[WNIOSEK] Królewski Projekt Karty Konstytucyjnej

Kancelaria Parlamentu służy do składania pism i wniosków, oraz prowadzenia rejestru Lordów PK.
Awatar użytkownika
Maciej II
Gubernator Dreamlandu i Scholandii
Posty: 2989
Rejestracja: 20 sie 2018, 15:15
NIM: 591374
Kontakt:

[WNIOSEK] Królewski Projekt Karty Konstytucyjnej

Post autor: Maciej II »

Panie Wicemarszałku,
Wysoka Izbo,

Przedstawiamy Królewski Projekt Karty Konstytucyjnej.
Art. 1 [PAŃSTWO]
1. Królestwo Dreamlandu jest fajnym i demokratycznym państwem unitarnym.

2. Państwo jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli dreamlandzkich.

3. Państwo strzeże własnej niepodległości i suwerenności, nienaruszalności własnych granic, porządku konstytucyjnego oraz bezpieczeństwa obywateli. Zapewnia ono porządek publiczny i moralność publiczną.

4. Państwo zapewnia i moderuje miejsca do prowadzenia działalności obywatelskiej, opierając się na ogólnym interesie społecznym, mając na uwadze ład konstytucyjny, dobre obyczaje, a także stosowne regulacje prawne Rzeczypospolitej Polskiej.

5. Władza ustawodawcza związana jest poprzez porządek konstytucyjny, a władza wykonawcza i sądownicza – poprzez ustawy i prawo.
Art. 2 [PRAWA PODSTAWOWE]
1. Wszyscy ludzie są wolni.

2. Wszyscy ludzie są równi wobec prawa.

3. Sfera życia prywatnego każdego człowieka jest nienaruszalna.

4. Każdy ma prawo do swobodnego rozwoju, wyrażania i rozpowszechniania swojej osobowości i swoich poglądów o ile nie narusza to praw innych, nie wykracza przeciw ładowi konstytucyjnemu i nie uchybia dobrym obyczajom.

5. Zapewnia się wolność dobrowolnych zrzeszeń.

6. Zapewnia się wolność prasy i innych środków społecznego przekazu; wolność wyznania; wolność poglądów, sztuki, nauki, badań naukowych i nauczania. Cenzury nie stosuje się. Prawa te podlegają ograniczeniom w postanowieniach ustaw i dekretów oraz w prawie do godności osobistej. Wolność nauczania nie zwalnia od obowiązku wierności wobec Konstytucji.

7. Zapewnia się nienaruszalność treści. Treści mogą zostać usunięte lub zmienione jedynie na podstawie decyzji Sądu. Treści mogą zostać ukryte, przeniesione lub zarchiwizowane na podstawie decyzji moderatora. Każda decyzja może zostać zaskarżona przed Sądem Królewskim. Wyjątek stanowią treści naruszające sferę życia prywatnego lub stojące w sprzeczności z regulacjami prawnymi Rzeczypospolitej Polskiej.

8. Każdy ma prawo wnieść swoją sprawę przed Sąd Królewski. Każdy ma ponadto prawo odwołać się od wydanego w jego sprawie wyroku i uzyskać ponowne rozpatrzenie sprawy.

9. Zabrania się tworzenia i działalności dowolnych zrzeszeń, również tajnych, których cele programowe lub działalność zmierzają do pogwałcenia suwerenności i integralności terytorialnej Królestwa, bezprawnego zagarnięcia władzy państwowej, propagowania przemocy, dyskryminacji, nawoływania do nienawiści, dokonania zamachu na prawa i wolności człowieka.


10. Kto nadużywa prawa do swobodnego rozwoju, wyrażania i rozpowszechniania swojej osobowości i swoich poglądów; wolności zrzeszania się; wolności prasy i innych środków społecznego przekazu; wolności wyznania; wolności sztuki, nauki, badań naukowych i nauczania; traci te prawa. Orzeczenie w zakresie utraty praw i jej wymiaru wydaje Sąd Królewski.
Art. 3 [OGRANICZANIE PRAW PODSTAWOWYCH]
1. Ograniczenie konstytucyjnych wolności i praw jest dopuszczalne na podstawie ustawy lub dekretu i w trybie nimi określonymi, jeżeli jest to konieczne dla ochrony porządku konstytucyjnego lub godności człowieka.

2. Pozbawienie wolności lub ograniczenie wolności może nastąpić tylko na zasadach i w trybie określonych w ustawie lub dekrecie.

3. Królestwo Dreamlandu chroni własność. Wywłaszczenie jest możliwe tylko na zasadach i w trybie określonym w ustawie lub dekrecie oraz za sprawiedliwym i uprzednim odszkodowaniem.
Art. 4 [OBYWATEL]
1. Każdy obywatel Królestwa Dreamlandu posiada te same prawa i obowiązki obywatelskie.

2. Każdy obywatel Królestwa Dreamlandu ma prawo udziału w referendum oraz bierne prawo wyborcze.

3. Każdy obywatel Królestwa Dreamlandu ma prawo zasiadać w Parlamencie Królewskim. Król powołuje go w skład Parlamentu Królewskiego na jego wniosek. Ustawą może być ustanowiony wymóg określonego stażu obywatelskiego lub niekaralności dla powołania w skład Parlamentu Królewskiego.

4. Każdy obywatel Królestwa Dreamlandu ma w jednakowym stopniu dostęp do sprawowania każdego urzędu publicznego odpowiednio do swoich kwalifikacji, umiejętności i specjalności zawodowych.

5. Każdy znajdujący się pod władzą Królestwa Dreamlandu korzysta z wolności i praw zapewnionych w Karcie. Wyjątki od tej zasady w stosunku do obywateli z większą liczbą obywatelstw i cudzoziemców określa ustawa lub dekret.

6. Obowiązkiem obywatela jest wierność Królestwu Dreamlandu i troska o dobro wspólne.

7. Każdy obywatel Królestwa Dreamlandu ma prawo do decydowania o swojej narodowości. Ustawa lub dekret dookreśli narodowości uznawane przez Królestwo Dreamlandu.

8. Obywatelstwo Królestwa Dreamlandu nabywa się i traci zgodnie z przepisami ustawy lub dekretu.
Art. 5 [KRÓL]
1. Król jest głową państwa, uosabia jego jednolitość, jest mężem zaufania ogółu obywateli Dreamlandu.

2. Król jest strażnikiem porządku konstytucyjnego i praworządności, suwerenności i integralności terytorialnej państwa; źródłem sprawiedliwości i zaszczytów państwowych; gwarantem ciągłości władzy państwowej; najwyższym zwierzchnikiem ogółu Sił Zbrojnych.

3. Król jest najwyższym przedstawicielem dyplomatycznym państwa i jako taki w szczególności: wypowiada wojnę i zawiera pokój, ratyfikuje i wypowiada traktaty, przyjmuje przedstawicieli dyplomatycznych państw obcych i organizacji międzynarodowych.

4. Król stanowi prawo, wydając: ustawy, na wniosek Parlamentu; edykty, samodzielnie, w zakresie swoich prerogatyw; dekrety, na wniosek albo za zgodą Kolegium Ministrów.

5. Z wyjątkiem spraw określonych Konstytucją, Król prowadzi sprawy publiczne i zapewnia wykonanie prawa państwowego przez Rząd Królewski, który powołuje i rozwiązuje. Wespół z Rządem Królewskim, właściwymi ministrami i innymi organami państwa sprawuje wykonawstwo w sprawach: obywatelstwa dreamlandzkiego; państwowej infrastruktury informatycznej, stosunków międzynarodowych i obronności, zgodnie z podziałem uprawnień i obowiązków określonych prawem. Powyższe uprawnienia może przekazać innym organom władzy.

6. Król jest źródłem sprawiedliwości. Król może: umorzyć trwające postępowanie karne; złagodzić albo darować karę wymierzoną przez Sąd Królewski albo inny organ karzący; zatrzeć skazanie; zarządzić, w drodze edyktu, amnestię; zarządzić, w drodze edyktu, abolicję.
Art. 6 [REGENCJA; OPRÓŻNIENIE TRONU]
1. Król może powołać regenta albo radę regencyjną do wykonywania, w jego imieniu, jego uprawnień i obowiązków.

2. Sąd, na wniosek Parlamentu Królewskiego, powołuje regenta albo radę regencyjną, jeśli Król zaniechał wykonywania swoich uprawnień i obowiązków bez ustanowienia regencji.

3. Sąd, na wniosek Parlamentu Królewskiego, stwierdza opróżnienie tronu, jeśli regencja ustanowiona w trybie ust. 1 lub 2 trwa ponad 90 dni.

4. Nie można stwierdzić opróżnienia tronu, jeśli Król zniósł już regencję.
Art. 7 [PRAWO LENNE]
1. Ogół ziem Królestwa Dreamlandu może zostać wydzielony pod lenna.

2. Król sprawuje zwierzchnictwo nad lennami, może je wedle własnego uznania, na drodze edyktu: tworzyć, zmieniać i rozwiązywać; przekazywać je i odbierać.

3. Król może na wniosek stron: łączyć i dzielić terytoria lenn; ustanowić stosunek feudalny między feudałami.

4. Podstawową jednostką lenną jest wolne miasto; inne jednostki lenne określa dekret królewski.

5. Lennik posiada, na terenie swoich włości, wszelkie kompetencje nie zastrzeżone przez Kartę Konstytucyjną lub ustawy dla organów innych władz publicznych.

6. Jeżeli lennik nie wypełnia wobec państwa obowiązków, do których jest zobligowany Kartą Konstytucyjną lub inną ustawą, wówczas Król (Rząd Królewski) może (za zgodą Parlamentu Królewskiego) podjąć niezbędne działania mające na celu wypełnienie przez danego lennika swoich obowiązków poprzez zastosowanie przymusu lennego.

7. W przypadku utraty obywatelstwa przez lennika, Król indywidualnie decyduje o dalszym losie jego lenna.
Art. 8 [PARLAMENT]
1. Parlament Królewski stanowi reprezentację woli wspólnoty obywateli dreamlandzkich i sprawuje, zgodnie z Kartą Konstytucyjną, prawodawstwo; wyznacza kandydatów na urząd Pierwszego Ministra oraz kontroluje działalność Rządu Królewskiego.

2. Parlament Królewski rozpatruje wszystkie sprawy zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, jeżeli Karta Konstytucyjna nie stanowi inaczej. Projekt ustawy zmieniającej Kartę Konstytucyjną uchwala się większością kwalifikowaną dwóch trzecich liczby członków parlamentu.

3. Pracę Parlamentu Królewskiego organizuje Marszałek Parlamentu Królewskiego; przy wykonywaniu swoich uprawnień i obowiązków korzysta on z pomocy Wicemarszałków Parlamentu Królewskiego. Marszałka i Wicemarszałków Parlamentu Królewskiego wybiera Parlament Królewski.

4. O ile Karta Konstytucyjna nie stanowi inaczej, Parlament rozpatruje wszystkie sprawy jawnie i stanowi zwykłą większością głosów.

5. Członek Parlamentu Królewskiego, może składać zapytania do Króla i Rządu Królewskiego w sprawach z zakresu ich kompetencji. Ustawa dookreśli to prawo.
Art. 9 [RZĄD KRÓLEWSKI]
1. Rząd Królewski składa się z Pierwszego Ministra i innych ministrów.

2. Wszyscy ministrowie pod przewodnictwem Pierwszego Ministra i na jego zarządzenie zbierają się na Kolegium Ministrów.

3. Raz na cztery miesiące, Parlament wyznacza kandydata na urząd Pierwszego Ministra. Ustawa może wprowadzić tajność głosowania w tej sprawie. Wyznaczony zostaje ten kandydat, który otrzymał najwięcej głosów. Król rozwiązuje dotychczasowy Rząd Królewski i powołuje nowy Rząd na wniosek wyznaczonego kandydata.

4. Król dokonuje zmian w składzie Rządu Królewskiego na wniosek Pierwszego Ministra. Odwołuje oznaczonego ministra, z wyłączeniem Pierwszego Ministra, na wniosek Parlamentu, uchwalony bezwzględną większością wszystkich głosów.

5. Król rozwiązuje Rząd Królewski samodzielnie albo na wniosek Parlamentu, uchwalony większością trzech piątych wszystkich głosów. Rozwiązawszy Rząd Królewski, Król powołuje Rząd tymczasowy albo powierza dalsze pełnienie jego obowiązków Rządowi rozwiązanemu.

6. Rząd Królewski prowadzi wszelkie sprawy publiczne, niezastrzeżone innym organom władzy publicznej, oraz zapewnia wykonanie prawa państwowego, także posługując się do tego administracją rządową. Kierunki jego działania określa uchwała Kolegium Ministrów, a także wytyczne Pierwszego Ministra.
Art. 10 [PRAWODAWSTWO]
1. Karta Konstytucyjna jest prawem podstawowym państwa. Prawodawstwo jest związane porządkiem konstytucyjnym.

2. Stanowienie prawa państwowego następuje w drodze ustaw, dekretów, edyktów i rozporządzeń. Parlament Królewski uchwala ustawy, Król wydaje samodzielnie edykty oraz dekrety na wniosek lub za zgodą Kolegium Ministrów, Pierwszy Minister i ministrowie wydają rozporządzenia.

3. Ustawą zmienia się Kartę Konstytucyjną, stanowi prawo w sprawach organizacji i funkcjonowania Parlamentu Królewskiego. Dekretem: upoważnia się Kolegium Ministrów, oznaczonego ministra albo, określając sposób ich współdziałania, oznaczonych ministrów do wydania rozporządzenia w określonej sprawie; określa się organizację i tryb pracy Rządu Królewskiego; podział jego kompetencji między Kolegium Ministrów i poszczególnymi ministrami. Ustawą lub dekretem stanowi się prawo we wszystkich pozostałych sprawach niezastrzeżonych Kartą Konstytucyjną; w tym zakresie ustawy i dekrety mogą zmieniać i uchylać się wzajemnie.

4. Edykt wydaje się z upoważnienia zawartego w Karcie Konstytucyjnej, ustawie albo dekrecie i stanowi nim prawo w zakresie tamże określonym. Edyktem stanowi się prawo w zakresie: sukcesji królewskiej; regencji; zaszczytów państwowych; organizacji i funkcjonowania dworu królewskiego i instytucji królewskich oraz we wszystkich sprawach należących do prerogatyw królewskich.

5. Rozporządzenie wydaje się z upoważnienia zawartego w ustawie albo dekrecie i stanowi nim prawo w zakresie tamże określonym.

6. Tam, gdzie utrwalił się jako obowiązujący zwyczaj, zgodny z prawem stanowionym, jest on szanowany przez władzę publiczną i wiąże powszechnie jako prawo zwyczajowe.

7. Ustawy, dekrety, rozporządzenia i edykty ogłasza się w państwowym publikatorze urzędowym przed ich wejściem w życie.
Art. 11 [PROCEDURA USTAWODAWCZA]
1. Projekt ustawy może przedłożyć Parlamentowi Królewskiemu: członek Parlamentu Królewskiego, Król, Pierwszy Minister, minister w zakresie swojej właściwości. Projekt ustawy zmieniającej Kartę Konstytucyjną może przedłożyć: członek Parlamentu Królewskiego, Król, Pierwszy Minister. Projekt ustawy stanowiącej prawo w sprawach organizacji i funkcjonowania Parlamentu Królewskiego może przedłożyć tylko członek Parlamentu Królewskiego.

2. Parlament Królewski debatuje, a następnie głosuje nad przedłożonym projektem ustawy. Parlament Królewski uchwala ustawę zwykłą większością głosów, a ustawę zmieniającą Kartę Konstytucyjną większością dwóch trzecich głosów liczby członków Parlamentu Królewskiego. Uchwaloną ustawę Marszałek Parlamentu Królewskiego doręcza Królowi.


3. Król, najpóźniej 14. dnia od daty doręczenia, zatwierdza i ogłasza doręczoną mu ustawę albo odmawia jej zatwierdzenia. Jeżeli doręczona Królowi ustawa zmienia Kartę Konstytucyjną albo stanowi prawo wyłącznie w sprawach organizacji i funkcjonowania Parlamentu Królewskiego, Król, najpóźniej 3. dnia od daty doręczenia, ogłasza ją.

4. Marszałek Parlamentu Królewskiego przedkłada Parlamentowi Królewskiemu ustawę, której zatwierdzenia Król odmówił. Parlament Królewski głosuje nad przedłożoną mu ustawą i uchwala ją powtórnie, większością trzech piątych głosów liczby członków Parlamentu Królewskiego. Uchwaloną powtórnie ustawę Marszałek Parlamentu Królewskiego doręcza Królowi.

5. Król, najpóźniej 3. dnia od daty doręczenia, ogłasza doręczoną mu, powtórnie uchwaloną ustawę.
Art. 12 [PROCEDURA ZATWIERDZENIA I UNIEWAŻNIENIA DEKRETU]
1. Projekt dekretu przedkłada: Królowi, Kolegium Ministrów lub Król, Kolegium Ministrów.

2. Król, za zgodą Kolegium Ministrów, zatwierdza i ogłasza doręczony mu projekt albo odmawia jego zatwierdzenia i ogłoszenia.

3. Członek Parlamentu Królewskiego może, w terminie do 7 dni od ogłoszenia, zażądać przeprowadzenia przed Parlamentem Królewskim procedury unieważnienia dekretu. Parlament Królewski debatuje, a następnie głosuje nad unieważnieniem dekretu. Parlament Królewski uchwala unieważnienie dekretu zwykłą większością głosów. Marszałek Parlamentu Królewskiego doręcza uchwałę o unieważnieniu dekretu Sądowi Królewskiemu.

4. Sąd Królewski orzeka o wymiarze bezwzględnego unieważnienia ex tunc. Sąd Królewski doręcza postanowienie Królowi, który ogłasza je w państwowym publikatorze urzędowym. Dekret traci ważność.

5. Ust. 3 i 4 nie dotyczy dekretów: upoważniających Kolegium Ministrów, oznaczonego ministra albo, określając sposób ich współdziałania, oznaczonych ministrów do wydania rozporządzenia w określonej sprawie; określających organizację i tryb pracy Rządu Królewskiego; podział jego kompetencji między Kolegium Ministrów i poszczególnymi ministrami.
Art. 13 [REFERENDUM]
1. W sprawach o szczególnym znaczeniu dla Królestwa może zostać przeprowadzone referendum.

2. Referendum zarządza się z inicjatywy grupy obywateli Królestwa, Parlamentu Królewskiego, Kolegium Ministrów lub Króla.

3. Referendum zarządza Król.

4. Zasady i tryb przeprowadzania referendów określa ustawa lub dekret.
Art. 14 [SĄD KRÓLEWSKI]
1. Sąd Królewski sprawuje wymiar sprawiedliwości, obejmujący także kontrolę działalności organów władzy publicznej co do legalności.

2. Sędziowie orzekają na podstawie prawa, ustaw i dekretów.

3. Sąd Królewski jest niezależny, a jego sędziowie niezawiśli i w wykonywaniu swojego urzędu podlegają wyłącznie Karcie Konstytucyjnej i prawu.

4. Sąd Królewski stanowią sędziowie i Król. Sędziów mianuje i odwołuje Król.

5. Ustawa lub dekret określi organizację Sądu Królewskiego i postępowanie sądowe.
Art. 15 [ODPOWIEDZIALNOŚĆ KONSTYTUCYJNA KRÓLA; IMMUNITETY KRÓLEWSKIE]
1. Król odpowiada tronem przed sądem za naruszenie Karty Konstytucyjnej, ustawy lub dekretu, popełnione w zakresie panowania lub w związku z nim, albo za popełnienie przestępstwa, z oskarżenia Parlamentu Królewskiego.

2. Parlament Królewski rozważa postawienie Króla w stan oskarżenia na wniosek trzeciej części członków Parlamentu Królewskiego. Od złożenia wniosku, aż do jego odrzucenia albo prawomocnego osądzenia sprawy, ustąpienie z tronu jest wyłączone.

3. Parlament Królewski uchwala postawienie Króla w stan oskarżenia większością co najmniej trzech piątych głosów liczby członków Parlamentu Królewskiego, jednocześnie wyznaczając ze swojego grona oskarżyciela lub oskarżycieli oraz powołując regenta albo radę regencyjną. Tak ustanowiona regencja trwa aż do prawomocnego osądzenia sprawy.

4. O odpowiedzialności Króla sąd orzeka w imię wspólnoty obywateli dreamlandzkich.

5. Król nie podlega żadnej innej odpowiedzialności prawnej. Panujący Król nie może być pociągnięty do żadnej odpowiedzialności prawnej, nie może też toczyć się przeciw niemu postępowanie, do tego zmierzające.
Art. 16 [ODPOWIEDZIALNOŚĆ KONSTYTUCYJNA CZŁONKÓW RZĄDU]
1. Pierwszy Minister odpowiada przed sądem za naruszenie Karty Konstytucyjnej, ustawy lub dekretu, popełnione w zakresie urzędowania albo w związku ze sprawowanym urzędem, z oskarżenia Króla albo Parlamentu Królewskiego; tak samo minister.

2. Parlament Królewski uchwala postawienie Pierwszego Ministra albo ministra w stan oskarżenia większością co najmniej trzech piątych głosów, jednocześnie wyznaczając ze swojego grona oskarżyciela lub oskarżycieli.

3. Uznając oskarżenie, sąd składa oskarżonego z urzędu. Nie stoi to na przeszkodzie orzeczeniu innych środków, przewidzianych ustawą lub dekretem.
Art. 17 [STANY NADZWYCZAJNE]
1. Na czas wojny Król może, w drodze edyktu, wprowadzić stan wojenny.

2. Jeżeli byt państwa, bezpieczeństwo publiczne lub porządek konstytucyjny zostaną poważnie naruszone lub zagrożone, Król może podjąć wszelkie niezbędne środki w celu przywrócenia bezpieczeństwa publicznego i porządku konstytucyjnego. W tym celu może, na czas określony, częściowo lub całkowicie zawiesić prawa, wolności, obowiązki i przywileje zawarte w Karcie Konstytucyjnej, ustawie lub dekrecie, wprowadzając, w drodze edyktu, stan wyjątkowy.

3. Król musi niezwłocznie poinformować Parlament Królewski o wszystkich środkach podjętych w celu przywrócenia bezpieczeństwa publicznego i porządku konstytucyjnego w ramach stanu wyjątkowego. Środki te mogą zostać zawieszone na wniosek Parlamentu Królewskiego.

4. W przypadku niepowołania Rządu Królewskiego przez okres 7 dni lub jeżeli liczba członków Parlamentu Królewskiego nie przekracza 5, Król może, w drodze edyktu, wprowadzić stan klęski aktywnościowej.

5. Na czas trwania stanu klęski aktywnościowej zawieszeniu ulega obowiązywanie art. 11 ust. 3 zd. 2, ust. 4 i 5 oraz art. 12 ust. 3 i 4 Karty Konstytucyjnej. Dekretem stanowi się prawo w całym zakresie prawodawstwa. Kompetencje Króla, wykonywane w normalnych warunkach na wniosek albo za zgodą Parlamentu Królewskiego, Kolegium Ministrów oraz Pierwszego Ministra, wykonuje on bez takiego wniosku albo zgody.

6. Król, w drodze edyktu, zakańcza trwający stan wojenny, stan wyjątkowy albo stan klęski aktywnościowej, gdy ustały przyczyny jego wprowadzenia.
---

marszałek Maciej II zu Hergemon à de Ebruz - van der Pohl, r.s.

GABLOTA ODZNACZEŃ:
**Dreamlandzkie**
Order Korony Ebruzów - I Klasa
Krzyż Edwarda Artura z Brylantami

**Bialeńskie**
Order Bialeńskiej Gwiazdy Przyjaźni - Wielka Gwiazda
Medal Sił Zbrojnych - Złoty

**Rotryjskie**
Order Gołębicy i Oliwnej Gałązki - Kawaler

**Teutońskie**
Tytuł Obrońcy Teutonii
Awatar użytkownika
Stanisław Dmowski
Posty: 1783
Rejestracja: 17 maja 2018, 09:04
NIM: 318196
Kontakt:

Re: [WNIOSEK] Królewski Projekt Karty Konstytucyjnej

Post autor: Stanisław Dmowski »

Zgodnie z art 17 ust. 4 Regulaminu Parlamentu Królewskiego wzywam wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o uzasadnienie w terminie tygodnia.
Awatar użytkownika
Maciej II
Gubernator Dreamlandu i Scholandii
Posty: 2989
Rejestracja: 20 sie 2018, 15:15
NIM: 591374
Kontakt:

Re: [WNIOSEK] Królewski Projekt Karty Konstytucyjnej

Post autor: Maciej II »

Nadszedł najlepszy czas na radykalną zmianę w Królestwie. Dreamland powinien oprzeć się pewnym procesom i spróbować przekuć je w swój własny sukces. Dać umrzeć pewnym ideom i zasiać w ich miejsce plon trwalszy i silniejszy.
O konstytucji weimarskiej mówi się dość niewiele i przedstawia ją w dość jednowymiarowym stylu. Zwykle wiemy o niej tyle, że umożliwiła ona ówczesnemu prezydentowi rzeszy, do przejęcia kraju przez rząd narodowo-socjalistyczny pod przewodnictwem Adolfa Hitlera.
Prezydent, znany także w języku potocznym jako „wymiennik cesarza”, stawał w kontrze do Parlamentu i Rządu, będąc swoistym mężem zaufania Niemców. Ten eksperyment konstytucyjny się nie udał, o czym świadczy choćby i dalsza historia, ale w swej prostocie na płaszczyźnie teoretycznej może być pętlą ratunkową dla targanego świetnie blokującymi się instytucjami pseudodemokratycznymi Królestwa Dreamlandu. Król Dreamlandu nie korzysta z polityki tak, jak korzystał na tym Prezydent Rzeszy. Ma w sobie więcej z bankiera w Monopoly czy w Super Farmerze, niż z władcy życia i śmierci niezliczonych istot ludzkich czy tajemniczego człowieka w zamku. Król Dreamlandu jest głównym realizatorem idei państwa i jako ten daje i odbiera zadania i przywileje. Władza na papierze nie jest dla niego celem, a środkiem do realizacji celu jakim jest sprawny aparat państwowy, a co za tym idzie i państwo, dające frajdę każdemu, kto będzie miał ochotę włożyć do niego swoje trzy grosze.
Mój projekt Karty Konstytucyjnej czerpie z dobrze znanej nam Konstytucji oraz z projektu JKW Alfreda, przy pewnej inwencji własnej, oraz tej, inspirowanej pomysłami JE Ciprofloksji. Doszukać się tu możemy wielu mniej lub bardziej pokracznych nawiązań lub też jak kto woli rozwiązań z Konstytucji Niemieckiej. Szczególnie w okolicach praw podstawowych, wyboru Pierwszego Ministra oraz władzy sądowniczej. Można powiedzieć, że jest to w dużej mierze zasługa JKW Alfreda, który postanowił wprowadzić u nas system quasi-kanclerski. Choć ta idea krążyła po dreamlandzkich korytarzach od dłuższego już czasu. Wnikliwe oko zauważy, że dreamlandczycy utracili swoje aktywne prawo wyborcze, a ciężar wyboru Pierwszego Ministra przeniósł się na Parlament. Oznacza to zapewne pewną komplikację dla regularnego sprawdzenia aktywności obywatelskiej, ale jest zarazem całkiem interesującą zmianą od tego, co znaliśmy wcześniej. Istotnym dla wielu punktem może być również ostateczne odejście od idei federacji, choć zapewne nie tak straszne, jak frakcja konserwatywna sobie to wyobrażała. Ostatecznie ubite zostały parlamenty krajowe, a prawa miejscowe weszły do szarej strefy. Interesującym pozytywem są za to uściślone nieco prawa lenne, zmierzające do nieco bardziej organicznego podejścia do „federalizacji” Królestwa Dreamlandu. Aspekt „narodowy” został uwzględniony i poza obywatelstwem dreamlandzkim, rolę wspólnotową będzie świadczyła również możliwość wyboru narodowości.
Uproszczeniu uległ Sąd Królestwa, przeszedł on pod skrzydła Korony, w zamian za co Korona przekazała swoje uprawnienia ustawodawcze w przedmiocie dekretów na użytek Rządu Królewskiego. Pierwszy Minister stał się dużo silniejszy niż Premier Królestwa był kiedykolwiek wcześniej. Od teraz jest oddalony jedynie Królewskim podpisem od błyskawicznego wprowadzania zmian w kraju. Opieszałość procedur parlamentarnych była dużym problemem poprzednich kadencji. Teraz ta sytuacja ulegnie diametralnej zmianie. Nie przejąłem z projektu konstytucji JKW pomysłu na zbieranie głosów obywateli pod skrzydłami lorda. [lim] Uważam to za nieco zbyt duże przegięcie, jeżeli obywatel potrzebuje większej siły przebicia to zakłada partię i głosuje głosami jej członków. Jest nas zbyt mało by pozwolić sobie na luksus zbierania sił głosów pod mankietami.
Poszerzeniu uległy procedury dotyczące stanów wyjątkowych - być może w takim kształcie będą one miały jakiś sens. No tak, no i Sąd Królestwa stał się Sądem Królewskim. Semantyka. Ale podobało mi się to małe touché w wykonanie JKW Alfreda. Z konkretów których nie przeoczyłem to tyle. Zapraszam do popierania i kontestowania Królewskiego projektu konstytucji.
---

marszałek Maciej II zu Hergemon à de Ebruz - van der Pohl, r.s.

GABLOTA ODZNACZEŃ:
**Dreamlandzkie**
Order Korony Ebruzów - I Klasa
Krzyż Edwarda Artura z Brylantami

**Bialeńskie**
Order Bialeńskiej Gwiazdy Przyjaźni - Wielka Gwiazda
Medal Sił Zbrojnych - Złoty

**Rotryjskie**
Order Gołębicy i Oliwnej Gałązki - Kawaler

**Teutońskie**
Tytuł Obrońcy Teutonii
Awatar użytkownika
Maciej II
Gubernator Dreamlandu i Scholandii
Posty: 2989
Rejestracja: 20 sie 2018, 15:15
NIM: 591374
Kontakt:

Re: [WNIOSEK] Królewski Projekt Karty Konstytucyjnej

Post autor: Maciej II »

Wycofuję mój projekt.
---

marszałek Maciej II zu Hergemon à de Ebruz - van der Pohl, r.s.

GABLOTA ODZNACZEŃ:
**Dreamlandzkie**
Order Korony Ebruzów - I Klasa
Krzyż Edwarda Artura z Brylantami

**Bialeńskie**
Order Bialeńskiej Gwiazdy Przyjaźni - Wielka Gwiazda
Medal Sił Zbrojnych - Złoty

**Rotryjskie**
Order Gołębicy i Oliwnej Gałązki - Kawaler

**Teutońskie**
Tytuł Obrońcy Teutonii
Awatar użytkownika
Stanisław Dmowski
Posty: 1783
Rejestracja: 17 maja 2018, 09:04
NIM: 318196
Kontakt:

Re: [WNIOSEK] Królewski Projekt Karty Konstytucyjnej

Post autor: Stanisław Dmowski »

Czy wobec wycofania projektu, który mógłby umożliwić nowe otwarcie, wymieni WKM w końcu komisarza wyborczego i wyznaczy nowy termin wyborów na szefa rządu?
Awatar użytkownika
Maciej II
Gubernator Dreamlandu i Scholandii
Posty: 2989
Rejestracja: 20 sie 2018, 15:15
NIM: 591374
Kontakt:

Re: [WNIOSEK] Królewski Projekt Karty Konstytucyjnej

Post autor: Maciej II »

Nie, w projekcie znajdują się punkty wymagające dokonania poprawek. Przedłożę projekt ponownie po ich wykonaniu.
---

marszałek Maciej II zu Hergemon à de Ebruz - van der Pohl, r.s.

GABLOTA ODZNACZEŃ:
**Dreamlandzkie**
Order Korony Ebruzów - I Klasa
Krzyż Edwarda Artura z Brylantami

**Bialeńskie**
Order Bialeńskiej Gwiazdy Przyjaźni - Wielka Gwiazda
Medal Sił Zbrojnych - Złoty

**Rotryjskie**
Order Gołębicy i Oliwnej Gałązki - Kawaler

**Teutońskie**
Tytuł Obrońcy Teutonii
Awatar użytkownika
Aleksander
król-senior
Posty: 5759
Rejestracja: 1 sty 2017, 22:00
NIM: 435954
Herb: a13
Lokalizacja: Tauzen
Kontakt:

Re: [WNIOSEK] Królewski Projekt Karty Konstytucyjnej

Post autor: Aleksander »

Czy Jego Królewska Mość dokonuje właśnie zamachu na konstytucję?
(-) Alexander, r.s.
Awatar użytkownika
Maciej II
Gubernator Dreamlandu i Scholandii
Posty: 2989
Rejestracja: 20 sie 2018, 15:15
NIM: 591374
Kontakt:

Re: [WNIOSEK] Królewski Projekt Karty Konstytucyjnej

Post autor: Maciej II »

Ja? Mogę najwyżej głośno westchnąć. Wszelkie kroki, których wymagała ode mnie Konstytucja, podjąłem.
---

marszałek Maciej II zu Hergemon à de Ebruz - van der Pohl, r.s.

GABLOTA ODZNACZEŃ:
**Dreamlandzkie**
Order Korony Ebruzów - I Klasa
Krzyż Edwarda Artura z Brylantami

**Bialeńskie**
Order Bialeńskiej Gwiazdy Przyjaźni - Wielka Gwiazda
Medal Sił Zbrojnych - Złoty

**Rotryjskie**
Order Gołębicy i Oliwnej Gałązki - Kawaler

**Teutońskie**
Tytuł Obrońcy Teutonii
Zablokowany

Wróć do „Kancelaria Parlamentu”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości