Otwieram debatę nad projektem ustawy zgłoszonym przez Rząd Królewski. Termin zamknięcia debaty wyznaczam na 7 stycznia 2013 r.
<<<PROJEKT>>>
USTAWA FEDERALNA
z dnia ... roku
o Królewskim Instytucie Kartograficznym.
Art. 1.
1. Tworzy się Królewski Instytut Kartograficzny, zwany dalej „Instytutem” jako organ właściwy we wszelkich sprawach dotyczących map Królestwa.
2. Instytut działa pod patronatem Króla.
Art. 2.
1. Na czele Instytutu stoi Kartograf Królewski, powoływany i odwoływany przez Króla.
2. Kartograf Królewski powołuje, odwołuje i jest bezpośrednim przełożonym pozostałych pracowników Instytutu.
3. Instytut podlega wpisowi do Centralnego Rejestru Instytucji i Przedsiębiorstw i z chwilą wpisu zyskuje odrębną osobowość prawną, z Kartografem Królewskim jako jego organem.
4. Działalność Instytutu jest finansowana ze środków Skarbu Królestwa i odpłatnego świadczenia usług kartograficznych na rzecz osób trzecich.
Art. 3.
1. Instytut prowadzi działalność podstawową i dodatkową.
2. W zakres działalności podstawowej wchodzi tworzenie i aktualizacja map urzędowych.
3. W zakres działalności dodatkowej wchodzi w szczególności odpłatne świadczenie usług kartograficznych.
Art. 4.
1. Mapą urzędową jest mapa opublikowana przez Instytut, oznaczona godłem Królestwa i symbolami Instytutu, jeżeli je posiada, oraz jego nazwą i pod datą wydania.
2. Mapy opublikowane przez Instytut jako urzędowe korzystają z domniemania prawidłowości, które może być wzruszone jedynie w nieprocesowym postępowaniu sądowym.
3. Uczestnikiem postępowania, o którym mowa w ustępie poprzedzającym, może być każdy, kto zgłosi swój udział w sprawie w terminie oznaczonym przez sąd oraz w ocenie sądu ma interes prawny w uczestniczeniu w postępowaniu.
4. Mapy urzędowe mogą być publikowane przez inne podmioty aniżeli Instytut pod warunkiem zamieszczenia odnośnika do serwisu Instytutu.
Art. 5.
Na wniosek dependencji Korony, możliwe jest objęcie działalnością Instytutu również ich obszarów; w takim wypadku artykuł poprzedzający stosuje się odpowiednio.
Art. 6.
Kto publikuje mapy urzędowe lub ich fragmenty bez zamieszczenia odnośnika do serwisu Instytutu, a także kto publikuje mapy urzędowe z usuniętymi oznaczeniami, o których mowa w art. 4 ust. 1 niniejszej ustawy, lub samodzielnie nanosi na mapy urzędowe zmiany podlega karze grzywny.
Art. 7.
1. Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
2. Instytut może zostać utworzony w oparciu o istniejący w dniu ogłoszenia niniejszej ustawy Królewski Instytut Kartograficzny.
<<<KONIEC PROJEKTU>>>
<<<UZASADNIENIE>>>
Kartografia w Królestwie posiada status nieokreślony, mimo istnienia Królewskiego Instytutu Kartograficznego, a raczej jego strony internetowej, ponieważ nie jest on osobnym podmiotem, ani nie podlega Uniwersytetowi Królewskiemu mimo, że właśnie w swoim serwisie informuje o „rychłym” przyłączeniu do UKD.
Tymczasem sprawa map stanowi wyraźny przedmiot szczególnie polityki międzynarodowej, ponieważ mapa Mikroświata, a Mikroświat w sensie przedmiotowym to jedna i ta sama rzecz. Wynika stąd istotna rola, jaką kartografia powinna mieć nie tylko wśród nauk ale i w polityce. Z kolei brak urzędowej redakcji map Królestwa stwarza pole do działania różnym kartografom działającym często w pojedynkę i równolegle do siebie. Skutkuje to powstawaniem wielu różnych map, różnej treści i jakości, a powołanie się na właściwą tudzież urzędową nie jest możliwe, co z natury może rodzić spory – prościej rozwiązywalne w polityce wewnętrznej, jednak nie w polityce międzynarodowej. Przykładem jest strona KIK – pokazano tam na głównej mapę, na której Baridas jest częścią Dreamlandu. Jeżeli zatem KIK, czyli królewski (państwowy) instytut tak sprawę przedstawia – czy obecny włodarz Baridasu mógłby postawić sprawę na ostrzu noża z naszej winy twierdząc, że Dreamland uznaje swoje stare granice rozciągając władzę na terytorium nienależącego do siebie Baridasu? Państwo to miałoby do takich pretensji pełne prawo, ponieważ sprzyja temu fakt, że strona KIK nie jest separatystyczną inicjatywą jednego z obywateli, nieutrzymywaną na serwerze KD. Jednak link do KIK znajduje się na stronie głównej KD, przez co można uznać informacje na jego stronie za prawdziwe.
Królewski Instytut Kartograficzny powinien funkcjonować jako wyspecjalizowana instytucja naukowa w dziedzinie geografii w ogóle. Powinien łączyć rozwiązania nauki i sztuki tworząc możliwie wysokiej jakości mapy uznawane powszechnie jako prawidłowe i urzędowe, na które powoływać by się mogły wszystkie osoby fizyczne i prawne, w Królestwie i poza nim. Tym samym KIK prowadziłby dwa rodzaje działalności: redagował mapy urzędowe oraz odpłatnie świadczył usługi kartograficzne dowolnego rodzaju. Ten podział wskazuje także źródła finansowania Instytutu – utrzymywałby się z źródeł publicznych jak i z przychodów z działalności „gospodarczej”.
Jako organ publiczny bezpłatnie dostarczałby mapy urzędowe wszystkim centralnym organom władzy publicznej, służbom dyplomatycznym oraz prowincjom. Składanie zamówienia na mapy przez inne podmioty wiązałoby się z poniesieniem przez nie określonych opłat z tytułu ich sporządzenia.
Projekt stanowi również przepisy karne, które mają chronić mapy urzędowe i działalność Instytutu. Ma on uniemożliwiać manipulowanie, zmienianie lub fałszowanie map celem osiągnięcia różnych korzyści lub przynoszących szkody Królestwu (np. w polityce międzynarodowej).
Instytut kierowany przez Kartografa Królewskiego i zatrudniający innych kartografów posiadałby znamiona instytucji eksperckiej, specjalizującej się w jednej ważnej dziedzinie życia politycznego, społecznego i gospodarczego Królestwa. W tych sferach, w których wykorzystywane byłyby mapy lub skutki działalności wpływałyby na treść map każdy powinien odnosić się do KIK.
<<< KONIEC UZASADNIENIA>>>