Linie lotnicze

Pogoń za szczęściem mierzonym w brzęczących monetach.
Awatar użytkownika
Ronon Dex
Posty: 96
Rejestracja: 28 paź 2014, 20:19
NIM:
Kontakt:

Re: Linie lotnicze

Post autor: Ronon Dex »

Antoni Moskwicz pisze:
13 wrz 2020, 14:06
W międzyczasie myślę też o prawie lotniczym, które, jeśli się uda, mogłoby stać się nawet częściowo międzymikronacyjne.
Chętnie się do tego bym przyłączył. W Republice Bialeńskiej mamy spójny system oznaczania lotnisk oraz system numerów rejestracyjnych statków powietrznych. Na wzór naszego systemu (w sumie jest odrealowy) takowy został przyjęty w Palatynacie Leocji.

Nasze lotniska są oznaczone NBXX, gdzie N = Nordatą, B = Bialenia, a kolejne dwie litery to indywidualne oznaczenie lotniska, zwykle od najbliższego miasta. Np. NBBE to port lotniczy w Bengazi.

W przypadku samolotów przyjęliśmy układ NB-XXXX. Pierwsze dwie litery to oznakowanie kraju, a kolejne cztery są indywidualne dla danego statku powietrznego. Przy czym ten układ pozwala na "zakodowanie" właściciela maszyny, bo znaków jest dość. Podobny system przyjął Palatynat Leocji tyle, że tam jest kombinacja L-XXXX.
Turysta z Republiki Bialeńskiej.

Awatar użytkownika
Antoni Moskwicz
inżynier królewski
Posty: 141
Rejestracja: 2 kwie 2019, 08:08
NIM: 812386
Lokalizacja: Førerstad, pref. Małej Furii, Księstwo Furlandii i Luindoru
Kontakt:

Re: Linie lotnicze

Post autor: Antoni Moskwicz »

Zastanawiam się nad rejestracją samolotów w formie KD-xxxx. Co do rejestracji lotnisk, jeszcze nie mam planów ani ustaleń z prywatnej komunikacji.
baron Antoni Moskwicz rodu Argentfører

Awatar użytkownika
الوـس
Marszałek Parlamentu Królestwa
Posty: 5091
Rejestracja: 1 sty 2017, 22:00
NIM: 435954
user_herb: a13
Lokalizacja: Tauzen
Kontakt:

Re: Linie lotnicze

Post autor: الوـس »

Odwilż, tradycyjnie już, ma swój system kodów trzyliterowych, który zasadniczo nie przedstawia żadnej logiki w jego utworzeniu, a mianowicie:
- Wielka Łososiowa-Lasowé Sztëki - WLS
- Tauzen-Nowy Bytów - SYY
- Tauzen-Fligerplac - TAU
(-) Aluś de la Ciprofloksja zu Hergemon und von Lichtenstein y de Arbuz och Apelsinklyfta ë Kòmùdny
فقهاء‎‎
Hrabia Odwilży

Ruch Tauzen!

Hej Ruchu nasz!
Pokaż jak grasz.
Gdy upadniesz - wstań!
Nie poddawaj się!
My wspieramy cię.

Awatar użytkownika
Ronon Dex
Posty: 96
Rejestracja: 28 paź 2014, 20:19
NIM:
Kontakt:

Re: Linie lotnicze

Post autor: Ronon Dex »

Antoni Moskwicz pisze:
19 wrz 2020, 21:37
Zastanawiam się nad rejestracją samolotów w formie KD-xxxx. Co do rejestracji lotnisk, jeszcze nie mam planów ani ustaleń z prywatnej komunikacji.
Jeśli chodzi o oznakowania samolotów, to nawet w realu nie istnieją jednolite oznakowania, poza ustaleniem początkowej kombinacji, która jest charakterystyczna i niepowtarzalna dla danego kraju. Zresztą i w tej kombinacji nie ma reguł, bo choć przeważają dwuznakowe kombinacje literowe i literowo cyfrowe, to są też "początki" jednoliterowe, albo mające 3-4 znaki.

Moim zdaniem pomysł KD-xxxx - jest dobry, przy czym to "xxxx" jest już w sumie dowolne, może być to zarówno ciąg literowy, literowo-cyfrowy lub cyfrowy.

Jeżeli chodzi o oznakowania lotnisk to proponowałbym jednak system czteroliterowy, nawiązujący do realowego kodu ICAO. Jest na tyle wygodny, że można określić szybko położenie lotniska na zasadzie kontynent/część kontynentu, kraj oraz konkretne lotnisko (gdzie można łatwo za pomocą 2 liter nawiązać do nazwy miasta, gdzie jest to lotnisko).

Tutaj nawet znakowanie KDXX miałoby sens... z jednej strony nawiązuje do nazwy Waszego Państwa, ale gdyby sąsiadująca Sarmacja poszła w podobny styl czyli KSXX, to literka "K" mogłaby się stać jednocześnie tym kodem kontynentu/części kontynentu. Nawet w realu nie odpowiadają one pierwszej literze kontynentu... co prawda akurat realowa Polska ma oznaczenie EPXX, ale to "E" to tylko "północna" Europa, bo "południowa" Europa ma już "L" i paryskie lotnisko de Gaulle'a to LFPG.

Generalnie to mamy taką propozycję (wyszła ona akurat od Ametysta, ale mnie się podoba), aby stworzyć jakąś wspólną międzynarodową "konferencję" w celu podjęcia takich ustaleń. A przy okazji można zrobić też jakieś prezentacje istniejących w Mikroświecie linii lotniczych itp.
الوـس pisze:
19 wrz 2020, 22:20
Odwilż, tradycyjnie już, ma swój system kodów trzyliterowych, który zasadniczo nie przedstawia żadnej logiki w jego utworzeniu, a mianowicie:
- Wielka Łososiowa-Lasowé Sztëki - WLS
- Tauzen-Nowy Bytów - SYY
- Tauzen-Fligerplac - TAU
Jedno, drugiemu nie zaprzecza - gdybyśmy ustalili jakiś wspólny (międzynarodowy) system oznaczania lotnisk, który były wzorowany na systemie realowym to wystarczyłoby wprowadzić dodatkowe oznakowanie tych lotnisk. W tym przypadku te trzyliterowe oznaczenia lotnisk odpowiadałyby realowemu kodowi IATA (w tym przypadku nawet nie muszą być nawet unikalne, bo w realu też się potrafią powtarzać), a te gdzie występuje kombinacja czteroliterowa, oznaczająca kontynent/kraj (dwa znaki) oraz konkretne lotnisko (dwa znaki) byłby odpowiednikiem realowych kodów ICAO.

Tym samym gdybyśmy chcieli opracować system wspólny, to Wasze trzyliterowe oznaczenia w niczym by nie przeszkadzały, a po prostu dodało by się jeszcze jedno oznaczenie kodowe będące kombinacją 4 liter, które uznalibyśmy jako "międzynarowe".

Przykładowo gdyby było to KDXX:
- Wielka Łososiowa-Lasowé Sztëki - WLS / KDWL, KDLS itp.
- Tauzen-Nowy Bytów - SYY / KDTN
- Tauzen-Fligerplac - TAU / KDTF
Turysta z Republiki Bialeńskiej.

Awatar użytkownika
الوـس
Marszałek Parlamentu Królestwa
Posty: 5091
Rejestracja: 1 sty 2017, 22:00
NIM: 435954
user_herb: a13
Lokalizacja: Tauzen
Kontakt:

Re: Linie lotnicze

Post autor: الوـس »

Ronon Dex pisze:
20 wrz 2020, 06:52
Przykładowo gdyby było to KDXX:
- Wielka Łososiowa-Lasowé Sztëki - WLS / KDWL, KDLS itp.
- Tauzen-Nowy Bytów - SYY / KDTN
- Tauzen-Fligerplac - TAU / KDTF
Nowe kody nie mają nic wspólnego z pierwowzorem.
(-) Aluś de la Ciprofloksja zu Hergemon und von Lichtenstein y de Arbuz och Apelsinklyfta ë Kòmùdny
فقهاء‎‎
Hrabia Odwilży

Ruch Tauzen!

Hej Ruchu nasz!
Pokaż jak grasz.
Gdy upadniesz - wstań!
Nie poddawaj się!
My wspieramy cię.

Awatar użytkownika
Maciej II
Król Dreamlandu i Scholandii
Posty: 2076
Rejestracja: 20 sie 2018, 15:15
NIM: 591374
Kontakt:

Re: Linie lotnicze

Post autor: Maciej II »

Znaczy kody 3-literowe, to tzw. kody IATA, nie wiem w czym problem. Nie muszą mieć nic wspólnego z kodami ICAO.

Nie, propozycja konferencji wyszła ode mnie. :)

Awatar użytkownika
Ronon Dex
Posty: 96
Rejestracja: 28 paź 2014, 20:19
NIM:
Kontakt:

Re: Linie lotnicze

Post autor: Ronon Dex »

Maciej II pisze:
20 wrz 2020, 12:40
Nie, propozycja konferencji wyszła ode mnie. :)
OK, nie znam niuansów Waszych wcześniejszych rozmów (realowo przez 2 tygodnie byłem "wyjechany"), ale jest to bez znaczenia - tak czy inaczej pomysł mi się podoba i chętnie będę w nim uczestniczył.

Przy okazji zrobiłem porządek z bialeńskimi lotniskami (przy okazji połączyliśmy z Ametystem dwa dotychczasowe byty czyli przedsiębiorstwo Bialeńskie Porty Lotnicze i Bialeński Zarząd Cywilnej Przestrzeni Powietrznej - jeden Bialeński Zarząd Lotnictwa Cywilnego) - tutaj są wszystkie bialeńskie lotniska, łącznie z wojskowymi, aeroklubowymi i prywatnymi.

Oczywiście dla naszym międzynarodowych celów cywilnej współpracy lotniczej liczą się te w pierwszej grupie czyli międzynarodowe i krajowe porty lotnicze, których obecnie mamy tylko 11 (wszystkie mają odpowiednie, betonowe drogi startowe, przy czym większość ma przynajmniej jedną taką o długości ponad 3000 m), choć ogólne liczba lotnisk to 61, przy czym 28 to lotniska wojskowe (pełnią rolę lotnisk awaryjnych w razie potrzeby... większość ma odpowiednio długie drogi startowe), 10 to lotniska gwardii lennych i regionalnych (te formacje pełnią u nas dodatkowo rolę formacji rezerwowych Sił Zbrojnych, niektóre z tych lotnisk w razie potrzeby mogą pełnić role awaryjnego dla lotnictwa cywilnego), a 12 to małe lotniska aeroklubowe i prywatne (na nich to raczej tylko małe samoloty i śmigłowce mogą wylądować, większość ma trawiaste i niezbyt długie drogi startowe).
الوـس pisze:
20 wrz 2020, 12:08
Nowe kody nie mają nic wspólnego z pierwowzorem.
Nie mają, ale się z nimi nie kłócą... podobnie jak w realu kody IATA i kody ICAO. Funkcjonują niezależnie od siebie - w dużym uproszczeniu te pierwsze mają znaczenie "komercyjne" (np. na bilecie czy etykietce bagażu masz kod IATA), a te drugie funkcjonują w kwestiach ruchu lotniczego i nawigacji (np. w komputerze pokładowym samolotu lotniska wyszukujesz po kodzie ICAO, na mapach lotniczych masz kod ICAO i kontrola lotów posługuje się kodami ICAO).

W ten sposób przyjęte przez Was oznaczenia lotnisk nie będą się kłóciły z jakimiś ustaleniami ogólnymi i stworzonym systemem na wzór ICAO. Tak jak oznaczenie Okęcia z kodzie IATA czyli WAW, nijak nie kłóci się z oznaczeniem tego lotniska w kodzie ICAO czyli EPWA... a są takie kody zupełnie się różniące np. Berlin-Tempelhoff: ICAO to EDDI, IATA to THF.

Ponadto to był tylko przykład... równie dobrze możecie im nadać kody nawiązujące do istniejących np. KDWL, KDSY, KDTA - bo to już sprawa wewnętrzna, bo ze względu na jakieś porozumienie międzynarodowe są ważne dwie pierwsze litery oraz fakt niepowtarzalności kodu.
Turysta z Republiki Bialeńskiej.

Awatar użytkownika
Antoni Moskwicz
inżynier królewski
Posty: 141
Rejestracja: 2 kwie 2019, 08:08
NIM: 812386
Lokalizacja: Førerstad, pref. Małej Furii, Księstwo Furlandii i Luindoru
Kontakt:

Re: Linie lotnicze

Post autor: Antoni Moskwicz »

Co do kodów 3-literowych, istnieje też opcja kanadyjsko-amerykańska. Można w wewnętrznych rejestrach danej mikronacji, jako uzupełnienie IATA, zapisać lotniska o znaczeniu miejscowym/regionalnym, które nie są zarejestrowane w mikronacyjnym odpowiedniku ICAO. Jednak to jest do ustalenia indywidualnego, czy będzie to stosowane.
baron Antoni Moskwicz rodu Argentfører

Awatar użytkownika
Maciej II
Król Dreamlandu i Scholandii
Posty: 2076
Rejestracja: 20 sie 2018, 15:15
NIM: 591374
Kontakt:

Re: Linie lotnicze

Post autor: Maciej II »

To może jakieś sympozjum za 2 tygodnie w piątek?

Awatar użytkownika
Antoni Moskwicz
inżynier królewski
Posty: 141
Rejestracja: 2 kwie 2019, 08:08
NIM: 812386
Lokalizacja: Førerstad, pref. Małej Furii, Księstwo Furlandii i Luindoru
Kontakt:

Re: Linie lotnicze

Post autor: Antoni Moskwicz »

Jeśli chodzi o mnie, o ile mi niespodziewane sprawy świata rzeczywistego nie przeszkodzą, pasuje.
baron Antoni Moskwicz rodu Argentfører

Awatar użytkownika
Ronon Dex
Posty: 96
Rejestracja: 28 paź 2014, 20:19
NIM:
Kontakt:

Re: Linie lotnicze

Post autor: Ronon Dex »

Maciej II pisze:
21 wrz 2020, 01:57
To może jakieś sympozjum za 2 tygodnie w piątek?
Jak dla mnie też może być... o ile mamy na myśli piątek w godzinach popołudniowo-wieczornych czyli jak to mówią "po robocie".

Warto by w między czasie się zorientować w większej ilości zainteresowanych i zaprosić tego innych.
Turysta z Republiki Bialeńskiej.

Awatar użytkownika
Ametyst I Dziecię
Posty: 187
Rejestracja: 4 lip 2016, 15:57
NIM: 277148
Lokalizacja: Hirschberg-Joksopolis / Wolnograd
Kontakt:

Re: Linie lotnicze

Post autor: Ametyst I Dziecię »

Jeśli chodzi o 2 października to ja nie za bardzo, ale od 4 powinienem być dostępny.
prof. net dr h. c. mgr
Ametyst (Faradobus)
prezydent Republiki Bialeńskiej,
lew Wolnogradu, sułtan Faradobaju,
nieustająco król Hirschbergii i Weerlandu

Awatar użytkownika
Ronon Dex
Posty: 96
Rejestracja: 28 paź 2014, 20:19
NIM:
Kontakt:

Re: Linie lotnicze

Post autor: Ronon Dex »

I co z kwestią tego sympozjum? Jest wola na jego organizację? Piątek 2 października już jutro...
Turysta z Republiki Bialeńskiej.

Awatar użytkownika
Maciej II
Król Dreamlandu i Scholandii
Posty: 2076
Rejestracja: 20 sie 2018, 15:15
NIM: 591374
Kontakt:

Re: Linie lotnicze

Post autor: Maciej II »

Wola jest, ruszamy planowo.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Gospodarka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości