5/XVI [GŁOSOWANIE ZAKOŃCZONE] Regulamin Izby Poselskiej

Awatar użytkownika
ghardin
Posty: 267
Rejestracja: 26 sie 2010, 17:21
NIM: 544409
Kontakt:

5/XVI [GŁOSOWANIE ZAKOŃCZONE] Regulamin Izby Poselskiej

Post autor: ghardin »

Witam!

Przedstawiam projekt nowego Regulaminu Izby Poselskiej.

Projekt w części opiera się na obowiązującym Regulaminie. Zmiany dotyczą przede wszystkim dookreślenia struktury forum i zasad pracy na nim (wstępnie sprawdzamy te zasady od początku kadencji). Część procedur uległa uproszczeniu (m.in. procedury związane z wyborem, zastępowaniem i zmianą Marszałka), część została zamieniona na odesłanie do ustawy (wskazywanie Marszałka Seniora).

Z najważniejszych pozostałych nowości:
- możliwość otwierania biur poselskich przez posłów i grupy posłów;
- większa rola Wicemarszałka - możliwość przekazywania przez Marszałka wybranych spraw do prowadzenia Wicemarszałkowi;
- szersza "swoboda" dyskusji - możliwość dyskusji pod informacjami i wystąpieniami, podkreślenie możliwości udziału wszystkich osób z czynnym prawem dostępu do obrad; wyszedłem tutaj z założenia, że wiele spraw dużo łatwiej uzgodnić w zwykłej dyskusji, niż każdorazowo proponować projekty uchwał.

Proszę Marszałka o otwarcie debaty, zaś wszystkich Panów - o uważne przeczytanie projektu, opinie i propozycje poprawek. Szczególnej uwagi wymagają procedury rozdziału II (wybieranie, zastępowanie, zmiana Marszałka, itp.) - ważna jest tam prostota procedur przy jednoczesnym zabezpieczeniu Izby przed paraliżem czy obstrukcją, próbowałem te kwestie wyważyć. Proszę również o poprawki stylistyczne, jeśli określone sformułowania będą niejasne lub niezgrabne.

_________________
ax. Ghardin, OCO

[PROJEKT]

Uchwała Izby Poselskiej
z dnia ...

Regulamin Izby Poselskiej


Rozdział I.
Postanowienia wstępne.

Art. 1.
1. Izba Poselska Królestwa Dreamlandu, zwana dalej "Izbą", wykonuje swoje kompetencje zgodnie z Konstytucją Królestwa, ustawami federalnymi, dekretami królewskimi i niniejszym Regulaminem.
2. W sprawach nieuregulowanych aktami normatywnymi wymienionymi w ustępie poprzedzającym, stosuje się utrwalone zwyczaje.

Art. 2.
Uchwały Izby oraz wskazane przez Regulamin jako podlegające ogłoszeniu decyzje jej funkcjonariuszy podlegają ogłoszeniu w miejscu właściwym do ogłaszania aktów urzędowych przez organy Królestwa Dreamlandu, według ustawy federalnej z dnia 17 marca 2004 roku (wraz z późniejszymi zmianami) o ogłaszaniu aktów urzędowych.

Art. 3.
1. Izba obraduje na forum Izby Poselskiej, zwanym dalej 'forum', stanowiącym dział Forum Dyskusyjnego Królestwa Dreamlandu.
2. W skład forum wchodzą:
(1) dział główny,
(2) archiwa obrad, osobne dla każdej kadencji,
(3) archiwum wystąpień, wspólne dla wszystkich kadencji,
(4) dział "biura poselskie".
3. Dział główny przeznaczony jest na bieżące obrady Izby.
4. Archiwa obrad - oznaczone w nazwie działu numerem kadencji, której dotyczą - gromadzą zakończone debaty i głosowania, przeprowadzone w danej kadencji.
5. Archiwum wystąpień gromadzi informacje Marszałka Izby oraz wystąpienia nie będące podstawą ani składową debaty ani głosowania.
6. Dział "biura poselskie" mieści biura poselskie, zakładane w postaci osobnych poddziałów na wniosek posłów lub grup posłów. Poseł lub grupa posłów może dowolnie ograniczyć prawo publikowania w obrębie swojego biura.

Rozdział II.
Funkcjonariusze Izby.

Art. 4.
1. Pracami Izby kieruje Marszałek Izby Poselskiej, zwany dalej "Marszałkiem", wybrany przez posłów spośród swego grona w drodze uchwały.
2. Marszałek reprezentuje Izbę na zewnątrz oraz rozstrzyga wątpliwości prawne związane z funkcjonowaniem Izby.

Art. 5.
1. Do czasu wyboru Marszałka pracami Izby kieruje Marszałek Senior, wskazany i działający według art. 11 ustawy federalnej z dnia 13 czerwca 2009 roku (wraz z późniejszymi zmianami) o Parlamencie Królewskim.
2. Marszałek Senior ma obowiązek niezwłocznie po objęciu stanowiska przeprowadzić wybory nowego Marszałka i Wicemarszałka, określając przy tym termin i formę zgłaszania kandydatur na oba urzędy.

Art. 6.
1. Marszałek może przekazać prowadzenie wybranych spraw i debat Izby Wicemarszałkowi, informując o tym na forum.
2. Marszałek może przekazać Wicemarszałkowi swoje kompetencje na określony czas; przekazane kompetencje może również w dowolnym momencie odebrać.
3. Decyzje, o których mowa w ustępie poprzedzającym, podlegają ogłoszeniu.

Art. 7.
1. Każdy poseł ma prawo w dowolnej chwili złożyć wniosek z projektem uchwały o stwierdzeniu nieaktywności osoby pełniącej kompetencje Marszałka.
2. Jeśli w ciągu 7 dni od zgłoszenia wniosku, o którym mowa w ustępie poprzedzającym, osoba pełniąca kompetencje Marszałka nie otworzy w tej sprawie debaty, uznaje się, że wnioskowana uchwała została automatycznie przyjęta.
3. W sytuacji stwierdzenia przez Izbę nieaktywności Marszałka, jego kompetencje przejmuje Wicemarszałek.
4. W sytuacji stwierdzenia przez Izbę nieaktywności Marszałka i Wicemarszałka, kompetencje Marszałka przejmuje Marszałek Senior, wskazany i działający według art. 11 ustawy federalnej z dnia 13 czerwca 2009 roku (wraz z późniejszymi zmianami) o Parlamencie Królewskim. Marszałek Senior ma obowiązek niezwłocznie przeprowadzić wybory nowego Marszałka i Wicemarszałka.
5. Uchwała, o której mowa w ustępie 2, podlega ogłoszeniu przez osobę przejmującą kompetencje Marszałka w jej wyniku. Ogłoszenie powinno zawierać ponadto informację o przejęciu kompetencji Marszałka.
6. Do chwili ogłoszenia procedury wyborów, o których mowa w ust. 4, Marszałek i Wicemarszałek mają prawo w dowolnej chwili na powrót przejąć swoje kompetencje; decyzje w tej sprawie podlegają ogłoszeniu.

Art. 8.
Każdy poseł ma prawo w dowolnej chwili złożyć wniosek z projektem uchwały o zmianie Marszałka.

Art. 9.
1. Marszałek lub Wicemarszałek traci swój urząd w chwili wygaśnięcia lub utraty mandatu poselskiego, dobrowolnego zrzeczenia się urzędu lub na mocy odpowiedniej uchwały Izby.
2. W chwili utraty urzędu przez Marszałka jego kompetencje przejmuje Wicemarszałek. W razie braku Wicemarszałka kompetencje Marszałka przejmuje Marszałek Senior, wskazany i działający według art. 11 ustawy federalnej z dnia 13 czerwca 2009 roku (wraz z późniejszymi zmianami) o Parlamencie Królewskim.
3. W przypadku określonym w ustępie poprzedzającym Wicemarszałek lub Marszałek Senior ma obowiązek niezwłocznie przeprowadzić wybory nowego Marszałka oraz - w razie jego braku - Wicemarszałka.

Rozdział III.
Obrady Izby.

Art. 10.
1. Izba podejmuje decyzje w drodze uchwał.
2. Jeśli niniejszy Regulamin nie określa tego inaczej, uchwały przyjmuje się zwykłą większością głosów.

Art. 11.
Wiadomości na forum Izby należą do jednej z kategorii:
(1) wnioski,
(2) debaty,
(3) głosowania,
(4) informacje Marszałka,
(5) wystąpienia.

Art. 12.
1. Wnioski składają posłowie i osoby posiadające inicjatywę ustawodawczą, którym przysługuje czynne prawo dostępu do listy.
2. Wnioski zawierają w temacie wiadomości oznaczenie "[WNIOSEK]".
3. Wnioski zawsze zawierają w treści wiadomości poprawnie skonstruowany projekt ustawy federalnej lub uchwały Izby.
4. Projekt ustawy federalnej musi spełniać wymogi art. 12 ustawy federalnej z dnia 13 czerwca 2009 roku (wraz z późniejszymi zmianami) o Parlamencie Królewskim.
5. Wnioski są adresowane do Marszałka, inni posłowie nie odpowiadają na nie.
6. Marszałek przyjmuje wnioski i poddaje je pod obrady w formie debaty w porządku według daty zgłoszenia.
7. Marszałek może poddać wniosek od razu pod głosowanie, jeżeli nie jest on projektem ustawodawczym, a jedynie projektem, który dotyczy wewnętrznej organizacji prac Izby.

Art. 13.
1. Debaty otwiera Marszałek:
(a) na wniosek posłów lub innych organów lub osób posiadających prawo do składania wniosku,
(b) w przypadku przekazania stanowiska Senatu w przedmiocie projektu ustawy federalnej.
2. Debata powinna zostać otwarta w ciągu 7 dni; w uzasadnionych przypadkach Marszałek może przedłużyć ten termin o kolejne 7 dni.
3. Debaty nad stanowiskiem Senatu do projektu ustawy federalnej otwiera się bezzwłocznie, bez względu na trwające debaty i głosowania oraz z pominięciem porządku otwierania debat według daty zgłoszenia wniosku.
4. Otwierając debatę, Marszałek umieszcza w temacie oznaczenie "[DEBATA]" oraz nadaje jej sygnaturę z numerem porządkowym i oznaczeniem kadencji. W przypadku, gdy debata dotyczy złożonego wniosku, Marszałek otwiera debatę w wątku z wnioskiem, zmieniając odpowiednio jej temat.
5. Debata toczy się wyłącznie w otwartym przez Marszałka wątku.
6. Marszałek może podzielić debatę na osobne wątki, sygnując je tą samą sygnaturą z dodaniem kolejnych liter alfabetu.
7. W ramach otwartej debaty wypowiadać się mogą wszyscy mający prawo czynnego dostępu do prac Izby.
8. Jeśli wnioskodawcy lub przedstawicielowi wnioskodawcy nie przysługuje czynne prawo dostępu do prac Izby, zostaje ono mu przydzielone automatycznie w zakresie wypowiadania się w ramach debaty dotyczącej wnioskowanego przez niego projektu.
9. Debatę zamyka Marszałek po upływie przynajmniej 7 dni od jej otwarcia, lub - w przypadku wymuszających pośpiech okoliczności - po upływie przynajmniej 3 dni od jej otwarcia.

Art. 14.
1. W ramach debaty posłowie mogą zgłaszać poprawki do omawianego projektu.
2. Wniesienie poprawki musi być wyraźnie zaznaczone w treści wiadomości i zawierać zmieniony tekst ze wskazaniem jego docelowego miejsca w projekcie.
3. Jedna poprawka może uwzględniać zmiany w więcej niż jednym miejscu w projekcie.
4. Jeśli nie jest to wyraźnie zaznaczone, wszystkie zmiany zaproponowane w formie poprawki w jednej wiadomości są traktowane jako jedna poprawka.
5. Prawidłowo wniesione poprawki poddawane są pod głosowanie po zakończeniu debaty.
6. Jeśli wnioskodawca wnosi autopoprawkę, jest ona przyjmowana do projektu bez głosowania.
7. Poprawki pokrywające się z autopoprawkami nie są poddawane pod głosowanie.

Art. 15.
1. Głosowania przeprowadza się w wątku danej debaty.
2. Głosowania otwiera Marszałek po zamknięciu debaty, podwieszając wątek oraz zmieniając w temacie wątku oznaczenie "[DEBATA]" na "[GŁOSOWANIE - DO X]", gdzie X jest datą planowanego zamknięcia głosowania.
3. Wiadomość otwierająca głosowanie zawiera w treści głosowany projekt ustawy federalnej, uchwały Izby lub poprawki oraz listę posłów uprawnionych do głosowania.
4. W ramach otwartego głosowania posłowie przesyłają swoje głosy "za", "przeciw" lub "wstrzymuję się", chyba, że niniejszy Regulamin określa to inaczej.
5. Głosowanie zamyka Marszałek po upływie przynajmniej 7 dni od jego otwarcia, a jeśli zachodzą wymuszające pośpiech okoliczności, po upływie 3 dni od jego otwarcia. Marszałek może zamknąć głosowanie w chwili, gdy wszyscy posłowie oddadzą głos.
6. Wiadomość zamykająca głosowanie zawiera w treści statystykę głosów oraz wynik głosowania.
7. Po przeprowadzeniu głosowań nad poprawkami Marszałek wprowadza w projekcie przyjęte poprawki, porządkuje numerację, przeprowadza redakcję stylistyczną, gramatyczną i ortograficzną, a następnie przeprowadza w tym samym wątku głosowanie nad ostatecznym projektem.
8. Po zamknięciu ostatniego głosowania Marszałek zmienia oznaczenie w temacie na "[GŁOSOWANIE ZAKOŃCZONE]", odwiesza wątek i zamyka go.
9. W przypadku kilku wykluczających się poprawek lub projektów dopuszcza się głosowanie alternatywne - wówczas posłowie głosują za jedną z opcji, przeciw wszystkim lub wstrzymują się od głosu.

Art. 16.
1. Informacje Marszałka Izby Poselskiej ogłasza Marszałek.
2. Wiadomości wysyłane jako informacje Marszałka zawierają w temacie oznaczenie "[INFORMACJA]".

Art. 17.
1. Wystąpienie może wygłosić każdy mający prawo czynnego dostępu do prac Izby.
2. Wystąpieniami są wszystkie wiadomości nie klasyfikujące się do pozostałych kategorii, m.in. oświadczenia, interpelacje, mowy Jego Królewskiej Mości, expose Premiera Rządu Królewskiego, opinie wezwanych ekspertów, wypowiedzi gości zagranicznych.

Art. 18.
1. Ewentualnej dyskusji pod informacjami Marszałka lub wystąpieniami nie traktuje się jako debaty.
2. Marszałek zamyka wątki z informacjami Marszałka lub wystąpieniami po upływie przynajmniej 7 dni od ostatniej wiadomości.

Art. 19.
1. Po upływie przynajmniej 7 dni od zamknięcia wątku z wnioskiem, debatą lub głosowaniem Marszałek przenosi go do archiwum obrad danej kadencji.
2. Bezpośrednio po zamknięciu wątku z informacją Marszałka lub wystąpieniem Marszałek przenosi go do archiwum wystąpień.
3. Wątki podwieszone pozostają w dziale głównym przynajmniej do chwili odwieszenia.
4. W przypadku, gdy zachodzi potrzeba ponownego otwarcia zamkniętego wątku, Marszałek otwiera go i przenosi z archiwum do działu głównego, informując w jego obrębie o ponownym otwarciu.

Art. 20.
1. Marszałek ma prawo zmiany tematu wszystkich wątków tak, by lepiej odpowiadał treści lub wpasowywał się w przyjęty porządek obrad.
2. Marszałek ma prawo podwiesić dowolny wątek.
3. Marszałek ma prawo odwiesić dowolny wątek, z wyjątkiem trwającego głosowania.

Art. 21.
Wszystkie zapisy art. 12-20 stosuje się analogicznie do Wicemarszałka w przypadku spraw przez niego prowadzonych.

Rozdział IV.
Postanowienia końcowe.

Art. 22.
1. Regulamin niniejszy podlega ogłoszeniu.
2. Z chwilą wejścia w życie niniejszego Regulaminu traci moc Regulamin dotychczas obowiązujący.
3. Dotychczasowi funkcjonariusze Izby Poselskiej zachowują swoje stanowiska.

[KONIEC PROJEKTU]
Awatar użytkownika
Pavel Svoboda
król-senior
Posty: 1139
Rejestracja: 13 wrz 2010, 15:02
Numer GG: 1935862
NIM: 509280
Kontakt:

Re: 5/XVI [DEBATA] Regulamin Izby Poselskiej

Post autor: Pavel Svoboda »

Szanowni Posłowie,

Otwieram debatę nad projektem nowego regulaminu. Debata potrwa do 11 stycznia.

(-) Pavel Svoboda, r.s.
Marszałek IP
Awatar użytkownika
Pavel Svoboda
król-senior
Posty: 1139
Rejestracja: 13 wrz 2010, 15:02
Numer GG: 1935862
NIM: 509280
Kontakt:

Re: 5/XVI [DEBATA] Regulamin Izby Poselskiej

Post autor: Pavel Svoboda »

ghardin pisze: Art. 3.
2. W skład forum wchodzą:
(1) dział główny,
(2) archiwa obrad, osobne dla każdej kadencji,
(3) archiwum wystąpień, wspólne dla wszystkich kadencji,
(4) dział "biura poselskie".
3. Dział główny przeznaczony jest na bieżące obrady Izby.
4. Archiwa obrad - oznaczone w nazwie działu numerem kadencji, której dotyczą - gromadzą zakończone debaty i głosowania, przeprowadzone w danej kadencji.
5. Archiwum wystąpień gromadzi informacje Marszałka Izby oraz wystąpienia nie będące podstawą ani składową debaty ani głosowania.
Nie jestem przekonany co do zasadności istnienia działu "archiwum wystąpień". Czy wyjmowanie takich wiadomości z kontekstu kadencji i wrzucanie ich do jednego worka ma sens? I czemu właściwie nie składować informacji i wystąpień razem z debatami i głosowaniami w archiwach odpowiednich kadencji?
ghardin pisze:Art. 5.
1. Do czasu wyboru Marszałka pracami Izby kieruje Marszałek Senior, wskazany i działający według art. 11 ustawy federalnej z dnia 13 czerwca 2009 roku (wraz z późniejszymi zmianami) o Parlamencie Królewskim.
Po tym artykule, proponuję więcej nie przywoływać więcej tej ustawy i po prostu pisać "Marszałek Senior". Formułka ze wskazaniem artykułu i ustawy powtarza się poniżej kilkakrotnie, chyba niepotrzebnie.
ghardin pisze:Art. 7.
4. W sytuacji stwierdzenia przez Izbę nieaktywności Marszałka i Wicemarszałka, kompetencje Marszałka przejmuje Marszałek Senior, wskazany i działający według art. 11 ustawy federalnej z dnia 13 czerwca 2009 roku (wraz z późniejszymi zmianami) o Parlamencie Królewskim. Marszałek Senior ma obowiązek niezwłocznie przeprowadzić wybory nowego Marszałka i Wicemarszałka.
5. Uchwała, o której mowa w ustępie 2, podlega ogłoszeniu przez osobę przejmującą kompetencje Marszałka w jej wyniku. Ogłoszenie powinno zawierać ponadto informację o przejęciu kompetencji Marszałka.
6. Do chwili ogłoszenia procedury wyborów, o których mowa w ust. 4, Marszałek i Wicemarszałek mają prawo w dowolnej chwili na powrót przejąć swoje kompetencje; decyzje w tej sprawie podlegają ogłoszeniu.

Art. 9.
2. W chwili utraty urzędu przez Marszałka jego kompetencje przejmuje Wicemarszałek. W razie braku Wicemarszałka kompetencje Marszałka przejmuje Marszałek Senior, wskazany i działający według art. 11 ustawy federalnej z dnia 13 czerwca 2009 roku (wraz z późniejszymi zmianami) o Parlamencie Królewskim.
3. W przypadku określonym w ustępie poprzedzającym Wicemarszałek lub Marszałek Senior ma obowiązek niezwłocznie przeprowadzić wybory nowego Marszałka oraz - w razie jego braku - Wicemarszałka.
Żadna z tych procedur nie przewiduje dość często zdarzającego się scenariusza, gdy osoba, która według art. 11 UF o Parlamencie byłaby Marszałkiem Seniorem, jest jednocześnie Marszałkiem bądź Wicemarszałkiem. Co wtedy?

Myślę, że obecnie funkcjonujący system, gdzie de facto każdy poseł może objąć kompetencje Marszałka w razie nieaktywności tegoż jest bardziej elastyczny.
ghardin pisze:Art. 13.
2. Debata powinna zostać otwarta w ciągu 7 dni; w uzasadnionych przypadkach Marszałek może przedłużyć ten termin o kolejne 7 dni.
W ciągu 7 dni od kiedy?
ghardin pisze:9. Debatę zamyka Marszałek po upływie przynajmniej 7 dni od jej otwarcia, lub - w przypadku wymuszających pośpiech okoliczności - po upływie przynajmniej 3 dni od jej otwarcia.
Ponieważ często miewaliśmy w tej Izbie wątpliwości co do tego, kiedy naprawdę kończy się debata i głosowanie, proponuję, dla większej klarowności, przeformułować ust. 9 jak poniżej:

"9. Debata trwa do chwili zamknięcia jej przez Marszałka.
10. Marszałek zamyka debatę po upływie przynajmniej 7 dni od jej otwarcia, lub - w przypadku wymuszających pośpiech okoliczności - po upływie przynajmniej 3 dni od jej otwarcia."
ghardin pisze:Art. 15.
4. W ramach otwartego głosowania posłowie przesyłają swoje głosy "za", "przeciw" lub "wstrzymuję się", chyba, że niniejszy Regulamin określa to inaczej.
Proponuję zamiast ", chyba, że nieniejszy Regulamin określa to inaczej":

", z wyjątkiem przypadków określonych przez ustęp 9 niniejszego artykułu."

Tak będzie klarowniej.
ghardin pisze:5. Głosowanie zamyka Marszałek po upływie przynajmniej 7 dni od jego otwarcia, a jeśli zachodzą wymuszające pośpiech okoliczności, po upływie 3 dni od jego otwarcia. Marszałek może zamknąć głosowanie w chwili, gdy wszyscy posłowie oddadzą głos.
Proponuję:
"5. Głosowanie trwa do chwili zamknięcia go przez Marszałka, także w razie upłynięcia daty wskazanej w temacie wątku, o której mowa w ustępie 2 niniejszego artykułu.
6. Marszałek zamyka głosowanie po upływie przynajmniej 7 dni od jego otwarcia. Marszałek może zamknąć głosowanie wcześniej, jeśli wszyscy posłowie oddali głos."

Po pierwsze, jest to analogiczna klaryfikacja do zaproponowanej przeze mnie wcześniej odnośnie debat. Po drugie, proponuję, by niedopuszczalne były 3-dniowe głosowania. To zawsze będzie trącić proceduralnym ustawianiem wyników, a nie wyobrażam sobie sytuacji, w której pośpiech naprawdę uzasadniałby tak krótkie głosowanie.

Nie mam więcej uwag. Dziękuję Panu Posłowi za włożony wkład.
(-) Pavel Svoboda, r.s.
Awatar użytkownika
ghardin
Posty: 267
Rejestracja: 26 sie 2010, 17:21
NIM: 544409
Kontakt:

Re: 5/XVI [DEBATA] Regulamin Izby Poselskiej

Post autor: ghardin »

Na wstępie proszę o przedłużenie debaty o 3 dni.
Pavel Svoboda pisze:
ghardin pisze: Art. 3.
2. W skład forum wchodzą:
(1) dział główny,
(2) archiwa obrad, osobne dla każdej kadencji,
(3) archiwum wystąpień, wspólne dla wszystkich kadencji,
(4) dział "biura poselskie".
3. Dział główny przeznaczony jest na bieżące obrady Izby.
4. Archiwa obrad - oznaczone w nazwie działu numerem kadencji, której dotyczą - gromadzą zakończone debaty i głosowania, przeprowadzone w danej kadencji.
5. Archiwum wystąpień gromadzi informacje Marszałka Izby oraz wystąpienia nie będące podstawą ani składową debaty ani głosowania.
Nie jestem przekonany co do zasadności istnienia działu "archiwum wystąpień". Czy wyjmowanie takich wiadomości z kontekstu kadencji i wrzucanie ich do jednego worka ma sens? I czemu właściwie nie składować informacji i wystąpień razem z debatami i głosowaniami w archiwach odpowiednich kadencji?
Właściwie ma Pan rację. Zdaje mi się, że rozdzielenie archiwum debat/głosowań i archiwum wystąpień było akurat Pańskim pomysłem :) Aczkolwiek mogę się tutaj oczywiście mylić, a utraciłem archiwum gg, więc nie mam jak sprawdzić. Skoro jednak przekonuje mnie opcja likwidacji archiwum wystąpień, proponuję po prostu następującą autopoprawkę:

[AUTOPOPRAWKA NR 1]

I. Art. 3 przyjmuje brzmienie:
"Art. 3.
1. Izba obraduje na forum Izby Poselskiej, zwanym dalej 'forum', stanowiącym dział Forum Dyskusyjnego Królestwa Dreamlandu.
2. W skład forum wchodzą:
(1) dział główny,
(2) archiwa obrad, osobne dla każdej kadencji,
(3) dział "biura poselskie".
3. Dział główny przeznaczony jest na bieżące obrady Izby.
4. Archiwa obrad - oznaczone w nazwie działu numerem kadencji, której dotyczą - gromadzą wszystkie wątki zamknięte w danej kadencji.
5. Dział "biura poselskie" mieści biura poselskie, zakładane w postaci osobnych poddziałów na wniosek posłów lub grup posłów. Poseł lub grupa posłów może dowolnie ograniczyć prawo publikowania w obrębie swojego biura."

II. W art. 19 ust. 2 słowa "archiwum wystąpień" zmienia się na: "archiwum obrad danej kadencji".

[KONIEC AUTOPOPRAWKI NR 1]
Pavel Svoboda pisze:
ghardin pisze:Art. 5.
1. Do czasu wyboru Marszałka pracami Izby kieruje Marszałek Senior, wskazany i działający według art. 11 ustawy federalnej z dnia 13 czerwca 2009 roku (wraz z późniejszymi zmianami) o Parlamencie Królewskim.
Po tym artykule, proponuję więcej nie przywoływać więcej tej ustawy i po prostu pisać "Marszałek Senior". Formułka ze wskazaniem artykułu i ustawy powtarza się poniżej kilkakrotnie, chyba niepotrzebnie.
W porządku. A więc autopoprawka:

[AUTOPOPRAWKA NR 2]

I. W art. 7 ust. 4 skreśla się fragment: ", wskazany i działający według art. 11 ustawy federalnej z dnia 13 czerwca 2009 roku (wraz z późniejszymi zmianami) o Parlamencie Królewskim".

II. W art. 9 ust. 2 skreśla się fragment: ", wskazany i działający według art. 11 ustawy federalnej z dnia 13 czerwca 2009 roku (wraz z późniejszymi zmianami) o Parlamencie Królewskim".

[KONIEC AUTOPOPRAWKI NR 2]
Pavel Svoboda pisze:
ghardin pisze:Art. 7.
4. W sytuacji stwierdzenia przez Izbę nieaktywności Marszałka i Wicemarszałka, kompetencje Marszałka przejmuje Marszałek Senior, wskazany i działający według art. 11 ustawy federalnej z dnia 13 czerwca 2009 roku (wraz z późniejszymi zmianami) o Parlamencie Królewskim. Marszałek Senior ma obowiązek niezwłocznie przeprowadzić wybory nowego Marszałka i Wicemarszałka.
5. Uchwała, o której mowa w ustępie 2, podlega ogłoszeniu przez osobę przejmującą kompetencje Marszałka w jej wyniku. Ogłoszenie powinno zawierać ponadto informację o przejęciu kompetencji Marszałka.
6. Do chwili ogłoszenia procedury wyborów, o których mowa w ust. 4, Marszałek i Wicemarszałek mają prawo w dowolnej chwili na powrót przejąć swoje kompetencje; decyzje w tej sprawie podlegają ogłoszeniu.

Art. 9.
2. W chwili utraty urzędu przez Marszałka jego kompetencje przejmuje Wicemarszałek. W razie braku Wicemarszałka kompetencje Marszałka przejmuje Marszałek Senior, wskazany i działający według art. 11 ustawy federalnej z dnia 13 czerwca 2009 roku (wraz z późniejszymi zmianami) o Parlamencie Królewskim.
3. W przypadku określonym w ustępie poprzedzającym Wicemarszałek lub Marszałek Senior ma obowiązek niezwłocznie przeprowadzić wybory nowego Marszałka oraz - w razie jego braku - Wicemarszałka.
Żadna z tych procedur nie przewiduje dość często zdarzającego się scenariusza, gdy osoba, która według art. 11 UF o Parlamencie byłaby Marszałkiem Seniorem, jest jednocześnie Marszałkiem bądź Wicemarszałkiem. Co wtedy?

Myślę, że obecnie funkcjonujący system, gdzie de facto każdy poseł może objąć kompetencje Marszałka w razie nieaktywności tegoż jest bardziej elastyczny.
W razie nieobecności Marszałka problemu nie ma, bo kompetencje przejmuje Wicemarszałek. Problem pojawia się w sytuacji, gdy obaj są nieaktywni. W takim jednak przypadku obecny regulamin przewiduje:
"Art. 8.
1. Jeśli Wicemarszałek nie został wybrany lub kompetencje Marszałka zostały przekazane Wicemarszałkowi, każdy poseł ma prawo w każdej chwili złożyć wniosek o powołanie Marszałka Seniora.
2. Jeśli w ciągu 7 dni od złożenia wniosku poseł sprawujący kompetencje Marszałka nie ogłosi debaty nad zgłoszonym we wniosku projektem uchwały, głosowanie nad tym projektem może ogłosić poseł kandydujący na Marszałka Seniora.
3. (skreślony)
4. W przypadku, gdy w chwili zgłoszenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, nikt nie sprawuje kompetencji Marszałka, poseł kandydujący na Marszałka Seniora może od razu ogłosić głosowanie nad zgłoszonym w tym wniosku projektem uchwały."

Niejasne jest, na czym polega "kandydowanie" na Marszałka Seniora, skoro Marszałka Seniora wskazuje Król według kryteriów przewidzianych w ustawie.

Faktycznie jednak rozwiązanie przewidziane w projekcie nie jest w pełni bezpieczne. Widzę jednak w takim przypadku rozwiązanie łatwiejsze od obu powyższych: niech w sytuacji stwierdzenia przez Izbę nieaktywności Marszałka i Wicemarszałka nowego Marszałka po prostu wskazuje Król (w drodze postanowienia królewskiego).
Jest to rozwiązanie bardzo elastyczne - Król może w takiej sytuacji skonsultować się z aktywnymi posłami i wybrać najbardziej odpowiedniego. Jeśli zaś wybór nie będzie odpowiadał posłom, to przecież każdy poseł może złożyć wniosek o zmianę Marszałka, co zapisałem w projekcie regulaminu explicite (art. 8). Jest to również rozwiązanie szybkie - jeśli decyzja królewska jest poparta zdaniem większości, przeprowadza się wówczas jedynie wybory Wicemarszałka, co nie powinno na ten czas paraliżować innych debat Izby.

Zgłaszam więc autopoprawkę:

[AUTOPOPRAWKA NR 3]

I. Art. 7 ust. 4 przyjmuje brzmienie:
"4. W sytuacji stwierdzenia przez Izbę nieaktywności Marszałka oraz Wicemarszałka, nowego Marszałka wskazuje Król w drodze postanowienia królewskiego. Nowy Marszałek zobowiązany jest niezwłocznie przeprowadzić wybory Wicemarszałka."

II. Skreśla się art. 7 ust. 6.

III. Art. 7 ust. 6 staje się ust. 5 w brzmieniu:
"5. Do chwili ogłoszenia procedury wyborów, o których mowa w ust. 4, Wicemarszałek ma prawo w dowolnym momencie na powrót przejąć swoje kompetencje; decyzja w tej sprawie podlega ogłoszeniu."

IV. Art. 9 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. W chwili utraty urzędu przez Marszałka jego kompetencje przejmuje Wicemarszałek. W razie braku Wicemarszałka, nowego Marszałka wskazuje Król w drodze postanowienia królewskiego. Nowy Marszałek zobowiązany jest niezwłocznie przeprowadzić wybory Wicemarszałka."
V. Skreśla się art. 9 ust. 3.

[KONIEC AUTOPOPRAWKI NR 3]

W razie innych propozycji proszę o zgłoszenie po prostu stosownej poprawki.
Pavel Svoboda pisze:
ghardin pisze:Art. 13.
2. Debata powinna zostać otwarta w ciągu 7 dni; w uzasadnionych przypadkach Marszałek może przedłużyć ten termin o kolejne 7 dni.
W ciągu 7 dni od kiedy?
Od złożenia wniosku.

[AUTOPOPRAWKA NR 4]

W art. 13 ust. 2 przyjmuje brzmienie:
"2. Debata powinna zostać otwarta w ciągu 7 dni od złożenia wniosku; w uzasadnionych przypadkach Marszałek może przedłużyć ten termin o kolejne 7 dni."

[KONIEC AUTOPOPRAWKI NR 4]
Pavel Svoboda pisze:
ghardin pisze:9. Debatę zamyka Marszałek po upływie przynajmniej 7 dni od jej otwarcia, lub - w przypadku wymuszających pośpiech okoliczności - po upływie przynajmniej 3 dni od jej otwarcia.
Ponieważ często miewaliśmy w tej Izbie wątpliwości co do tego, kiedy naprawdę kończy się debata i głosowanie, proponuję, dla większej klarowności, przeformułować ust. 9 jak poniżej:

"9. Debata trwa do chwili zamknięcia jej przez Marszałka.
10. Marszałek zamyka debatę po upływie przynajmniej 7 dni od jej otwarcia, lub - w przypadku wymuszających pośpiech okoliczności - po upływie przynajmniej 3 dni od jej otwarcia."
W porządku, niech tak będzie. A więc:

[AUTOPOPRAWKA NR 5]

W art. 13 ust. 9 zastępuje się ust. 9-10 w brzmieniu:
"9. Debata trwa do chwili zamknięcia jej przez Marszałka.
10. Marszałek zamyka debatę po upływie przynajmniej 7 dni od jej otwarcia, lub - w przypadku wymuszających pośpiech okoliczności - po upływie przynajmniej 3 dni od jej otwarcia."

[KONIEC AUTOPOPRAWKI NR 5]
Pavel Svoboda pisze:
ghardin pisze:Art. 15.
4. W ramach otwartego głosowania posłowie przesyłają swoje głosy "za", "przeciw" lub "wstrzymuję się", chyba, że niniejszy Regulamin określa to inaczej.
Proponuję zamiast ", chyba, że nieniejszy Regulamin określa to inaczej":

", z wyjątkiem przypadków określonych przez ustęp 9 niniejszego artykułu."

Tak będzie klarowniej.
Czy faktycznie? Wydaje mi się, że obecne sformułowanie jest bardziej elastyczne - w razie późniejszych zmian regulaminu minimalizujemy w ten sposób ryzyko niespójności. Ale nie będę się tu upierał - jeśli uzna Pan tę zmianę za istotną, a nie będzie innych poprawek, zgłoszę to jako autopoprawkę, żeby nie przedłużać terminów o dodatkowe głosowanie.
Pavel Svoboda pisze:
ghardin pisze:5. Głosowanie zamyka Marszałek po upływie przynajmniej 7 dni od jego otwarcia, a jeśli zachodzą wymuszające pośpiech okoliczności, po upływie 3 dni od jego otwarcia. Marszałek może zamknąć głosowanie w chwili, gdy wszyscy posłowie oddadzą głos.
Proponuję:
"5. Głosowanie trwa do chwili zamknięcia go przez Marszałka, także w razie upłynięcia daty wskazanej w temacie wątku, o której mowa w ustępie 2 niniejszego artykułu.
6. Marszałek zamyka głosowanie po upływie przynajmniej 7 dni od jego otwarcia. Marszałek może zamknąć głosowanie wcześniej, jeśli wszyscy posłowie oddali głos."

Po pierwsze, jest to analogiczna klaryfikacja do zaproponowanej przeze mnie wcześniej odnośnie debat. Po drugie, proponuję, by niedopuszczalne były 3-dniowe głosowania. To zawsze będzie trącić proceduralnym ustawianiem wyników, a nie wyobrażam sobie sytuacji, w której pośpiech naprawdę uzasadniałby tak krótkie głosowanie.
Generalnie - zgoda. Przeformułowałem ustęp 5 jeszcze trochę inaczej.

[AUTOPOPRAWKA NR 6]

I. W art. 15 ust. 5 zastępuje się ust. 5-6 w brzmieniu:
"5. Głosowanie trwa do chwili zamknięcia go przez Marszałka, niezależnie od wskazanej w temacie wątku daty planowanego zamknięcia.
6. Marszałek zamyka głosowanie po upływie przynajmniej 7 dni od jego otwarcia. Marszałek może zamknąć głosowanie wcześniej, jeśli wszyscy posłowie oddali głos."

II. Dotychczasowa numeracja ust. 6-9 przesuwa się o jedną pozycję, przyjmując numery 7-10.

[KONIEC AUTOPOPRAWKI NR 6]

Dziękuję za uważną lekturę i trafne uwagi.
ax. Ghardin, OCO
Awatar użytkownika
Pavel Svoboda
król-senior
Posty: 1139
Rejestracja: 13 wrz 2010, 15:02
Numer GG: 1935862
NIM: 509280
Kontakt:

Re: 5/XVI [DEBATA] Regulamin Izby Poselskiej

Post autor: Pavel Svoboda »

Przedłużam debatę do soboty 15 bm. Postaram się odpowiedzieć na uwagi Arcyksięcia możliwie prędko.
(-) Pavel Svoboda, r.s.
Awatar użytkownika
Pavel Svoboda
król-senior
Posty: 1139
Rejestracja: 13 wrz 2010, 15:02
Numer GG: 1935862
NIM: 509280
Kontakt:

Re: 5/XVI [DEBATA] Regulamin Izby Poselskiej

Post autor: Pavel Svoboda »

ghardin pisze: Właściwie ma Pan rację. Zdaje mi się, że rozdzielenie archiwum debat/głosowań i archiwum wystąpień było akurat Pańskim pomysłem :) Aczkolwiek mogę się tutaj oczywiście mylić, a utraciłem archiwum gg, więc nie mam jak sprawdzić.
W takim razie nie zrozumieliśmy się :) Proponowałem, by zrobić osobny dział pod nazwą "Archiwum bieżącej kadencji" i osobny dział pod nazwą "Archiwum poprzednich kadencji". W tym drugim zawierałyby się poddziały dla każdej zakończonej kadencji. Wraz z końcem kadencji, zawartość działu "Archiwum bieżącej kadencji" będzie przenoszona do nowego poddziału w dziale "Archiwum poprzednich kadencji". W ten sposób łatwiej będzie dotrzeć do najnowszych archiwaliów.
Nie wydaje mi się, by to wszystko musiało być jednak opisane szczegółowo w Regulaminie. Ta autopoprawka, moim zdaniem, wystarczy, by wprowadzić układ, który zaproponowałem :)
Niejasne jest, na czym polega "kandydowanie" na Marszałka Seniora, skoro Marszałka Seniora wskazuje Król według kryteriów przewidzianych w ustawie.
Cóż, ustawa przewiduje powołanie Marszałka Seniora wyłącznie na początku kadencji, więc trudno wiązać to z definicją tej funkcji we wszystkich innych wypadkach. Oczywiście nie jestem przywiązany do tej nazwy. Równie dobrze można wrócić do "p.o. Marszałka" na określenie posła, który wchodzi w kompetencje Marszałka na własny wniosek przy braku reakcji ze strony Marszałka i Wicemarszałka.
Faktycznie jednak rozwiązanie przewidziane w projekcie nie jest w pełni bezpieczne. Widzę jednak w takim przypadku rozwiązanie łatwiejsze od obu powyższych: niech w sytuacji stwierdzenia przez Izbę nieaktywności Marszałka i Wicemarszałka nowego Marszałka po prostu wskazuje Król (w drodze postanowienia królewskiego).
Jest to rozwiązanie bardzo elastyczne - Król może w takiej sytuacji skonsultować się z aktywnymi posłami i wybrać najbardziej odpowiedniego. Jeśli zaś wybór nie będzie odpowiadał posłom, to przecież każdy poseł może złożyć wniosek o zmianę Marszałka, co zapisałem w projekcie regulaminu explicite (art. 8). Jest to również rozwiązanie szybkie - jeśli decyzja królewska jest poparta zdaniem większości, przeprowadza się wówczas jedynie wybory Wicemarszałka, co nie powinno na ten czas paraliżować innych debat Izby.
Nie bardzo rozumiem, jak wprowadzanie do równania Króla czyni to rozwiązanie prostszym od obecnego, gdzie każdy chętny poseł może de facto sam siebie powołać. Nadawanie tego typu uprawnień Królowi oznacza zaś ograniczenie autonomii Izby. Od razu zaznaczam, że nie jestem jakoś szalenie przeciwny temu rozwiązaniu i nie będę o to kruszyć kopii. Moja wątpliwość pozostaje w warstwie symboliki - jesteśmy jedynym organem konstytucyjnym w całym ustroju Królestwa, który nie jest obsadzany przez Króla. Utrzymanie tej autonomii jest nie bez znaczenia.
[AUTOPOPRAWKA NR 3]

I. Art. 7 ust. 4 przyjmuje brzmienie:
"4. W sytuacji stwierdzenia przez Izbę nieaktywności Marszałka oraz Wicemarszałka, nowego Marszałka wskazuje Król w drodze postanowienia królewskiego. Nowy Marszałek zobowiązany jest niezwłocznie przeprowadzić wybory Wicemarszałka."

II. Skreśla się art. 7 ust. 6.

III. Art. 7 ust. 6 staje się ust. 5 w brzmieniu:
"5. Do chwili ogłoszenia procedury wyborów, o których mowa w ust. 4, Wicemarszałek ma prawo w dowolnym momencie na powrót przejąć swoje kompetencje; decyzja w tej sprawie podlega ogłoszeniu."

IV. Art. 9 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. W chwili utraty urzędu przez Marszałka jego kompetencje przejmuje Wicemarszałek. W razie braku Wicemarszałka, nowego Marszałka wskazuje Król w drodze postanowienia królewskiego. Nowy Marszałek zobowiązany jest niezwłocznie przeprowadzić wybory Wicemarszałka."
V. Skreśla się art. 9 ust. 3.

[KONIEC AUTOPOPRAWKI NR 3]
Nie rozumiem punktów II i III. Czy tu jest jakiś błąd?

Proponuję alternatywną poprawkę:

[POPRAWKA]

I. Art. 7:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Każdy poseł ma prawo w dowolnej chwili złożyć wniosek z projektem uchwały o stwierdzeniu nieaktywności osoby pełniącej kompetencje Marszałka. Uchwała wskazuje który z posłów przejmuje kompetencje Marszałka."

b). Skreśla się ust. 3 , 4 i 6.

c). Ust. 5 jako ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Uchwała, o której mowa w ustępie poprzedzającym, podlega ogłoszeniu przez osobę przejmującą kompetencje Marszałka w jej wyniku."

II. Art. 9:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. W chwili utraty urzędu przez Marszałka jego kompetencje przejmuje Wicemarszałek. W razie braku Wicemarszałka, nowego Marszałka wskazuje Król w drodze postanowienia królewskiego. Nowy Marszałek zobowiązany jest niezwłocznie przeprowadzić wybory Wicemarszałka."

b) Skreśla się art. 9 ust. 3.

[KONIEC POPRAWKI]

Czy faktycznie? Wydaje mi się, że obecne sformułowanie jest bardziej elastyczne - w razie późniejszych zmian regulaminu minimalizujemy w ten sposób ryzyko niespójności. Ale nie będę się tu upierał - jeśli uzna Pan tę zmianę za istotną, a nie będzie innych poprawek, zgłoszę to jako autopoprawkę, żeby nie przedłużać terminów o dodatkowe głosowanie.
Sęk w tym, że art. 15 ust. 9 określa chyba wszystkie możliwe przypadki, kiedy można by głosować inaczej niż przez "za" i "przeciw". Proponując to uściślenie myślałem głównie o marszałkach, którzy będą się kierowali tym regulaminem i którzy powinni mieć bardzo jasny obraz, jak przeprowadzać głosowania. Sam przy tego typu zapisach "chyba że ten regulamin mówi inaczej" miewam wątpliwości, czy dość dokładnie przeanalizowałem cały tekst od początku do końca w poszukiwaniu wskazań wyjątków.
Generalnie - zgoda. Przeformułowałem ustęp 5 jeszcze trochę inaczej.

[AUTOPOPRAWKA NR 6]

I. W art. 15 ust. 5 zastępuje się ust. 5-6 w brzmieniu:
"5. Głosowanie trwa do chwili zamknięcia go przez Marszałka, niezależnie od wskazanej w temacie wątku daty planowanego zamknięcia.
6. Marszałek zamyka głosowanie po upływie przynajmniej 7 dni od jego otwarcia. Marszałek może zamknąć głosowanie wcześniej, jeśli wszyscy posłowie oddali głos."

II. Dotychczasowa numeracja ust. 6-9 przesuwa się o jedną pozycję, przyjmując numery 7-10.

[KONIEC AUTOPOPRAWKI NR 6]
Tak faktycznie jest lepiej.

Pozdrawiam,
(-) Pavel Svoboda, r.s.
Awatar użytkownika
ghardin
Posty: 267
Rejestracja: 26 sie 2010, 17:21
NIM: 544409
Kontakt:

Re: 5/XVI [DEBATA] Regulamin Izby Poselskiej

Post autor: ghardin »

Pavel Svoboda pisze:Nie bardzo rozumiem, jak wprowadzanie do równania Króla czyni to rozwiązanie prostszym od obecnego, gdzie każdy chętny poseł może de facto sam siebie powołać. Nadawanie tego typu uprawnień Królowi oznacza zaś ograniczenie autonomii Izby. Od razu zaznaczam, że nie jestem jakoś szalenie przeciwny temu rozwiązaniu i nie będę o to kruszyć kopii. Moja wątpliwość pozostaje w warstwie symboliki - jesteśmy jedynym organem konstytucyjnym w całym ustroju Królestwa, który nie jest obsadzany przez Króla. Utrzymanie tej autonomii jest nie bez znaczenia.
Przekonał mnie Pan. Wycofuję dotychczasową autopoprawkę nr 3 i na jej miejsce wprowadzam zaproponowaną przez Pana poniższą:

[AUTOPOPRAWKA NR 7]

I. Art. 7:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Każdy poseł ma prawo w dowolnej chwili złożyć wniosek z projektem uchwały o stwierdzeniu nieaktywności osoby pełniącej kompetencje Marszałka. Uchwała wskazuje, który z posłów przejmuje kompetencje Marszałka."

b). Skreśla się ust. 3 , 4 i 6.

c). Ust. 5 jako ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Uchwała, o której mowa w ustępie poprzedzającym, podlega ogłoszeniu przez osobę przejmującą kompetencje Marszałka w jej wyniku."

II. Art. 9:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. W chwili utraty urzędu przez Marszałka jego kompetencje przejmuje Wicemarszałek. W razie braku Wicemarszałka, nowego Marszałka wskazuje Król w drodze postanowienia królewskiego. Nowy Marszałek zobowiązany jest niezwłocznie przeprowadzić wybory Wicemarszałka."

b) Skreśla się ust. 3.

[KONIEC AUTOPOPRAWKI NR 7]
Pavel Svoboda pisze:Sęk w tym, że art. 15 ust. 9 określa chyba wszystkie możliwe przypadki, kiedy można by głosować inaczej niż przez "za" i "przeciw". Proponując to uściślenie myślałem głównie o marszałkach, którzy będą się kierowali tym regulaminem i którzy powinni mieć bardzo jasny obraz, jak przeprowadzać głosowania. Sam przy tego typu zapisach "chyba że ten regulamin mówi inaczej" miewam wątpliwości, czy dość dokładnie przeanalizowałem cały tekst od początku do końca w poszukiwaniu wskazań wyjątków.
Rozumiem. W takim razie:

[AUTOPOPRAWKA NR 8]

W art. 15 ust. 4 przyjmuje brzmienie:
<<4. W ramach otwartego głosowania posłowie przesyłają swoje głosy "za", "przeciw" lub "wstrzymuję się", z wyjątkiem przypadków określonych przez ustęp 9 niniejszego artykułu.>>

[KONIEC AUTOPOPRAWKI NR 8]

Wydaje mi się, że osiągnęliśmy consensus. Nie ma więc chyba przeciwwskazań, by projekt z naniesionymi autopoprawkami jutro trafił do głosowania.

Dziękuję za współpracę :)
ax. Ghardin, OCO
Awatar użytkownika
Pavel Svoboda
król-senior
Posty: 1139
Rejestracja: 13 wrz 2010, 15:02
Numer GG: 1935862
NIM: 509280
Kontakt:

Re: 5/XVI [DEBATA] Regulamin Izby Poselskiej

Post autor: Pavel Svoboda »

Szanowni Posłowie,

Zamykam debatę i otwieram głosowanie. Głosowanie potrwa do 22 stycznia. Poniżej załączam treść projektu z uwzględnieniem autopoprawek autora. Proszę o głosowanie poprzez cytowanie/kopiowanie formularza ostatniej osoby, która oddała głos i dopisywanie swojego głosu.

(-) Pavel Svoboda, r.s.
Marszałek IP


[PROJEKT]

Uchwała Izby Poselskiej
z dnia ...

Regulamin Izby Poselskiej


Rozdział I.
Postanowienia wstępne.

Art. 1.
1. Izba Poselska Królestwa Dreamlandu, zwana dalej "Izbą", wykonuje swoje kompetencje zgodnie z Konstytucją Królestwa, ustawami federalnymi, dekretami królewskimi i niniejszym Regulaminem.
2. W sprawach nieuregulowanych aktami normatywnymi wymienionymi w ustępie poprzedzającym, stosuje się utrwalone zwyczaje.

Art. 2.
Uchwały Izby oraz wskazane przez Regulamin jako podlegające ogłoszeniu decyzje jej funkcjonariuszy podlegają ogłoszeniu w miejscu właściwym do ogłaszania aktów urzędowych przez organy Królestwa Dreamlandu, według ustawy federalnej z dnia 17 marca 2004 roku (wraz z późniejszymi zmianami) o ogłaszaniu aktów urzędowych.

Art. 3.
1. Izba obraduje na forum Izby Poselskiej, zwanym dalej 'forum', stanowiącym dział Forum Dyskusyjnego Królestwa Dreamlandu.
2. W skład forum wchodzą:
(1) dział główny,
(2) archiwa obrad, osobne dla każdej kadencji,
(3) dział "biura poselskie".
3. Dział główny przeznaczony jest na bieżące obrady Izby.
4. Archiwa obrad - oznaczone w nazwie działu numerem kadencji, której dotyczą - gromadzą wszystkie wątki zamknięte w danej kadencji.
5. Dział "biura poselskie" mieści biura poselskie, zakładane w postaci osobnych poddziałów na wniosek posłów lub grup posłów. Poseł lub grupa posłów może dowolnie ograniczyć prawo publikowania w obrębie swojego biura.

Rozdział II.
Funkcjonariusze Izby.

Art. 4.
1. Pracami Izby kieruje Marszałek Izby Poselskiej, zwany dalej "Marszałkiem", wybrany przez posłów spośród swego grona w drodze uchwały.
2. Marszałek reprezentuje Izbę na zewnątrz oraz rozstrzyga wątpliwości prawne związane z funkcjonowaniem Izby.

Art. 5.
1. Do czasu wyboru Marszałka pracami Izby kieruje Marszałek Senior, wskazany i działający według art. 11 ustawy federalnej z dnia 13 czerwca 2009 roku (wraz z późniejszymi zmianami) o Parlamencie Królewskim.
2. Marszałek Senior ma obowiązek niezwłocznie po objęciu stanowiska przeprowadzić wybory nowego Marszałka i Wicemarszałka, określając przy tym termin i formę zgłaszania kandydatur na oba urzędy.

Art. 6.
1. Marszałek może przekazać prowadzenie wybranych spraw i debat Izby Wicemarszałkowi, informując o tym na forum.
2. Marszałek może przekazać Wicemarszałkowi swoje kompetencje na określony czas; przekazane kompetencje może również w dowolnym momencie odebrać.
3. Decyzje, o których mowa w ustępie poprzedzającym, podlegają ogłoszeniu.

Art. 7.
1. Każdy poseł ma prawo w dowolnej chwili złożyć wniosek z projektem uchwały o stwierdzeniu nieaktywności osoby pełniącej kompetencje Marszałka. Uchwała wskazuje, który z posłów przejmuje kompetencje Marszałka.
2. Jeśli w ciągu 7 dni od zgłoszenia wniosku, o którym mowa w ustępie poprzedzającym, osoba pełniąca kompetencje Marszałka nie otworzy w tej sprawie debaty, uznaje się, że wnioskowana uchwała została automatycznie przyjęta.
3. Uchwała, o której mowa w ustępie poprzedzającym, podlega ogłoszeniu przez osobę przejmującą kompetencje Marszałka w jej wyniku.

Art. 8.
Każdy poseł ma prawo w dowolnej chwili złożyć wniosek z projektem uchwały o zmianie Marszałka.

Art. 9.
1. Marszałek lub Wicemarszałek traci swój urząd w chwili wygaśnięcia lub utraty mandatu poselskiego, dobrowolnego zrzeczenia się urzędu lub na mocy odpowiedniej uchwały Izby.
2. W chwili utraty urzędu przez Marszałka jego kompetencje przejmuje Wicemarszałek. W razie braku Wicemarszałka, nowego Marszałka wskazuje Król w drodze postanowienia królewskiego. Nowy Marszałek zobowiązany jest niezwłocznie przeprowadzić wybory Wicemarszałka.

Rozdział III.
Obrady Izby.

Art. 10.
1. Izba podejmuje decyzje w drodze uchwał.
2. Jeśli niniejszy Regulamin nie określa tego inaczej, uchwały przyjmuje się zwykłą większością głosów.

Art. 11.
Wiadomości na forum Izby należą do jednej z kategorii:
(1) wnioski,
(2) debaty,
(3) głosowania,
(4) informacje Marszałka,
(5) wystąpienia.

Art. 12.
1. Wnioski składają posłowie i osoby posiadające inicjatywę ustawodawczą, którym przysługuje czynne prawo dostępu do listy.
2. Wnioski zawierają w temacie wiadomości oznaczenie "[WNIOSEK]".
3. Wnioski zawsze zawierają w treści wiadomości poprawnie skonstruowany projekt ustawy federalnej lub uchwały Izby.
4. Projekt ustawy federalnej musi spełniać wymogi art. 12 ustawy federalnej z dnia 13 czerwca 2009 roku (wraz z późniejszymi zmianami) o Parlamencie Królewskim.
5. Wnioski są adresowane do Marszałka, inni posłowie nie odpowiadają na nie.
6. Marszałek przyjmuje wnioski i poddaje je pod obrady w formie debaty w porządku według daty zgłoszenia.
7. Marszałek może poddać wniosek od razu pod głosowanie, jeżeli nie jest on projektem ustawodawczym, a jedynie projektem, który dotyczy wewnętrznej organizacji prac Izby.

Art. 13.
1. Debaty otwiera Marszałek:
(a) na wniosek posłów lub innych organów lub osób posiadających prawo do składania wniosku,
(b) w przypadku przekazania stanowiska Senatu w przedmiocie projektu ustawy federalnej.
2. Debata powinna zostać otwarta w ciągu 7 dni od złożenia wniosku; w uzasadnionych przypadkach Marszałek może przedłużyć ten termin o kolejne 7 dni.
3. Debaty nad stanowiskiem Senatu do projektu ustawy federalnej otwiera się bezzwłocznie, bez względu na trwające debaty i głosowania oraz z pominięciem porządku otwierania debat według daty zgłoszenia wniosku.
4. Otwierając debatę, Marszałek umieszcza w temacie oznaczenie "[DEBATA]" oraz nadaje jej sygnaturę z numerem porządkowym i oznaczeniem kadencji. W przypadku, gdy debata dotyczy złożonego wniosku, Marszałek otwiera debatę w wątku z wnioskiem, zmieniając odpowiednio jej temat.
5. Debata toczy się wyłącznie w otwartym przez Marszałka wątku.
6. Marszałek może podzielić debatę na osobne wątki, sygnując je tą samą sygnaturą z dodaniem kolejnych liter alfabetu.
7. W ramach otwartej debaty wypowiadać się mogą wszyscy mający prawo czynnego dostępu do prac Izby.
8. Jeśli wnioskodawcy lub przedstawicielowi wnioskodawcy nie przysługuje czynne prawo dostępu do prac Izby, zostaje ono mu przydzielone automatycznie w zakresie wypowiadania się w ramach debaty dotyczącej wnioskowanego przez niego projektu.
9. Debata trwa do chwili zamknięcia jej przez Marszałka.
10. Marszałek zamyka debatę po upływie przynajmniej 7 dni od jej otwarcia, lub - w przypadku wymuszających pośpiech okoliczności - po upływie przynajmniej 3 dni od jej otwarcia.

Art. 14.
1. W ramach debaty posłowie mogą zgłaszać poprawki do omawianego projektu.
2. Wniesienie poprawki musi być wyraźnie zaznaczone w treści wiadomości i zawierać zmieniony tekst ze wskazaniem jego docelowego miejsca w projekcie.
3. Jedna poprawka może uwzględniać zmiany w więcej niż jednym miejscu w projekcie.
4. Jeśli nie jest to wyraźnie zaznaczone, wszystkie zmiany zaproponowane w formie poprawki w jednej wiadomości są traktowane jako jedna poprawka.
5. Prawidłowo wniesione poprawki poddawane są pod głosowanie po zakończeniu debaty.
6. Jeśli wnioskodawca wnosi autopoprawkę, jest ona przyjmowana do projektu bez głosowania.
7. Poprawki pokrywające się z autopoprawkami nie są poddawane pod głosowanie.

Art. 15.
1. Głosowania przeprowadza się w wątku danej debaty.
2. Głosowania otwiera Marszałek po zamknięciu debaty, podwieszając wątek oraz zmieniając w temacie wątku oznaczenie "[DEBATA]" na "[GŁOSOWANIE - DO X]", gdzie X jest datą planowanego zamknięcia głosowania.
3. Wiadomość otwierająca głosowanie zawiera w treści głosowany projekt ustawy federalnej, uchwały Izby lub poprawki oraz listę posłów uprawnionych do głosowania.
4. W ramach otwartego głosowania posłowie przesyłają swoje głosy "za", "przeciw" lub "wstrzymuję się", z wyjątkiem przypadków określonych przez ustęp 9 niniejszego artykułu.
5. Głosowanie trwa do chwili zamknięcia go przez Marszałka, niezależnie od wskazanej w temacie wątku daty planowanego zamknięcia.
6. Marszałek zamyka głosowanie po upływie przynajmniej 7 dni od jego otwarcia. Marszałek może zamknąć głosowanie wcześniej, jeśli wszyscy posłowie oddali głos.
7. Wiadomość zamykająca głosowanie zawiera w treści statystykę głosów oraz wynik głosowania.
8. Po przeprowadzeniu głosowań nad poprawkami Marszałek wprowadza w projekcie przyjęte poprawki, porządkuje numerację, przeprowadza redakcję stylistyczną, gramatyczną i ortograficzną, a następnie przeprowadza w tym samym wątku głosowanie nad ostatecznym projektem.
9. Po zamknięciu ostatniego głosowania Marszałek zmienia oznaczenie w temacie na "[GŁOSOWANIE ZAKOŃCZONE]", odwiesza wątek i zamyka go.
10. W przypadku kilku wykluczających się poprawek lub projektów dopuszcza się głosowanie alternatywne - wówczas posłowie głosują za jedną z opcji, przeciw wszystkim lub wstrzymują się od głosu.

Art. 16.
1. Informacje Marszałka Izby Poselskiej ogłasza Marszałek.
2. Wiadomości wysyłane jako informacje Marszałka zawierają w temacie oznaczenie "[INFORMACJA]".

Art. 17.
1. Wystąpienie może wygłosić każdy mający prawo czynnego dostępu do prac Izby.
2. Wystąpieniami są wszystkie wiadomości nie klasyfikujące się do pozostałych kategorii, m.in. oświadczenia, interpelacje, mowy Jego Królewskiej Mości, expose Premiera Rządu Królewskiego, opinie wezwanych ekspertów, wypowiedzi gości zagranicznych.

Art. 18.
1. Ewentualnej dyskusji pod informacjami Marszałka lub wystąpieniami nie traktuje się jako debaty.
2. Marszałek zamyka wątki z informacjami Marszałka lub wystąpieniami po upływie przynajmniej 7 dni od ostatniej wiadomości.

Art. 19.
1. Po upływie przynajmniej 7 dni od zamknięcia wątku z wnioskiem, debatą lub głosowaniem Marszałek przenosi go do archiwum obrad danej kadencji.
2. Bezpośrednio po zamknięciu wątku z informacją Marszałka lub wystąpieniem Marszałek przenosi go do archiwum obrad danej kadencji.
3. Wątki podwieszone pozostają w dziale głównym przynajmniej do chwili odwieszenia.
4. W przypadku, gdy zachodzi potrzeba ponownego otwarcia zamkniętego wątku, Marszałek otwiera go i przenosi z archiwum do działu głównego, informując w jego obrębie o ponownym otwarciu.

Art. 20.
1. Marszałek ma prawo zmiany tematu wszystkich wątków tak, by lepiej odpowiadał treści lub wpasowywał się w przyjęty porządek obrad.
2. Marszałek ma prawo podwiesić dowolny wątek.
3. Marszałek ma prawo odwiesić dowolny wątek, z wyjątkiem trwającego głosowania.

Art. 21.
Wszystkie zapisy art. 12-20 stosuje się analogicznie do Wicemarszałka w przypadku spraw przez niego prowadzonych.

Rozdział IV.
Postanowienia końcowe.

Art. 22.
1. Regulamin niniejszy podlega ogłoszeniu.
2. Z chwilą wejścia w życie niniejszego Regulaminu traci moc Regulamin dotychczas obowiązujący.
3. Dotychczasowi funkcjonariusze Izby Poselskiej zachowują swoje stanowiska.

[KONIEC PROJEKTU]
(-) Pavel Svoboda, r.s.
Awatar użytkownika
Pavel Svoboda
król-senior
Posty: 1139
Rejestracja: 13 wrz 2010, 15:02
Numer GG: 1935862
NIM: 509280
Kontakt:

Re: 5/XVI [DEBATA] Regulamin Izby Poselskiej

Post autor: Pavel Svoboda »

FORMULARZ GŁOSOWANIA 5/XVI:
Ghardin:
Mateusz Conroy Shakur:
Pablo von Neumann:
Pavel Svoboda: ZA
Paweł-Erwin de Archien-Liberi:
(-) Pavel Svoboda, r.s.
Pablo von Neumann
Posty: 59
Rejestracja: 30 wrz 2010, 20:03
Numer GG: 322323
NIM: 956210
Lokalizacja: Alhambra, Księstwo Furlandii
Kontakt:

Re: 5/XVI [DEBATA] Regulamin Izby Poselskiej

Post autor: Pablo von Neumann »

FORMULARZ GŁOSOWANIA 5/XVI:
Ghardin:
Mateusz Conroy Shakur:
Pablo von Neumann: ZA
Pavel Svoboda: ZA
Paweł-Erwin de Archien-Liberi:
Pablo markiz von Neumann
Obrazek
Poseł Izby Poselskiej Królestwa Dreamlandu
MCShakur
Posty: 8
Rejestracja: 29 wrz 2010, 19:03
Numer GG: 7027375
NIM: 839240
Kontakt:

Re: 5/XVI [DEBATA] Regulamin Izby Poselskiej

Post autor: MCShakur »

FORMULARZ GŁOSOWANIA 5/XVI:
Ghardin:
Mateusz Conroy Shakur: ZA
Pablo von Neumann: ZA
Pavel Svoboda: ZA
Paweł-Erwin de Archien-Liberi:
[/quote]
Awatar użytkownika
ghardin
Posty: 267
Rejestracja: 26 sie 2010, 17:21
NIM: 544409
Kontakt:

Re: 5/XVI [DEBATA] Regulamin Izby Poselskiej

Post autor: ghardin »

FORMULARZ GŁOSOWANIA 5/XVI:
Ghardin: ZA
Mateusz Conroy Shakur: ZA
Pablo von Neumann: ZA
Pavel Svoboda: ZA
Paweł-Erwin de Archien-Liberi:
ax. Ghardin, OCO
Awatar użytkownika
Pavel Svoboda
król-senior
Posty: 1139
Rejestracja: 13 wrz 2010, 15:02
Numer GG: 1935862
NIM: 509280
Kontakt:

Re: 5/XVI [GŁOSOWANIE - do 22 I] Regulamin Izby Poselskiej

Post autor: Pavel Svoboda »

Zamykam głosowanie. W głosowaniu wzięło udział czterech z pięciu posłów. Oddano 4 głosy za. Stwierdzam, że Izba Poselska przyjęła uchwałę.

(-) Pavel Svoboda, r.s.
Marszałek Izby Poselskiej
Zablokowany

Wróć do „Archiwum Izby Poselskiej XVI kadencji”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości