Otwieram debatę nad projektem UF o zmianie ustawy federalnej o forum dyskusyjnym Królestwa Dreamlandu. Autorem projektu jest Moderator Forum JE diuk Martin de Joustin. Projekt został zgłoszony przez Radę Królestwa.
Debata zostanie zamknięta w niedzielę 11 listopada wieczorem.
-> TEKST PROJEKTU USTAWY <-
USTAWA FEDERALNA
z dnia XX
o zmianie ustawy federalnej o forum dyskusyjnym Królestwa Dreamlandu.
Art. 1.
W UF o forum dyskusyjnym Królestwa Dreamlandu z dnia 17 marca 2011 roku (BPSK nr 2576) dodaje się w art. 5 ustęp 2a o treści:
"2a. W warunkach opisanych w art. 4 pkt. 2 moderatorowi przysługuje prawo edycji zamieszczonych z naruszeniem tego przepisu postów poprzez usunięcie treści niezgodnych z prawem."
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po ogłoszeniu.
-> KONIEC PROJEKTU <-
UZASADNIENIE
Zmiana dotyczy
funkcjonowania forum, a w szczególności uprawnień moderatora forum - mielismy jakiś czas temu okazję przekonać się, że pojawiają się ukryte reklamy "świata zewnętrznego" - jako Moderator nie mogłem zareagować inaczej jak tylko dać upomnienie - sądzę, że nie tędy droga i należy prócz upomnienia nadać dodatkowe uprawnienie, które w takich okolicznościach pozwoli na edycję przez moderatora takiego postu i usunięcie odnośników do zewnętrznych firm, czy ogólnie świata zewnętrznego, który nie jest w żaden sposób związany z mikronacjami.
-> JEDNOLITY TEKST <-
USTAWA FEDERALNA
z dnia 17 marca 2011 roku
o forum dyskusyjnym Królestwa Dreamlandu.
Art. 1.
Ustawa określa zasady funkcjonowania oraz porządek na forum dyskusyjnym Królestwa Dreamlandu (dalej: forum) znajdującym się pod adresem http://www.dreamland.net.pl/forum.
Art. 2.
1. Administratorem forum jest Król.
2. Administratorowi przysługują pełne uprawnienia administracyjne.
3. Król powołuje moderatorów forum w drodze postanowienia.
4. Moderatorami działów:
(1) prowincji są ich namiestnicy;
(2) urzędów Królestwa są ich organy kierownicze albo wyznaczone przez nie osoby.
5. Moderatorowi przysługują wyłącznie uprawnienia porządkowe.
Art. 3.
1. Prawo dostępu do forum przysługuje każdemu zainteresowanemu, który zarejestruje się w systemie informatycznym.
2. Dostęp do określonych działów forum może zostać ograniczony dla określonej grupy użytkowników. Uprawnienia dostępu określa administrator.
Art. 4.
Każdy uczestnik obowiązany jest powstrzymać się od wszelkich działań, które mogłyby prowadzić do znaczącego utrudnienia lub uniemożliwienia prawidłowego funkcjonowania forum lub też mogłyby naruszyć dobra osobiste innych uczestników. W szczególności zabronione jest:
(1) podejmowanie działań zmierzających do przejęcia w sposób nieuprawniony kontroli nad forum;
(2) wysyłanie łańcuszków szczęścia oraz wszelkiego innego rodzaju reklam, ogłoszeń i podobnego rodzaju wiadomości dotyczących przedsiębiorstw, instytucji i organizacji niezwiązanych z państwami wirtualnymi;
(3) wysyłanie wiadomości o treści obraźliwej, zawierających słowa powszechnie uważane za wulgarne lub odnośniki do stron o wulgarnej lub obscenicznej treści;
(4) trolling, czyli wysyłanie wiadomości mających wyłącznie na celu wywołanie kłótni lub zamieszania na forum, nie wnoszących merytorycznej treści do dyskusji.
Art. 5.
1. W celu zapewnienia należytego funkcjonowania forum, w tym poszanowania reguł określonych ustawą, moderator może zastosować wobec uczestnika forum karę dyscyplinarną.
2. Karami dyscyplinarnymi są:
(1) upomnienie udzielone przez moderatora;
(2) nagana udzielona przez moderatora;
(3) moderacja, polegająca na konieczności zatwierdzenia przez moderatora każdej wiadomości wysyłanej przez uczestnika na forum, trwająca nie dłużej niż 20 tygodni;
(4) uniemożliwienie wypowiadania się na forum (tzw. zbanowanie) na czas nie dłuższy niż 20 tygodni;
2a. W warunkach opisanych w art. 4 pkt. 2 moderatorowi przysługuje prawo edycji zamieszczonych z naruszeniem tego przepisu postów poprzez usunięcie treści niezgodnych z prawem.
3. Nagany nie udziela się uczestnikowi, jeśli wcześniej nie otrzymał on przynajmniej jednego upomnienia w związku podobnym naruszeniem zasad forum.
4. O ile nie istnieje bezpośrednie zagrożenie dla działania forum, kar dyscyplinarnych określonych w ust. 2 pkt 3 i 4 nie stosuje się wobec uczestnika, jeśli wcześniej nie otrzymał on przynajmniej jednej nagany w związku z podobnym naruszeniem zasad forum.
5. Określając wymiar kary dyscyplinarnej zastosowanej wobec uczestnika moderator bierze pod uwagę szkodliwość społeczną zachowania uczestnika oraz ilość zastosowanych wobec niego w przeszłości kar dyscyplinarnych lub ich brak.
6. O zastosowaniu kary dyscyplinarnej moderator obowiązany jest poinformować na forum jednocześnie pouczając o przysługującym prawie do skargi.
7. Na decyzję o zastosowaniu kary dyscyplinarnej przysługuje uczestnikowi forum skarga do Króla.
8. Decyzja o zastosowaniu kary dyscyplinarnej jest natychmiast wykonalna; wniesienie skargi nie wstrzymuje wykonania decyzji.
9. Jeżeli decyzję o zastosowaniu kary dyscyplinarnej wydał administrator, skarga nie przysługuje, ukarany może jednak wnosić o ponowne rozpoznanie sprawy.
10. Zastosowanie kary dyscyplinarnej nie wyłącza odpowiedzialności karnej.
Art. 6.
Z chwilą wejścia w życie niniejszej ustawy:
(1) uchyla się dekret królewski z dnia 31 marca 2004 roku o porządku listy dyskusyjnej Królestwa Dreamlandu (j.t. – BPSK Nr 165);
(2) w ustawie federalnej z dnia 17 marca 2004 roku o ogłaszaniu aktów urzędowych (j.t. – BPSK Nr 1438) skreśla się art. 7 ust. 5;
(3) w ustawie federalnej z dnia 13 czerwca 2009 roku o Parlamencie Królewskim (j.t. – BPSK Nr 1434) skreśla się art. 6 ust. 3 oraz art. 10 ust. 3.
Art. 7.
Ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po ogłoszeniu.
-> KONIEC TEKSTU JEDNOLITEGO <-