6/XIX [GŁOSOWANIE ZAKOŃCZONE] Ordynacja wyborcza

Awatar użytkownika
Pavel Svoboda
król-senior
Posty: 1139
Rejestracja: 13 wrz 2010, 15:02
Numer GG: 1935862
NIM: 509280
Kontakt:

6/XIX [GŁOSOWANIE ZAKOŃCZONE] Ordynacja wyborcza

Post autor: Pavel Svoboda »

Szanowni Posłowie,

Przedstawiam kolejny projekt ustawy. Tym razem jest to kompleksowa nowelizacja Ustawy Federalnej - Ordynacja wyborcza do Izby Poselskiej. Termin debaty wstępnie ustalam na 27 maja br.

PROJEKT

USTAWA FEDERALNA
z dnia...

o zmianie Ustawy Federalnej - Ordynacja wyborcza do Izby Poselskiej


Art 1.
W Ustawie Federalnej - Ordynacja wyborcza do Izby Poselskiej z dnia 13 czerwca 2009 roku (z późn. zm., BPSK Nr 2431) wprowadza się następujące zmiany:

1. Art. 4 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Czynne prawo wyborcze nie przysługuje osobom posiadającym prawo stałego pobytu."

2. W art. 6:
(1) w ust. 1 skreśla się słowa "oraz kto nie jest senatorem Królestwa";
(2) dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
"2a. Kandydatem na posła nie może być Komisarz Wyborczy Królestwa.";
(3) skreśla się ust. 3.

3. W art. 8 ust. 1 słowa "Senatu Królewskiego" zamienia się na "Rady Królewskiej".

4. W art. 10 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
"3. Jeśli jest to konieczne, Komisarz wstrzymuje procedurę wyborczą do czasu zakończenia ponownego rozpoznawania sprawy."

5. W art. 13:
(1) słowa "28 dni" zamienia się na "14 dni";
(2) słowa "42 dni" zamienia się na "35 dni".

6. W art. 14:
(1) w ust. 1 słowo "pięć" zamienia się na "trzy";
(2) skreśla się ust. 2.

7. Art. 20 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Kandydaci na posłów zgłaszają swoje kandydatury Komisarzowi osobiście, załączając do zgłoszenia nazwę zarejestrowanej w Królestwie partii politycznej, z ramienia której kandydują lub słowa "kandydat niezależny"."

8. W art. 22 ust. 4 liczbę "5" zamienia się na słowo "3".

9. W art. 24:
(1) skreśla się ust. 1;
(2) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. W okresie trwania głosowania blokuje się możliwość składania wniosków o obywatelstwo; pozostawia się możliwość składania wniosków o prawo stałego pobytu.";
(3) dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:
"3. W okresie trwania głosowania blokuje się możliwość przyjęcia obywatelstwa przez osoby posiadające prawo stałego pobytu.
4. Po zakończeniu głosowania przywraca się możliwości, o których mowa w ustępach poprzedzających; Komisarz informuje listownie wszystkie osoby, które nabyły prawo stałego pobytu w okresie trwania głosowania o przywróceniu możliwości przyjęcia obywatelstwa przez te osoby."

10. W art. 26:
(1) wszędzie, gdzie pojawia się liczba "5" zamienia się ją na "3";
(2) wszędzie, gdzie pojawia się liczba "10" zamienia się ją na "5".

11. W art. 31:
(1) skreśla się ust. 4;
(2) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
"5. Sąd Prowincji może nakazać wstrzymanie obrad Izby do czasu zakończenia rozpoznawania skargi."

12. W art. 32 ust. 2 skreśla się słowa "w takim wypadku do czasu zakończenia procedury wyborczej funkcje Komisarza Wyborczego sprawuje Marszałek Senatu Królewskiego lub osoba przezeń wyznaczona".

13. Art. 33 otrzymuje brzmienie:
"Art. 33.
1. Jeżeli Sąd Królestwa orzeknie prawomocnie o nieważności wyborów, postępowanie wyborcze powtarza się od początku.
2. Mandaty posłów wybranych w wyborach, o których nieważności orzekł prawomocnie Sąd Królestwa, uznaje się za nieważne, ukonstytuowanie się Izby nowej kadencji uznaje się za niebyłe, a wszelkie decyzje podjęte przez tę Izbę tracą moc. Jednocześnie przywraca się kadencję posłów urzędujących przed wyborami, która ulega przedłużeniu do dnia poprzedzającego rozpoczęcie kadencji przez posłów następnej kadencji."

14. W art. 35:
(1) skreśla się ust. 1;
(2) w ust. 3 słowa "Przewodniczący Komisji" zamienia się na "Komisarz";
(3) wszędzie, gdzie pojawiają się słowa "zaświadczeń potwierdzających ważność wyboru", zamienia się je na "wyników wyborów".

15. W art. 36 wszędzie, gdzie pojawiają się słowa "od zakończenia formalnej kampanii wyborczej aż do zakończenia głosowania", zamienia się je na "w okresie trwania głosowania".

Art. 2.
Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

KONIEC PROJEKTU

UZASADNIENIE

WSTĘP

Projekt dokonuje kompleksowej aktualizacji Ustawy Federalnej - Ordynacji wyborczej do Izby Poselskiej.

Proponowane zmiany można poszeregować w trzy kategorie. Pierwsza to zmiany porządkujące zalegających nieścislości, druga do zmiany dostosowujące Izbę do obecnych warunków demograficznych Królestwa, a trzecia dotyczy skrócenia rozwlekłej dotąd procedury wyborczej.

Poniżej znajduje się szczegółowe wyjaśnienie proponowanych zmian. Poniższa lista zawiera odwołania do odpowiednich ustępów art. 1 projektu.

I. Uporządkowanie zalegających nieścisłości

ust. 1.
Status "mieszkańca" został zastąpiony w dreamlandzkim prawodastwie pojęciem "stałego pobytu". Niniejszy ustęp dostosowuje Ordynację wyborczą do tej zmiany.

ust. 2.
- Dostosowuje się Ordynację do faktu usunięcia Senatu Królewskiego i funkcji Senatorów z Konstytucji.
- Art. 6 ust. 3 miał związek z wprowadzeniem okręgów wyborczych w głosowaniu. Bez okręgów wyborczych ten ustęp jest niepotrzebny, stąd zostaje skreślony.
- Precyzuje się zakaz kandydowania do Izby dla Komisarza Wyborczego Królestwa - fakt dosyć oczywisty, ale dotąd nie uwzględniony w ustawie.

ust. 3.
W związku z likwidacją Senatu Królewskiego, Komisarz Wyborczy będzie powoływany za zgodą Rady Królewskiej.

ust. 9.
- Art. 22 ust. 1 Ordynacji zakazuje zmiany prowincji zamieszkania w okresie trwania głosowania. Ten ustęp miał sens jedynie w przypadku wprowadzenia okręgów wyborczych. Dlatego skreśla się ustęp.
- Art. 22 ust. 2 odnosi się do starej procedury przyznawania obywatelstwa. Obecnie obywatelstwo przyznawane jest automatycznie każdemu, kto złoży wniosek i nie ma okresu rozpatrywania wniosków. Proponowana nowa wersja ust. 2 oraz dodane ust. 3 i 4 dostosowują Ordynację do obecnie obowiązujących procedur przyznawania obywatelstwa. Zgodnie z nowymi przepisami na okres głosowania blokowana będzie możliwość wnioskowania o obywatelstwo w trakcie trwania głosowania. Pozostanie otwarta możliwość wnioskowania o stały pobyt. Jednocześnie osoby ze stałym pobytem będą miały zablokowaną możliwość nabycia obywatelstwa. Ust. 4 nakłada na Komisarza obowiązek poinformowania po zakończeniu wyborów wszystkie osoby, które nabyły prawo stałego pobytu w trakcie głosowania, że mogą teraz zamienić stały pobyt na obywatelstwo. Ten przepis ma na celu zminimalizowanie wpływu procedury wyborczej na osoby, które trafiły do Dreamlandu po raz pierwszy w trakcie trwania głosowania.

ust. 14.
Poprawia się pozostałość po nieistniejącej już Komisji Wyborczej Królestwa i zastępuje się jej Przewodniczącego Komisarzem Wyborczym.

II. Zmniejszenie liczby posłów

ust. 6.
- Król rozwiązywać będzie Izbę, gdy liczba posłów spadnie poniżej 3, a nie 5, jak jest obecnie. Przypadki, gdy liczba posłów spada poniżej 5 stają się coraz częstsze, w związku z sytuacją demograficzną kraju. Zmniejszenie progu, powyżej którego Izba może funkcjonować normalnie zwiększy stabilność Izby.
- Art. 14 ust. 2 Ordynacji został dodany jako rozwiązanie prowizoryczne, które pozwoliło uniknąć przyspieszonych wyborów w konkretnym przypadku. Dzięki zwiększeniu stabilności Izby, o czym mowa powyżej, nie ma dalszej potrzeby utrzymywania tego ustępu.

ust. 8.
Wybory zostaną uznane za nieważne, jeśli zgłosiło sie mniej niż 3, a nie jak dotychczas 5, kandydatów.

ust. 10.
Obecnie Izba składa się z minimum 5 i maksimum 10 posłów. Te widełki obowiązują od początku istnienia Izby, tj. od czasu, gdy w wyborach głosowało ponad 100 osób, a w szranki stawało niemal 20 kandydatów. Rzecz jasna, sytuacja dziś jest zupełnie inna. Dlatego projektodawca proponuje określenie liczby mandatów na między 3 a 5. To jedna z najważniejszych zmian tego projektu.
Obniżenie dolnej granicy zmniejsza ryzyko niewybrania dostatecznej ilości posłów, co zwiększa stabilność Izby jako instytucji.
Obniżenie górnej granicy zwiększa szanse na rywalizację między kandydatami o mandaty, co jest zdrowym zjawiskiem demokracji. Od lat nie mieliśmy wyborów, w których startowało więcej niż 10 kandydatów, co oznacza, że zazwyczaj kandydaci muszą jedynie zapewnić sobie minimalną ilość głosów, by mieć zagwarantowane miejsce w Izbie. Obniżenie górnej granicy daje szansę, że do Izby trafiać będą najlepsi kandydaci, a nie wszyscy.


III. Skrócenie i uproszczenie procedury wyborczej

ust. 4.
Komisarz otrzymuje możliwość wstrzymania procedury wyborczej, jeśli zachodzi taka potrzeba wymuszona skargą na decyzję Komisarza. Tym samym kalendarz wyborczy nie musi uwzględniać czasu na składanie skarg.

ust. 5.
Minimalny okres trwania procedury wyborczej ustala się na 14 dni, a maksymalny na 35 dni. Procedura wyborcza w absolutnym minimum musi zawierać jedynie okres zgłaszania kandydatów oraz okres głosowania. Warto podkreślić, że jest to absolutne minimum i jest intencją projektodawcy, by ten okres był wykorzystywany wyłącznie w ekstremalnych przypadkach. Korona może przeznaczyć na procedurę wyborczą maksymalnie 5 tygodni. Dodatkowy czas może zostać przeznaczony na kampanię wyborczą.

ust. 7.
Kandydaci do Izby są cenną rzadkością. Coraz częściej spotykamy się z sytuacją, w której grozi nam unieważnienie wyborów, ponieważ nie zgłosiło się dostatecznie wielu kandydatów. Ustawodawca biorąc to pod uwagę, powinien możliwie ułatwić kandydowanie do Izby. Dlatego likwiduje się wymóg zebrania 3 podpisów przez kandydatów niezależnych. Tym samym nie ma też potrzeby, by kandydatów zgłaszały partie - kandydaci odtąd zgłaszać się będą osobście do Komisarza Wyborczego.

ust. 11 - 14
- Likwiduje się zaświadczenia potwierdzające ważność wyboru. Zamiast tego, kadencja nowowybranych posłów rozpoczynać się będzie w dzień po ogłoszeniu wyników wyborów. Zaświadczenia to formalność o bardzo ograniczonym zastosowaniu praktycznym.
- Kluczowa zmiana to fakt, że kadencja rozpoczyna się od razu po ogłoszeniu wyborów - nie ma konieczności odczekania trzech dni, aż upłynie termin składania skarg na ważność wyborów. Zamiast tego, skargi wpływają do Sądu Prowincji już w trakcie nowej kadencji. SP może zarządzić wstrzymanie obrad nowej Izby do czasu rozpatrzenia skargi. Jeśli Sąd Królestwa orzeknie o nieważności wyborów, nowa Izba zostaje uznana za niebyłą, jej decyzje za nieważne. Przywraca się stary skład Izby, który będzie urzedował do czasu zakończenia powtórzonych wyborów. Ta zmiana pozwala uniknąć czekania z rozpoczęciem kadencji, czyli skraca procedurę wyborczą o trzy dni.

ust. 15.
Usuwa się z Ordynacji wzmianki o "formalnej kampanii wyborczej", jednocześnie upraszczając zapis. Kampania wyborcza powinna trwać cały czas aż do rozpoczęcia głosowania. Król może, ale nie musi uwzględniać specjalny czas na kampanię w kalendarzu wyborczym. To pozwoli w wyjątkowych przypadkach na skrócenie procedury wyborczej do absolutnego minimum dwóch tygodni.
(-) Pavel Svoboda, r.s.
Awatar użytkownika
Pavel Svoboda
król-senior
Posty: 1139
Rejestracja: 13 wrz 2010, 15:02
Numer GG: 1935862
NIM: 509280
Kontakt:

Re: 6/XIX [DEBATA] Ordynacja wyborcza

Post autor: Pavel Svoboda »

TEKST JEDNOLITY
(z uwzględnieniem zmian wprowadzanych projektem)

USTAWA FEDERALNA
z dnia 13 czerwca 2009 roku
Ordynacja wyborcza do Izby Poselskiej
[j.t. z dn. ...]



Rozdział I
Przepisy ogólne

Art. 1.
Ustawa określa zasady i tryb zgłaszania kandydatów na posłów, przeprowadzania wyborów oraz warunki ważności i odroczenia wyborów do Izby Poselskiej Królestwa Dreamlandu.

Art. 2.
Ilekroć w ustawie niniejszej jest mowa o wyborach, należy przez to rozumieć wybory do Izby Poselskiej Królestwa Dreamlandu.

Art. 3.
Ilekroć w ustawie niniejszej jest mowa o Izbie, należy przez to rozumieć Izbę Poselską Królestwa Dreamlandu.


Rozdział II
Prawa wyborcze

Art. 4.
1. Czynne prawo wyborcze przysługuje obywatelom Królestwa.
2. Czynne prawo wyborcze nie przysługuje osobom posiadającym prawo stałego pobytu.

Art. 5.
Nie mają czynnego prawa wyborczego (prawa wybierania) osoby pozbawione praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu.

Art. 6.
1. Bierne prawo wyborcze przysługuje temu, komu przysługuje czynne prawo wyborcze; nie narusza to ograniczeń wynikających z innych przepisów.
2. Kandydatem na posła nie może być osoba, wobec której wydano prawomocne orzeczenie sądu stwierdzające utratę prawa wybieralności (biernego prawa wyborczego).
2a. Kandydatem na posła nie może być Komisarz Wyborczy Królestwa.
3. (skreślony)


Rozdział III
Komisarz Wyborczy Królestwa

Art. 7.
Komisarz Wyborczy Królestwa, zwany dalej “Komisarzem”, jest stałym organem federalnym właściwym w federalnych sprawach wyborczych nie przekazanych innym organom.

Art. 8.
1. Komisarz powoływany jest przez Króla po zasięgnięciu opinii Rady Królewskiej.
2. Komisarz odwoływany jest przez Króla.
3. Komisarz nie może zostać odwołany z funkcji bez swojej zgody w czasie trwania procedury wyborczej, chyba że zachodzą okoliczności uniemożliwiające nawiązanie kontaktu z Komisarzem.

Art. 9.
1. Komisarz w zakresie swoich funkcji wyborczych korzysta z sędziowskiej niezawisłości.
2. Komisarz obowiązany jest do zachowania tajemnicy wyborczej.
3. Komisarzowi przysługuje wynagrodzenie za przeprowadzenie wyborów.
4. Szczegółowe zasady wynagradzania Komisarza określi rozporządzenie federalne wydane przez Rząd Królewski.

Art. 10.
1. Od decyzji Komisarza zainteresowanemu podmiotowi oraz prokuratorowi przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy w ciągu 3 dni od przesłania decyzji.
2. Komisarz rozpoznaje sprawę ponownie w ciągu 3 dni od otrzymania odwołania.
3. Jeśli jest to konieczne, Komisarz wstrzymuje procedurę wyborczą do czasu zakończenia ponownego rozpoznawania sprawy.


Rozdział IV
Zarządzanie wyborów

Art. 12.
1. Wybory zarządza Król w drodze postanowienia.
2. Postanowienie o zarządzeniu wyborów zawiera:
(1) termin zgłaszania kandydatów na posłów, nie krótszy aniżeli 7 dni od dnia następującego po dniu zarządzenia wyborów;
(2) termin oddawania głosów, nie krótszy aniżeli 7 dnia od dnia następującego po dniu ogłoszenia listy kandydatów na posłów.

Art. 13.
Król wydaje i ogłasza postanowienie o zarządzeniu wyborów co najmniej 14 dni, jednakże nie wcześniej aniżeli 35 dni przed zakończeniem kadencji urzędujących posłów.

Art. 14.
1. Król wydaje i ogłasza postanowienie o skróceniu kadencji Izby i zarządzeniu wyborów, jeśli liczba mandatów urzędujących posłów jest mniejsza niż trzy.
2. (skreślono)

Art 14a.
1. Król odracza wybory na wniosek Komisarza, gdy w wyznaczonym terminie do wyborów zgłosiła się liczba kandydatów mniejsza niż możliwa do uzyskania minimalna ilość mandatów, lub w razie stwierdzenia nieważności wyborów na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy.
2. Postanowienie o odroczeniu wyborów zawiera:
(1) termin odroczenia, nie krótszy niż 2 i nie dłuższy niż 5 miesięcy;
(2) termin zgłaszania kandydatów na posłów, nie krótszy aniżeli 7 dni;
(3) termin oddawania głosów, nie krótszy aniżeli 7 dnia od dnia następującego po dniu ogłoszenia listy kandydatów na posłów.
3. Komisarz obwieszcza o terminach określonych w (2) i (3) ustępu poprzedzającego najpóźniej na 14 dni przed początkiem biegu terminu zgłaszania kandydatów na posłów.


Rozdział V
Okręgi Wyborcze

Art. 15.
(skreślony)
Art. 16.
(skreślony)
Art. 17.
(skreślony)
Art. 18.
(skreślony)
Art. 19.
(skreślony)


Rozdział VI
Kandydaci

Art. 20.
1. Kandydaci na posłów zgłaszają swoje kandydatury Komisarzowi osobiście, załączając do zgłoszenia nazwę zarejestrowanej w Królestwie partii politycznej, z ramienia której kandydują lub słowa "kandydat niezależny".
2. Komisarz odmawia w drodze decyzji zarejestrowania osoby jako kandydata, jeśli został zgłoszony po upływie terminu, jak również osoby, która nie posiada biernego prawa wyborczego, albo co do której zachodzi uzasadnione podejrzenie, że jej kandydatura stałaby w sprzeczności z art. 8 Konstytucji Królestwa.
3. Komisarz informuje listownie osoby zgłaszające kandydatów o przyjęciu bądź odrzuceniu poszczególnych kandydatur najpóźniej w dniu następującym po terminie zgłaszania kandydatów.

Art. 21.
Po upływie terminu do zgłaszania kandydatów i rozpatrzeniu wniosków o ponowne rozpoznanie sprawy przez Komisarza, ogłasza on listę kandydatów w wyborach do Izby.


Rozdział VII
Przebieg głosowania

Art. 22.
1. Głosowanie w wyborach do Izby przeprowadza się z wykorzystaniem poczty elektronicznej lub elektronicznego formularza głosowania umieszczonego na stronie internetowej.
2. Rozporządzenie federalne wydane przez Rząd Królewski w porozumieniu z Komisarzem określi szczegółowy tryb przeprowadzenia głosowania, przy czym sposób przeprowadzenia głosowania winien zapewniać możliwość weryfikacji wyników przez Komisarza oraz, jeżeli jest to technicznie możliwe, automatyczną kontrolę uprawnień wyborczych przy wykorzystaniu numeru NIM.
3. (skreślony)
4. Jeśli łącznie zgłoszono mniej niż 3 kandydatów, Komisarz stwierdza nieważność wyborów.

Art. 23.
Obywatel głosuje na jednego z kandydatów albo oddaje głos pusty.

Art. 24.
1. (skreślony)
2. W okresie trwania głosowania blokuje się możliwość składania wniosków o obywatelstwo; pozostawia się możliwość składania wniosków o prawo stałego pobytu.
3. W okresie trwania głosowania blokuje się możliwość przyjęcia obywatelstwa przez osoby posiadające prawo stałego pobytu.
4. Po zakończeniu głosowania przywraca się możliwości, o których mowa w ustępach poprzedzających; Komisarz informuje listownie wszystkie osoby, które nabyły prawo stałego pobytu w okresie trwania głosowania o przywróceniu możliwości przyjęcia obywatelstwa przez te osoby.


Rozdział VIII
Ustalanie wyników głosowania i obliczanie głosów oddanych

Art. 25.
1. Ustalając wyniki głosowania, Komisarz oblicza i podaje do wiadomości co najmniej:
(1) liczbę wyborców uprawnionych do głosowania;
(2) liczbę wyborców, która oddała głosy;
(3) liczbę głosów nieważnych, w tym pustych;
(4) liczbę głosów oddanych na poszczególnych kandydatów.
2. (skreślony)

Art. 26.
1. Liczba mandatów równa jest liczbie kandydatów, którzy otrzymali w wyborach co najmniej 2 głosy, jednak nie może być mniejsza niż 3 lub większa niż 5.
2. Jeżeli liczba kandydatów, którzy uzyskali w wyborach co najmniej 2 głosy, jest mniejsza niż 3, Komisarz stwierdza nieważność wyborów.
3. Jeżeli liczba kandydatów, którzy uzyskali w wyborach co najmniej 2 głosy, jest większa niż 5, mandaty otrzymuje 5 spośród nich, którzy uzyskali najwięcej głosów.
4. Jeżeli z powodu uzyskania takiej samej ilości głosów przez część kandydatów nie można wskazać dokładnie 5 kandydatów, którzy uzyskali najwięcej głosów, liczba mandatów zostaje tak powiększona, by mandaty uzyskała najmniejsza, większa niż 5, liczba kandydatów, którzy uzyskali najwięcej głosów.

Art. 27.
(skreślony)
Art. 28.
(skreślony)

Art. 29.
Ogłoszenia wyników dokonuje Komisarz.


Rozdział IX
Ważność wyborów

Art. 30.
1. W ciągu 3 dni od ogłoszenia wyników wyborów każdy obywatel Królestwa może wnieść do Sądu Prowincji skargę na poprawność przeprowadzenia wyborów; Prezes Sądu Prowincji ogłasza o wniesieniu skargi.
2. Skarga winna zawierać:
(1) oznaczenie wnoszącego;
(2) obywatelstwo Prowincji;
(3) zarzut;
(4) uzasadnienie.

Art. 31.
1. Sąd Prowincji rozpoznaje skargi w ciągu 7 dni od ich otrzymania.
2. Sąd Prowincji oddala skargi niezasadne.
3. Sąd Prowincji odrzuca skargi wniesione po terminie lub uchybiające wymogom określonym w ust. 2 artykułu poprzedzającego.
4. (skreślony)
5. Sąd Prowincji może nakazać wstrzymanie obrad Izby do czasu zakończenia rozpoznawania skargi.

Art. 32.
1. W razie stwierdzenia przez Sąd Prowincji zasadności co najmniej jednej skargi na poprawność przeprowadzenia wyborów, Sąd Królestwa orzeka nieważność wyborów, jeżeli stwierdzone uchybienia są tego rodzaju, iż mogły istotnie wpłynąć na wynik wyborów; w przeciwnym wypadku Sąd Królestwa orzeka o ważności wyborów mimo stwierdzonych uchybień.
2. Orzekając o nieważności wyborów, Sąd Królestwa może równocześnie orzec o odwołaniu Komisarza.

Art. 33.
1. Jeżeli Sąd Królestwa orzeknie prawomocnie o nieważności wyborów, postępowanie wyborcze powtarza się od początku.
2. Mandaty posłów wybranych w wyborach, o których nieważności orzekł prawomocnie Sąd Królestwa, uznaje się za nieważne, ukonstytuowanie się Izby nowej kadencji uznaje się za niebyłe, a wszelkie decyzje podjęte przez tę Izbę tracą moc. Jednocześnie przywraca się kadencję posłów urzędujących przed wyborami, która ulega przedłużeniu do dnia poprzedzającego rozpoczęcie kadencji przez posłów następnej kadencji.

Art. 34.
W sprawach, o których mowa w niniejszej ustawie, Sąd Królestwa orzeka w pełnym składzie.

Art. 35.
1. (skreślony)
2. Kadencja nowo wybranych posłów rozpoczyna się w dniu następującym po dniu ogłoszenia wyników wyborów, jednak nie wcześniej aniżeli dnia następującego po dniu zakończenia kadencji posłów poprzednio wybranych.
3. Jeśli Komisarz nie ogłosi wyników wyborów najpóźniej w ostatnim dniu kadencji posłów poprzednio wybranych, kadencja urzędujących posłów ulega przedłużeniu do dnia poprzedzającego rozpoczęcie następnej kadencji.
4. W razie przeprowadzenia wyborów w terminie odroczonym ustępu poprzedzającego nie stosuje się, a kadencja nowo wybranych posłów rozpoczyna się w dniu następującym po dniu ogłoszenia wyników wyborów.


Rozdział X
Przepisy karne

Art. 36.
1. Kto w okresie trwania głosowania podaje do wiadomości publicznej wyniki przedwyborczych badań (sondaży) opinii publicznej dotyczących przewidywanych zachowań wyborczych i wyniku wyborów – podlega grzywnie od 20 do 50 stawek dziennych.
2. Tej samej karze podlega, kto w okresie trwania głosowania prowadzi kampanię wyborczą.


Rozdział XI
Przepisy szczególne

Art. 37.
W razie zajścia szczególnych okoliczności Komisarz w ramach swojej właściwości podejmuje wszelkie środki zmierzające do ukonstytuowania się Izby w jak najszybszym terminie, przy optymalnej realizacji przepisów niniejszej ustawy i przepisów odrębnych.

Art. 38.
Wszelkie pisma w sprawach wyborczych wolne są od kosztów sądowych.
(-) Pavel Svoboda, r.s.
Awatar użytkownika
Pavel Svoboda
król-senior
Posty: 1139
Rejestracja: 13 wrz 2010, 15:02
Numer GG: 1935862
NIM: 509280
Kontakt:

Re: 6/XIX [DEBATA] Ordynacja wyborcza

Post autor: Pavel Svoboda »

Naprawdę nikt nie zamierza się nawet wypowiedzieć? Zostało kilka godzin. Proszę przynajmniej dać znać, żebym przedłużył debatę... Nie róbmy pośmiewiska z Izby, błagam.
(-) Pavel Svoboda, r.s.
Awatar użytkownika
Pavel Svoboda
król-senior
Posty: 1139
Rejestracja: 13 wrz 2010, 15:02
Numer GG: 1935862
NIM: 509280
Kontakt:

Re: 6/XIX [DEBATA] Ordynacja wyborcza

Post autor: Pavel Svoboda »

Aż przykro zamykać tak ciekawą i energetyczną debatę. Nie żeby ten projekt był szczególnie skomplikowany i wymagał analizy...

Zamykam debatę. Otwieram głosowanie. Mam nadzieję, że pójdzie ono równie sprawnie jak debata i z równie wysoką frekwencją.

Głosowanie potrwa do 4 czerwca br.

FORMULARZ GŁOSOWANIA

Jacques książę de Brolle:
Łukasz markiz Wakowski:
hrabia Albon:
król senior Pavel Svoboda: ZA
Tomasz Paweł de Lerent:
(-) Pavel Svoboda, r.s.
Awatar użytkownika
Tomasz Lerent
Posty: 188
Rejestracja: 28 sty 2012, 10:54
Numer GG: 39342063
NIM: 795720
Lokalizacja: Morburg
Kontakt:

Re: 6/XIX [DEBATA] Ordynacja wyborcza

Post autor: Tomasz Lerent »

FORMULARZ GŁOSOWANIA

Jacques książę de Brolle:
Łukasz markiz Wakowski:
hrabia Albon:
król senior Pavel Svoboda: ZA
Tomasz Paweł de Lerent: ZA
(-) Sir Tomasz Paweł de' Lerent
Poseł XX kadencji
Awatar użytkownika
Edward II
król-senior
Posty: 1730
Rejestracja: 7 sie 2010, 22:59
Numer GG: 8606140
NIM: 873817
Lokalizacja: Domena Królewska - Ekorre
Kontakt:

Re: 6/XIX [DEBATA] Ordynacja wyborcza

Post autor: Edward II »

FORMULARZ GŁOSOWANIA

Jacques książę de Brolle: ZA
Łukasz markiz Wakowski:
hrabia Albon:
król senior Pavel Svoboda: ZA
Tomasz Paweł de Lerent: ZA

Tytułem krótkiego komentarza do słów Marszałka Izby. Projekt jest świetny, nie znajduję doń żadnych zastrzeżeń. Doceniam wkład pracy, inicjatywę i troskę o reputację Izby, ale proszę nie stawiać sprawy w ten sposób - ostatnia wypowiedź raczej zniechęca niż mobilizuje. Zakładam, że milczenie posłów po części wynika z ataku realiozy, po części zaś jest efektem zaufania do Waszej Królewskiej Wysokości. Nie ma sensu ciskać kapciami.
Edward II, r.s.
Awatar użytkownika
Albon
Posty: 480
Rejestracja: 12 lis 2011, 16:19
NIM: 570699
Kontakt:

Re: 6/XIX [DEBATA] Ordynacja wyborcza

Post autor: Albon »

FORMULARZ GŁOSOWANIA

Jacques książę de Brolle: ZA
Łukasz markiz Wakowski:
hrabia Albon:ZA
król senior Pavel Svoboda: ZA
Tomasz Paweł de Lerent: ZA

Pozdrawiam hrabia Albon z Cintry
Audiatur Et Altera Pars

Z TRZECIEJ CHAŁUPY
Awatar użytkownika
Pavel Svoboda
król-senior
Posty: 1139
Rejestracja: 13 wrz 2010, 15:02
Numer GG: 1935862
NIM: 509280
Kontakt:

Re: 6/XIX [GŁOSOWANIE - do 4.06] Ordynacja wyborcza

Post autor: Pavel Svoboda »

Ze sporym opóźnieniem zamykam głosowanie. Głosy oddało czterech posłów. Oddano 4 głosy ZA. Stwierdzam, że Izba przyjęła ustawę.
(-) Pavel Svoboda, r.s.
Zablokowany

Wróć do „Archiwum Izby Poselskiej XIX kadencji”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości