pragnę przedstawić projekt nowelizacji ustawy o obywatelstwie dreamlandzkim, który ureguluje kwestię obywatelstwa królów-seniorów poprzez usunięcie nabywania przez nich obywatelstwa z mocy prawa oraz umożliwienie wygaśnięcia obywatelstw nieaktywnych królów-seniorów.
PROJEKT
W ustawie z dn. dnia 3 czerwca 2020 r. o obywatelstwie dreamlandzkim:
- Artykuł 11. zyskuje brzmienie: "Obywatelstwo Króla nie wygasa z innej przyczyny, niż wskutek zrzeczenia się go".
- Skreśla się artykuł 16.
USTAWAUstawa określa nabycie i utratę obywatelstwa dreamlandzkiego, zwanego dalej „obywatelstwem”.
z dnia 3 czerwca 2020
o obywatelstwie dreamlandzkim
Rozdział 1.
Przepisy ogólne
Artykuł 1.
Artykuł 2.Określenie „cudzoziemiec” oznacza każdego, kto nie jest obywatelem.
Rozdział 2.
Nabycie obywatelstwaArtykuł 3.(1) Obywatelstwo może być nadane cudzoziemcowi na jego wniosek.
(2) Nie nadaje się obywatelstwa zainteresowanemu cudzoziemcowi, jeśli stwarzałoby to zagrożenia dla bezpieczeństwa publicznego, interesu publicznego lub spoistości wspólnoty obywatelskiej.
(3) Nie nadaje się obywatelstwa zainteresowanemu cudzoziemcowi, jeśli jego dotychczasowa działalność nie pozwala na ocenę jego przydatności do wejścia w skład wspólnoty obywatelskiej.
Artykuł 4.(1) Cudzoziemiec przedkłada wniosek o nadanie mu obywatelstwa ministrowi imigracji.
(2) Wniosek powinien zawierać imię i nazwisko wnioskodawcy, żądanie nadania mu obywatelstwa oraz zwięzłe uzasadnienie tego żądania. Minister imigracji pozostawia bez rozpatrzenia wniosek, który nie odpowiada tym wymogom.
Artykuł 5.(1) Minister imigracji wyznacza odpowiedni czas, nie krótszy niż dwadzieścia cztery godziny, na dyskusję nad wnioskiem o nadanie obywatelstwa i zgłaszanie zastrzeżeń wobec niego.
(2) Jeśli zostaną zgłoszone zastrzeżenia, minister imigracji wyznaczy odpowiedni czas, nie krótszy niż czterdzieści osiem godzin, na dalszą dyskusję nad wnioskiem.
(3) Tylko obywatele mogą zgłaszać zastrzeżenia wobec wniosku.
Artykuł 6.Minister imigracji może podjąć odpowiednie czynności sprawdzające dla ustalenia, czy nadanie obywatelstwa zainteresowanemu cudzoziemcowi byłoby pożądane.
Artykuł 7.(1) Po upływie czasu na dyskusję nad wnioskiem, w ciągu czterdziestu ośmiu godzin, minister imigracji przedkłada Królowi wniosek o nadanie obywatelstwa zainteresowanemu cudzoziemcowi albo umotywowaną decyzją odmawia przedłożenia takiego wniosku.
(2) Od decyzji ministra imigracji, odmawiającej przedłożenia Królowi wniosku o nadanie obywatelstwa zainteresowanemu cudzoziemcowi, przysługuje temu odwołanie do Pierwszego Ministra.
(3) Jeśli ministrem imigracji jest sam Pierwszy Minister, zamiast odwołania zainteresowanemu cudzoziemcowi przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
(4) Wniesione odwołanie bądź wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy rozpatruje się w ciągu czterdziestu ośmiu godzin.
Artykuł 8.(1) Na wniosek ministra imigracji, Król nadaje obywatelstwo zainteresowanemu cudzoziemcowi i zobowiązuje go do złożenia przysięgi obywatelskiej.
(2) Nadanie obywatelstwa jest skuteczne od czasu złożenia przysięgi obywatelskiej przez nowego obywatela. Przysięga obywatelska złożona po upływie tygodnia od nadania obywatelstwa jest nieważna.
(3) Przysięgę obywatelską składa się wobec Króla, według następującej roty:
„Ja, NN, przysięgam: dochować wierności Królestwu Dreamlandu, jego Konstytucji i prawom; bronić ich przed wszelkimi zagrożeniami, z zewnątrz i wewnątrz; uczestniczyć w rozstrzyganiu spraw publicznych zgodnie ze swoim sumieniem i najlepszą wiedzą; służyć wspólnemu dobru wedle swoich sił i umiejętności.”.(4) Przysięgę obywatelską można złożyć z dodatkiem formuł religijnych bądź odwołujących się do wartości wyznawanych przez obywatela.
Rozdział 3.(1) Obywatelstwo wygasa, gdy obywatel zrzeknie się go.
Utrata obywatelstwa
Artykuł 9.
(2) Publiczne wyrażenie woli opuszczenia państwa na stałe albo na czas nieokreślony uważa się za zrzeczenie się obywatelstwa, chyba że co innego wynika z treści oświadczenia.
Artykuł 10.Obywatelstwo wygasa po upływie trzydziestu dni od opublikowania przez obywatela ostatniej wypowiedzi na państwowym forum dyskusyjnym.
Artykuł 11.Obywatelstwo Króla ani króla seniora nie wygasa z innej przyczyny, niż wskutek zrzeczenia się go.
Artykuł 12.Wygaśnięcie obywatelstwa stwierdza minister imigracji w drodze decyzji, wskazując przyczynę wygaśnięcia.
Artykuł 13.Jeśli obywatel dreamlandzki, będący także obywatelem państwa obcego, uchybia obowiązkowi wierności państwu lub sprzeniewierza się przysiędze obywatelskiej, na wniosek albo za zgodą ministra spraw zagranicznych Król może odebrać temu obywatelowi jego obywatelstwo.
Artykuł 14.(1) Parlament Królestwa może odebrać obywatelstwo oznaczonej osobie, stanowiąc większością co najmniej trzech czwartych wszystkich głosów.
(2) Projekt uchwały w tej sprawie może być poddany pod głosowanie najwcześniej po upływie tygodnia od przedstawienia go parlamentowi.
(3) Uchwała w tej sprawie może być podjęta najwcześniej po upływie trzech miesięcy od poprzedniego przypadku odebrania obywatelstwa w tym samym trybie.
Rozdział 4.Minister imigracji prowadzi rejestr obywateli.
Przepisy końcowe
Artykuł 15.
Artykuł 16.(skreślony)
Artykuł 17.Traci moc ustawa federalna z dnia 18 października 2019 r. o obywatelstwie dreamlandzkim.
Artykuł 18.Ustawa wchodzi w życie z dniem 13 kwietnia 2020 r.
(-) Maciej II, r.
Wysoka Izbo,
przedłożony przeze mnie projekt ma uporządkować listę aktywnych obywateli Dreamlandu oraz wyegzekwować w dreamlandzkim prawodawstwie konstytucyjną wolność określoną w nawiasie 2. art. 4. Konstytucji.
Na chwilę obecną nieaktywni obywatele, tj. królowie-seniorzy, którzy dzierżą obywatelstwo w drodze niekonstytucyjnego przywileju, stanowią ponad połowę ogółu obywateli. Nadto zdecydowana większość ogółu obywateli to głowy koronowane, zaś garstkę stanowią osoby, które na dreamlandzkim tronie nie zasiadały. Jest to dość przypałowa na tle mikroświata statystyka i byłoby fajnie móc ją poprawić.
Uprzedzając głosy o "wywaleniu" seniorów - każdy król-senior, który napisze 1 post na forum, zachowa swoje obywatelstwo przez następne 30 dni i ww. nowelizacja w niego nie uderzy.
Liczę na zrozumienie powagi sytuacji i poparcie ze strony Wysokiej Izby.