Uchwalono: Nowa konstytucja państwa

Powszechne zgromadzenie obywatelskie, powołane do uchwalenia nowej konstytucji państwa, a także pełniące funkcje parlamentu, działające w marcu i kwietniu 2020 roku.
Awatar użytkownika
Jarek Wawrzyniak
Posty: 487
Rejestracja: 28 sie 2018, 08:57
Numer GG: 66334811
NIM: 970608
Lokalizacja: Agendart
Kontakt:

Re: Propozycja króla-seniora Alfreda — Pełny projekt i ogólne założenia

Post autor: Jarek Wawrzyniak »

Mam pytanie do JKW Alfreda--czy cały ten projekt jest dla żartów czy na poważnie?

Moje pytanie nie ma na celu kpiny wobec JKW czy pracy włożonej w ten projekt, ale oddanie wszechwładztwa Królowi, nawet przy pełnym szacunku do tego urzędu, stanowi pewny wyraz kpiny dla obywatela KD.
Jarosław von Wawrzyniak>>
Awatar użytkownika
Maciej II
Gubernator Dreamlandu i Scholandii
Posty: 2986
Rejestracja: 20 sie 2018, 15:15
NIM: 591374
Kontakt:

Re: Propozycja króla-seniora Alfreda — Pełny projekt i ogólne założenia

Post autor: Maciej II »

Co to znaczy oddanie wszechwładztwa Królowi i o których Art. projektu WE mówi?
---

marszałek Maciej II zu Hergemon à de Ebruz - van der Pohl, r.s.

GABLOTA ODZNACZEŃ:
**Dreamlandzkie**
Order Korony Ebruzów - I Klasa
Krzyż Edwarda Artura z Brylantami

**Bialeńskie**
Order Bialeńskiej Gwiazdy Przyjaźni - Wielka Gwiazda
Medal Sił Zbrojnych - Złoty

**Rotryjskie**
Order Gołębicy i Oliwnej Gałązki - Kawaler

**Teutońskie**
Tytuł Obrońcy Teutonii
Awatar użytkownika
Jarek Wawrzyniak
Posty: 487
Rejestracja: 28 sie 2018, 08:57
Numer GG: 66334811
NIM: 970608
Lokalizacja: Agendart
Kontakt:

Re: Propozycja króla-seniora Alfreda — Pełny projekt i ogólne założenia

Post autor: Jarek Wawrzyniak »

Maciej II pisze: 5 kwie 2020, 18:51 Co to znaczy oddanie wszechwładztwa Królowi i o których Art. projektu WE mówi?
Jeśli się mylę proszę mnie poprawić- chodzi mi o art 16 ust 2 oraz art 18 proponowanej poprawki JKW Alfreda. Otóż uważam, że Król owszem jest najwyższą władzą i powinien w ramach reprezentacji Królestwa mieć wpływ na politykę np zagraniczną i daje Jemu to co prawda wniesiona poprawka. Ale przeczy temu art 16 pkt 2 gdzie całość władzy staje się własnością Króla. Rozumiem fakt zatwierdzania dokumentów czy podejmowania decyzji co do oddznaczeń lub tytułów. Ale proszę mi wybaczyć i nie odbierać tego osobiście, reszta winna być w gesti rządu. Może rząd współdziałać z Królem, ale ingerencja Króla w sferze decyzyjności rządu to de facto podporządkowanie sobie rządu.

To samo art 36 proponowanej poprawki, gdzie Król sprawuje sam wymiar sprawiedliwości lub też powoła asesora- znowu jak powyżej bez osobistych uprzedzeń ale ten artykuł pachnie mi ustawkami.
Jednym słowem czy to nazwiemy jednowładztwem czy wszechwładztwem Króla bez różnicy bo może nie bezpośrednio ale takie zakusy są wprowadzane przedstawionymi propozycjami.
Jarosław von Wawrzyniak>>
Awatar użytkownika
Maciej II
Gubernator Dreamlandu i Scholandii
Posty: 2986
Rejestracja: 20 sie 2018, 15:15
NIM: 591374
Kontakt:

Re: Propozycja króla-seniora Alfreda — Pełny projekt i ogólne założenia

Post autor: Maciej II »

Przykro mi, ale nie rozumiem gdzie konstytucja ma zapisy kontradyktoryjne.
---

marszałek Maciej II zu Hergemon à de Ebruz - van der Pohl, r.s.

GABLOTA ODZNACZEŃ:
**Dreamlandzkie**
Order Korony Ebruzów - I Klasa
Krzyż Edwarda Artura z Brylantami

**Bialeńskie**
Order Bialeńskiej Gwiazdy Przyjaźni - Wielka Gwiazda
Medal Sił Zbrojnych - Złoty

**Rotryjskie**
Order Gołębicy i Oliwnej Gałązki - Kawaler

**Teutońskie**
Tytuł Obrońcy Teutonii
Awatar użytkownika
Alfred
król-senior
Posty: 2535
Rejestracja: 16 kwie 2013, 19:12
Numer GG: 47634183
NIM: 196135
Kontakt:

Re: Propozycja króla-seniora Alfreda — Pełny projekt i ogólne założenia

Post autor: Alfred »

Ustalam ostateczne brzmienie projektu konstytucji i projektu przepisów wprowadzających w drodze autopoprawki:
KONSTYTUCJA
KRÓLESTWA DREAMLANDU


z dnia ...
W roku tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątym ósmym król TomBond założył Królestwo Dreamlandu, pierwsze państwo wirtualne w polskim internecie. Dał przez to także początek szerszemu polskiemu ruchowi mikronacyjnemu. Przez kolejne lata powstawały i upadały kolejne państwa wirtualne. Tymczasem Królestwo zawsze trwało. Prowadzili je przez dzieje królowie z dynastii Ebruzów, zapoczątkowanej przez TomBonda. Nadawały mu życie szeregi obywateli, wnosząc do wspólnej sprawy swoją energię, zapał twórczy i umiejętności. Z czasem nie pozostał nikt spośród tych, którzy pamiętaliby pierwsze dni państwa. A jednak samo Królestwo jest nieśmiertelne.

Dziś, w roku dwa tysiące dwudziestym, obywatele dreamlandzcy gromadzą się w Konstytuancie Królestwa, by dać swojemu państwu nową organizację. Mamy za sobą trudne dni, w których Królestwo spowiły mroki marazmu i zniechęcenia. Jesteśmy zdeterminowani, by wyprowadzić je z ciemności i iść naprzód, ku nowym wyzwaniom i doświadczeniom. Chcemy zwartej i sterownej organizacji państwowej, na miarę naszych obecnych możliwości, ale także przyszłych aspiracji. Intensywnego życia zbiorowego, dającego każdemu swobodę wyrażania siebie i sposobność do doskonalenia się. Zdrowej kultury politycznej, opartej na wzajemnym zaufaniu, współzawodnictwie i zgodnej współpracy w powiększaniu wspólnego dobra.

W tym duchu, jako prawa najwyższe dla państwa, uchwalamy następujące artykuły:
Artykuł 1.
Państwo
(1) Królestwo Dreamlandu jest wirtualnym, demokratycznym państwem.

(2) Państwo jest wspólnym dobrem wszystkich obywateli dreamlandzkich.

(3) Państwo szanuje wolność człowieka, stwarza każdemu obywatelowi sposobność do zastosowania i rozwoju jego zainteresowań, talentów i umiejętności dla powiększenia wspólnego dobra, a mając na względzie interes publiczny, reguluje, ukierunkowuje i organizuje życie wspólnoty.

(4) Państwo strzeże własnej niepodległości i suwerenności, nienaruszalności własnych granic, porządku konstytucyjnego oraz bezpieczeństwa obywateli. Zapewnia ono porządek publiczny i chroni moralność publiczną.

(5) Państwo uczestniczy w życiu społeczeństwa ogólnomikroświatowego, popierając sprawiedliwy pokój i współpracę między państwami wirtualnymi, otaczając opieką własnych obywateli i strzegąc interesu publicznego oraz przestrzegając swoich zobowiązań międzynarodowych.
Artykuł 2.
Obywatelstwo
(1) Prawem obywatela dreamlandzkiego jest pełne uczestnictwo w życiu wspólnoty. Ograniczenie tego prawa może nastąpić w drodze albo na podstawie ustawy, ze względu na interes publiczny.

(2) Obywatela dreamlandzkiego obowiązuje wierność państwu. Ma on prawo i obowiązek współdecydować o sprawach publicznych, zasiadając w Parlamencie Królestwa z głosem równym innym obywatelom.

(3) Obywatel dreamlandzki ma prawo dochodzić swojej krzywdy i straty w drodze sądowej. Nie będzie on także skazany za przestępstwo inaczej, niż w drodze sądowej. Zapewnia się sprawiedliwe i publiczne rozpatrzenie jego sprawy w rozsądnym terminie. W postępowaniu karnym zapewnia mu się prawo do obrony, w tym przez swobodnie wybranego obrońcę.

(4) Ulegając odpowiedzialności karnej, obywatel dreamlandzki może być czasowo albo stale pozbawiony praw zapewnionych Konstytucją, z wyłączeniem prawa do sądu.

(5) Ustawa określi możliwość zajmowania niższych stanowisk państwowych i samorządowych przez cudzoziemców. Poza tym sprawowanie władzy publicznej zastrzeżone jest obywatelom dreamlandzkim.

(6) Cudzoziemiec nabywa obywatelstwo dreamlandzkie poprzez nadanie, co ustawa dookreśli. Utrata obywatelstwa dreamlandzkiego następuje w przypadkach przewidzianych Konstytucją.

(7) Obywatelstwo dreamlandzkie wygasa, gdy obywatel zrzeknie się go, co ustawa dookreśli. Ustawa określi inne przypadki wygaśnięcia obywatelstwa dreamlandzkiego, przy czym może ono następować wyłącznie wskutek długotrwałej nieaktywności w życiu wspólnoty, długotrwałego niezasiadania w Parlamencie Królestwa lub poważnego zaniedbania obowiązków związanych z zasiadaniem w parlamencie.

(8) Król może odebrać obywatelstwo dreamlandzkie osobie, która jest jednocześnie obywatelem państwa obcego i uchybia obowiązkom obywatelskim względem państwa dreamlandzkiego, co ustawa dookreśli.

(9) Parlament Królestwa może odebrać obywatelstwo dreamlandzkie oznaczonej osobie, stanowiąc większością co najmniej trzech czwartych wszystkich głosów, co ustawa dookreśli.
Artykuł 3.
Samorząd
(1) Państwo popiera oddolny udział obywateli dreamlandzkich w sprawowaniu władzy publicznej, przekazując odpowiednią część swoich zadań samorządom.

(2) Samorząd wykonuje przekazane mu zadania niezależnie i we własnym imieniu. Jego działalność podlega nadzorowi władzy państwowej co do jej legalności i zgodności z interesem publicznym. Ustawy określą bliższe przesłanki oraz środki państwowego nadzoru nad samorządami.

(3) Ustawa określi zasady i tryb przeprowadzenia zasadniczego podziału terytorialnego państwa oraz ustanowi samorząd miejscowy. Samorząd miejscowy może w szczególności być zorganizowany na zasadzie feudalnej.

(4) Ustawy mogą nadto ustanawiać samorządy innych rodzajów.
Artykuł 4.
Prawo
(1) Prawo jest granicą wolności człowieka i podstawą działania władzy publicznej.

(2) Wobec prawa wszyscy są równi. Nikt nie może być prawnie dyskryminowany z jakiejkolwiek przyczyny.

(3) Konstytucja jest prawem najwyższym. Prawodawstwo jest związane porządkiem konstytucyjnym.

(4) Stanowienie prawa państwowego następuje w drodze ustaw, dekretów i rozporządzeń, które wydają organy władzy państwowej określone Konstytucją.

(5) Oprócz spraw wymienionych osobno w Konstytucji, w drodze ustawy następuje zmiana Konstytucji oraz określenie odpowiedzialności karnej i ciężarów publicznych. Poza tymi sprawami wszelkie prawa mogą być stanowione zarówno w drodze ustawy, jak i dekretu. W tym zakresie ustawa i dekret są sobie równorzędne.

(6) Rozporządzenie wydaje się z upoważnienia ustawy albo dekretu, dla ich wykonania. Nie może ono stać w sprzeczności z ustawą ani dekretem.

(7) Autentyczna interpretacja praw stanowionych następuje w trybie przewidzianym dla ich ustanowienia.

(8) Tam, gdzie utrwalił się obowiązujący zwyczaj, zgodny z prawem stanowionym, jest on szanowany przez władzę publiczną i wiąże powszechnie jako prawo zwyczajowe.
Artykuł 5.
Król
(1) Król ma prawo wyznaczenia następcy tronu. Ustawa dookreśli sukcesję królewską.

(2) Parlament Królestwa może złożyć Króla z tronu, stanowiąc większością co najmniej trzech czwartych wszystkich głosów, oraz wybrać następnie nowego Króla. Ustawa dookreśli tryb złożenia Króla z tronu i wyboru nowego Króla w takim przypadku.

(3) Król uosabia jedność państwa. W nim skupia się całość władzy państwowej. Zapewnia on spoistość wspólnoty obywateli dreamlandzkich.

(4) Król stanowi prawo, wydając ustawy na wniosek Parlamentu Królestwa, dekrety na wniosek albo za zgodą Kolegium Ministrów, a rozporządzenia samodzielnie. Wnioski w tych sprawach rozpatruje w ciągu tygodnia od ich doręczenia. Otrzymany projekt ustawy może odesłać do ponownego rozpatrzenia, a projekt dekretu przesłać parlamentowi do zatwierdzenia.

(5) Z wyłączeniem spraw określonych Konstytucją, ustawami i dekretami, Król prowadzi sprawy publiczne i zapewnia wykonanie prawa państwowego przez Rząd Królewski, który powołuje i rozwiązuje.

(6) Król samodzielnie ustanawia i znosi regencję, przedstawia Parlamentowi Królestwa projekty ustaw, nadaje i odbiera szlachectwo i tytuły arystokratyczne oraz sprawuje zwierzchnictwo dworu królewskiego. Działając na wniosek albo za zgodą Rządu Królewskiego, nadaje i odbiera obywatelstwo dreamlandzkie, reprezentuje państwo na zewnątrz, wypowiada wojnę i zawiera pokój, ratyfikuje i wypowiada wymagające ratyfikacji traktaty, przyjmuje poselstwa obce i wysyła poselstwa państwowe, sprawuje najwyższe zwierzchnictwo sił zbrojnych, wydaje rozporządzenia oraz wykonuje inne swoje uprawnienia, przyznane mu ustawami i dekretami. Ustawy i dekrety mogą zastrzegać działanie Króla w niektórych sprawach tylko na wniosek rządu.

(7) Król, działając w porozumieniu z Kolegium Ministrów, wprowadza stany nadzwyczajne. Ustawa określi rodzaje stanów nadzwyczajnych, przesłanki ich wprowadzania oraz szczególne środki, jakie mogą być zarządzone podczas ich obowiązywania. Środki te mogą obejmować w szczególności zawieszenie obowiązywania niektórych przepisów prawa, w tym Konstytucji, oraz zmianę organizacji i trybu działania władzy publicznej.

(8) Król jest źródłem sprawiedliwości, którą sprawuje osobiście oraz przez sędziów i asesorów. Za swoje czyny z czasu panowania nie podlega żadnej odpowiedzialności prawnej, a za inne nie może być do niej pociągany w czasie panowania. Przysługuje mu prawo łaski.
Artykuł 6.
Rząd Królewski
(1) Rząd Królewski składa się z Pierwszego Ministra i innych ministrów.

(2) Wszyscy ministrowie zebrani pod przewodnictwem Pierwszego Ministra stanowią Kolegium Ministrów.

(3) Raz na trzy miesiące, Parlament Królestwa wyznacza kandydata na stanowisko Pierwszego Ministra. Król rozwiązuje dotychczasowy Rząd Królewski i powołuje nowy rząd na wniosek wyznaczonego kandydata. Król może zażądać od parlamentu wcześniejszego wyznaczenia kandydata na stanowisko Pierwszego Ministra.

(4) Jeśli Parlament Królestwa nie wyznaczy kandydata na stanowisko Pierwszego Ministra we właściwym czasie, który dookreśli ustawa, Król rozwiąże dotychczasowy Rząd Królewski i powoła nowy rząd samodzielnie.

(5) Król dokonuje zmian w składzie Rządu Królewskiego na wniosek Pierwszego Ministra. Odwołuje oznaczonego ministra na wniosek Parlamentu Królestwa, uchwalony bezwzględną większością oddanych głosów.

(6) Król rozwiązuje Rząd Królewski samodzielnie albo na wniosek Parlamentu Królestwa, uchwalony większością co najmniej trzech piątych oddanych głosów. Rozwiązawszy rząd, Król powołuje rząd tymczasowy. Ustawa może zastrzec ograniczenie uprawnień rządu tymczasowego.

(7) Rząd Królewski prowadzi wszelkie sprawy publiczne, niezastrzeżone innym organom władzy publicznej, zapewnia wykonanie prawa państwowego i kieruje administracją rządową. Kierunki jego działania określają uchwały Kolegium Ministrów, a także wytyczne Pierwszego Ministra.

(8) Ustawa albo dekret może upoważnić Kolegium Ministrów, określonego ministra albo określonych ministrów we współdziałaniu do wydania rozporządzenia w określonej sprawie.

(9) Ustawa lub dekret określi organizację i tryb działania Rządu Królewskiego, a szczególnie podział jego uprawnień między Kolegium Ministrów i poszczególnymi ministrami.
Artykuł 7.
Parlament Królestwa
(1) Obywatele dreamlandzcy, z wyłączeniem Króla, gromadzą się w Parlamencie Królestwa.

(2) Parlament Królestwa uchwala projekty ustaw, zatwierdza przesłane mu przez Króla projekty dekretów, wyznacza kandydatów na stanowisko Pierwszego Ministra, kontroluje działalność Rządu Królewskiego, rozważa sprawy publiczne oraz ustanawia regencję, jeśli Król opuści państwo na dłuższy czas, nie uczyniwszy tego.

(3) Parlament Królestwa rozpatruje wszystkie sprawy jawnie. O ile Konstytucja albo ustawa nie stanowi inaczej, rozstrzyga on zwykłą większością głosów. Dla podjęcia uchwały potrzebne jest oddanie głosów przez co najmniej jedną trzecią zasiadających w parlamencie obywateli dreamlandzkich.

(4) Projekt ustawy uchwala się zwykłą większością głosów, a rozpatrywany ponownie większością co najmniej trzech piątych oddanych głosów. Projekt ustawy zmieniającej Konstytucję uchwala się większością co najmniej trzech piątych wszystkich głosów, a rozpatrywany ponownie większością co najmniej dwóch trzecich wszystkich głosów. Projekt dekretu zatwierdza się zwykłą większością głosów.

(5) Parlament Królestwa może zająć stanowisko w każdej sprawie publicznej, o ile nie naruszy przez to niezależności Sądu Królestwa ani niezawisłości sędziowskiej. Stanowisko parlamentu nie wiąże innych organów władzy publicznej.

(6) Obywatel dreamlandzki, zasiadający w Parlamencie Królestwa, może składać zapytania do Króla i Rządu Królewskiego w sprawach z zakresu ich działalności. Ustawa dookreśli to prawo.

(7) Ustawa określi organizację i tryb działania Parlamentu Królestwa.
Artykuł 8.
Wymiar sprawiedliwości
(1) Wymiar sprawiedliwości sprawuje Król, chyba że ustawa powoła do tego Sąd Królewski.

(2) Sprawując osobiście wymiar sprawiedliwości, do rozpatrzenia zawisłej przed nim sprawy Król może powołać asesora. Może go następnie w każdym czasie odwołać.

(3) Sąd Królewski składa się z sędziów, których Król powołuje i odwołuje. Jeśli ustawa nie stanowi inaczej, Król może sam zasiąść w sądzie.

(4) Król zasiadający w Sądzie Królestwa przewodniczy mu. W innym przypadku Król powołuje spośród sędziów prezesa sądu. Może go następnie w każdym czasie odwołać.

(5) Wymiar sprawiedliwości obejmuje także kontrolę działalności organów władzy publicznej co do jej legalności.

(6) Ustawa określi tryb sprawowania wymiaru sprawiedliwości przez Króla i asesorów albo organizację Sądu Królewskiego i tryb postępowania sądowego, zależnie od tego, czy Sąd Królewski będzie powołany.
***

PRZEPISY WPROWADZAJĄCE
KONSTYTUCJĘ KRÓLESTWA DREAMLANDU


z dnia ...
Artykuł 1.
Konstytucja Królestwa Dreamlandu z dnia ..., zwana dalej „nową konstytucją”, wchodzi w życie z dniem wejścia w życie niniejszych przepisów.
Artykuł 2.
Traci moc Karta Konstytucyjna z dnia 9 lutego 2016 r., zwana dalej „starą konstytucją”.
Artykuł 3.
Tracą moc:

1) ustawa z dnia 24 lipca 2018 r. — Ordynacja referendalna;

2) dekret królewski z dnia 2 sierpnia 2019 r. o sukcesji królewskiej;

3) dekret z dnia 6 marca 2018 r. o regencji.
Artykuł 4.
(1) Zachowują moc dotychczasowe ustawy i dekrety, na ile nie są sprzeczne z nową konstytucją.

(2) Dotychczasowe dekrety, na ile określają sprawy, których określenie nowa konstytucja zastrzega ustawom, mają moc ustaw.
Artykuł 5.
W sprawach, których określenie nowa konstytucja powierza ustawom, dopóki nie będą wydane odpowiednie ustawy, można wydawać dekrety.
Artykuł 6.
(1) Po upływie trzech, a następnie sześciu miesięcy od wejścia w życie nowej konstytucji, Parlament Królestwa rozważy potrzebę uchwalenia zmian w tejże.

(2) Przedstawione wówczas projekty ustaw o zmianie nowej konstytucji będą uchwalone bezwzględną większością oddanych głosów. Jeśli Król odeśle je do ponownego rozpatrzenia, będą uchwalone ponownie na zasadach ogólnych.

(3) Tryb zmiany nowej konstytucji na podstawie przepisów niniejszego artykułu dookreśli ustawa.
Artykuł 7.
Niniejsze przepisy wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Merytoryczne zmiany dotyczą przede wszystkim praw obywatelskich. Do ich zamierzenie skromnego katalogu dodałem prawo do sądu, stanowi ono bowiem właściwą gwarancję, że pozostałe prawa nie pozostaną jedynie na papierze. Dostosowałem również przepisy o pozbawieniu i ograniczeniu praw do zmian w projekcie.
(—) Alfred de Ebruz, r. s.
salus rei publicae suprema lex esto!
Awatar użytkownika
Alfred
król-senior
Posty: 2535
Rejestracja: 16 kwie 2013, 19:12
Numer GG: 47634183
NIM: 196135
Kontakt:

Re: Dyskusja do 8 IV: Nowa konstytucja państwa

Post autor: Alfred »

Głosowanie nad projektem nowej konstytucji państwa rozpocznie się automatycznie z początkiem następnego dnia. Uprawnieni do głosowania są wszyscy obywatele dreamlandzcy. Można głosować wyłącznie ZA albo PRZECIW projektowi. Podobnie jak w równoległych obradach, nie sporządzam karty do głosowania. W swoich postach proszę wpisywać tylko treść własnego głosu. Głosy należy oddać do końca soboty.
(—) Alfred de Ebruz, r. s.
salus rei publicae suprema lex esto!
Awatar użytkownika
Alfred
król-senior
Posty: 2535
Rejestracja: 16 kwie 2013, 19:12
Numer GG: 47634183
NIM: 196135
Kontakt:

Re: Propozycja króla-seniora Alfreda — Pełny projekt i ogólne założenia

Post autor: Alfred »

Jarek Wawrzyniak pisze: 5 kwie 2020, 19:52 Jeśli się mylę proszę mnie poprawić- chodzi mi o art 16 ust 2 oraz art 18 proponowanej poprawki JKW Alfreda. Otóż uważam, że Król owszem jest najwyższą władzą i powinien w ramach reprezentacji Królestwa mieć wpływ na politykę np zagraniczną i daje Jemu to co prawda wniesiona poprawka. Ale przeczy temu art 16 pkt 2 gdzie całość władzy staje się własnością Króla. Rozumiem fakt zatwierdzania dokumentów czy podejmowania decyzji co do oddznaczeń lub tytułów. Ale proszę mi wybaczyć i nie odbierać tego osobiście, reszta winna być w gesti rządu. Może rząd współdziałać z Królem, ale ingerencja Króla w sferze decyzyjności rządu to de facto podporządkowanie sobie rządu.
Szanowny Panie,

przepis, który stanowi, że „w nim [Królu] skupia się całość władzy państwowej” nie oznacza wprowadzenia jedynowładztwa. Oznacza jedynie, że Król jest początkiem całego aparatu państwowego, a władza publiczna jest w całości sprawowana w imię królewskie. Parlament Królestwa jest natomiast nie tyle organem państwa, co zinstytucjonalizowaną wspólnotą obywatelską, czymś istniejącym jeszcze przed całą organizacją państwową. To jest kwestia narracyjna. Zakładam, że monarchiczne instytucje są miłym ozdobnikiem naszej wirtualnej rzeczywistości, a dopóki nie decydujemy się na wprowadzenie republiki, klimatu i symboliki państwa nie należy rozmydlać, a monarchii chować do szafy z zakurzonymi rekwizytami.

Tak więc władza państwowa w całości jest złożona przez wspólnotę w ręce Króla. Jednak wykonywanie jej nie jest całkowicie swobodne. Tak więc na przykład to Król, nie parlament, wydaje ustawy. Parlament tylko przedstawia mu projekt. Jednakże Król nie może tego projektu wyrzucić do kosza. Ma prawo weta, ale to weto może zostać przełamane. Wówczas, niezależnie od swojej właściwej woli, musi zrobić ze swojej władzy użytek zgodny z wolą parlamentu. Jeśli chodzi o wykonawstwo, to właściwie Król sprawuje w zasadzie za pośrednictwem Rządu Królewskiego. Rząd nie jest jednak pasem transmisyjnym królewskiej woli, lecz prowadzi samodzielną politykę. Projekt nawet stwierdza to wprost, określając wyznaczanie kierunków działania rządu. Co więcej, gdy pewne akty rządowe ze względu na ich symboliczne znaczenie podejmuje sam Król, to jest on związany wnioskiem albo zgodą rządu.

Jest pewien obszar pełnej samodzielności Króla. Służy on realizacji jego roli jako strażnika spoistości wspólnoty obywatelskiej oraz kontroli poczynań pozostałych władz. Ponadto projekt przewiduje powierzenie mu wymiaru sprawiedliwości, realizowanego także poprzez asesorów, czyli sędziów powoływanych ad hoc w konkretnej sprawie. Jest to jednak rozwiązanie opcjonalne, zależne od niepowołania Sądu Królewskiego przez parlament. Osobiście wolałbym, żeby taki sąd funkcjonował. Jednakże nie widzę w obecnym Dreamlandzie koniecznych do tego kadr. Dlatego też rozwiązaniem rezerwowym jest Król-najwyższy sędzia. Jeśli to Panu śmierdzi ustawkami, proszę o wskazanie, kto inny ma w takim razie sądzić zawisłe sprawy. Czy też powinniśmy po prostu czekać na cudowne ozdrowienie sądownictwa?
(—) Alfred de Ebruz, r. s.
salus rei publicae suprema lex esto!
Awatar użytkownika
Alfred
król-senior
Posty: 2535
Rejestracja: 16 kwie 2013, 19:12
Numer GG: 47634183
NIM: 196135
Kontakt:

Re: Głosowanie do 11 IV: Nowa konstytucja państwa

Post autor: Alfred »

Głosuję ZA.
(—) Alfred de Ebruz, r. s.
salus rei publicae suprema lex esto!
Awatar użytkownika
Aleksander
król-senior
Posty: 5756
Rejestracja: 1 sty 2017, 22:00
NIM: 435954
Herb: a13
Lokalizacja: Tauzen
Kontakt:

Re: Głosowanie do 11 IV: Nowa konstytucja państwa

Post autor: Aleksander »

Głosuję ZA.
(-) Alexander, r.s.
Awatar użytkownika
Andrzej
Król Dreamlandu i Scholandii
Posty: 2879
Rejestracja: 10 maja 2017, 16:19
NIM: 283468
Kontakt:

Re: Głosowanie do 11 IV: Nowa konstytucja państwa

Post autor: Andrzej »

Obrazek

nie popieram wiec wstrzymuje sie od glosu
Andrzej, przedostatni (?) król Dreamlandu i Scholandii
Awatar użytkownika
Maciej II
Gubernator Dreamlandu i Scholandii
Posty: 2986
Rejestracja: 20 sie 2018, 15:15
NIM: 591374
Kontakt:

Re: Głosowanie do 11 IV: Nowa konstytucja państwa

Post autor: Maciej II »

Głosuję ZA.
---

marszałek Maciej II zu Hergemon à de Ebruz - van der Pohl, r.s.

GABLOTA ODZNACZEŃ:
**Dreamlandzkie**
Order Korony Ebruzów - I Klasa
Krzyż Edwarda Artura z Brylantami

**Bialeńskie**
Order Bialeńskiej Gwiazdy Przyjaźni - Wielka Gwiazda
Medal Sił Zbrojnych - Złoty

**Rotryjskie**
Order Gołębicy i Oliwnej Gałązki - Kawaler

**Teutońskie**
Tytuł Obrońcy Teutonii
Awatar użytkownika
Jarek Wawrzyniak
Posty: 487
Rejestracja: 28 sie 2018, 08:57
Numer GG: 66334811
NIM: 970608
Lokalizacja: Agendart
Kontakt:

Re: Głosowanie do 11 IV: Nowa konstytucja państwa

Post autor: Jarek Wawrzyniak »

PRZECIW
Jarosław von Wawrzyniak>>
Awatar użytkownika
Fryderyk Orański-Nassau
Herold Koronny
Posty: 2772
Rejestracja: 30 sie 2016, 02:35
NIM: 132626
Herb: c08.gif
Lokalizacja: Księstwo Furlandii i Luindoru, Segali
Kontakt:

Re: Głosowanie do 11 IV: Nowa konstytucja państwa

Post autor: Fryderyk Orański-Nassau »

Również głosuję ZA.

Zapewniam, że przeczytałem projekty jeszcze raz i każdy głos za pisałem osobno, a nie ctrl+c, ctrl+v ;)
(-) Fryderyk Karol Albert książę Orański-Nassau OOIII ONZII
Hrabia Flores
"Pochlebiamy sobie patrząc na Sarmację, że zobaczcie; oni są prymitywni, a my wysublimowani. Ale wysublimowany autyzm nadal pozostaje autyzmem."JKM Aleksander, 2 października 2017 r.
"Może ten słynny dreamlandzki neoprymitywizm wcale nie jest taki zły?"
Helmut Pohl, 7 lutego 2019 r.
Awatar użytkownika
Alfred
król-senior
Posty: 2535
Rejestracja: 16 kwie 2013, 19:12
Numer GG: 47634183
NIM: 196135
Kontakt:

Re: Głosowanie do 11 IV: Nowa konstytucja państwa

Post autor: Alfred »

Ogłaszam wyniki głosowania. Wzięło udział pięciu obywateli dreamlandzkich, w tym trzech oddało głos ZA, jeden oddał głos PRZECIW, jeden oddał głos nieważny. Dla porządku odnotowuje się, że ponadto jeden obywatel dreamlandzki oddał głos spóźniony. Konstytuanta Królestwa uchwaliła nową konstytucję państwa.

Uchwaloną konstytucję i przepisy wprowadzające niezwłocznie doręczę Jego Królewskiej Mości. Niech żyje Królestwo!
(—) Alfred de Ebruz, r. s.
salus rei publicae suprema lex esto!
Zablokowany

Wróć do „Sekcja A Konstytuanta Królestwa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości