[Slalom Pierwszy] CRiP

(2012-2013)
Konrad Samanti
Posty: 496
Rejestracja: 7 sie 2010, 23:13
NIM:

[Slalom Pierwszy] CRiP

Post autor: Konrad Samanti »

Witam,

Chciałbym zwrócić się do wszystkich użytkowników CRIPu z zapytaniem, jakich zmian oczekiwaliby w nowej odsłonie CRiPu.
Awatar użytkownika
Daniel von Witt
Posty: 13223
Rejestracja: 5 cze 2012, 15:38
Numer GG: 41404078
NIM: 877416
Lokalizacja: Bekka-Heach (Rolandia)
Kontakt:

Re: [Slalom Pierwszy] CRiP

Post autor: Daniel von Witt »

Nowy CRIP (najpierw wymienię elementy nowego wniosku rejestracyjnego, a później je opiszę)

WNIOSEK O REJESTRACJĘ zawiera następujące informacje:
I. Rodzaj podmiotu: publiczny lub prywatny
II. Forma własności: jednoosobowa lub wieloosobowa
III. Nazwa
IV. Adres: (prowincja – miejscowość – ulica lub numer)
V. Czy podmiot to partia polityczna: tak lub nie
VI. Czy podmiot będzie prowadził działalność gospodarczą: tak lub nie
VII. Branże działalności (maksymalnie 3)
VIII. Opłać wniosek koncesyjny
IX. Krótki opis przedmiotu prowadzonej działalności (np. do 120 znaków)
X. Osoba do reprezentacji podmiotu
XI. Adres serwisu internetowego
XII. Adres poczty elektronicznej

Wniosek powyższego szablonu będzie taki sam dla przedsiębiorstw, instytucji i partii politycznych. Od wypełniania poszczególnych jego części zależeć będzie jak system go sklasyfikuje.

Ad. I. Rodzaj podmiotu
Dokonujemy wyboru z listy czy rejestrujemy podmiot prywatny czy publiczny. Uniknie się w ten sposób wątpliwości pojawiających się po ustaniu obywatela.

Ad. II. Forma własności
Jedynym rozróżnieniem będzie to, czy podmiot jest jednoosobowy czy wieloosobowy. Po wybraniu jednej z tych opcji będzie trzeba podać osobę właściciela, co będzie się wiązać z pozycją I wniosku. Mogą być takie sytuacje:
(1) Podmiot publiczny jednoosobowy – wskazujemy osobę prawną której rejestrowany podmiot będzie podlegał (np. Kancelaria Królewska podlega Dworowi Królewskiemu) – taka kombinacja będzie wykorzystywana do rejestrowania instytucji (obowiązuje hierarchia i bezpośrednia podległość decyzyjna tylko od jednego podmiotu zwierzchniego)
(2) Podmiot publiczny wieloosobowy – wskazujemy co najmniej dwie osoby właścicieli oraz ich udział w postaci procentu, z tym, że procenty osób publicznych właścicieli muszą wynosić co najmniej 50,1% (np. Furlandzka Grupa Energetyczna należąca w 60% do Zjednoczonego Księstwa i w 40% do innych osób, w tym żadnej publicznej) – taka ewentualność będzie służyć najczęściej do rejestrowania przedsiębiorstw państwowych, ale też partii politycznych
(3) Podmiot prywatny jednoosobowy – wskazujemy osobę prywatną właściciela, jednak można nie wypełniać – system uzna, że ten kto rejestruje jest jedynym właścicielem przy takiej opcji; nie zawsze jednak osoba rejestrująca musi być właścicielem (np. Le Quotidien tworzy spółkę córkę wówczas rejestracji może dokonywać np. Książę de Joustin) – w ten sposób będą rejestrowane najczęściej przedsiębiorstwa i prywatne instytucje
(4) Podmiot prywatny wieloosobowy – zasada taka sama jak przy publicznym wieloosobowym, z tym że osoby prywatne muszą mieć co najmniej 50,1% - opcja do rejestrowania przedsiębiorstw z wieloma udziałowcami z przewagą kapitału prywatnego

Ad. III. Nazwa
Bez zmian

Ad. IV. Adres
Element wniosku wykorzystujący rejestr miejscowości i prowincji. Lista umożliwiałaby wybór prowincji i miejscowości, a rejestrujący samodzielnie wpisywałby ulicę i (lub) numer

Ad. V. Czy podmiot to partia polityczna
Pole formularza, które wypełniłoby się automatycznie. „Tak” tylko w jednej sytuacji – jeżeli wybrano w pozycji I i II kombinację: podmiot publiczny wieloosobowy, a podane osoby to tylko osoby prywatne (wpisano tylko NIMy). „Nie” pojawiałoby się w każdej innej kombinacji.

Ad. VI. Czy podmiot będzie prowadził działalność gospodarczą
Samodzielnie wskazujemy, czy podmiot będzie prowadził działalność gospodarczą. Pole formularza będzie zablokowane automatycznie na „nie” dla partii politycznych. Wszystkie inne rejestrowane podmioty będą musiały samoczynnie określić, czy będą prowadzić taką działalność – będzie to równoznaczne z uznaniem ich za przedsiębiorstwa (będą mogły nimi być zarówno podmioty publiczne jednoosobowe – np. firma założona przez Dwór Królewski i należąca tylko do niego, jak i publiczne wieloosobowe - np. FGE należące do prowincji i osób prywatnych, czy dowolne prywatne). Wybór: „nie” będzie oznaczał, że mamy do czynienia z instytucją. Ponadto wybór odpowiedzi w formularzu dla pozycji V i VI będzie ważny z uwagi na dalsze nasze wybory podczas rejestracji – dostępność branż.

Ad. VII. Branże działalności (maksymalnie 3)
Opcje do wyboru z Klasyfikacji Gospodarki Królestwa (KGK) będą bardzo istotne przy modułowaniu systemu gospodarczego – dokonanie wyboru określonej branży będzie skutkować przyporządkowaniem określonych modułów do naszego podmiotu (niekoniecznie przedsiębiorstwa):
(1) Administracja publiczna
(2) Rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo, rybołówstwo
(3) Górnictwo
(4) Przemysł przetwórczy
(5) Energetyka
(6) Ochrona środowiska
(7) Budownictwo
(8) Handel
(9) Transport
(10) Hotelarstwo i gastronomia
(11) Telekomunikacja i informatyka
(12) Bankowość, finanse i ubezpieczenia
(13) Informacja i media
(14) Administracja i usługi profesjonalne
(15) Nauka, badania i rozwój
(16) Edukacja
(17) Rzemiosło i rękodzieło
(18) Kultura, sztuka i rozrywka
(19) Sport, zdrowie i rekreacja
(20) Porządek publiczny i bezpieczeństwo
(21) Partie polityczne
Najechanie myszką na dany dział powinno wyświetlać opis z podpowiedzią, jakie podmioty można rejestrować w danym dziale, gdyż w niektórych można tworzyć zarówno przedsiębiorstwa jak i instytucje (np. edukacja czy bankowość, finanse i ubezpieczenia) – w obecnym CRIP często spotykano sytuacje, że np. związki i kluby sportowe miały taki niejasny status – rejestrowano je zarówno jako firmy jak i instytucje. Ponadto od wcześniej dokonanych wyborów w formularzu rejestracyjnym zależeć będzie blokowanie niektórych lub prawie wszystkich opcji (np. dla partii politycznych zablokowana zostanie cała powyższa lista i zaznaczy się automatycznie pozycja (21) partie polityczne, jeżeli zaś z wcześniejszych wyborów wynikać będzie, że rejestrujemy przedsiębiorstwo – zablokują się pozycje (1), (20) i (21).

VIII. Opłać wniosek koncesyjny
Opcja będzie wymagana, będzie swoistym ograniczeniem dla niektórych rodzajów działalności – z następujących działów: (3) Górnictwo, (4) Przemysł przetwórczy (tylko dla zbrojeniówki), (9) Transport, (12) Bankowość, finanse i ubezpieczenia. Branże te znajdują się w projekcie nowelizacji ustawy o działalności gospodarczej. Ograniczenia wynikają z ich wagi dla całej gospodarki oraz bezpieczeństwa państwa i jego interesów. Zaliczam tu: poszukiwanie surowców, wydobycie, produkcję broni i technologii wojskowych, budowę dróg i kolei, tworzenie systemów bankowych i prowadzenie działalności bankowej. Zaznaczenie tych branż wymagałoby dokonania odpowiedniej opłaty – konieczne byłoby sprzężenie opcji z przelewami w CBD.

IX. Krótki opis przedmiotu działalności (max 120 znaków)
Jak dotąd – byłoby to pomocne odnośnie pozycji formularza VII i VIII po zaznaczeniu np. przemysłu przetwórczego, gdzie podlega produkcja broni ale też np. produkcja wódki – jedna z nich będzie koncesjonowana, a druga nie – po ogólnym określeniu branży tego jednak nie wiadomo, stąd konieczny opis.

X. Osoba do reprezentacji
Konieczna do wskazania zawsze przy każdej kombinacji rodzaju i własności (ad. I i II). Oprócz osoby wnioskodawcy byłaby drugą z prawami do edycji podmiotu w CRIP, o ile byłyby to dwie różne osoby.

XI. i XII. Adresy
Jak dotąd

Postulowane zmiany prawne to: dekret o CRIP i ustawa o działalności gospodarczej (projekt jest w Rządzie).

Skutki takiej konstrukcji wniosku, zwłaszcza ad. I i II
Określanie rodzaju podmiotu i formy własności budowałoby drabinę hierarchiczną podmiotów publicznych – istotną dla mam nadzieję przyszłego systemu finansów publicznych. Można zarysować jej przykładowy fragment następująco:
drzewko.jpg
Nowy CRIP budowałby drzewa hierarchii, a zatem podległości decyzyjnej i finansowania oraz zakresu tego finansowania. Mógłby zatem służyć np. ministrowi kultury do wydawania aktów wykonawczych do ustawy o działalności kulturalnej i naukowej – minister sprawdziłby dane w CRIP i wydał stosowne prawo. W przyszłości CRIP byłby zalążkiem systemu budżetowego, który karmiłby się danymi z tak ustalonej hierarchii podmiotów publicznych różnych szczebli i zależności ustalając kierunki przepływów pieniędzy publicznych – zarówno wydatki jak i wpływy (np. dywidendy z przedsiębiorstw publicznych). Nowy CRIP to także większa przejrzystość co do własności zarejestrowanych tam podmiotów oraz sposób (w połączeniu z ustawą o działalności gospodarczej) na prawomocną likwidację podmiotów lub ich przejęcia. Pozycje własności byłyby edytowalne przez osoby uprawnione i administratorów (Króla, KSI, właściwego namiestnika czy ministra lub jego następcę ds. gospodarczych). Pytanie także – czy likwidacja podmiotów powinna przebiegać w drodze postępowania sądowego czy uproszczonego w samym CRIP jak przy rejestracji? Jak rozwiązać sytuacje upadłości firm, likwidacji zaplanowanej, przejęć, darowizn, spadków itp. w kontekście właśnie podmiotów „cripowskich”, kiedy będą jednoosobowe a co będzie sprawę komplikować bardziej – wieloosobowe. Są to dość istotne kwestie, które mogą się pojawiać w praktyce w przyszłości. Wiążą się z prawem gospodarczym, CRIP to techniczna jego strona, dlatego wynik między innymi prac Komisji w tym zakresie wpłynie na ostateczny projekt nowelizacji ustawy o działalności gospodarczej, jaki Rząd złoży w IP.

(-) Daniło wicehrabia de la Vega
Premier Rządu Królewskiego
Zablokowany

Wróć do „Sekcja B-2 Komisja Gospodarcza”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość