Drodzy Współobywatele,USTAWAUstawa określa organizację i tryb działania Parlamentu Królestwa, zwanego dalej „parlamentem”.
z dnia ...
o statucie parlamentu
Rozdział 1.
Przepisy ogólne
Artykuł 1.
Artykuł 2.(1) Ilekroć w niniejszej ustawie jest mowa o „obywatelu dreamlandzkim” albo „obywatelu”, należy przez to rozumieć obywatela dreamlandzkiego zasiadającego w parlamencie, chyba że co innego wynika z treści poszczególnego przepisu.
(2) Określenia skrótowe „marszałek” i „wicemarszałek”, użyte w niniejszej ustawie, oznaczają odpowiednio Marszałka Parlamentu Królestwa i Wicemarszałka Parlamentu Królestwa.
Artykuł 3.(1) Bieg terminu określonego ustawą albo na jej podstawie liczy się od dnia i godziny początku terminu.
(2) Jeśli godzina początku terminu jest nieokreślona, bieg terminu liczy się od upływu dnia początku terminu.
(3) Termin oznaczony w dniach oblicza się, przyjmując za jeden dzień dwadzieścia cztery godziny.
(4) Termin oznaczony w tygodniach oblicza się, przyjmując za jeden tydzień sto sześćdziesiąt osiem godzin.
Rozdział 2.(1) Obywatel ma obowiązek brać udział w głosowaniach, przestrzegać porządku obrad oraz szanować cześć innych osób zasiadających w parlamencie lub uczestniczących w obradach oraz powagę państwa, parlamentu i innych organów władzy publicznej.
Organizacja parlamentu
Artykuł 4.
(2) Obywatel ma prawo brać udział we wszystkich etapach obrad, występować z wnioskami przewidzianymi ustawą oraz pobierać uposażenie, które określą odrębne przepisy.
Artykuł 5.(1) Obywatel dreamlandzki oświadcza wolę zasiadania w parlamencie albo odstąpienia od zasiadania w parlamencie w sposób, jaki określi marszałek.
(2) Na tej podstawie marszałek wpisuje obywatela dreamlandzkiego na listę osobową parlamentu oraz skreśla go z niej.
(3) Marszałek skreśli obywatela z listy osobowej parlamentu, jeśli zaniecha on oddania głosu w dwóch kolejnych głosowaniach, które zakończyły się w odstępie co najmniej dwudziestu czterech godzin.
(4) Uprawnienia wynikające z zasiadania w parlamencie przysługują obywatelowi od czasu wpisania go na listę osobową parlamentu, do czasu skreślenia go z tejże listy.
(5) Lista osobowa parlamentu jest publicznie dostępna.
Artykuł 6.(1) Marszałek reprezentuje parlament na zewnątrz, strzeże jego praw, organizuje jego pracę oraz kieruje jego obradami.
(2) Marszałek w szczególności: kontroluje prawidłowość przedłożeń, otwiera i zamyka obrady, zarządza poszczególne etapy obrad, postanawia o ich skróceniu lub przedłużeniu oraz ogłasza parlamentowi wyniki głosowań.
(3) Wicemarszałek zastępuje marszałka, gdy jest on nieobecny albo bezczynny, a także z jego upoważnienia.
Artykuł 7.(1) Parlament powołuje marszałka i wicemarszałka ze swojego grona, każdego z osobna, na trzymiesięczną kadencję.
(2) Parlament może odwołać marszałka bądź wicemarszałka w trakcie jego kadencji, jeśli powoła na jego miejsce innego.
(3) Jeśli marszałek i wicemarszałek są jednocześnie niepowołani, nieobecni lub bezczynni, na wniosek Pierwszego Ministra Król wyznaczy jednego z obywateli zastępcą marszałka. W tym samym trybie Król może następnie wyznaczyć innego zastępcę.
Rozdział 3.(1) Projekt ustawy przedstawia parlamentowi: Król, Rząd Królewski albo obywatel.
Stanowienie praw
Artykuł 8.
(2) Wraz z projektem ustawy wnioskodawca przedstawia uzasadnienie projektu, a jeśli projekt zakłada zmianę obowiązujących praw stanowionych, to także teksty jednolite praw objętych zmianą.
Artykuł 9.Obrady w sprawie projektu ustawy obejmują dyskusję nad projektem, głosowania nad poprawkami i głosowanie nad projektem.
Artykuł 10.(1) Dyskusja nad projektem trwa najkrócej trzy dni, najdłużej czternaście dni, a jeśli marszałek nie zarządzi inaczej, to siedem dni. W tych granicach może być skracana i przedłużana.
(2) Poprawki zgłaszają w czasie dyskusji nad projektem: wnioskodawca i ci, którzy mogą przedstawiać projekty ustaw. Poprawka zgłoszona przez wnioskodawcę zmienia projekt bez potrzeby głosowania.
Artykuł 11.(1) Głosowania nad poprawkami trwają jednocześnie, chyba że sens niektórych poprawek zależy od przyjęcia albo odrzucenia innych.
(2) Głosowanie nad poprawką trwa dwa dni, chyba że marszałek zarządzi czas dłuższy, do trzech dni. W tych granicach może być przedłużane.
Artykuł 12.(1) Przed zarządzeniem głosowania nad projektem marszałek sporządza i ogłasza jednolity tekst projektu, chyba że jest on tożsamy z tekstem pierwotnie przedstawionym.
(2) Głosowanie nad projektem trwa dwa dni, chyba że marszałek zarządzi czas dłuższy, do pięciu dni. W tych granicach może być przedłużane.
Artykuł 13.(1) Marszałek doręcza Królowi uchwalony projekt ustawy.
(2) Jeśli Król odeśle go do ponownego rozpatrzenia, powtarza się obrady od początku. Marszałek przedstawia parlamentowi wyjaśnienie Króla co do powodów odesłania projektu, jeśli Król dał takie wyjaśnienie.
Artykuł 14.(1) Projekt dekretu przedstawia parlamentowi Król wraz z załącznikami, jakie otrzymał od Rządu Królewskiego.
(2) Jeśli do projektu dekretu nie załączono uzasadnienia projektu lub tekstów jednolitych praw stanowionych, których zmianę projekt zakłada, marszałek wyznaczy Rządowi Królewskiemu odpowiedni termin do uzupełnienia braków.
(3) Jeśli Rząd Królewski nie uzupełni braków terminowo, projekt dekretu będzie niezatwierdzony bez potrzeby obrad.
Artykuł 15.(1) Obrady w sprawie projektu dekretu obemują tylko głosowanie nad projektem.
(2) Przepisy o obradach w sprawie projektu ustawy stosuje się odpowiednio.
Rozdział 4.Marszałek otwiera obrady w sprawie wyznaczenia kandydata na stanowisko Pierwszego Ministra:
Wybór premiera
Artykuł 16.
1) między dziewiątym a siódmym dniem przed upływem trzech miesięcy od powołania Rządu Królewskiego;
2) gdy Pierwszy Minister zrezygnuje ze swojego stanowiska, o czym Król zawiadomi parlament;
3) gdy Król tego zażąda;
4) gdy Król rozwiąże Rząd Królewski.Artykuł 17.Obrady w sprawie wyznaczenia kandydata na stanowisko Pierwszego Ministra obejmują zgłaszanie kandydatów i głosowanie nad kandydatami.
Artykuł 18.(1) Kandydata na Pierwszego Ministra zgłasza obywatel, za jego zgodą.
(2) Zgłaszanie kandydatów trwa trzy dni.
(3) Jeśli z upływem tego czasu nie ma przynajmniej dwóch kandydatów, zgłaszanie kandydatów przedłuża się o dalsze trzy dni. Przepisu zdania poprzedzającego nie stosuje się w przypadku powtarzania obrad, jeśli jest przynajmniej jeden kandydat.
(4) Jeśli z upływem przedłużonego czasu nie ma przynajmniej jednego kandydata, zgłaszanie kandydatów przedłuża się o dalsze trzy dni, nawet wielokrotnie.
Artykuł 19.(1) W głosowaniu obywatel oddaje głos za jednym z kandydatów albo przeciw wszystkim kandydatom, a jeśli jest tylko jeden kandydat, to za albo przeciw niemu.
(2) Głosowanie trwa trzy dni.
Artykuł 20.(1) Wyznaczony zostaje kandydat, który uzyskał bezwzględną większość głosów.
(2) Gdyby żaden kandydat nie uzyskał takiej większości:
1) jeśli był tylko jeden kandydat, powtarza się obrady od początku;(3) Głosowania między tymi samymi kandydatami nie powtarza się ponad dwa razy, lecz powtarza się obrady od początku.
2) w innym przypadku powtarza się głosowanie, z pominięciem tych kandydatów, którzy uzyskali na równi najmniejszą liczbę głosów, chyba że wszyscy uzyskali równą liczbę głosów.
Artykuł 21.Jeśli parlament nie wyznaczy kandydata na stanowisko Pierwszego Ministra w ciągu dwudziestu dni od dnia, w którym obrady w tej sprawie zostały otwarte albo powinny były najpóźniej zostać otwarte, Król rozwiąże dotychczasowy Rząd Królewski i powoła nowy rząd samodzielnie.
Rozdział 5.(1) Projekt uchwały w innej sprawie należącej do parlamentu przedstawia parlamentowi obywatel.
Inne czynności parlamentu
Artykuł 22.
(2) Wraz z projektem uchwały wnioskodawca przedstawia uzasadnienie projektu.
Artykuł 23.(1) Obrady w sprawie projektu uchwały, o którym mowa w art. 21, obejmują dyskusję nad projektem, głosowania nad poprawkami i głosowanie nad projektem.
(2) Marszałek może zarządzić głosowanie nad projektem z pominięciem poprzednich etapów obrad.
(3) Przepisy o obradach w sprawie projektu ustawy stosuje się odpowiednio.
Artykuł 24.(1) Obywatel składa zapytanie do Króla albo do Rządu Królewskiego, dotyczące spraw z zakresu ich działalności, za pośrednictwem marszałka.
(2) Adresat zapytania obowiązany jest udzielić odpowiedzi w ciągu tygodnia od doręczenia zapytania, za pośrednictwem marszałka. Jeśli udzielenie odpowiedzi wymaga dłuższego czasu, zawiadamia o tym marszałka i udziela odpowiedzi w ciągu dwóch tygodni od doręczenia zapytania.
(3) Marszałek przedstawia parlamentowi treść zapytania i udzielonej odpowiedzi albo treść zapytania i informację o nieudzieleniu odpowiedzi w terminie.
(4) Jeśli zapytanie, na które nie udzielono odpowiedzi w terminie było złożone Rządowi Królewskiemu, marszałek przedstawi parlamentowi projekt wniosku o odwołanie odpowiedzialnego ministra albo rozwiązanie Rządu Królewskiego.
Rozdział 6.(1) Przywołaniu do porządku albo obłożeniu środkiem porządkowym podlega obywatel, który podczas obrad lub w miejscu obrad:
Przepisy porządkowe
Artykuł 25.
1) uchybia czci innej osoby zasiadającej w parlamencie lub uczestniczącej w obradach;
2) uchybia powadze państwa, parlamentu lub innego organu władzy publicznej.
(2) Przywoływanie obywateli do porządku oraz nakładanie środków porządkowych należy do marszałka.
Artykuł 26.(1) Środkami porządkowymi są:
1) obniżenie albo pozbawienie uposażenia za miesiąc, w którym popełniono uchybienie;(2) Marszałek określa wymiar czasowy środków wymienionych pod pkt 2 i 3, nieprzekraczający dwóch tygodni.
2) objęcie wypowiedzi obywatela w miejscu obrad uprzednią kontrolą marszałka przed ich upublicznieniem;
3) pozbawienie obywatela prawa do wypowiedzi w miejscu obrad, z wyjątkiem oddawania głosów.
Artykuł 27.(1) Osoby postronne w miejscu obrad podlegają poleceniom marszałka.
(2) Marszałek może zarządzić czasowe albo stałe usunięcie osoby postronnej z miejsca obrad.
(3) Osobą postronną jest, kto nie zasiada w parlamencie, z wyłączeniem Króla.
Rozdział 7.Przepis art. 6 ust. 2 Przepisów wprowadzających Konstytucję Królestwa Dreamlandu z dnia ... będzie się stosować do projektów ustaw przedstawionych w ciągu dwóch tygodni od upływu trzech albo sześciu miesięcy od wejścia w życie Konstytucji.
Przepisy końcowe
Artykuł 28.
Artykuł 29.(1) Wraz z wejściem w życie ustawy w skład parlamentu wchodzą ci obywatele dreamlandzcy, którzy oddali głosy w głosowaniu Konstytuanty Królestwa nad nową konstytucją państwa.
(2) Marszałek sporządzi odpowiednio listę osobową parlamentu.
Artykuł 30.(1) Niezwłocznie po wejściu w życie ustawy marszałek otworzy obrady w sprawie wyznaczenia kandydata na stanowisko Pierwszego Ministra.
(2) Do czasu powołania nowego Rządu Królewskiego, Król powoła tymczasowy Rząd Królewski.
Artykuł 31.Traci moc ustawa z dnia 2 kwietnia 2019 r. — Regulamin Parlamentu Królewskiego.
Artykuł 32.Ustawa wchodzi w życie z dniem 13 kwietnia 2020 r.
przedstawiam projekt ustawy o statucie parlamentu. Obszerne omówienie wszystkich jej regulacji uważam za zbyteczne, gdyż są one silnie zakorzenione w utrwalonej praktyce działania parlamentu.
Projekt znosi instytucję wystąpienia przed parlamentem. Wraz z ostatecznym przejściem na model zgromadzenia ludowego instytucja ta traci sens, nie ma bowiem znaczącej różnicy między wystąpieniem parlamentarzysty a zwykłym wątkiem w dziale przeznaczonym na dyskusję polityczną. Pozostaje regulacja dotycząca zapytań kierowanych do króla i rządu. Termin udzielenia odpowiedzi zostaje skrócony z dwóch tygodni do tygodnia, z możliwością wydłużenia na żądanie adresata zapytania. Projekt przewiduje także automatyczne rozpoczęcie procedury wotum nieufności przez marszałka, gdyby rząd zignorował zapytanie.
Przedłożenie przekazuje stosowanie środków porządkowych marszałkowi. Dotychczas miał je stosować sam parlament na wniosek marszałka. Wydaje się, że taka procedura skutecznie zniechęca do korzystania w praktyce z tych narzędzi. Przewidzianymi środkami są obniżenie (pozbawienie) uposażenia, nadzór na forum parlamentu i pozbawienie prawa do wypowiedzi na forum parlamentu z wyjątkiem oddawania głosów (w praktyce nadzór z założeniem, że akceptowane są tylko posty z głosami). Maksymalny wymiar środków ingerujących w swobodę wypowiedzi parlamentarzysty to dwa tygodnie. Możliwe jest odwołanie się od wszystkich środków porządkowych do sądu.
Największą nowością jest specjalna procedura wyznaczania kandydata na premiera. Zmierza ona do wyłonienia kandydata cieszącego się poparciem bezwzględnej większości obywateli. Zakłada stosunkowo krótki czas trwania samej procedury. Ponieważ będzie ona uruchamiana w przewidywalnym czasie, kampania wyborcza będzie mogła rozpocząć się i trwać wcześniej, a sama zmiana władzy — szczególnie w sytuacjach nadzwyczajnych — przebiegnie szybko i sprawnie. Maksymalny czas przewidziany na wyznaczanie nowego premiera przez parlament to dwadzieścia dni; później Król będzie mógł powierzyć sformowanie rządu osobie wybranej według własnego uznania. Czas ten został określony w oparciu o prognozowaną długość trwania procedury i powinien gwarantować, że zasadniczym czynnikiem decyzyjnym co do osoby szefa rządu pozostanie parlament.