[2. KSN] Rozwiązania w ruchu kolejowym

Awatar użytkownika
Maciej II
Gubernator Dreamlandu i Scholandii
Posty: 2989
Rejestracja: 20 sie 2018, 15:15
NIM: 591374
Kontakt:

[2. KSN] Rozwiązania w ruchu kolejowym

Post autor: Maciej II »

Obrazek
***
Za sugestią JE Wespucciego, przedstawiamy panel dotyczący krajowych rozwiązań w prowadzeniu ruchu kolejowego. Zapraszam do dyskusji na temat kolejnictwa!
***
---

marszałek Maciej II zu Hergemon à de Ebruz - van der Pohl, r.s.

GABLOTA ODZNACZEŃ:
**Dreamlandzkie**
Order Korony Ebruzów - I Klasa
Krzyż Edwarda Artura z Brylantami

**Bialeńskie**
Order Bialeńskiej Gwiazdy Przyjaźni - Wielka Gwiazda
Medal Sił Zbrojnych - Złoty

**Rotryjskie**
Order Gołębicy i Oliwnej Gałązki - Kawaler

**Teutońskie**
Tytuł Obrońcy Teutonii
Awatar użytkownika
Andrzej
król-senior
Posty: 2882
Rejestracja: 10 maja 2017, 16:19
NIM: 283468
Kontakt:

Re: [2. KSN] Rozwiązania w ruchu kolejowym

Post autor: Andrzej »

Pozwolę sobie na przedruk z "Prawdy" - centralnego organu prasowego państwowego aparatu autokracji totalitarno-socjalistycznej w Stepowej Krakozyjskiej Żuzypospolitej Ludowej:
Stepowa Kolej Międzymiastowa: Rusza budowa!

Państwowy Aparat Autokracji Totalitarno-Socjalistycznej, w trosce o byt i szczęśliwe jutro Krakozów Stepowych, powziął wiekopomną inicjatywę budowy kompletnej sieci kolejowych połączeń międzymiastowych. Czyn budowy SKM osobiście nadzoruje komisarz Ipanienko-Ingawaar.

Obrazek

W ramach kompleksowego projektu Stepowa Kolej Międzymiastowa połączy ze sobą wszystkie miejscowości Krakozji Stepowej, tworząc dwie linie: czerwoną (Saparguły Gulegulewicz Krakozow-Wieś ↔ Władymirabad) i zieloną (Kumys-Zdrój ↔ Wandna Opatrzność). Dodatkowo plany SKM przewidują powstanie linii międzynarodowej łączącej Władymirabad z pobliską stolicą Gnomii – Wałbrzychem (linia złota, zwana Linią Przyjaźni).

Projekt przewiduje, że na liniach krajowych pociągi będą kursowały w obu kierunkach: w godzinach szczytu co pół godziny, zaś poza godzinami szczytu co godzinę. Państwowy Aparat Autokracji Totalitarno-Socjalistycznej, dzięki wskazówkom komisarza Ipanienki-Ingawaara, zatroszczył się również o połączenia nocne – te będą obsługiwane kursami co dwie godziny w obu kierunkach.

W ramach umacniania przyjaźni Krakozji Stepowej z innymi postępowymi narodami Mikroświata, Państwowy Aparat Autokracji Totalitarno-Socjalistycznej zapowiedział ogłoszenie przetargu na zakup, dostarczenie i serwisowanie pociągów dla powstającej SKM. Infrastrukturę kolejową, tj. tory, trakcję, perony i infrastrukturę uzupełniającą, wybuduje zaś aktyw robotniczy ze wszystkich stron Krakozji Stepowej.

Dzięki ludowej inicjatywie budowy SKM, Krakozowie Stepowi stworzą sobie jeszcze lepsze warunki do szczęśliwego, pomyślnego i zrównoważonego rozwoju, niosąc rewolucyjny czyn zapoczątkowany przez tow. Illianowicza i tow. Wandę w stronę wszystkich frontów walki o wolność mikroświata.
Aktualnie planowe zakończenie robót przewidziane jest na grudzień 2022 roku.
Andreas Rex Emeritus
Awatar użytkownika
Andrzej
król-senior
Posty: 2882
Rejestracja: 10 maja 2017, 16:19
NIM: 283468
Kontakt:

Re: [2. KSN] Rozwiązania w ruchu kolejowym

Post autor: Andrzej »

Na dworcu Władymirabad Centralny w I poł. 2020 r. uruchomiono automatyczny system zapowiedzi kolejowych. Komunikaty odczytywane są przez syntezator mowy, co przyspiesza nadawanie komunikatów podróżnym. Działanie takiego systemu na przykładzie pociągu relacji międzynarodowej można usłyszeć tutaj.
Andreas Rex Emeritus
Awatar użytkownika
Antoni Moskwicz
Posty: 372
Rejestracja: 2 kwie 2019, 08:08
NIM: 812386
Lokalizacja: Førerstad, Prefektura Małej Furii
Kontakt:

Re: [2. KSN] Rozwiązania w ruchu kolejowym

Post autor: Antoni Moskwicz »

W Prefekturze Małej Furii właśnie trwa ponowny rozkwit kolei, mogę co nieco o niej opowiedzieć, ponieważ też uczestniczę w jej rozwoju.

Funkcjonują w Prefekturze linie konwencjonalne, szybkobieżne i wąskotorowe.

Obecnie wyznaczone zostały obecne linie konwencjonalne dalekobieżne (przystanki pośrednie i mniejsze stacje pominięte):
Rodo Przesiadkowy - Førerstad Główny
Rodo Przesiadkowy - Proburg - Walgard Główny
Rodo Przesiadkowy - Dawidy Bankowe - Walgard Główny
Førerstad Główny - Walgard Główny
Førerstad Główny - Piątki Furlandzkie
Łączą one wszystkie miasta prefektury ze sobą do celów pasażerskich i towarowych. Prędkości maksymalne od 100 km/h do 160 km/h. Standardowo wyposażone w sygnalizację świetlną i wskaźniki, niektóre odcinki mogą być wyposażone w ATS-A lub ATS-D, z systemów sygnalizacji kabinowej SDH.
Linie podmiejskie funkcjonują w zakresie prędkości od 40 km/h do 130 km/h.

Linie szybkobieżne (przystanki pośrednie i mniejsze stacje pominięte):
Rodo Armii Królewskiej - Rodo Przesiadkowy - Walgard Główny
Rodo Przesiadkowy - Førerstad Główny
Førerstad Główny - Walgard Główny
Służą transportowi pasażerskiemu oraz przewozom poczty między większymi miastami, z wyjątkiem niektórych stacji oddzielne od linii normalnotorowych. Prędkości maksymalne od 230 km/h do 340 km/h, wszystkie wyposażone w system ATS-DE, trwają eksperymenty nad ATS-DE2 działające we współpracy z również eksperymentalną siecią komórkową.

Linie wąskotorowe:
Nie ma wyznaczonych, publicznych linii wąskotorowych. Koleje wąskotorowe w Prefekturze Małej Furii służą do transportu krótkodystansowego między stacjami kolei normalnotorowych, a niektórymi zakładami produkcyjnymi bądź, jak w przypadku miasta Rodo, do rozwożenia i odbierania podróżnych także. Wyposażone w sygnalizację kształtową lub świetlną i tradycyjne wskaźniki, czasem (głównie w przypadku małych stacji i linii o niskich prędkościach (do 40 km/h)) sygnalizatorów brak. Systemów sygnalizacji kabinowej zwykle się nie stosuje. Na liniach kolejowych prywatnych niepołączonych z resztą sieci kolejowej dopuszcza się stosowanie własnej sygnalizacji.

Sterowanie ruchem kolejowym:
Sytuację opisać mogę najlepiej dla Førerstad i Piątków Furlandzkich, ponieważ nimi zajmuję się na co dzień, stąd wszystkie aspekty są mi tam znane.
Węzeł kolejowy Førerstad jest zdominowany przez urządzenia komputerowe, aczkolwiek stosuje się też urządzenia przekaźnikowe, elektromechaniczne, a nawet mechaniczne scentralizowane. Urządzenia elektromechaniczne używane są na stacji Førerstad Rynek i posterunku odgałęźnym Mirabelki. Komputerowe - Førerstad Główny, p.odg/LCS Wiatry, LCS Łąki, przekaźnikowe na stacjach Nowy Port, a mechaniczne scentralizowane na stacji Førerstad Mleczarnia i Førerstad Krzemówki. Działa też dyspozytornia liniowa - miejsce tworzenia rozkładów jazdy, wykresów ruchu, zarządzania składami i redukcji opóźnień.
Piątki Furlandzkie sterowane są również urządzeniami mechanicznymi scentralizowanymi - zarówno część normalnotorowa, jak i wąskotorowa będąca koleją rolniczą.

Wszystkie linie konwencjonalne wyposażone są w System Dozoru Hamowania oparty na induktorach przytorowych. Przy każdym semaforze uruchamiane jest pokładowe urządzenie czujności. Natomiast przy sygnalizatorach wskazujących potrzebę zmniejszenia prędkości podawany jest sygnał wymuszający hamowanie - jeśli hamowanie nie zostanie wdrożone (ciśnienie w cylindrze hamulcowym musi wzrosnąć o co najmniej 0.1 MPa lub w przewodzie głównym spaść o tożsamą wartość) w ciągu 5 sekund od aktywacji systemu, dźwięk urządzenia czujności aktywuje się ponownie. Po następnych 5 sekundach zostanie wdrożone hamowanie nagłe. Wyjątkiem jest obniżenie prędkości do wartości 40 km/h, 60 km/h lub 100 km/h w zależności od wskazania sygnalizatora i sygnału z induktora. Informacja o takowym podawana jest na panelu kontrolnym, co pozwala na weryfikację zgodności wskazań sygnalizatora i induktora, a także na przypomnienie sobie sygnału wskazywanego. System uwzględnia również tryb jazdy manewrowej oraz tryb rozkazu szczególnego, włączenie obu zaznaczane jest na taśmie prędkościomierza lub w systemie rejestracji jazdy.

Na odcinku Førerstad Rynek - Førerstad Krzemówki - Piątki Furlandzkie, łącznicy towarowej Førerstad Łany (od zdalnie sterowanego rozjazdu odgałęziającego przed mostem na Magalii do Førerstad Mleczarnia) i na p.odg. Wiatry funkcjonuje system ATS-A, czyli system Automatic Train Supervision w wersji analogowej. System ten pozwala na ułatwienie dostosowania siły hamowania poprzez wskazanie następnej dozwolonej prędkości z uwzględnieniem ograniczeń stałych. ATS-A pozwala na wskazanie prędkości 0, 40, 60, 100, 130 i 160 km/h oraz uwzględnia tryb manewrowy i przejazdy na rozkaz szczególny - oba z prędkością maksymalną 40 km/h. Informacja o prędkości nadawana jest przez rezonatory przytorowe umieszczone po prawej stronie toru z użyciem częstotliwości, które nie kolidują z systemem SDH. System ATS-A jest niekompatybilny z pozostałymi, chociaż działa z nimi równolegle.

System Automatic Train Supervision - Digital zamontowany jest od stacji Førerstad Główny do podg. Łany i na początku linii szybkobieżnej, za podg. Wiatry przechodzi w ATS-DE. Transpondery (zwane balisami) nadają sygnał o stosownym ograniczeniu prędkości (bez limitów konstrukcyjnych), co pozwala na uwzględnienie ograniczeń stałych, doraźnych, zajętości następnych bloków na liniach z samoczynną blokadą liniową, a także pozwala na przekazywanie informacji o wskaźnikach przytorowych. Komputer pokładowy wylicza również krzywą hamowania przed semaforem lub ograniczeniem prędkości. Balisy umieszczone są przy każdym sygnalizatorze - semaforze, tarczy manewrowej, semaforze samoczynnej blokady liniowej itp. Do tego, krzywe hamowania są dokładniejsze dzięki możliwości wpisania parametrów składu. Chociaż ATS-A nie jest z ATS-D kompatybilny, w komputerze pokładowym można umieścić moduł jego obsługi. Wtedy informacja o analogowym trybie pracy systemu ATS zostanie umieszczona na ekranie głównym komputera pokładowego. Możliwość automatycznego wyliczania krzywych hamowania na podstawie informacji analogowych jest możliwa, chociaż domyślnie wyłączona. Przewidziano montowanie ATS-D i ATS-A jednocześnie, stąd komputer pokładowy samoczynnie przełącza się między systemami gdy jest to potrzebne. Wymuszenie przełączenia przez maszynistę jest rejestrowane przez system rejestracji jazdy.

Odpowiednik ATS-D dla linii szybkobieżnych, czyli Automatic Train Supervision - Digital for Express lines niewiele się różni od ATS-D. Różnica polega na tym, że modulacja sygnału komunikacji balis z anteną nadawczo-odbiorczą jest zoptymalizowana do szybszych i krótszych transmisji, a także zapewnia lepsze zabezpieczenie przed zakłóceniami i błędami. Balisy umieszczone są co 500 m na szlaku, co pozwala na dynamiczne wyznaczanie krzywej hamowania w zależności od ilości wolnych odcinków przed pociągiem. ATS-DE działa bez sygnalizatorów samoczynnej blokady liniowej. Poza tym, jest kompatybilny z ATS-D i nie wymaga dodatkowego ekwipunku ani zmian w oprogramowaniu układowym.
Zmiany, które mają nastąpić w ATS-DE2 to całkowicie ruchomy odstęp blokowy, wspomaganie satelitarnymi systemami lokalizacyjnymi, system rozkazów szczególnych i depesz specjalnych przetwarzanych przez komputer pokładowy oraz możliwość kontroli z jednego centrum dyspozytorskiego.

Łączność kolejowa:
Kontakt głosowy maszynistów z dyżurnymi ruchu odbywa się drogą radiową na paśmie VHF 150 MHz, modulacja częstotliwości wąskopasmowa. Prowadzone są też testy z siecią komórkową NMT-R-480, która ma pozwolić między innymi na bardziej niezawodną łączność na terenach odległych od stacji, a także umożliwić wysyłanie depesz, rozkazów pisemnych, rozkładów jazdy i innych informacji potrzebnych drużynom pociągowym. Obecnie są one w formie papierowej i na kartach pamięci.

Rozkłady jazdy:
Rozkłady jazdy pociągów układane są przez dyspozytornię liniową zgodnie z zapotrzebowaniem ruchowym na przewozy towarowe - zapotrzebowanie można zgłosić poprzez listy przewozowe. Dyspozytornia ułoży rozkład jazdy pociągu oraz zleci przygotowanie pociągu do transportu.
Co do przewozów pasażerskich, pociągi układane są w taki sposób, by najczęściej jeździły w godzinach 6:00 - 9:00 oraz 15:00-18:00, specjalnie, aby pozwolić mieszkańcom Małej Furii dojechać z każdej miejscowości połączonej koleją do pracy, szkoły, na studia i inne miejsca. W pozostałych godzinach pociągi dalej jeżdżą, chociaż z mniejszą częstotliwością i ilością miejsc. Oferowane są także przejazdy nocne pozwalające dojechać do wielu miejscowości we wczesnych godzinach porannych, jeśli odległość nie pozwala na szybki dojazd bądź trzeba być jeszcze wcześniej, niż pozwala na to pociąg regionalny.
Pociągi szybkobieżne umożliwiają znaczące przyśpieszenie dojazdu do miejsca docelowego, aczkolwiek ruch nocny pociągów ekspresowych szybkobieżnych nie występuje z uwagi na prace konserwacyjne, które prowadzi się od godziny 1:00 do 6:00 - wyjątkowo można pozwolić opóźnionemu pociągowi dokończyć bieg mimo przejeżdżania w czasie zamknięcia ruchu dla podróżnych.
baron Antoni Moskwicz van der Pohl rodu Argentfører
Prefekt Małej Furii

por. Sił Powietrznych Armii Królewskiej, Korpus Wojskowej Służby Dyplomatycznej

Obrazek
Awatar użytkownika
Maciej II
Gubernator Dreamlandu i Scholandii
Posty: 2989
Rejestracja: 20 sie 2018, 15:15
NIM: 591374
Kontakt:

Re: [2. KSN] Rozwiązania w ruchu kolejowym

Post autor: Maciej II »

Co prawda pisałem już na Discordzie, ale napiszę ponownie - brawo!

Fajnie by było to jeszcze wszystko rozrysować dla jasności... Ale sam tekst i poziom detalów jest naprawdę... przełomowy w kwestiach mirkonacyjnego kolejarstwa.

Praca JE Premiera ujmuje mnie natomiast utylitaryzmem i prostotą. Plan trochę zainspirowany tak na oko - nowojorskim metrem. Genialne!

Czy możemy liczyć na opis Stacji Kontroli Granicznej? Czy pociągi Wałbrzych-Władymirabad mają jeden rozstaw osi? Czy jest podmianka? Od momentu gdy ostatnio kupowałem bilety Szoland Expressu trochę wody w Rode upłynęło.
---

marszałek Maciej II zu Hergemon à de Ebruz - van der Pohl, r.s.

GABLOTA ODZNACZEŃ:
**Dreamlandzkie**
Order Korony Ebruzów - I Klasa
Krzyż Edwarda Artura z Brylantami

**Bialeńskie**
Order Bialeńskiej Gwiazdy Przyjaźni - Wielka Gwiazda
Medal Sił Zbrojnych - Złoty

**Rotryjskie**
Order Gołębicy i Oliwnej Gałązki - Kawaler

**Teutońskie**
Tytuł Obrońcy Teutonii
ODPOWIEDZ

Wróć do „Aula im. Krzysztofa Jazłowieckiego”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości