenia rozpoznawania skargi.
Art. 32.
1. W razie stwierdzenia przez Sąd Prowincji zasadności co najmniej jednej skargi na poprawność przeprowadzenia wyborów, Sąd Królestwa orzeka nieważność wyborów, jeżeli stwierdzone uchybienia są tego rodzaju, iż mogły istotnie wpłynąć na wynik wyborów; w przeciwnym wypadku Sąd Królestwa orzeka o ważności wyborów mimo stwierdzonych uchybień.
2. Orzekając o nieważności wyborów, Sąd Królestwa może równocześnie orzec o odwołaniu Komisarza.
Art. 33.
1. Jeżeli Sąd Królestwa orzeknie prawomocnie o nieważności wyborów, postępowanie wyborcze powtarza się od początku.
2. Mandaty posłów wybranych w wyborach, o których nieważności orzekł prawomocnie Sąd Królestwa, uznaje się za nieważne, ukonstytuowanie się Izby nowej kadencji uznaje się za niebyłe, a wszelkie decyzje podjęte przez tę Izbę tracą moc. Jednocześnie przywraca się kadencję posłów urzędujących przed wyborami, która ulega przedłużeniu do dnia poprzedzającego rozpoczęcie kadencji przez posłów następnej kadencji.
Art. 34.
W sprawach, o których mowa w niniejszej ustawie, Sąd Królestwa orzeka w pełnym składzie.
Art. 35.
1. (skreślony)
2. Kadencja nowo wybranych posłów rozpoczyna się w dniu następującym po dniu ogłoszenia wyników wyborów, jednak nie wcześniej aniżeli dnia następującego po dniu zakończenia kadencji posłów poprzednio wybranych.
3. Jeśli Komisarz nie ogłosi wyników wyborów najpóźniej w ostatnim dniu kadencji posłów poprzednio wybranych, kadencja urzędujących posłów ulega przedłużeniu do dnia poprzedzającego rozpoczęcie następnej kadencji.
4. W razie przeprowadzenia wyborów w terminie odroczonym ustępu poprzedzającego nie stosuje się, a kadencja nowo wybranych posłów rozpoczyna się w dniu następującym po dniu ogłoszenia wyników wyborów.
Rozdział X
Przepisy karne
Art. 36.
1. Kto w okresie trwania głosowania podaje do wiadomości publicznej wyniki przedwyborczych badań (sondaży) opinii publicznej dotyczących przewidywanych zachowań wyborczych i wyniku wyborów – podlega grzywnie od 20 do 50 stawek dziennych.
2. Tej samej karze podlega, kto w okresie trwania głosowania prowadzi kampanię wyborczą.
Rozdział XI
Przepisy szczególne
Art. 37.
W razie zajścia szczególnych okoliczności Komisarz w ramach swojej właściwości podejmuje wszelkie środki zmierzające do ukonstytuowania się Izby w jak najszybszym terminie, przy optymalnej realizacji przepisów niniejszej ustawy i przepisów odrębnych.
Art. 38.
Wszelkie pisma w sprawach wyborczych wolne są od kosztów sądowych.
USTAWA FEDERALNA
z dnia 13 czerwca 2009 roku
o Parlamencie Królewskim
DZIAŁ I
Parlament Królewski
Rozdział I
Przepisy ogólne dotyczące Parlamentu Królewskiego
Art. 1.
Parlament Królewski składa się z posłów zasiadających w Izbie Poselskiej.
Art. 2.
(skreślony)
Art. 3.
(skreślony)
Art. 4.
(skreślony)
Rozdział II
Tryb pracy Parlamentu Królewskiego
Art. 5.
(skreślony)
Art. 6.
(skreślony)
DZIAŁ II
Izba Poselska
Rozdział III
Przepisy ogólne
Art. 7.
Izba Poselska jest demokratyczną reprezentacją obywateli Królestwa.
Art. 8.
Izba Poselska składa się z posłów wybranych na pięciomiesięczną kadencję przez obywateli Królestwa w wyborach powszechnych i większościowych, w tajnym głosowaniu, przeprowadzonych według przepisów odrębnych.
Rozdział IV
Tryb pracy Izby Poselskiej
Art. 9.
1. Izba obraduje na Forum w dziale ‘Izba Poselska’ (zwanym dalej salą obrad Izby).
Czynne i bierne prawo dostępu do sali obrad Izby przysługuje wszystkim posłom, członkom Rządu Królewskiego, Prezesowi Sądu Królestwa, Prezesowi Centralnego Banku Dreamlandu oraz Królowi.
3. Bierne prawo dostępu do sali obrad Izby przysługuje każdemu obywatelowi Królestwa; przez bierne prawo dostępu rozumie się możliwość przeglądania treści postów opublikowanych w sali obrad Izby.
Art. 10.
1. Pracami Izby Poselskiej kieruje jej Marszałek wybrany przez posłów spośród swego grona.
2. Izba Poselska może wybrać ze swego grona Wicemarszałka lub Wicemarszałków.
3. Marszałek zobowiązany jest po zakończeniu każdej sprawy przesłać cały jej przebieg w zbiorczym mailu na listę dyskusyjną ‘dreamsejm@yahoogroups.com‘.
Art. 11.
1. Do czasu wyboru Marszałka Izby Poselskiej przez posłów, jego kompetencje wykonuje wskazany przez Króla Marszałek Senior.
2. Marszałkiem Seniorem jest ten spośród posłów, który uzyskał najwięcej głosów w ostatnich wyborach do Izby Poselskiej; Marszałka Seniora wskazuje Król. W razie równego podziału głosów oddanych na kandydatów na Marszałka Seniora, Król wskazuje tego, kto dłużej jest obywatelem Królestwa.
3. Marszałek Senior wykonuje kompetencje Marszałka Izby Poselskiej w kwestiach dotyczących przeprowadzenia wyboru Marszałka i Wicemarszałków Izby Poselskiej.
Art. 12.
Projekt ustawodawczy prawidłowo złożony pod obrady Izby Poselskiej zawiera:
(a) treść proponowanej ustawy;
(b) szczegółowy komentarz wyjaśniający proponowane zmiany, określający intencje projektodawcy i uzasadniający przyjęte rozwiązania;
(c) jednolite teksty wszystkich aktów prawnych zmienianych przez proponowaną ustawę, uwzględniające projektowane zmiany.
Art. 13.
1. Jeżeli ustawa federalna nie stanowi inaczej, Izba Poselska podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
2. Głosowanie przeprowadza się w sali obrad Izby.
3. Głosowanie jest ważne, jeżeli głosy oddała większość posłów.
Art. 14.
Szczegółowy wewnętrzny tryb pracy Izby Poselskiej w zakresie nie uregulowanym niniejszą ustawą, w tym zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej posłów przed Izbą, określa jej Regulamin uchwalony przez Izbę.
Rozdział V
Prawa i obowiązki posłów
Art. 15.
1. Poseł nie jest związany instrukcjami wyborców.
2. Żaden organ federalny lub krajowy nie może podejmować działań o charakterze władczym w celu wymuszenia określonych działań posła.
Art. 16.
1. Za swoją działalność związaną z wykonywaniem mandatu poseł odpowiada wyłącznie przed Izbą Poselską.
2. Ustępu poprzedzającego nie stosuje się, jeżeli działalność posła narusza cudze dobra osobiste.
3. Na wniosek prokuratora, Izba Poselska może wyrazić zgodę na pociągnięcie posła do odpowiedzialności przed sądem w innych sprawach aniżeli naruszenie cudzych dóbr osobistych.
4. Karami dyscyplinarnymi są:
(1) upomnienie udzielone przez Marszałka Izby Poselskiej;
(2) nagana udzielona przez Izbę Poselską;
(3) potrącenie części wynagrodzenia, nie więcej niż 2/3 wynagrodzenia przysługującego za cały okres sprawowania mandatu;
(4) czasowe pozbawienie czynnego dostępu do sali obrad Izby.
Art. 17.
1. Mandat poselski wygasa z chwilą:
(1) zrzeczenia się mandatu;
(2) zrzeczenia się lub utraty obywatelstwa Królestwa;
(3) ogłoszenia prawomocnego orzeczenia sądu o skazaniu posła za popełnienie przestępstwa i wymierzeniu kary skutkującej pozbawieniem lub ograniczeniem praw publicznych.
2. Wygaśnięcie mandatu poselskiego ogłasza Marszałek Izby Poselskiej, podając przyczynę wygaśnięcia. Jeśli do objęcia mandatu w miejsce posła, którego mandat wygasł, uprawniona jest inna osoba, ogłoszenie zawiera imienne wskazanie tej osoby.
3. W razie wygaśnięcia mandatu poselskiego do objęcia tego mandatu uprawniona jest osoba, która jako kandydat w ostatnich wyborach do Izby Poselskiej zdobyła największą ilość głosów w ramach danej listy wyborczej, a która zarazem mandatu nie uzyskała. Osoba ta uzyskuje mandat poprzez złożenie publicznego oświadczenia. Przepis art. 26 ust. 3 ustawy federalnej z dn. 13 czerwca 2009 roku – Ordynacja wyborcza do Izby Poselskiej stosuje się odpowiednio
Art. 18.
1. Posłowi przysługuje wynagrodzenie równe wynagrodzeniu ministra Rządu Królewskiego.
2. Posłowi przysługuje prawo zamieszkania w hotelu poselskim przez czas sprawowania mandatu.
Art. 19.
1. Poseł nie może prowadzić działalności nie dającej pogodzić się z godnością sprawowanego urzędu.
2. Posłem nie może być Król, sędzia; objęcie wskazanych urzędów jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu poselskiego.
Rozdział VI
Postanowienia szczególne dotyczące Izby Poselskiej
Art. 20.
Izba Poselska skraca kadencję urzędujących posłów większością bezwzględną głosów ogólnej liczby posłów.
Art. 21.
1. Kadencja urzędujących posłów może zostać skrócona, jeżeli w toku kadencji Izba Poselska nie przedstawi w terminie swojej opinii odnośnie co najmniej 3 projektów ustaw federalnych lub w razie nieprzychylenia się przez Króla do wotum nieufności wobec określonego ministra lub całego Rządu Królewskiego.
2. Postanowienie o skróceniu kadencji posłów wydaje Król; postanowienie podlega ogłoszeniu i jest skuteczne z chwilą ogłoszenia.
Art. 22.
W razie skrócenia kadencji posłów, Król wydaje i ogłasza postanowienie o przeprowadzeniu wyborów w ciągu 7 dni od skrócenia kadencji.
DZIAŁ III
Senat Królewski
Rozdział VII
Przepisy ogólne dotyczące Senatu Królewskiego
Art. 23.
(skreślony)
Art. 24.
(skreślony)
Rozdział VIII
Tryb pracy Senatu Królewskiego
Art. 25.
(skreślony)
Art. 25a.
(skreślony)
Art. 26.
(skreślony)
Art. 27.
(skreślony)
Art. 28.
(skreślony)
Art. 29.
(skreślony)
Rozdział IX
Senatorowie
Art. 30.
(skreślony)
Art. 31.
(skreślony)
Art. 32.
(skreślony)
Art. 33.
(skreślony)
DZIAŁ IV
Wzajemny stosunek izb i stosunek wobec organów zewnętrznych
Rozdział X
Przepisy ogólne
Art. 34.
Izba Poselska i jej funkcjonariusze w ramach stosunków z innymi organami i funkcjonariuszami Królestwa obowiązani są realizować ducha i literę prawa, a także w sposób optymalny realizować zasadę lojalnej i szczerej współpracy.
Art. 35.
Funkcjonariusze Izby Poselskiej w swych działaniach mają na względzie zasady uczciwości i etyki pracowników administracji publicznej.
Rozdział XI
Procedura legislacyjna
Art. 36.
(skreślony)
Art. 37.
(skreślony)
Art. 38.
(skreślony)
Rozdział XII
Stosunek izb Parlamentu Królewskiego wobec organów zewnętrznych
Art. 39.
(skreślony)
Art. 40.
Mowy tronowej nie czyni się przedmiotem debaty.
Art. 41.
(skreślony)
Art. 42.
(skreślony)
Art. 43.
W zakresie nieuregulowanym stosuje się regulamin Izby Poselskiej i utrwalone zwyczaje.