przedkładam projekt ustawy — Regulamin Parlamentu Królewskiego, zastępującej obowiązujące: ustawę federalną o Parlamencie Królewskim i załącznik do uchwały Parlamentu Królewskiego — Regulamin Parlamentu Królewskiego. Reforma konstytucyjna z lipca 2017 r. wytyczyła obszar wyłącznego prawodawstwa parlamentarnego, pozwalając uregulować całokształt kwestii ustrojowych i proceduralnych związanych z Parlamentem Królewskim w ustawie niepodlegającej wetu. Z punktu widzenia przejrzystości i czytelności prawa taka zmiana jest niewątpliwie pożądana.
Drugim powodem sporządzenia nowej ustawy jest niska jakość obowiązującego regulaminu. Trzeba tu wymienić: nadmierną drobiazgowość, przejawiającą się w regulowaniu nawet oznaczeń w tytułach wątków czy przyklejania i odklejania wątków; współistniejący z tą pierwszą brak precyzji w niektórych kwestiach, czego przykładem niech będzie sformułowanie „statystyka głosów” w art. 10 ust. 7; wreszcie dziwaczne rozwiązania, takie jak uznanie, że czasu trwania debaty tudzież głosowania nie określa zarządzenie marszałka, tylko nadany przez niego tytuł wątku obrad.
Projekt wprowadza jednak także pewne zmiany merytoryczne:
(1) Przywraca tytuł lorda, jako przysługujący członkowi Izby. „Deputowany” ma w tym kontekście niewiele sensu, „deputowani” nie są niczyimi przedstawicielami, a reprezentują sami siebie. Odejście od tytułu lorda stanowiło zadośćuczynienie postulatom i preferencjom środowiska, które w tej chwili ma niewielki udział w życoiu społeczności.
(2) Sankcjonuje urlop parlamentarzysty, dotąd funkcjonujący na zasadzie zwyczaju, niezgodnego zresztą z treścią obowiązujących przepisów. Przy tym wprowadza pewne ograniczenie korzystanie z urlopu: nie więcej niż 30 dni urlopu w każdych 90 dniach urzędowania lorda.
(3) Znosi dwukrotne skreślenie z listy parlamentarzystów jako przesłankę czasowej niezdolności do zajmowania stanowiska parlamentarzysty, ze względów, o których wspomniał dziś Jego Królewska Mość.
(4) Skraca zwyczajną długość trwania głosowania, do 3 dni w przypadku poprawek i 5 dni w przypadku samych projektów. Oddanie głosu jest bowiem czynnością mniej wymagającą niż zabranie głosu w debacie. Zarazem kasuje możliwość skrócenia głosowania w innych okolicznościach, niż przesądzenie wyniku głosowania. Zdarzyło się już, że Marszałek Parlamentu skrócił głosowanie, chcąc zapewnić przyjęcie popieranej przez siebie ustawy. Wtedy co prawda nie udało się, bo ten sam Marszałek źle policzył wymaganą liczbę głosów, jednak niebezpieczeństwo pozostało. Trudno tymczasem znaleźć dla takich praktyk uzasadnienie.
(5) Nadaje wpisowi na listę parlamentarzystów charakter konstytutywny. Obecnie bowiem z jednej strony deputowany zaczyna urzędowanie wraz z powołaniem go postanowieniem królewskim, ogłaszanym w państwowym publikatorze urzędowym, z drugiej kończy je wraz ze skreśleniem z listy, o którym tylko obwieszcza się w miejscu obrad.
(6) Przewiduje krótsze głosowanie nad dekretem, zgodnie z Kartą Konstytucyjną.
USTAWA
z dnia …
Regulamin Parlamentu KrólewskiegoDział I
Organizacja parlamentuRozdział 1.
Lordowie i marszałkowieArtykuł 1.(1) Parlament Królewski składa się z lordów.
Stanowisko lorda
(2) Lord powinien brać udział w głosowaniach, przestrzegać porządku obrad oraz szanować cześć innych lordów i powagę Parlamentu.
(3) Lord ma prawo brać udział we wszystkich etapach obrad, wygłaszać wystąpienia przed Parlamentem, otrzymywać uposażenie, które określają przepisy odrębne, oraz korzystać z urlopu według przepisów Regulaminu.
(4) Lord może zastąpić Marszałka, gdy ten i Wicemarszałkowie pozostają w danej sprawie bezczynni dłużej niż siedemdziesiąt dwie godziny.
Artykuł 2.(1) Marszałek Parlamentu Królewskiego reprezentuje Parlament na zewnątrz, strzeże jego praw, organizuje jego pracę oraz kieruje jego obradami.
Stanowisko marszałka
(2) Wykonując swoje zadania, Marszałek działa swobodnie, w granicach przepisów Regulaminu i z zachowaniem praw lordów.
(3) W zakresie organizowania pracy Parlamentu Marszałek między innymi kontroluje prawidłowość przedłożeń, mogąc odmówić otwarcia obrad.
(4) W zakresie kierowania obradami Marszałek między innymi otwiera i zamyka obrady, zarządza poszczególne ich etapy oraz kończy wcześniej poszczególne etapy obrad, jeśli Regulamin to przewiduje.
Artykuł 3.(1) Wicemarszałek Parlamentu Królewskiego zastępuje Marszałka, gdy ten pozostaje w danej sprawie bezczynny dłużej niż dwadzieścia cztery godziny.
Stanowisko wicemarszałka
(2) Wicemarszałek zastępuje Marszałka w sprawach dotyczących tego samego.
(3) Wicemarszałek zastępuje Marszałka, gdy stanowisko tego jest puste.
(4) Wicemarszałek zastępuje Marszałka także stale, w zakresie, który określa Marszałek.
Artykuł 4.(1) Obywatel może być lordem dopiero po upływie czternastu dni od daty nabycia obywatelstwa.
Wymagania wobec lordów i marszałków
(2) Prawomocnie skazany za przestępstwo umyślne, ścigane z oskarżenia publicznego, nie może być lordem przed upływem właściwego czasu od wykonania kary albo ustania jej karalności. Czas ten wynosi miesiąc w przypadku występku, a trzy miesiące w przypadku zbrodni.
(3) Marszałek i Wicemarszałkowie muszą sami być lordami.
Artykuł 5.(1) Niniejszy artykuł tylko uzupełnia przepisy Karty Konstytucyjnej o powoływaniu lordów.
Powoływanie lordów
(2) Król wskazuje miejsce, w którym należy składać wnioski o powołanie na stanowisko lorda.
(3) Wniosek powinien zawierać imię i nazwisko wnoszącego.
Artykuł 6.(1) Niniejszy artykuł tylko uzupełnia przepisy Karty Konstytucyjnej o wybieraniu i odwoływaniu Marszałka i Wicemarszałków.
Wybieranie i odwoływanie marszałków
(2) Parlament może odwołać Marszałka bądź Wicemarszałka, jeśli pozostanie mimo tego przynajmniej jeden spośród Marszałka i Wicemarszałków.
(3) Parlament może powołać Marszałka bądź Wicemarszałka na stanowisko już zajęte.
(4) Król powierza jednemu z lordów pełnienie obowiązków Marszałka, gdy stanowiska tego i Wicemarszałków są puste.
Artykuł 7.(1) Marszałek kończy urzędowanie, gdy zrezygnował ze swojego stanowiska wobec Parlamentu, został odwołany, na jego stanowisko powołano kogo innego albo został skreślony z listy lordów.
Koniec urzędowania marszałka
(2) To samo stosuje się do Wicemarszałka.
Rozdział 2.
Lista lordówArtykuł 8.(1) Marszałek wpisuje nowo powołanego lorda na listę lordów.
Wpis na listę
(2) Ze wpisem na listę lordów lord zaczyna urzędowanie.
Artykuł 9.(1) Marszałek skreśla lorda z listy lordów, jeśli:
Skreślenie z listy
1) lord zrezygnował ze swojego stanowiska;
2) lord nie wziął udziału w dwóch kolejnych głosowaniach;
3) lord nie może zajmować stanowiska lorda z prawnej przyczyny.
(2) Do dwóch kolejnych głosowań, o których mowa w ust. 1 pkt 2:
1) wlicza się tylko jedno z głosowań, które skończyły się w odstępach czasowych krótszych niż dwadzieścia cztery godziny;
2) nie wlicza się głosowanie skończone wcześniej;
3) nie wlicza się głosowanie, które przypadło w czasie urlopu lorda;
4) nie wlicza się głosowanie, w którym lord nie mógł wziąć udziału z przyczyn leżących po stronie władzy publicznej.
(3) Ze skreśleniem z listy lordów lord kończy urzędowanie.
Artykuł 10.(1) Marszałek udostępnia ogólnie stale aktualną listę lordów.
Upublicznianie listy
(2) Marszałek obwieszcza o wpisie na listę lordów oraz o skreśleniu z listy lordów. W obwieszczeniu wskazuje przyczynę skreślenia.
Rozdział 3.
Urlopy i dyscyplinaArtykuł 11.(1) Lord nie jest obowiązany brać udziału w głosowaniach, gdy jest na urlopie.
Urlop
(2) Lord zgłasza urlop Marszałkowi, zanim go rozpocznie. Marszałek wskazuje miejsce, w którym należy zgłaszać urlopy.
(3) Zgłoszenie urlopu powinno określać dokładnie czas jego trwania.
(4) Lord nie może pozostawać na urlopie dłużej niż 30 dni w ciągu dowolnych 90 dni.
Artykuł 12.(1) Za uchybienie obowiązkom, o których mowa w art. 1 ust. 3, z wyjątkiem obowiązku brania udziału w głosowaniach, Marszałek może udzielić lordowi nagany.
Odpowiedzialność dyscyplinarna
(2) Jeśli uchybienie jest poważne, Parlament z inicjatywy Marszałka może wymierzyć lordowi karę dyscyplinarną.
(3) Karami dyscyplinarnymi są:
1) pozbawienie prawa do uposażenia za miesiąc, w którym lord dopuścił się uchybienia;
2) pozbawienie ogółu praw lorda, na czas siedmiu albo czternastu dni.Rozdział 4.
Miejsce obradArtykuł 13.(1) Obrady odbywają się w sekcji państwowego forum dyskusyjnego, przeznaczonej pod działalność Parlamentu.
Miejsce obrad
(2) Odpowiednie osoby przedkładają projekty ustaw i uchwał, dekrety i niezatwierdzone ustawy, wygłaszają wystąpienia oraz składają zapytania do członków Rządu Królewskiego w nowych wątkach w miejscu obrad.
(3) W miejscu obrad znajduje się miejsce do składania wniosków o powołanie na stanowisko lorda, o którym mowa w art. 5 ust. 1, oraz miejsce do zgłaszania urlopów, o którym mowa w art. 11 ust. 2.
(4) W miejscu obrad Marszałek udostępnia listę lordów oraz obwieszcza o jej zmianach.
Artykuł 14.Wykonując swoje zadania, w miejscu obrad Marszałek może otwierać i zamykać wątki, zmieniać tytuły wątków, wyróżniać wątki spośród innych na dostępne sposoby, dzielić i łączyć wątki oraz przenosić wątki między samym miejscem obrad i jego podsekcjami oraz wykonywać inne, tym podobne czynności.
Uprawnienia marszałka
Dział II
Obrady parlamentuRozdział 1.
Rozpatrywanie projektów, dekretów i wetOddział 1.
Przedmiot obradArtykuł 15.Przedmiotem obrad jest projekt ustawy, projekt uchwały, dekret podlegający zatwierdzeniu albo niezatwierdzona ustawa.
Przedmiot obrad
Artykuł 16.Jeśli przepisy odrębne nie stanowią inaczej co do uchwały w danej sprawie, projekt uchwały może przedłożyć Parlamentowi ten, kto mógłby przedłożyć mu projekt ustawy.
Inicjatywa uchwałodawcza
Artykuł 17.(1) Do projektu ustawy czy uchwały przedkładający załącza uzasadnienie oraz teksty jednolite ustaw, dekretów, uchwał itp., których zmianę projekt przewiduje.
Przedłożenie
(2) To samo stosuje się do dekretu.
(3) Do niezatwierdzonej ustawy przedkładający załącza wyjaśnienie niezatwierdzenia, o ile Król dał takie wyjaśnienie.
(4) Jeśli przedkładający uchybił wymaganiom ust. 1–3, Marszałek wzywa go do uzupełnienia załączników w ciągu tygodnia.
Artykuł 18.(1) Przedkładający może cofnąć projekt ustawy czy uchwały, póki nie zarządzono nad nimi głosowania.
Cofnięcie projektu
(2) W ciągu czterdziestu ośmiu godzin ten, kto mógłby sam przedłożyć taki sam projekt, może wejść w miejsce przedkładającego.
(3) Jeśli nikt nie wszedł w miejsce przedkładającego, Marszałek zamyka obrady.
Oddział 2.
Porządek obradArtykuł 19.(1) Obrady nad projektem ustawy obejmują następujące po sobie kolejno: debatę, głosowania nad poprawkami oraz głosowanie nad samym projektem.
Etapy obrad
(2) To samo stosuje się do obrad nad projektem uchwały. Jednak mogą one obejmować tylko głosowanie nad samym projektem.
(3) Obrady nad dekretem obejmują tylko głosowanie nad nim.
(4) To samo stosuje się do obrad nad niezatwierdzoną ustawą.
Artykuł 20.(1) Debata polega na swobodnej dyskusji nad przedmiotem obrad.
Debata
(2) Debata trwa siedem dni. Marszałek może ustalić inny czas trwania debaty, od trzech do czternastu dni, a w przypadku obrad nad projektem uchwały nawet pominąć debatę i zarządzić od razu głosowanie.
(3) Marszałek może odroczyć koniec trwającej debaty oraz przywrócić zakończona debatę.
(4) Marszałek wydłuża debatę ponad czternaście dni, na dowolny ze sposobów, o których mowa w ust. 3, tylko na wniosek jednej trzeciej lordów.
(5) Marszałek może skończyć wcześniej debatę, jeśli trwała już przynajmniej trzy dni.
Artykuł 21.(1) Podczas debaty deputowani, przedkładający oraz ci, którzy sami mogliby przedłożyć taki sam projekt, mogą zgłaszać poprawki do projektu.
Poprawki
(2) Parlament nie głosuje nad poprawką przedkładającego, chyba że ten zaznaczył, że sobie tego życzy.
(3) Poprawka powinna obejmować dokładnie określone zmiany w tekście projektu albo zniesienie poprawki, nad którą Parlament nie głosuje.
Artykuł 22.(1) Otwierając głosowanie, Marszałek ogłasza tekst przedmiotu głosowania oraz kartę do głosowania, sporządzoną na podstawie listy lordów.
Głosowania
(2) Jeśli podczas głosowania wpisano nowego lorda na listę lordów albo skreślono z tej listy lorda, który dotąd nie zagłosował, Marszałek ogłasza odpowiednio zmienioną kartę do głosowania.
(3) Lord głosuje za przedmiotem głosowania, przeciwko niemu albo wstrzymuje się od głosu.
(4) Marszałek może skończyć wcześniej głosowanie, jeśli jego wynik jest przesądzony.
Artykuł 23.(1) Parlament głosuje nad poprawkami osobno, ale jednocześnie, z wyjątkiem poprawek, które zależą od innych poprawek. Nad tymi głosuje po ich przyjęciu.
Głosowanie nad poprawką
(2) Głosowanie nad poprawką trwa trzy dni. Marszałek może ustalić dłuższy czas trwania głosowania, do pięciu dni.
(3) Parlament przyjmuje poprawkę zwykłą większością głosów.
Artykuł 24.(1) Przed otwarciem głosowania nad projektem ustawy czy uchwały Marszałek opracowuje jego tekst. Wprowadza zmiany dokonane poprawkami oraz w miarę potrzeby przeprowadza korektę tekstu w zakresie poprawności językowej i dobrej redakcji.
Głosowanie zasadnicze
(2) Głosowanie nad przedmiotem obrad trwa pięć dni. Marszałek może ustalić dłuższy czas trwania głosowania, do siedmiu dni.
(3) Nie stosuje się to do głosowania nad dekretem. To trwa przez czas określony Kartą Konstytucyjną.
Artykuł 25.(1) Marszałek ogłasza wyniki skończonego głosowania.
Wyniki głosowania
(2) Wyniki te obejmują: liczbę oddanych głosów w porównaniu z kompletem głosów, liczbę głosów oddanych na poszczególne sposoby, o których mowa w art. 22 ust. 3, oraz podjęte rozstrzygnięcie.
Artykuł 26.(1) Przed doręczeniem uchwalonej ustawy Królowi, Marszałek:
Obróbka uchwalonego aktu
1) dokonuje potrzebnych uzupełnień w jej tekście, a w szczególności uzupełnia datę dzienną ustawy w jej tytule oraz daty dzienne ustaw uchwalanych jednocześnie, do których ustawa odsyła;
2) w miarę potrzeby poprawia oczywiste błędy językowe tudzież redakcyjne w tekście ustawy.
(2) Przed ogłoszeniem podjętej uchwały Marszałek dokonuje czynności, o których mowa w ust. 1, oraz podpisuje uchwałę.
Rozdział 2.
Wystąpienia i interpelacjeArtykuł 27.(1) Prawo wygłaszania wystąpień mają, oprócz lordów, także Król i członkowie Rządu Królewskiego.
Wystąpienie
(2) Wystąpienie może dotyczyć każdej sprawy publicznej.
(3) Wystąpienie jest przedmiotem obrad, które polegają na swobodnej dyskusji nad wystąpieniem i powiązanymi sprawami, wynikłymi podczas dyskusji.
Artykuł 28.Zapytanie lorda do członka Rządu Królewskiego jest przedmiotem obrad, które polegają na swobodnej dyskusji nad zapytanie oraz, po udzieleniu odpowiedzi, tą właśnie odpowiedzią.
Interpelacja
Artykuł 29.Marszałek zamyka obrady po wygaśnięciu dyskusji.
Zamknięcie obrad
Dział III
Przepisy wprowadzająceArtykuł 30.(1) Traci moc ustawa federalna z dnia 12 listopada 2017 r. o Parlamencie Królewskim.
Uchylane przepisy
(2) Traci moc dotychczasowy Regulamin Parlamentu Królewskiego.
Artykuł 31.Obrady otwarte przed wejściem w życie Regulaminu odbywają się według przepisów dotychczasowych.
Obrady otwarte dotychczas
Artykuł 32.
Wejście regulaminu w życieRegulamin wchodzi w życie po upływie trzech dni od dnia ogłoszenia.