niniejszym pismem składam do Laski Wielebnego Marszałka projekt ustawy o prokuraturze.
Teksty jednolite nowelizowanych ustaw:Art. 1.
Prokurator stoi na straży praworządności w Królestwie Dreamlandu, czuwa nad ściganiem przestępstw, jest oskarżycielem publicznym we wszystkich sprawach oraz jest moderatorem całego forum, z zastrzeżeniem działów Parlamentu Królewskiego oraz Sądu Królestwa.
Art. 2.
1. Prokurator powoływany jest na czas nieokreślony i odwoływany jest bezwzględną większością głosów przez Parlament Królewski.
2. Powołany prokurator, przed rozpoczęciem urzędowania składa ślubowanie wg roty: "Ślubuję uroczyście, że powierzone mi obowiązki prokuratora wypełniać będę sumiennie, nie nadużyję swoich uprawnień do celów prywatnych oraz postawą swoją nie przyniosę uszczerbku swej służbie".
Art. 3.
1. Na wniosek prokuratora, jeżeli uzasadnione jest to wymiarem jego zadań, Marszałek Parlamentu Królewskiego może, w drodze postanowienia, powoływać zastępców.
2. Zastępcę odwołuje prokurator w drodze postanowienia.
3. Prokurator w drodze zarządzenia określa zakres zadań zastępcy.
Art. 4.
1. Nie może pełnić służby prokuratora sędzia lub członek rządu.
2. Nie może pełnić służby prokuratora ten, kto nie spełnia warunków bycia powołanym jako lord Parlamentu Królewskiego.
Art. 5.
W razie zaprzestania spełniania przez prokuratora wymogów wyszczególnionych w art. 4., bądź rezygnacji, Marszałek Parlamentu Królewskiego w drodze komunikatu stwierdza opróżnienie urzędu prokuratora wraz z podaniem przyczyny opróżnienia urzędu.
Art. 6.
W razie opróżnienia urzędu prokuratora do czasu powołania jego następcy obowiązki pełni Marszałek Parlamentu Królewskiego, lub upoważniony przez niego w drodze zarządzenia Wicemarszałek.
Art. 7.
Niezależnie od przepisu art. 1. prokurator może przedsiębrać czynności moderatorskie także w wymienionych w przepisie działach, również w przypadku czynów nie stanowiących przestępstwa w rozumieniu prawa Królestwa Dreamlandu, jeżeli czyni to zadość wymaganiom prawa Rzeczypospolitej Polskiej, bądź służy to ochronie realnego wizerunku osoby trzeciej. O takim działaniu prokurator zawiadamia niezwłocznie Marszałka Parlamentu Królewskiego.
Art. 8.
1. W ustawie z dn. 24 lipca 2017 r. Państwowe forum dyskusyjne uchyla się art. 6.
2. W ustawie z dn. 28 października 2017 r. o wprowadzeniu Kodeksu karnego uchyla się art. 4 pkt 2.
3. W dekrecie królewskim z dn. 10 kwietnia 2019 r. o ustroju Rządu Królewskiego uchyla się art. 5. pkt 1.
Art. 9.
Do czasu powołania pierwszego prokuratora, jego obowiązki wykonuje Premier Rządu Królestwa.
Art. 10.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 7 dni od daty jej ogłoszenia.
Ustawa o forum:
Ustawa wprowadzająca Kodeks karny:USTAWA
z dnia 24 lipca 2017 r.
[t.j. z dnia ... 2019 r.]
o państwowym forum dyskusyjnym
My, Alfred, król Dreamlandu, Elderlandu i Scholandii, pan ziemi morlandzkiej, surmalajskiej i weblandzkiej, senior Furlandii i Luindoru, zwierzchnik Skytji, senior Gorandii, Luskanii, Monderii i Tanequetilu etc.,
ogłaszamy, że Nasz Parlament uchwalił, a My zatwierdziliśmy, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. 1. Zasadniczą przestrzenią komunikacji w Królestwie Dreamlandu jest państwowe forum dyskusyjne, zwane dalej „forum”.
2. Ustawa reguluje funkcjonowanie forum.
Art. 2. 1. Każdy ma prawo korzystać z forum na równych z innymi zasadach.
2. Każdemu przysługuje bierny dostęp do wszystkich sekcji forum; wyjątki określa ustawa.
3. Zarejestrowanemu i uwierzytelnionemu użytkownikowi forum przysługuje czynny dostęp do wszystkich sekcji forum; wyjątki określa ustawa. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, warunki i sposób rejestracji.
Art. 3. 1. Korzystający z forum obowiązany jest:
1) przestrzegać dobrych obyczajów;
2) tworzyć nowe wątki we właściwych sekcjach forum
3) zamieszczać posty we właściwych wątkach.
2. Korzystającemu z forum nie wolno:
1) znieważać Królestwa Dreamlandu, okazywać temu samemu pogardy lub lekceważenia;
2) znieważać krajów federacji, okazywać tym samym pogardy lub lekceważenia;
3) znieważać organów państwa;
4) znieważać ani poniżać innych ludzi;
5) zamieszczać na forum treści pornograficznych ani treści nadzwyczaj drastycznych;
6) wypowiadać się niemerytorycznie i agresywnie.
Art. 4. 1. Sekcjami forum są kategorie i działy tego samego.
2. Komu przysługuje bierny dostęp do sekcji forum, ten może odczytywać wszelkie zamieszczone w niej treści. Komu przysługuje czynny dostęp do sekcji forum, ten może w niej tworzyć wątki i zamieszczać posty.
3. Właściwą dla wątku sekcją forum jest ta sekcja, której przeznaczenie w największym stopniu odpowiada tematowi wątku. Właściwym dla posta jest wątek, którego temat odpowiada tematowi posta.
Rozdział 2
Administracja i moderacja forum
Art. 5. 1. Administrację forum stanowią Król oraz administratorzy forum; administratorów forum powołuje i odwołuje Król.
2. Administracja forum sprawuje zarząd nad forum, szczególnie:
1) tworzy i znosi sekcje forum;
2) ustala, w granicach ustawy, którym ludziom przysługuje bierny lub czynny dostęp do poszczególnych sekcji forum.
3. Zadania administracji forum wykonują poszczególni jej członkowie, przy czym administratorzy forum podlegają w tym zakresie wytycznym i poleceniom Króla.
Art. 6.
(uchylony)
Rozdział 3
Struktura forum
Art. 7. Przeznaczenie sekcji forum ocenia się, biorąc pod uwagę jej nazwę i inne oznaczenia, którymi jest ona opatrzona, a także przeznaczenie nadrzędnych sekcji forum, szczególnie zaś sekcji bezpośrednio nadrzędnej.
Art. 8. 1. Bierny lub czynny dostęp do sekcji forum przeznaczonej pod działalność organu państwa lub państwowej jednostki organizacyjnej, może przysługiwać tylko urzędnikom państwowym albo określonej grupie tych samych.
2. Bierny lub czynny dostęp do sekcji forum przeznaczonej pod działalność osoby prywatnej, może przysługiwać tylko ludziom lub grupom ludzi wskazanym przez tę osobę.
Art. 9. 1. Sekcja forum przeznaczona pod użytkowanie jej przez Królestwo Elderlandu, zgodnie z Traktatem o udostępnieniu infrastruktury informatycznej, zawartym dnia 2 kwietnia 2017 r. w Elderze, nie podlega władzy państwowej Królestwa Dreamlandu.
2. Sekcja forum przeznaczona pod działalność przedstawicielstwa dyplomatycznego państwa obcego nie podlega władzy państwowej Królestwa Dreamlandu.
Rozdział 4
Egzekwowanie porządku publicznego
Art. 10. 1. Właściwymi funkcjonariuszami porządkowymi odnośnie do sekcji forum, która przeznaczona jest pod działalność Parlamentu Królewskiego, są Marszałek i Wicemarszałek Parlamentu Królewskiego.
2. Właściwymi funkcjonariuszami porządkowymi odnośnie do sekcji forum, która przeznaczona jest pod działalność Sądu Królestwa, są Prezes Sądu Królestwa oraz upoważnieni przez niego sędziowie i sędziowie pokoju.
3. Właściwymi funkcjonariuszami porządkowymi odnośnie do pozostałych sekcji forum są cżłonkowie moderacji forum.
Art. 11. 1. Wątek, znajdujący się w niewłaściwej sekcji forum, funkcjonariusz porządkowy przenosi do sekcji właściwej.
2. Post, który znajduje się w wątku niewłaściwym, funkcjonariusz porządkowy wyodrębnia w nowy wątek we właściwej sekcji forum albo przenieść do właściwego wątku; można odstąpić od tego, jeżeli niewłaściwość nie jest rażąca.
Art. 12. 1. Jeżeli użytkownik forum uchybił swoim obowiązkom, wyszczególnionym w art. 3 ust. 1, funkcjonariusz porządkowy upomina go.
2. Jeżeli użytkownik forum uchybił obowiązującym go zakazom, wyszczególnionym w art. 3 ust. 2, funkcjonariusz porządkowy upomina go albo postanawia nałożyć nań środek porządkowy; w razie potrzeby zawiadamia nadto oskarżyciela publicznego.
Art. 13. 1. Środkami porządkowymi są:
1) nadzór;
2) usunięcie z forum;
3) ewaporacja.
2. Nadzór nakłada się na czas określony w pełnych dniach, najwięcej 14 dni. Post zamieszczony przez obłożonego nadzorem podlega akceptacji przez funkcjonariusza porządkowego; funkcjonariusz porządkowy nie akceptuje posta, którego treść jest niezgodna z ustawą lub przepisami odrębnymi.
3. Usunięty z forum nie może korzystać z forum na żaden sposób. Usunięcie z forum stosuje się tylko wobec niebędących mieszkańcami.
4. Administracja forum usuwa wszelkie ślady korzystania z forum przez ewaporowanego, szczególnie jego konto i wszystkie zamieszczone przezeń posty. Ewaporację można zastosować tylko wobec użytkownika forum niebędącego mieszkańcem, najpóźniej dnia następującego po dniu jego rejestracji.
Art. 14. 1. Obłożony środkiem porządkowym może wnieść do Sądu Królestwa skargę na postanowienie o nałożeniu środka porządkowego, najpóźniej 7. dnia od daty wydania tego postanowienia; postanowienie to powinno zawierać odpowiednie pouczenie.
2. Wniesienie skargi nie wstrzymuje wykonywania nałożonego środka porządkowego.
3. Sąd Królestwa, uznawszy skargę za zasadną, uchyla zaskarżone postanowienie, a jeśli środek porządkowy został do tego czasu wykonany, stwierdza nieważność zaskarżonego postanowienia. Sąd Królestwa, uznawszy skargę za niezasadną, oddala ją.
4. Postępowanie sądowe spowodowane wniesieniem skargi jest wolne od opłat.
Art. 15. Członek moderacji forum zmienia albo usuwa obraźliwe, wulgarne albo niezgodne z ustawą lub przepisami odrębnymi dane personalne użytkownika forum.
Dekret o Rządzie:USTAWA
z dnia 28 października 2016 r.
[t.j. z dnia ... 2019 r.]
o wprowadzeniu Kodeksu karnego
My, Edward II, Król Dreamlandu i Elderlandu, Król Scholandii, Najwyższy Zwierzchnik Furlandii i Luindoru w Unię Saudadzką scalonych, Morlandu, Surmali i Weblandu, Suzeren Monderii, Luskanii, Gorandii i Tanequetilu, Najwyższy Zwierzchnik Sił Zbrojnych, Wielki Mistrz Heroldii Obu Królestw, etc.
na wniosek Lordów zgromadzonych w Parlamencie Królewskim, ogłaszamy, co następuje:
Art. 1.
Ustawa niniejsza określa datę i tryb wejścia w życie Kodeksu karnego, zwanego dalej „Kodeksem”, zasady postępowania karnego oraz przepisy przejściowe.
Art. 2.
Kodeks wchodzi w życie z dniem 7 listopada 2016 roku.
Art. 3.
1. Organy prowadzące postępowanie karne winny mieć na celu takie jego ukształtowanie, aby:
1) sprawca przestępstwa został wykryty i pociągnięty do odpowiedzialności karnej, a osoba niewinna nie poniosła tej odpowiedzialności;
2) przez trafne zastosowanie środków przewidzianych w prawie karnym oraz ujawnienie okoliczności sprzyjających popełnieniu przestępstwa osiągnięte zostały zadania postępowania karnego nie tylko w zwalczaniu przestępstw, lecz również w zapobieganiu im oraz w umacnianiu poszanowania prawa i zasad współżycia społecznego;
3) uwzględnione zostały prawnie chronione interesy pokrzywdzonego;
4) rozstrzygnięcie sprawy nastąpiło w rozsądnym terminie.
2. Podstawę wszelkich rozstrzygnięć powinny stanowić prawdziwe ustalenia faktyczne.
Art. 4.
1. Organy prowadzące postępowanie karne obowiązane są badać oraz uwzględniać okoliczności przemawiające zarówno na korzyść, jak i na niekorzyść oskarżonego.
2. (uchylony)
3. (uchylony)
4. Oskarżonym jest ten, przeciwko komu wniesiono do sądu akt oskarżenia; z uprawnień oskarżonego w odpowiednim zakresie korzysta w postępowaniu przygotowawczym podejrzany.
Art. 5.
1. Oskarżonego uważa się za niewinnego, dopóki wina jego nie zostanie udowodniona i stwierdzona prawomocnym wyrokiem.
2. Nie dające się usunąć wątpliwości rozstrzyga się na korzyść oskarżonego.
Art. 6.
Oskarżonemu przysługuje prawo do obrony, w tym prawo do korzystania z pomocy obrońcy, o czym należy go pouczyć.
Art. 7.
Organy postępowania kształtują swe przekonanie na podstawie wszystkich przeprowadzonych dowodów, ocenianych swobodnie z uwzględnieniem zasad prawidłowego rozumowania oraz wskazań wiedzy i doświadczenia życiowego.
Art. 8.
1. Organ powołany do ścigania przestępstw jest obowiązany do wszczęcia i przeprowadzenia postępowania przygotowawczego, a oskarżyciel publiczny także do wniesienia i popierania oskarżenia – o czyn ścigany z urzędu.
2. Z wyjątkiem wypadków określonych w ustawie lub w prawie międzynarodowym nikt nie może być zwolniony od odpowiedzialności za popełnione przestępstwo.
Art. 9.
Uzyskanie zezwolenia władzy, od którego ustawa uzależnia ściganie, należy do oskarżyciela.
Art. 10.
1. Domniemanego sprawcę czynu zabronionego oskarża o jego popełnienie oskarżyciel publiczny, a jeśli tego odmówił, może go oskarżać pokrzywdzony — oskarżyciel prywatny.
2. Oskarżenie wyraża się w akcie oskarżenia. Akt oskarżenia jest skargą wszczynającą postępowanie przed Sądem Królestwa.
3. Akt oskarżenia można cofnąć tylko za zgodą Sądu Królestwa.
Art. 11.
1. (uchylony).
2. Wszystkie instytucje państwowe, terytorialne i społeczne są obowiązane w zakresie swego działania do udzielania pomocy organom prowadzącym postępowanie karne.
Art. 12.
1. Nie wszczyna się postępowania, a wszczęte umarza, gdy:
1) czynu nie popełniono albo brak jest danych dostatecznie uzasadniających podejrzenie jego popełnienia;
2) czyn nie zawiera znamion czynu zabronionego albo ustawa stanowi, że sprawca nie popełnia przestępstwa;
3) społeczna szkodliwość czynu jest znikoma;
4) ustawa stanowi, że sprawca nie podlega karze;
5) nastąpiło przedawnienie karalności;
6) postępowanie karne co do tego samego czynu tej samej osoby zostało prawomocnie zakończone albo wcześniej wszczęte toczy się;
7) sprawca nie podlega orzecznictwu sądów karnych Królestwa;
8) brak skargi uprawnionego oskarżyciela;
9) zachodzi inna okoliczność wyłączająca ściganie.
2. Do chwili otrzymania wniosku lub zezwolenia władzy, od których ustawa uzależnia ściganie, organy procesowe dokonują tylko czynności nie cierpiących zwłoki w celu zabezpieczenia śladów i dowodów.
Uzasadnienie:DEKRET KRÓLEWSKI
z dnia 10 kwietnia 2019 roku
[t.j. z dnia ... 2019 r.]
o ustroju Rządu Królewskiego
MY, ROBERT II FRYDERYK,
król Dreamlandu i Scholandii,
pan ziemi morlandzkiej, surmalajskiej i weblandzkiej, senior Furlandii i Luindoru, zwierzchnik Skytji,
senior Delty i Proftazji, Bergii i Elfidy, Arden i Inselii, Dolii i Faerie, Darei i Scholii,
źródło sprawiedliwości, zwierzchnik sił zbrojnych, Wielki Mistrz Heroldii Królestwa Dreamlandu, etc.,
wychodząc na przeciw konieczności dokonania zmian w zakresie obsługi informatycznej Kraju Naszego, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo systemów Królestwa oraz większą koordynację działań organów odpowiedzialnych za infrastrukturę informatyczną z organami państwa i obywatelami
stanowimy, co następuje:
Artykuł 1.
Dekret określa organizację i tryb pracy Rządu Królewskiego.
Artykuł 2.
Rząd Królewski składa się z Premiera Rządu Królewskiego oraz ministrów.
Artykuł 3.
Premier Rządu Królewskiego przewodniczy obradom Rządu Królewskiego, powołuje i odwołuje ministrów, udziela im wytycznych, koordynuje ich działalność, wykonuje funkcje ministrów przewidzianych dekretem, których stanowiska pozostają nieobsadzone oraz zastępuje nieobecnych ministrów.
Artykuł 4.
1. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji zarządza finansami publicznymi oraz mieniem publicznym niepowierzonym innym ministrom, kieruje aktywnością rządu federalnego w życiu gospodarczym państwa oraz prowadzi wszelkie rejestry przewidziane prawem.
2. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji właściwy jest we wszelkich sprawach przewidzianych do właściwości Ministra Ksiąg i Rejestrów.
Artykuł 5.
1. (uchylony)
2. Minister Bezpieczeństwa Publicznego właściwy jest we wszelkich sprawach przewidzianych do właściwości Ministra Policji.
Artykuł 6.
Minister Spraw Zagranicznych koordynuje i prowadzi politykę zagraniczną państwa w zakresie należącym do Rządu Królewskiego, w szczególności reprezentuje Rząd Królestwa w Komitecie Spraw Zagranicznych, a także zapewnia obsługę dyplomatów państw trzecich.
Artykuł 7.
Minister Kultury i Sztuki sprawuje opiekę nad działalnością kulturalną, naukową, sportową i podobną, prowadzoną przez obywateli dreamlandzkich lub na terytorium państwa dreamlandzkiego oraz zapewnia należyte przeprowadzenie świąt i uroczystości państwowych.
Artykuł 8.
Minister Rodziny i Polityki Społecznej dba o publiczny wizerunek państwa, a w szczególności Rządu Królewskiego, zapewnia należyte poinformowanie opinii publicznej o działalności Rządu, sprawuje opiekę nad nowymi mieszkańcami Dreamlandu.
Artykuł 9.
Poszczególni członkowie rządu wykonują także inne zadania, jeśli prawo tak stanowi.
Artykuł 10.
1. Członkowie rządu w zakresie wykonywania swoich zadań działają samodzielnie.
2. Ministrowie są związani wytycznymi, udzielonymi im przez Premiera Rządu.
Artykuł 11.
1. Członkowie rządu w zakresie wykonywania swoich zadań mogą podejmować wszelkie działania niewładcze bez szczególnego, prawnego upoważnienia.
2. Jednakże dla rozporządzenia mieniem publicznym albo zaciągnięcia długu publicznego potrzebują upoważnienia Rządu Królewskiego, określającego przedmiot rozporządzenia albo wysokość długu.
Artykuł 12.
1. Działalność ministrów podlega nadzorowi Premiera Rządu, zaś działalność jego samego podlega nadzorowi Rządu Królewskiego.
2. Od rozstrzygnięcia nadzorczego Premiera Rządu zainteresowanemu ministrowi służy odwołanie do Rządu Królewskiego.
Artykuł 13.
1. W przypadkach przewidzianych prawem, Rząd działa kolegialnie.
2. Rząd rozstrzyga jednomyślnie albo, na zarządzenie przewodniczącego, w głosowaniu, zwykłą większością głosów. Z wyjątkiem spraw z art. 12 ust. 2, Rząd nie rozstrzyga wbrew woli Premiera Rządu.
Artykuł 14.
1. Urzędem pomocniczym Rządu Królestwa jest Urząd Rady Ministrów.
2. Urząd Rady Ministrów zapewnia obsługę Premiera Rządu Królewskiego oraz ministrów.
3. Premier Rządu Królewskiego określa organizację Urzędu Rady Ministrów.
4. Premier Rządu Królewskiego może powoływać ministerstwa do obsługi określonych ministrów, przekształcać je i rozwiązywać, określać ich organizację.
Artykuł 15.
1. Premier Rządu Królewskiego powołuje i odwołuje urzędników Urzędu Rady Ministrów.
2. Ministrowie powołują i odwołują urzędników ministerstw zapewniających ich obsługę.
Artykuł 16.
Członek rządu może upoważnić urzędnika urzędu zapewniającego jego obsługę do wykonywania określonych czynności w jego imieniu.
Artykuł 17.
Traci moc dekret z dnia 17 sierpnia 2018 r. o ustroju Rządu Królewskiego.
Artykuł 18.
Dekret wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Rozdzielenie funkcji oskarżyciela od funkcji rządowych pozwoli także na ustabilizowanie pozycji oskarżyciela publicznego. Dotychczasowy model, w którym to minister rządu nim jest powodował, że oprócz oczywistej podległości oskarżyciela wobec instytucji o charakterze nacechowanym polityką, nieaktywność premiera i odnośnego ministra powodowała, że postępowanie przygotowawcze stawało w miejscu.
Jednocześnie muszę się odnieść do treści art. 9. Jest to w zasadzie usankcjonowanie stanu obecnego. Pozwoli nam to uniknąć problemów sporów o właściwość w okresie pomiędzy wejściem w życie ustawy a wyborem nowego prokuratora.