8/XX [GŁOSOWANIE ZAKOŃCZONE] UF o obronie

Awatar użytkownika
Pavel Svoboda
król-senior
Posty: 1139
Rejestracja: 13 wrz 2010, 15:02
Numer GG: 1935862
NIM: 509280
Kontakt:

8/XX [GŁOSOWANIE ZAKOŃCZONE] UF o obronie

Post autor: Pavel Svoboda »

Szanowni Posłowie,

Otwieram debatę nad kolejnym produktem skrybów Rządu Królewskiego. Debata potrwa do 17 grudnia.

<<< P R O J E K T >>>
USTAWA FEDERALNA
z dnia ... 2012 roku

o obronie Królestwa Dreamlandu.

Rozdział I
Przepisy ogólne

Art. 1.
1. Obroną Królestwa Dreamlandu zajmuje się Armia Królewska.
2. Za bezpieczeństwo informatyczne Królestwa odpowiadają Królewskie Służby Informatyczne. Królewskie Służby Informatyczne współpracują z Marszałkiem Armii Królewskiej w zakresie jego kompetencji.

Rozdział II
Użycie Sił Zbrojnych

Art. 2.
Armia Królewska może być użyta:
1. W czasie stanu klęski, przez którą rozumie się niedającą się usunąć w normalnym trybie i własnymi środkami władz szkodę powstałą w infrastrukturze danego obszaru Królestwa, w usunięciu której może pomóc Armia Królewska,
2. W czasie stanu wyjątkowego, przez który rozumie się naruszenie porządku konstytucyjnego, zamach, próbę zamachu lub inne siłowe i niekonstytucyjne wywieranie nacisku lub zmiany prawowitych władz państwowych lub ciągłości sprawowania prawowitej władzy państwowej przez Króla, Izbę Poselską, Radę Królestwa, Rząd Królewski lub Namiestników Koronnych, dokonywany przez osobę, grupę osób lub instytucje, bez względu na posiadane obywatelstwo lub kraj siedziby, w usunięcie którego Armia Królewska jest zobowiązana,
3. W czasie stanu wojny, przez który rozumie się akt wypowiedzenia wojny przez obce państwo, jawną agresję obcego państwa na terytorium, infrastrukturę informatyczną, interesy lub obywateli Królestwa bądź państwa trzecie, z którymi Królestwo pozostaje w sojuszu obronnym, jeżeli dokładnie reguluje on sytuacje solidarnego wystąpienia członków sojuszu w swojej obronie, w usunięcie którego Armia Królewska jest zobowiązana,
4. Do realizacji operacji wojskowych wynikających z przyjętej strategii obronnej lub zobowiązań sojuszniczych, w Królestwie i poza jego granicami pod warunkiem, że nie oznaczają one udziału w regularnych działaniach zbrojnych przeciwko siłom zbrojnym państw trzecich.

Art. 3.
1. Stan klęski ogłasza i znosi Król na wniosek Namiestnika Koronnego, któremu podlega obszar lub infrastruktura objęta klęską, oraz na okres nie dłuższy niż 3 miesiące.
2. Ogłoszenie stanu klęski musi zawierać postanowienia dotyczące zasad udzielenia pomocy przez Armię Królewską w przezwyciężeniu stanu klęski, głównie zaś przywróceniu ładu, porządku publicznego i bezpieczeństwa do stanu sprzed klęski.

Art. 4.
1. Stan wyjątkowy ogłasza i znosi Król na wniosek Izby Poselskiej, Rady Królestwa lub Rządu Królewskiego na podstawie nie dających się obalić przesłanek o istnieniu realnego zagrożenia dla suwerenności Królestwa wskutek działań, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy, i na okres nie dłuższy niż 4 miesiące.
2. W czasie stanu wyjątkowego istnieje możliwość ograniczenia konstytucyjnych wolności i praw wskazanych w postanowieniu królewskim wraz z wskazaniem uprawnień Armii Królewskiej w tym okresie celem likwidacji zagrożenia.

Art. 5.
1. Stan wojny ogłasza Król wskutek:
(1) aktu wypowiedzenia wojny przez państwo trzecie otrzymanego na swoje ręce lub przez Rząd Królewski, Premiera Rządu Królewskiego, Ministra Spraw Zagranicznych, szefów dreamlandzkich służb dyplomatycznych lub władze państw sojuszniczych, co winien potwierdzić Minister Spraw Zagranicznych,
(2) jawnej agresji państwa trzeciego bez aktu wypowiedzenia wojny na terytorium, infrastrukturę informatyczną, interesy lub obywateli Królestwa bądź sojuszników, którą potwierdzić winien Marszałek Armii Królewskiej, attache wojskowy lub szef misji dyplomatycznej sojusznika w Królestwie wraz z Ministrem Spraw Zagranicznych, Namiestnik Koronny, Królewskie Służby Informatyczne lub Rząd Królewski, jeżeli do ataku doszło z premedytacją i istnieją bądź nie da się wykluczyć istnienia przesłanek za kontynuacją agresji przez państwo trzecie.
2. Wraz z ogłoszeniem stanu wojny Król zwołuje Radę Wojenną, w skład której wchodzą członkowie Rady Królestwa, Minister Spraw Zagranicznych, Marszałek Armii Królewskiej i członkowie Sztabu Generalnego, jeżeli jest on powołany, oraz attache wojskowi sojuszników w Królestwie, z głosem doradczym. Król przewodniczy Radzie Wojennej.
3. Zakres kompetencji i zasady pracy Rady Wojennej, zasady prowadzenia wojny przez Armię Królewską, określa Marszałek Armii Królewskiej w drodze zarządzenia wydanego za zgodą i w imieniu Króla.
4. Stan wojny kończy zawarcie układu pokojowego.

Art. 6.
Użycie Armii Królewskiej w celu realizacji określonych operacji wojskowych w charakterze innym niż regularne działania zbrojne:
1. Zatwierdza uchwałą Izba Poselska na wniosek Rządu Królewskiego, jeżeli operacje wojskowe wiążą się z czasowo trwałym rozmieszczeniem jednostek wojskowych Armii Królewskiej poza granicami Królestwa na podstawie zawartych porozumień międzynarodowych,
2. Zatwierdza rozkazem wydanym Marszałkowi Armii Królewskiej Król za wiedzą Premiera Rządu Królewskiego, jeżeli operacje wojskowe mają być przeprowadzone poza granicami Królestwa, a dla ich powodzenia bezwzględnie konieczne jest zachowanie tajemnicy wojskowej,
3. Prowadzone na terenie Królestwa lub państwa trzeciego, po zatwierdzeniu o którym mowa w ust. poprzednich, będące bezpośrednim tego następstwem zatwierdza Marszałek Armii Królewskiej jako Naczelny Wódz Armii Królewskiej.

Rozdział III
Siły Zbrojne

Art. 7.
Strukturę Armii Królewskiej określa zarządzenie Marszałka Armii Królewskiej.

Art. 8.
1. W strukturze Armii Królewskiej znajduje się Gwardia Królewska jako wyodrębniony rodzaj sił zbrojnych, której celem jest zapewnianie bezpieczeństwa i ochrony Królowi, Dworu Królewskiego, Izby Poselskiej, Rady Królestwa, Rządu Królewskiego, Sądu Królestwa, akredytowanych przedstawicieli służb dyplomatycznych państw obcych oraz osób i instytucji, które Gwardia Królewska objęła ochroną na rozkaz Króla.
2. Gwardia Królewska stacjonuje na terenie Domeny Królewskiej zapewniając jej integralność terytorialną i obronę.
3. Dowódca Gwardii Królewskiej podlega bezpośrednio i tylko Królowi.
4. Domena Królewska jest obszarem o strategicznym znaczeniu wojskowym i niezależnie funkcjonującym okręgiem wojskowym w czasie pokoju.
5. Na terenie Domeny Królewskiej nie mogą stacjonować w czasie pokoju jednostki wojskowe wojsk lądowych inne niż Gwardia Królewska.
6. Na teren Domeny Królewskiej mają wstęp w czasie pokoju tylko oddziały wojskowe w celach reprezentacyjnych i jedynie na rozkaz Króla.
7. Złamanie zakazu, o którym mowa w ust. poprzednim tego artykułu wiąże się z pociągnięciem do odpowiedzialności karnej i dyscyplinarnej dowódcy takiego oddziału wojskowego.

Art. 9.
1. Królestwo Dreamlandu jest podzielone na okręgi wojskowe służące celom werbunkowym i mobilizacyjnym, które wytycza, tworzy, łączy, dzieli i likwiduje Marszałek Armii Królewskiej.
2. Na terenie okręgów wojskowych mogą być tworzone jednostki wojskowe.
3. Jednostki wojskowe tworzy, łączy, dzieli i likwiduje Marszałek Armii Królewskiej określając ich strukturę i zadania.
4. Zakładanie baz wojskowych, jednostek wojskowych, sztabów, kwater dowódczych, punktów werbunkowych i mobilizacyjnych na terenach miast, osad lub wsi następuje za zgodą właściwego Namiestnika Koronnego.

Rozdział IV
Naczelne dowództwo

Art. 10.
1. Król jest Zwierzchnikiem Sił Zbrojnych, sprawuje nadzór nad działalnością Armii Królewskiej i sądownictwo wojskowe.
2. Król powołuje i odwołuje Marszałka Armii Królewskiej.
3. Król ma prawo uchylić każde zarządzenie, decyzję i postanowienie Marszałka Armii Królewskiej.
4. W czasie wojny Król może objąć osobiste dowództwo nad całością Armii Królewskiej oraz przewodniczyć Radzie Wojennej.

Art. 11.
1. Naczelnym Wodzem Armii Królewskiej jest Marszałek Armii Królewskiej.
2. Marszałek Armii Królewskiej w niezastrzeżonych dla innych organów sprawach wojskowych wydaje:
(1) zarządzenia regulujące w szczególności strukturę Armii Królewskiej, dowództwa, zasady służby wojskowej, dyscypliny wojskowej, prowadzenia wojny, działalności okręgów i jednostek wojskowych oraz protokołów żołnierzy,
(2) decyzje regulujące w szczególności wewnętrzną organizację jednostek wojskowych, rozstrzygania spraw wnoszonych na drodze służbowej, której zasady reguluje protokół żołnierza,
(3) postanowienia w sprawach indywidualnych.

Art. 12.
1. W sprawach wojskowych Marszałek Armii Królestwa oraz odpowiednio niżsi stopniem wojskowi, wydają podległym żołnierzom rozkazy, stanowiące bezwzględny nakaz wykonania określonych czynności.
2. Niewykonanie rozkazu podlega karaniu w ramach dyscypliny wojskowej, niezależnie od ewentualnej odpowiedzialności ponoszonej na odrębnych zasadach, chyba że jego wykonanie w sposób oczywisty prowadziłoby do popełnienia przestępstwa przeciwko Królestwu.

Art. 13.
1. Marszałek Armii Królewskiej może tworzyć Sztab Generalny Armii Królewskiej złożony z powoływanych i odwoływanych przez niego członków, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 1 ustawy.
2. W razie tworzenia połączonego Sztabu Generalnego przez sojusz, którego członkiem jest Królestwo zasady powoływania i odwoływania jego członków określa układ sojuszniczy.

Art. 14.
1. Marszałek Armii Królewskiej powołuje dowódców rodzajów sił zbrojnych, z wyjątkiem dowódcy Gwardii Królewskiej, powoływanego i odwoływanego bezpośrednio przez Króla.
2. Dowódcy rodzajów sił zbrojnych określa się tytułem Lorda. Lord nie jest tytułem honorowym.

Rozdział V
Stopnie wojskowe

Art. 15.
1. System jednolitych stopni wojskowych dla wszystkich rodzajów sił zbrojnych Armii Królewskiej i awansów ustala Marszałek Armii Królewskiej.
2. Stopnie wojskowe nadaje Marszałek Armii Królewskiej w imieniu Króla.
3. Żołnierze państw trzecich przebywający na terytorium Królestwa mogą posługiwać się swoimi stopniami wojskowymi. W przypadku różnych systemów stopni wojskowych w Królestwie i kraju nadania stopnia wojskowego żołnierzowi przebywającemu w Królestwie stosuje się przepisy o uznaniowości stopni wojskowych, wydawane przez Marszałka Armii Królewskiej lub przyjęte w drodze ratyfikowanej umowy międzynarodowej w tym zakresie między zainteresowanymi stronami.

Rozdział VI
Szkolnictwo wojskowe

Art. 16.
1. Wyższa federalna uczelnia wojskowa jest federalną instytucją naukową.
2. Wyższe federalne uczelnie wojskowe tworzone są na zasadach określonych dla federalnych instytucji naukowych zawartych w art. 6 w zw. z art. 5 Ustawy Federalnej z dnia 26 listopada 2002 roku o działalności kulturalnej i naukowej z tym, że nadanie statutu i rejestrację przeprowadza Marszałek Armii Królewskiej.
3. Utworzenie wyższej uczelni wojskowej na szczeblu krajowym musi zatwierdzić Król i Marszałek Armii Królewskiej.
4. Do działalności wyższych uczelni wojskowych mają zastosowanie przepisy art. 7 i 8 Ustawy Federalnej z dnia 26 listopada 2002 roku o działalności kulturalnej i naukowej, z tym, że powoływanie i odwoływanie dyrektorów wyższych uczelni wojskowych leży w kompetencjach Marszałka Armii Królewskiej i w zależności od rodzaju wyższej uczelni wojskowej jest dokonywane:
(1) z własnej inicjatywy Marszałka Armii Królewskiej, dla wyższych federalnych uczelni wojskowych,
(2) na wniosek Namiestnika Koronnego, dla wyższych uczelni wojskowych na szczeblu krajowym.
5. W uzasadnionych przypadkach wyższa federalna uczelnia wojskowa może być zlikwidowana w drodze:
(1) postanowienia Króla,
(2) decyzji Marszałka Armii Królewskiej podjętej:
a) z własnej inicjatywy,
b) na wniosek federalnego ministra właściwego do spraw nauki.

Art. 17.
1. Wymagania w stosunku do kadetów wyższych federalnych uczelni wojskowych określa Marszałek Armii Królewskiej.
2. Kadetem może zostać mieszkaniec Królestwa i obcokrajowiec.

Rozdział VII
Uposażenia wojskowe

Art. 18.
1. Uposażenie wojskowe przysługuje kadetom wyższych uczelni wojskowych oraz żołnierzom Armii Królewskiej.
2. Środki finansowe na poczet uposażeń wojskowych przysługujących kadetom pochodzą z dotacji Armii Królewskiej i:
(1) ministra właściwego do spraw nauki, przyznanych wyższej federalnej uczelni wojskowej w równych częściach,
(2) Namiestnika Koronnego, przyznanych mu w ramach dotacji ogólnej z budżetu federalnego, dla wyższej uczelni wojskowej na szczeblu krajowym, w równych częściach.

Art. 19.
1. Kadeci mają prawo do pobierania uposażenia wojskowego od dnia przyjęcia na studia w wyższej uczelni wojskowej do dnia uzyskania dyplomu.
2. Żołnierze mają prawo do pobierania uposażenia wojskowego przez okres czynnej służby wojskowej.

Art. 20.
1. Wysokość uposażenia wojskowego ustala się na podstawie minimalnego wynagrodzenia funkcjonariusza Królestwa w rozumieniu art. 10 Ustawy Federalnej z dnia 19 czerwca 2007 roku o funkcjonariuszach Królestwa, zwanego dalej „podstawą”.
2. Uposażenie wojskowe:
(1) kadeta wyższej uczelni wojskowej wynosi 50% podstawy,
(2) szeregowca wynosi 100% podstawy,
(3) najniższego stopniem wojskowym podoficera wynosi 150% podstawy,
(4) żołnierza każdego kolejnego wyższego stopnia jest większe o 25 pkt. procentowych w stosunku do wysokości uposażenia wojskowego żołnierza niższego stopniem,
(5) członka Sztabu Generalnego, z wyjątkiem Marszałka Armii Królewskiej, jest o 1/10 wyższe od uposażenia wojskowego przysługującego dla posiadanego przez członka Sztabu Generalnego stopnia wojskowego,
(6) Marszałka Armii Królewskiej jest równe najwyższemu uposażeniu wojskowemu przysługującemu pozostałym żołnierzom, jednak nie mniej jak 250% podstawy.

Rozdział VIII
Tajemnica wojskowa

Art. 21.
1. Tajemnica wojskowa obowiązuje wszystkich żołnierzy oraz cywilów, którzy w ramach wykonywanych czynności służbowych mieli dostęp do informacji nią objętych.
2. Wykaz informacji objętych tajemnicą wojskową publikuje na stronie internetowej Marszałek Armii Królewskiej.
3. Łamanie tajemnicy wojskowej podlega karaniu przez sąd wojskowy.

Rozdział IX
Przepisy końcowe

Art. 22.
Postanowienia Marszałka Armii Królewskiej ogłoszone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują moc.

Art. 23.
W Ustawie Federalnej z dnia 26 listopada 2002 roku o działalności kulturalnej i naukowej:
(1) zmienia się treść art. 6.: „Artykuł poprzedzający stosuje się odpowiednio do instytucji naukowych i federalnych instytucji naukowych, przy czym organem właściwym jest minister właściwy do spraw nauki, a w przypadku wyższych federalnych uczelni wojskowych organem właściwym jest Marszałek Armii Królewskiej.”
(2) zmienia się treść art. 7 ust. 2: „Ustęp poprzedzający stosuje się odpowiednio do dyrektora federalnej instytucji naukowej, przy czym organem właściwym jest minister właściwy do spraw nauki, a w przypadku wyższych federalnych uczelni wojskowych organem właściwym jest Marszałek Armii Królewskiej z uwzględnieniem przepisu art. 16 ust. 4 ustawy federalnej z dnia ... 2012 roku o obronie Królestwa.”
(3) dodaje się treść ust. 4 w art. 9.: „Likwidację wyższych uczelni wojskowych przeprowadza się zgodnie z art. 16 ust. 5 ustawy federalnej z dnia ... o obronie Królestwa.”

Art. 24.
Uchyla się Ustawę Federalną z dnia 17 marca 2011 roku o obronie Królestwa Dreamlandu.

Art. 25.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 7 dni od ogłoszenia.

<<< K O N I E C P R O J E K T U >>>


<<< U Z A S A D N I E N I E >>>

Obowiązująca Ustawa Federalna z dnia 17 marca 2011 roku o obronie Królestwa Dreamlandu w bardzo ograniczonym zakresie reguluje sprawy wojskowości i nie odpowiada już rzeczywistości dotyczącej tychże. Jak wówczas, podczas przyjmowania w/w ustawy, wojskowość nie należała do czołowych zainteresowań mieszkańców, tak obecnie sytuacja ta uległa zmianie, przez co prawo powinno podążać za tymi zmianami.

Projekt nowej ustawy o obronie Królestwa określa ogólnikowo kilka zagadnień związanych z wojskowością, które uregulowane raz mogą być elastyczną podstawą do szczegółowego kształtowania już przez samą Armię Królewską w przyszłości, w zależności od zainteresowania tymi zagadnieniami.

Na pierwszy plan wysunięto kontrolę sił zbrojnych i zasady ich użycia w dokładnie skatalogowanych sytuacjach, którymi są: klęska, stan wyjątkowy, wojna i operacje wojskowe. Przyjęto, że należy je szczegółowo określić, by znana była w pełni odpowiedzialność wojskowych przed władzami cywilnymi Królestwa i w określonym z góry zakresie. Katalog sytuacji użycia sił zbrojnych wymienia także obowiązki Armii w czasie ich wystąpienia lub ustanowienia bądź stwierdza, że takie obowiązki mogą być ustalone. Współpraca Armii z KSI może okazać się pomocna wtedy, gdy klęska obejmie infrastrukturę informatyczną lub dojdzie do jakiegokolwiek ataku na tą ze strony osób trzecich lub państw – Armia powinna, na miarę swoich możliwości przywrócić sprawność działania tej infrastruktury – zwłaszcza pomagać w odzyskiwaniu treści stron, zabezpieczaniu tychże itp. W sprawach wojskowych natomiast powinna prowadzić takie działania, na które pozwalają możliwości i ustalone zasady, w tym sposób prowadzenia walki.

Strukturę sił zbrojnych określałby jak dotychczas Marszałek Armii Królewskiej (MAK), z zastrzeżeniem, by zawsze znajdowała się w niej Gwardia Królewska, jako siły służące do obrony konstytucyjnych władz Królestwa oraz Domeny Królewskiej, której nadałoby status okręgu wojskowego wyłączonego spod działania wojsk innych niż Gwardia Królewska, w czasie pokoju. Wiąże się to z zapewnieniem bezpieczeństwa Koronie, także przed możliwością sabotażu lub zamachu ze strony własnych sił. Rozdział III zawiera ponadto postanowienia o organizacji struktur wojskowych przez MAK.

Rozdział IV traktuje o roli Króla w siłach zbrojnych, który oprócz sprawowania nadzoru i możliwości cofnięcia każdej decyzji MAK sprawuje sądownictwo wojskowe. Ponadto podzielono akty wydawane przez MAK na trzy kategorie, od których zależałoby ich ogłaszanie w właściwych miejscach. Mnogość postanowień wydawanych w Armii powodowałaby zapchanie forum ogłoszeń urzędowych już teraz, a co dopiero w przyszłości. Ponadto obecne prawo nadaje MAK możność wydawania postanowień w każdej sprawie. Nowe prawo proponuje wydawanie zarządzeń, decyzji i postanowień w ściśle określonych grupach spraw, nadając im odpowiednią rangę. Dodatkowo zachowuje się przepisy dotyczące wydawania rozkazów. Ponadto przewidziano możliwość, a nie konieczność, tworzenia Sztabu Generalnego lub Połączonego Sztabu Generalnego z państwem sojuszniczym. MAK wybierałby także dowódców rodzajów sił zbrojnych z mocy ustawy, z wyjątkiem dowódcy Gwardii Królewskiej. Dowódcy ci nosiliby tytuły lordów, np. Lorda Generalicji Królewskich Wojsk Lądowych.

Sprawę stopni wojskowych uregulowano ogólnikowo, stwierdzając jedynie, że jednolity system stopni stanowi MAK, oraz że żołnierze państw obcych mogą posługiwać się swoimi stopniami na terenie Królestwa, a w przypadku różnic w stopniach stosuje się przepisy o uznaniowości stopni wydane przez MAK lub regulowane stosowną umową międzynarodową.

W zakresie szkolnictwa wojskowego zastosowano przepisy UF z dnia 26 listopada 2002 roku o działalności kulturalnej i naukowej, dotyczące działalności instytucji naukowych z tym, że MAK nadano prawo ogłaszania statutu takiej szkoły wojskowej, ustalania zasad funkcjonowania i powoływania dyrektorów oraz jej likwidacji. Zmieniono 2 artykuły i dodano jeden ustęp w wymienionej ustawie.

Uregulowano ponadto sprawy finansowe, gdyż dotychczas uposażenia wojskowe wypłacane były w sposób dowolny. Jedynie Postanowienie MAK z dnia 5 listopada 2012 roku o żołdzie stanowi umocowanie prawne do wypłat uposażeń wojskowych. Wcześniej nie było żadnego aktu regulującego wysokość uposażeń i wypłacane były one w różnej wysokości. By nie nadawać samemu MAK prawa do ustalania uposażeń wojskowych, ujęto to zagadnienie w formie ustawowej i uzależniając ich wysokość od najniższej pensji funkcjonariusza od której wszystkie uposażenia wojskowe ustalałoby jako pewien procent zależny od zajmowanego stanowiska w Armii i posiadanego stopnia wojskowego. Dodatkowo wprowadzono uposażenie dla MAK zależne od rozmiarów wojska – im większe tym wyższa pensja.

Ostatnimi zaproponowanymi regulacjami są katalogi informacji objętych tajemnicą wojskową, której łamanie podlegałoby karaniu przez sąd wojskowy. Katalog tych informacji, w zależności od rozwoju Armii – ustalałby samodzielnie MAK publikując wykaz grup informacji objętych tajemnicą wojskową.

Nowelizacja ustawy o obronie Królestwa ma uszczegółowić i umocować na wyższym szczeblu kilka zagadnień, które dotąd może dowolnie regulować MAK, będąc tylko pod nadzorem a nie kontrolą żadnej instytucji. Ustawa ma definiować zagadnienia, których dowolnie kształtować Armia by nie mogła, jak sytuacje użycia sił zbrojnych, pensje czy kierowanie szkołami wojskowymi. Samą organizację wewnętrzną sił zbrojnych, po określeniu ram ogólnych – pozostawiono by samej Armii (struktura, dowództwo, stopnie wojskowe itp.).
<<< KO N I E C U Z A S A D N I E N I A >>>


<<< T E K S T Y J E D N O L I T E A K T Ó W Z M I E N I A N Y C H >>>
USTAWA FEDERALNA
z dnia 26 listopada 2002 roku

o działalności kulturalnej i naukowej.
[t.j.]
Art. 1.
1. Ustawa niniejsza reguluje sprawy związane z działalnością kulturalną i naukową na szczeblu federalnym.
2. Użyte w niniejszej ustawie określenia oznaczają:
(1) działalność kulturalna – działalność mająca na celu upowszechnianie i ochronę kultury;
(2) działalność naukowa – działalność mająca na celu upowszechnianie i ochronę nauki;
(3) instytucja kultury – instytucja prowadząca działalność kulturalną;
(4) instytucja naukowa – instytucja prowadząca działalność naukową;
(5) federalna instytucja kultury – instytucja kultury utrzymywana przez Królestwo lub korzystająca z jego pomocy w zakresie równym co najmniej połowie jej rocznego budżetu;
(6) federalna instytucja naukowa – instytucja naukowa utrzymywana przez Królestwo lub korzystająca z jego pomocy w zakresie równym co najmniej połowie jej rocznego budżetu;
(7) dyrektor – przewodniczący organu zarządzającego lub jednoosobowy organ zarządzający, niezależnie od nazwy określonej właściwym statutem.
3. Ilekroć w niniejszej ustawie jest mowa o ministrze, rozumie się przez to ministra federalnego.

Art. 2.
W zakresie określonym niniejszą ustawą organy federalne współpracują z właściwymi organami Prowincji, w szczególności poprzez konsultowanie z nimi działań względem instytucji kultury i instytucji naukowych, mających siedzibę na obszarze danej Prowincji.

Art. 3.
1. Minister właściwy do spraw kultury może udzielać wsparcia, w ramach mecenatu Królestwa, instytucjom kultury działającym na terytorium Królestwa.
2. Ustęp poprzedzający stosuje się odpowiednio do instytucji naukowych, przy czym organem właściwym jest minister właściwy do spraw nauki.
3. Rozporządzenia federalne wydane przez właściwych ministrów, określonych w dwóch ustępach poprzedzających, określają zasady udzielania wsparcia ze Skarbu Królestwa.

Art. 4.
1. Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, kina, biblioteki i galerie sztuki.
2. Formami organizacyjnymi działalności naukowej są w szczególności uniwersytety i instytuty badawczo-naukowe.

Art. 5.
1. Instytucje kultury podlegają rejestracji.
2. Instytucje kultury działają na podstawie statutu.
3. Statut instytucji kultury zawiera:
(1) nazwę, teren działania i siedzibę federalnej instytucji kultury;
(2) zakres działalności instytucji;
(3) organy zarządzające i doradcze oraz sposób ich powoływania;
(4) sposób uzyskiwania środków finansowych;
(5) postanowienia dotyczące prowadzenia działalności innej niż kulturalna, jeżeli instytucja zamierza działalność taką prowadzić.
4. Statut federalnej instytucji kultury jest nadawany przez ministra właściwego do spraw kultury.
5. Rejestrację instytucji kultury przeprowadza minister właściwy do spraw kultury; rejestracja podlega urzędowemu ogłoszeniu.
6. Instytucja kultury z chwilą ogłoszenia rejestracji nabywa osobowość prawną.

Art. 6.
Artykuł poprzedzający stosuje się odpowiednio do instytucji naukowych i federalnych instytucji naukowych, przy czym organem właściwym jest minister właściwy do spraw nauki, a w przypadku wyższych federalnych uczelni wojskowych organem właściwym jest Marszałek Armii Królewskiej.

Art. 7.
1. Jeżeli właściwy statut nie stanowi inaczej, dyrektor federalnej instytucji kultury jest powoływany i odwoływany przez ministra właściwego do spraw kultury.
2. Ustęp poprzedzający stosuje się odpowiednio do dyrektora federalnej instytucji naukowej, przy czym organem właściwym jest minister właściwy do spraw nauki, a w przypadku wyższych federalnych uczelni wojskowych organem właściwym jest Marszałek Armii Królewskiej z uwzględnieniem przepisu art. 16 ust. 4 ustawy federalnej z dnia ... 2012 roku o obronie Królestwa.
3. Dyrektor federalnej instytucji kultury lub federalnej instytucji naukowej może być odwołany:
(1) na własną prośbę;
(2) z powodu choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków;
(3) z powodu naruszenia przepisów prawa w związku z zajmowanym stanowiskiem;
(4) w razie odstąpienia od realizacji programu działania uzgodnionego z właściwym ministrem;
(5) w przypadku naruszenia dyscypliny budżetowej w kierowanej instytucji;
(6) w innych przypadkach określonych statutem instytucji.
4. Rozporządzenie federalne wydane przez ministra właściwego do spraw kultury określi wymagania kwalifikacyjne i tryb stwierdzania kwalifikacji uprawniających do zajmowania określonych stanowisk w federalnych instytucjach kultury.
5. Rozporządzenie federalne wydane przez ministra właściwego do spraw nauki określi wymagania kwalifikacyjne i tryb stwierdzania kwalifikacji uprawniających do zajmowania określonych stanowisk w federalnych instytucjach naukowych.

Art. 8.
Dyrektor zarządza właściwą instytucją, reprezentuje ją na zewnątrz oraz jest odpowiedzialny za jej działalność.

Art. 9.
1. W uzasadnionych przypadkach minister właściwy do spraw kultury może w drodze decyzji zlikwidować federalną instytucję kultury.
2. Ustęp poprzedzający stosuje się odpowiednio do federalnej instytucji naukowej, przy czym organem właściwym jest minister właściwy do spraw nauki.
3. Właściwy minister jest obowiązany, przed wydaniem decyzji o likwidacji instytucji, urzędowo ogłosić informację o zamiarze i przyczynach likwidacji.
4. Likwidację wyższych uczelni wojskowych przeprowadza się zgodnie z art. 16 ust. 5 ustawy federalnej z dnia ... o obronie Królestwa.

Art. 10.
1. Likwidacja instytucji kultury lub instytucji naukowej nie będącej instytucją federalną jest możliwa jedynie w przypadku naruszenia przez nią lub przez jej funkcjonariuszy obowiązującego prawa.
2. Likwidacja, o której mowa w ustępie poprzedzającym, następuje w drodze prawomocnego orzeczenia sądu.
3. Sądem właściwym w I instancji jest sąd właściwy ze względu na siedzibę instytucji.

Art. 11.
(skreślony)

Art. 12.
(skreślony)

Art. 13.
1. Rozporządzenie federalne wydane przez ministra właściwego do spraw kultury określi listę federalnych instytucji kultury, o których mowa w art. 1 ust. 2 (5).
2. Rozporządzenie federalne wydane przez ministra właściwego do spraw nauki określi listę federalnych instytucji naukowych, o których mowa w art. 1 ust. 2 (6).
3. W razie wątpliwości co do federalnego charakteru instytucji właściwy minister obowiązany jest przeprowadzić konsultacje z Namiestnikiem Koronnym właściwym ze względu na siedzibę instytucji, której wątpliwość dotyczy.

Art. 14.
1. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
2. Do czasu wydania rozporządzeń, o których mowa w art. 3 ust. 3 oraz w art. 7 ust. 4 i 5, obowiązują zasady dotychczasowe, o ile nie są sprzeczne z niniejszą ustawą.
3. Instytucje kultury i instytucje naukowe, funkcjonujące w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, mają osobowość prawną od chwili jej wejścia w życie, przy czym pozostają podmiotami praw i obowiązków nabytych zgodnie z dotychczasowymi zasadami; instytucje te podlegają rejestracji.

<<< K O N I E C T E K S T U J E D N O L I T E G O >>>
(-) Pavel Svoboda, r.s.
Awatar użytkownika
Pavel Svoboda
król-senior
Posty: 1139
Rejestracja: 13 wrz 2010, 15:02
Numer GG: 1935862
NIM: 509280
Kontakt:

Re: 8/XX [DEBATA] UF o obronie

Post autor: Pavel Svoboda »

Przedłużam debatę do poniedziałku 24 grudnia.
(-) Pavel Svoboda, r.s.
Awatar użytkownika
Daniel von Witt
Posty: 13223
Rejestracja: 5 cze 2012, 15:38
Numer GG: 41404078
NIM: 877416
Lokalizacja: Bekka-Heach (Rolandia)
Kontakt:

Re: 8/XX [DEBATA] UF o obronie

Post autor: Daniel von Witt »

Chciałbym przedstawić autopoprawkę dotyczącą art. 10 projektu. Tekst poprawiony brzmi:

------------
Art. 10.
1. Król jest Zwierzchnikiem Sił Zbrojnych, sprawuje nadzór nad działalnością Armii Królewskiej i sądownictwo wojskowe.
2. Król powołuje i odwołuje Marszałka Armii Królewskiej.
3. Odwołanie Marszałka Armii Królewskiej z funkcji Naczelnego Wodza wiąże się z przeniesieniem odwołanego do wybranego przez niego rodzaju sił zbrojnych z najwyższym obowiązującym stopniem wojskowym z pominięciem stopnia marszałka.
4. Król ma prawo uchylić każde zarządzenie, decyzję i postanowienie Marszałka Armii Królewskiej.
5. W czasie wojny Król może objąć osobiste dowództwo nad całością Armii Królewskiej oraz przewodniczyć Radzie Wojennej.

------------

Tak ustalona treść wiąże się z podwójnym znaczeniem określenia „Marszałek Armii Królewskiej” – po pierwsze oznacza to stopień wojskowy żołnierza, a po drugie – funkcję (stanowisko) kierownicze sił zbrojnych, które dawniej sprawował minister obrony (wojny). Nadanie stopnia wojskowego marszałka powinno wiązać się z objęciem funkcji MAK. W przeszłości nie zawsze tak było (sir Sowiński stopień marszałka otrzymał później niż funkcję MAK). Logicznym będzie połączenie funkcji i stopnia, a po odwołaniu MAK, żołnierz z stopniem marszałka otrzyma nowy stopień, najwyższy z możliwych (najprawdopodobniej generała lub admirała), w tym rodzaju sił zbrojnych, w którym chce pozostać. Nie może być bowiem tożsame odwołanie z funkcji MAK i w ogóle z wojska. Ustępujący MAK pozostawałby w siłach zbrojnych w najwyższym stopniu wojskowym z wyłączeniem marszałka.

Kiedy Wysoka Izba będzie przystępować do głosowania nad projektem proszę o uwzględnienie treści powyższego artykułu.

(-) Daniło wicehrabia de la Vega
Premier Rządu Królewskiego
Awatar użytkownika
Daniel von Witt
Posty: 13223
Rejestracja: 5 cze 2012, 15:38
Numer GG: 41404078
NIM: 877416
Lokalizacja: Bekka-Heach (Rolandia)
Kontakt:

Re: 8/XX [DEBATA] UF o obronie

Post autor: Daniel von Witt »

Szanowny Panie Marszałku, chciałbym zapytać kiedy „debata” nad projektem zostanie zakończona i Panowie Posłowie będą głosować nad w/w projektem? Zdaje się, że już coś koło miesiąca obradujecie Państwo nad tym projektem. Co będzie z nim dalej?

(-) marsz. Daniło wicehrabia de la Vega
Premier Rządu Królewskiego
Awatar użytkownika
Tomasz Lerent
Posty: 188
Rejestracja: 28 sty 2012, 10:54
Numer GG: 39342063
NIM: 795720
Lokalizacja: Morburg
Kontakt:

Re: 8/XX [DEBATA] UF o obronie

Post autor: Tomasz Lerent »

Zamykam Debate. Przejdźmy do głosowania na projektem.

Głosujemy ZA/ PRZECIW/ WSTRZYMUJE SIĘ

FORMULARZ GŁOSOWANIA
król senior Pavel Svoboda:
Paul markiz von Panevnick:
Jacques arcyksiążę de Brolle:
Sir Tomasz Paweł de Lerent:
(-) Sir Tomasz Paweł de' Lerent
Poseł XX kadencji
Awatar użytkownika
Edward II
król-senior
Posty: 1730
Rejestracja: 7 sie 2010, 22:59
Numer GG: 8606140
NIM: 873817
Lokalizacja: Domena Królewska - Ekorre
Kontakt:

Re: 8/XX [DEBATA] UF o obronie

Post autor: Edward II »

FORMULARZ GŁOSOWANIA
król senior Pavel Svoboda:
Paul markiz von Panevnick:
Jacques arcyksiążę de Brolle: ZA
Sir Tomasz Paweł de Lerent:
Edward II, r.s.
Awatar użytkownika
Tomasz Lerent
Posty: 188
Rejestracja: 28 sty 2012, 10:54
Numer GG: 39342063
NIM: 795720
Lokalizacja: Morburg
Kontakt:

Re: 8/XX [DEBATA] UF o obronie

Post autor: Tomasz Lerent »

FORMULARZ GŁOSOWANIA
król senior Pavel Svoboda:
Paul markiz von Panevnick:
Jacques arcyksiążę de Brolle: ZA
Sir Tomasz Paweł de Lerent: ZA
(-) Sir Tomasz Paweł de' Lerent
Poseł XX kadencji
Awatar użytkownika
Tomasz Lerent
Posty: 188
Rejestracja: 28 sty 2012, 10:54
Numer GG: 39342063
NIM: 795720
Lokalizacja: Morburg
Kontakt:

Re: 8/XX [Głosowanie Zakończone] UF o obronie

Post autor: Tomasz Lerent »

Kończę głosowanie.

Za projektem głosowało 50% posłów.
Projekt uzyskał aprobatę izby poselskiej.
(-) Sir Tomasz Paweł de' Lerent
Poseł XX kadencji
Zablokowany

Wróć do „Archiwum Izby Poselskiej XX kadencji”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości