[WNIOSEK] Projekt UF o walucie Królestwa i systemie bankowym

Awatar użytkownika
McMelkor
Posty: 229
Rejestracja: 18 sie 2010, 23:19
NIM:
Kontakt:

[WNIOSEK] Projekt UF o walucie Królestwa i systemie bankowym

Post autor: McMelkor »

[Projekt UF]

USTAWA FEDERALNA
z dnia ... 2013 roku

o walucie Królestwa i systemie bankowym

Rozdział I
Postanowienia ogólne

Art. 1.
Ilekroć w niniejszej ustawie jest mowa o:
(1) Walucie – rozumie się przez nią państwowy środek płatniczy akceptowalny na terytorium Królestwa oraz emitowany przez władze monetarne Królestwa,
(2) Walucie obcej – rozumie się przez nią państwowy środek płatniczy emitowany poza granicami Królestwa przez władze monetarne innego państwa, akceptowalny na terytorium Królestwa w razie uczestnictwa Królestwa i państwa emitenta waluty obcej w wspólnym systemie wymiany walutowej,
(3) Systemie bankowym – rozumie się przez niego Centralny Bank Dreamlandu i banki komercyjne,
(4) Systemie transakcyjnym – rozumie się przez niego infrastrukturę techniczną Centralnego Banku Dreamlandu służącą do realizacji jego zadań,
(5) Systemie transferów pozabankowych – rozumie się przez niego infrastrukturę techniczną Centralnego Banku Dreamlandu służącą do przeprowadzania operacji poza systemem transakcyjnym,
(6) Banku Centralnym – rozumie się przez niego Centralny Bank Dreamlandu,
(7) Banku Prowincji – rozumie się przez niego właściwy ze względu na prowincję oddział Banku Centralnego, wyodrębniony organizacyjnie i zależny od Banku Centralnego oraz władz krajowych danej prowincji,
(8) Banku komercyjnym – rozumie się przez niego przedsiębiorstwo prowadzące działalność bankową oraz korzystające z systemu transakcyjnego Banku Centralnego,
(9) Banku – rozumie się przez niego każdy bank prowadzący działalność na terenie Królestwa,
(10) Władzy monetarnej – rozumie się przez nią ogół organów Królestwa mających wpływ na podejmowanie wszelkich lub wybranych decyzji w sprawach dotyczących waluty Królestwa.
(11) Ministrze – rozumie się przez niego ministra federalnego właściwego do spraw gospodarki.

Art. 2.
1. Walutą Królestwa jest dream.
2. Waluta Królestwa występuje w obrocie w postaci bezgotówkowej.
3. Wartość zobowiązań w dreamach wyraża się w liczbach całkowitych.

Rozdział II
Centralny Bank Dreamlandu

Art. 3.
1. Ustanawia się Centralny Bank Dreamlandu jako centralny bank Królestwa.
2. Bank Centralny jest organem Królestwa powołanym w celu zarządzania walutą Królestwa oraz prowadzenia obsługi bankowej Królestwa.
3. Bank Centralny posiada osobowość prawną.
4. Siedzibą Banku Centralnego jest Domena Królewska.
5. Bank Centralny może prowadzić wespół z Namiestnikami Koronnymi Banki Prowincji w prowincjach Królestwa, zgodnie z przepisami art. .

Art. 4.
1. W zakresie zadań Banku Centralnego znajduje się prowadzenie:
(1) polityki pieniężnej Królestwa,
(2) polityki kredytowej Królestwa,
(3) nadzoru nad mennicami,
(4) zarządu rezerwami walutowymi,
(5) działań na rzecz systemu płatniczego,
(6) obsługi bankowej wszystkich podmiotów w Królestwie.
2. Zadania określone w ust. poprzedzającym organ Banku Centralnego może wykonywać wespół z innymi organami władzy monetarnej Królestwa.

Art. 5.
1. Organem Banku Centralnego jest jego Prezes.
2. Prezes Banku Centralnego jest powoływany przez Izbę Poselską na wniosek ministra na roczną kadencję.
3. Prezes Banku Centralnego może być odwołany przez:
(1) ministra na własną prośbę,
(2) Izbę Poselską w wyniku:
a) niezłożenia sprawozdania z działalności Banku Centralnego w wymaganym terminie,
b) odrzucenia sprawozdania z działalności Banku Centralnego.
4. Jeżeli Izba Poselska nie jest powołana jej kompetencje w zakresie odwołania Prezesa Banku Centralnego w sytuacjach określonych w ust. poprzedzającym przysługują Radzie Królestwa.
5. Prezes Banku Centralnego:
a) prowadząc politykę pieniężną, z uwzględnieniem przepisów art. 7-11,
b) prowadząc nadzór nad mennicami, z uwzględnieniem przepisu art. 12,
c) prowadząc działania na rzecz systemu płatniczego, z uwzględnieniem przepisu art. 13,
(2) ma prawo zatrudniać pracowników Banku Centralnego w drodze postanowień,
(3) reprezentuje Bank Centralny na zewnątrz,
(4) ma prawo wydawania decyzji w sprawach dla niego określonych,
(5) prowadzi bieżącą działalność Banku Centralnego,
(6) przedkłada plan działalności i sprawozdanie z działalności Banku Centralnego Izbie Poselskiej,
(7) na wniosek Izby Poselskiej ma prawo opiniowania projektów budżetowych pod kątem ich możliwego wpływu na politykę monetarną Królestwa.
(8) ma prawo czynnego i biernego dostępu do sali obrad Izby Poselskiej.

Art. 6.
1. Plan działalności Banku Centralnego Prezes przedstawia Izbie Poselskiej w ciągu 30 dni od objęcia stanowiska.
2. Sprawozdanie z działalności Banku Centralnego Prezes przedstawia Izbie Poselskiej w styczniu roku następującego po roku który obejmuje sprawozdanie.
3. Zakres sprawozdania z działalności Banku Centralnego określi minister w rozporządzeniu federalnym.

Rozdział III
Polityka monetarna

Art. 7.
1. Instrumentami polityki pieniężnej są:
(1) polityka emisyjna,
(2) polityka kursowa,
(3) polityka stóp procentowych.
2. Politykę pieniężną prowadzi Prezes za zgodą Króla.

Art. 8.
1. Emisja waluty Królestwa ma formę fiducjarną, wyrażoną podjęciem uchwały przez Izbę Poselską określającą wartość emisji waluty Królestwa, na wniosek Prezesa Banku Centralnego.
2. Jeżeli Izba Poselska nie jest powołana, uchwałę, o której mowa w ust. poprzedzającym może podjąć Rada Królestwa.

Art. 9.
1. Zasady ustalania kursów walutowych i sposobu organizacji wymiany walutowej określa umowa międzynarodowa, której stroną jest Królestwo.
2. Dostępność i zasady organizacji obiegu walut obcych w Królestwie określa decyzja Prezesa Banku Centralnego.

Art. 10.
1. Stopami procentowymi są:
(1) stopa depozytowa,
(2) stopa kredytowa,
(3) stopa rezerwy obowiązkowej.
2. Stopa depozytowa określa koszt banku jaki musi on minimalnie ponieść z tytułu przyjęcia lokaty na danych warunkach.
3. Stopa kredytowa określa przychód banku jakiego może on minimalnie domagać się z tytułu udzielonego kredytu na danych warunkach.
4. Stopa rezerwy obowiązkowej określa wysokość depozytu rezerwowego, który prowadzić musi każdy bank w Banku Centralnym.
5. Stopy procentowe obowiązują wszystkie banki.
6. Wysokość stóp procentowych oraz maksymalną krotność ich ustalania na rynku bankowym, a także zasady tworzenia i rozwiązywania oraz odpowiedzialności banków z tytułu posiadanych depozytów rezerwowych określa w drodze decyzji Prezes Banku Centralnego nie częściej niż raz na pół roku.

Art. 11.
1. Instrumentami polityki kredytowej są:
(1) depozyty,
(2) kredyty.
2. Podstawowym depozytem jest rachunek bieżący.
3. Bank prowadzi rachunki bieżące osób fizycznych i prawnych bezpłatnie, w walucie Królestwa lub walutach obcych.
4. Bank prowadzi rachunki bieżące innych jednostek organizacyjnych, jeżeli przepisy szczególne tak stanowią.
5. Bank może przyjmować lokaty i udzielać kredytów.
6. Decyzja Prezesa Banku Centralnego określi ogólne warunki przyjmowania lokat i udzielania kredytów.

Art. 12.
1. Prawo bicia monet przysługuje Królowi i prowincjom.
2. Prezes Banku Centralnego za zgodą Króla w drodze decyzji zatwierdza wzory, szablony, wartości nominałów monet oraz liczbę ich emisji, jakie mają być wydane przez Bank Centralny lub prowincje.
3. Nadzór nad działalnością mennic prowadzi Król i Prezes Banku Centralnego.
4. W sytuacji stwierdzenia niezgodnego z niniejszą ustawą bicia monet w prowincjach Prezes Banku Centralnego może unieważnić w drodze postanowienia wszystkie partie monet tak wydanych oraz zawiesić prawo do ich wydawania przez prowincję co najmniej przez 2 lata.

Art. 13.
1. Zapewnianie dostępności waluty Królestwa, walut obcych oraz działania na rzecz systemu płatniczego obejmują:
(1) funkcjonowanie systemu transakcyjnego,
(2) funkcjonowanie systemu transferów pozabankowych.
2. Systemy, o których mowa w ust. poprzedzającym Bank Centralny wdraża przy współpracy z Królewskimi Służbami Informatycznymi na zasadach określonych w stosownej decyzji wydanej przez Prezesa Banku Centralnego.
3. Korzystanie z systemów, o których mowa w ust. poprzedzających wiąże wszystkie banki zgodnie z niniejszą ustawą i na zasadach określonych w decyzji Prezesa Banku Centralnego.

Rozdział IV
Banki komercyjne

Art. 14.
1. Rejestracja banku komercyjnego musi wiązać się z uzyskaniem koncesji wymaganej przepisami odrębnymi oraz uzyskaniem dostępu do systemu transakcyjnego udostępnionego przez Bank Centralny na zasadach określonych przez Prezesa Banku Centralnego.
2. Bank komercyjny może rozpocząć działalność spełniwszy warunki wskazane w ust. poprzedzającym.

Art. 15.
1. Bank Centralny tworzy na wniosek Namiestnika Koronnego Bank Prowincji.
2. Rejestrację Banku Prowincji przeprowadza Namiestnik Koronny po uzyskaniu zgody Prezesa Banku Centralnego, z pominięciem postępowań w sprawie uzyskania koncesji.
3. Bank Prowincji może być zarządzany przez Namiestnika Koronnego lub powoływanego i odwoływanego przez niego i za zgodą Prezesa Banku Centralnego, dyrektora.
4. Bank Prowincji ma prawo bicia monet w imieniu prowincji.
5. Nazwa Banku Prowincji powinna wskazywać na zasięg jego terytorialnego działania.

Art. 16.
1. Banki Prowincji i banki komercyjne obowiązane są do składania raportów półrocznych z swojej działalności Prezesowi Banku Centralnego.
2. Zakres sprawozdań, klasyfikowania przychodów, kosztów, zysków i strat oraz odpowiedzialności banków, o których mowa w ust. poprzedzającym, określi minister w rozporządzeniu federalnym.
3. Uchylanie się od obowiązku sprawozdawczego lub wykazywanie nadmiernych strat, zobowiązań lub ryzyk dla klientów banku wynikających z jego działalności, zaprezentowanych w raporcie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, może skutkować złożeniem wniosku przez Prezesa Banku Centralnego o ogłoszenie upadłości lub likwidacji takiego banku.
4. Postępowanie upadłościowe i likwidację regulują przepisy odrębne.

Rozdział V
Postanowienia końcowe

Art. 17.
Obsługę techniczną Banku zapewniają Królewskie Służby Informatyczne.

Art. 18.
1. W Ustawie Federalnej z dnia 13 czerwca 2009 roku wraz z późniejszymi zmianami o Parlamencie Królewskim ustala się następującą treść ust. 2 w art. 9: „Czynne i bierne prawo dostępu do sali obrad Izby przysługuje wszystkim posłom, członkom Rządu Królewskiego, Prezesowi Sądu Królestwa, Prezesowi Centralnego Banku Dreamlandu oraz Królowi.”
2. Z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy traci ważność Ustawa Federalna z dnia 5 maja 2012 r. o walucie Królestwa i banku centralnym.
3. Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

(-) Simon McMelkor
Awatar użytkownika
McMelkor
Posty: 229
Rejestracja: 18 sie 2010, 23:19
NIM:
Kontakt:

Re: [WNIOSEK] Projekt UF o walucie Królestwa i systemie bank

Post autor: McMelkor »

UZASADNIENIE

Niniejszy projekt ustawodawczy jest przedostatnim punktem na drodze wdrożenia nowego systemu bankowego w Królestwie. Ostatnie rządy wraz z Królewskimi Służbami Informatycznymi i innymi zainteresowanymi wyklarowały ostateczny kształt systemu bankowego, który obywatele mogą już testować dzięki udostępnieniu przez KSI. System bankowy czeka na oddanie do użytku wraz z szerszymi zmianami reformy monetarnej, którą w formie prawnej mają Wasze Ekscelencje przed sobą.

Niniejszy projekt znacznie rozszerza prawodawstwo dotyczące polityki monetarnej Królestwa wysuwając ją na piedestał obok innych polityk prowadzonych przez władze naszego kraju. Dotąd Centralny Bank Dreamlandu był w głównej mierze miejscem prowadzenia transakcji, portfelem pieniędzy obywatela, który mógł je otrzymywać i wypłacać. Sam zaś CBD nie posiadał w tej mierze żadnych praktycznie narzędzi do prowadzenia polityki monetarnej, na potwierdzenie czego można spojrzeć w historię jego rachunku, w której widać pustki. Pusty był też do niedawna i sam rachunek bieżący CBD. Bank tylko umożliwiał prowadzenie rozliczeń i często służy do akumulacji pieniędzy. Projekt ustawodawczy ma, jak i sam projekt informatyczny nowego CBD, znacznie te instrumenty rozszerzyć i nabrać większego znaczenia dla władz, prowincji, gospodarki i samych obywateli.

Ustawa składa się z pięciu rozdziałów, w tym trzech zasadniczych, które dotyczą Centralnego Banku Dreamlandu (2), Polityki monetarnej (3) oraz Banków komercyjnych (4). Rozdzielenie poszczególnych sfer tematycznych i ich zgrupowanie pozwala na dostrzeżenie nowej doniosłej roli CBD jako organu a nie tylko jako narzędzia. Bank Centralny będzie miejscem pracy bankierów na czele z Prezesem CBD, którego rola wzrośnie – będzie wybierany na wniosek ministra ds. gospodarki przez Izbę Poselską tym większe oddziaływanie obywateli na politykę pieniężną sensu szerszego. Pozycja Prezesa CBD umacnia się także w przywileju występowania w Izbie Poselskiej w każdym czasie. Ponadto Prezes CBD suwerennie wydaje decyzje w niektórych sprawach dotyczących realizacji celów Banku Centralnego; w innych współdziała np. z Królem czy Izbą Poselską. Taka kooperacja jest niezbędna, ale jednocześnie Prezes CBD jako bankier ma mieć możliwą swobodę w bieżącej kreacji rynku bankowego i oddziaływania na sytuację gospodarczą przez wydawane przez siebie decyzje mające rangę aktów urzędowych. Propozycje zawarte w drugim rozdziale znacznie wykraczają poza całą dotychczas obowiązującą ustawę o walucie i banku centralnym.

Jednak prezentowany projekt idzie znacznie dalej. Sens CBD skupia się bowiem na rozdziale 3 i 4 tego projektu, gdzie omawia się politykę monetarną i jej realizatorów – banki komercyjne. W skład polityki monetarnej wchodzi spektrum działań wymienionych w art. 4 ust. 1. Mamy zatem politykę pieniężną, w skład której wchodzi emisja pieniądza (która miała miejsce w roku ubiegłym i powinna być stosowana rzadko), ustalanie kursów walut (co ściśle wiąże się z projektem technicznym KSI tzw. kantoru i handlu walutami), ustalanie stóp procentowych (a dokładnie trzech: dla depozytów, kredytów i dla rezerw bankowych). Ten ostatni instrument posłuży właśnie do kreacji produktów bankowych – lokat i kredytów oraz pozwoli oddziaływać na banki komercyjne czy je kontrolować celem zabezpieczenia interesów klientów tych banków. Decyzje co do stóp procentowych, ogólnych warunków udzielania kredytów i tworzenia lokat itd. ma podejmować Prezes CBD. Dodatkowo mamy wprowadzenie do prawa monetarnego przywileje mennicze, polegające na biciu monet według zasad określonych przez CBD lub Prowincje. Prawo bicia monety będzie przysługiwało Królowi oraz Prowincjom. Król swoje prawo będzie realizował przy pomocy CBD, a prowincje przy pomocy Banków Prowincji. Prezes CBD będzie w tej sferze pełnił rolę kontrolną, czy monety są emitowane zgodnie z prawem i będzie mógł karać banki za emisje z tym prawem niezgodne. Ostatnie elementy polityki monetarnej związane są z systemami informatycznymi – jednym jest Ikaros, a drugim Prometeo – jeden służy realizacji transakcji wewnątrz i międzybankowych, a drugi pozabankowych. Szczegóły dotyczące zasad ich funkcjonowania oraz instrukcji działania będą zawarte w decyzjach wydanych przez Prezesa CBD. Rozdział 4 zawiera skondensowane postanowienia wobec banków komercyjnych i Banków Prowincji. Wszystkie będą zależne i podporządkowane decyzjom CBD. Każdy z nich nie będzie miał prawa działać bez korzystania z infrastruktury CBD, jego systemów, decyzji i innych wytycznych. Będą poddawane kontroli dzięki systemowi raportowania, nie tylko przez Prezesa CBD ale i rząd (minister gospodarki ustali w drodze rozporządzenia elementy raportów bankowych które będą musiały spływać do Prezesa CBD co pół roku).

Zmiany praktyczne, jakie już są gotowe do wdrożenia, a których wyraz mają Wasze Ekscelencje w formie prawnej przed sobą, oznaczać będą znaczny skok cywilizacyjny bankowości dreamlandzkiej, która znajdzie zastosowanie nie tylko w Królestwie, ale i w krajach Wspólnoty Korony Ebruzów. Bankowość jest jednym z podłoży fundamentów ekspansji gospodarczej Królestwa i budowy systemu gospodarczego, którego finanse są krwiobiegiem.

(-) Simon McMelkor
Zablokowany

Wróć do „Archiwum Izby Poselskiej XXI kadencji”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości