w związku z ogłoszeniem nowego Premiera Rządu Królewskiego, kolejny szef gabinetu rozpoczyna urzędowanie od prośby o zmianę przepisów o Rządzie Królewskim. Być może powinien zaistnieć specjalny tryb zgłaszania zmian w prawie przez Premierów na początku ich kadencji — jednak tymczasem mam zaszczyt przedłożyć Państwu do zatwierdzenia dwa projekty aktów prawnych — o ustroju Rządu Królewskiego oraz przepisy wprowadzające tenże dekret.
Proszę jednocześnie o procedowanie tego projektu w trybie pilnym z uwagi na wpływ projektu na prace Rządu Królewskiego.
Załączam także wiadomość od Premiera Rządu Królewskiego, będącą jednocześnie uzasadnieniem przedłożonych projektów.DEKRET
z dnia 28 marca 2018 r.
o ustroju Rządu KrólewskiegoRozdział 1Art. 1. Dekret określa skład Rządu Królewskiego, sposób wykonywania jego kolegialnych kompetencji i rozdział zadań między jego członkami oraz określa ramowo ustrój jednostek pomocniczych.
Przepisy ogólne
Art. 2. Określenia skrótowe, użyte w niniejszej ustawie, oznaczają odpowiednio:1) „Premier Rządu” — Premiera Rządu Królewskiego;Art. 3. 1. Rząd Królewski działa kolegialnie.
2) „Wicepremier Rządu” — Wicepremiera Rządu Królewskiego;
3) „jednostka pomocnicza” — rządową pomocniczą jednostkę organizacyjną.
2. Rząd Królewski rozstrzyga przez jednomyślne uzgodnienia albo, na zarządzenie przewodniczącego, w głosowaniu. W przypadku równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
Art. 4. 1. Rząd Królewski nadzoruje działalność ministrów ustawowych.
2. W szczególności Rząd Królewski może uchylić albo zmienić akt urzędowy ministra, o ile nie wywołał on nieodwracalnych skutków prawnych.
Rozdział 2Art. 5. Rząd Królewski składa się z Premiera Rządu i ministrów.
Członkowie Rządu Królewskiego
Art. 6. 1. Wybór i odwołanie Premiera Rządu określają przepisy Karty Konstytucyjnej z dnia 9 lutego 2016 r. i dekretu królewskiego z dnia 4 kwietnia 2016 r. — Ordynacja wyborcza. Powoływanie i odwoływanie ministrów określają przepisy Karty Konstytucyjnej z dnia 9 lutego 2016 r.
2. Premier Rządu może:1) powierzyć ministrowi wykonywanie funkcji Wicepremiera Rządu.Art. 7. 1. Ministrami są w szczególności Minister Ksiąg i Rejestrów, Minister Policji, Minister Propagandy, Minister Spraw Zagranicznych oraz Minister Kultury i Nauki (ministrowie ustawowi).
2) zarządzić wykonywanie przez siebie funkcji oznaczonego ministra ustawowego.
2. Premier Rządu Królewskiego może, w drodze rozporządzeń, ustanawiać także inne urzędy ministrów (ministrowie pomocniczy), określać przypadające im zadania oraz znosić te urzędy.
Art. 8. 1. Parlament Królewski może wyrazić wotum nieufności Premierowi Rządu wykonującemu funkcję ministra ustawowego, na zasadach przewidzianych dla wyrażenia wotum nieufności ministrowi.
2. Wykonywanie funkcji ministra ustawowego przez Premiera Rządu ustaje wraz z wyrażeniem mu wotum nieufności. Premier Rządu nie zarządza powtórnie wykonywania przez siebie funkcji tego ministra.
Rozdział 3Art. 9. Jednostkami pomocniczymi są Urząd Rządu Królewskiego i ministerstwa.
Jednostki pomocnicze
Art. 10. 1. Urząd Rządu Królewskiego podlega Premierowi Rządu i zapewnia obsługę Rządu Królewskiego jako całości, Premiera Rządu, Wicepremiera Rządu oraz ministrów, którym nie podlega żadne z ministerstw.
2. Rząd Królewski nadaje Urzędowi Rządu Królewskiego statut, określający jego ustrój.
Art. 11. 1. Rząd Królewski ustanawia, znosi i przekształca ministerstwa oraz nadaje poszczególnym ministerstwom statuty, określające ich ustrój.
2. Ministerstwo podlega oznaczonemu ministrowi ustawowemu i zapewnia jego obsługę.
Art. 12. 1. Urzędnicy jednostki pomocniczej dzielą się na sekretarzy stanu i pozostałych.
2. Organ, któremu podlega jednostka pomocnicza, może upoważniać urzędników tej jednostki do działania w oznaczonym zakresie w jego imieniu lub polecać im wykonanie określonych działań w jego imieniu.
Art. 13. 1. Premier Rządu powołuje i odwołuje urzędników Urzędu Rządu Królewskiego.
2. Na wniosek ministra, Premier Rządu powołuje i odwołuje sekretarzy stanu ministerstwa podlegającego temu ministrowi.
3. Minister powołuje i odwołuje pozostałych urzędników podlegającego mu ministerstwa.
Rozdział 4Art. 14. 1. Premier Rządu przewodniczy Rządowi Królewskiemu, koordynuje działalność poszczególnych członków Rządu Królewskiego oraz udziela ministrom wytycznych co do wykonywania ich zadań.
Zadania i kompetencje członków Rządu Królewskiego
2. W granicach swoich zadań i prawem określonych uprawnień oraz wytycznych Premiera Rządu, minister działa samodzielnie i na własną odpowiedzialność.
Art. 15. Minister Ksiąg i Rejestrów zarządza finansami publicznymi, kieruje aktywnością państwa w życiu gospodarczym oraz prowadzi wszelkie prawem przewidziane rejestry, chyba że odnośnie poszczególnego rejestru przepis szczególny wskazuje inny organ właściwy do jego prowadzenia.
Art. 16. Minister Policji kieruje moderacją forum, ściga przestępstwa, w tym szczególnie sprawuje funkcję oskarżyciela publicznego przed Sądem Królestwa, zapewnia wykonywanie orzeczeń sądowych oraz sprawuje ogólną ochronę praworządności.
Art. 17. Minister Propagandy zapewnia należyte poinformowanie społeczeństwa o działalności Rządu Królewskiego i poszczególnych jego członków, promuje państwo w rzeczywistości internetowej i poza nią oraz kieruje sprawami opieki nad nowo zamieszkałymi w Królestwie Dreamlandu i integracji nowych obywateli dreamlandzkich.
Art. 18. Minister Spraw Zagranicznych reprezentuje państwo w stosunkach z państwami obcymi i organizacjami międzynarodowymi, w zakresie niezastrzeżonym dla Króla i Premiera Rządu. Na zasadach określonymi odrębnymi przepisami uczestniczy nadto w kształtowaniu polityki zagranicznej państwa.
Art. 19. Minister Kultury i Nauki otacza opieką działalność kulturalną, naukową, sportową i podobną, prowadzoną przez obywateli dreamlandzkich i dreamlandzkie jednostki organizacyjne oraz współdziała z Królem i Dworem Królewskim w organizowaniu świąt i innych uroczystości państwowych.
Art. 20. Poszczególni członkowie Rządu Królewskiego wykonują także inne, przewidziane przepisami odrębnymi zadania.
Art. 21. 1. W granicach swoich zadań i w celu ich wykonania poszczególni członkowie Rządu Królewskiego mogą podejmować bez szczególnego, prawnego upoważnienia wszelkie działania niewładcze.
2. Działania niewładcze, wiążące się z wydatkowaniem środków publicznych lub zaciąganiem zobowiązań majątkowych przez państwowe osoby prawne, poszczególni członkowie Rządu Królewskiego podejmują z upoważnienia uchwały Rządu Królewskiego, określającej zakres działań, właściwego do ich podejmowania członka Rządu Królewskiego oraz kwotę dopuszczalnych wydatków lub zobowiązań.
Rozdział 5Art. 22. Dekret wchodzi w życie w terminie określonym w dekrecie z dnia 28 marca 2018 r. — Przepisy wprowadzające dekret o ustroju Rządu Królewskiego.
Przepis końcowy
(—) Karolina Aleksandra
[/justify]Wysoka Izbo,
Jej Królewska Mość w swojej uprzejmości zgodziła się wydać i przedłożyć Izbie dwa dekrety, według projektów opracowanych przeze mnie, przeprowadzające reorganizację Rządu Królewskiego: dekret o ustroju Rządu Królewskiego i pomocniczo doń dekret wprowadzający. Na wstępie nadmienię, że realizują one założenia nakreślone w części trzeciej mojego programu wyborczego.
Wraz ze znaczącym zmniejszeniem się liczby działów administracji rządowej dalsze trwanie tej instytucji w dreamlandzkim systemie prawnym straciło sens. Obecnie w praktyce odpowiadają one poszczególnym resortom, z wyjątkiem działu „administracja”, który w praktyce ustawodawczej został zupełnie zmarginalizowany, a wskutek tego jest na ogół łączony z działem „sprawy wewnętrzne”. Wobec tego dekret o ustroju Rządu Królewskiego znosi podział administracji rządowej na działy, zamiast tego ustanawiając stałe urzędy ministrów o z góry określonych zadaniach i kompetencjach. Jest to rozwiązanie prostsze i czytelniejsze.
Przy okazji następuje pewne przesunięcie zadań między resortami. W szczególności wyróżniony zostaje minister całościowo odpowiedzialny za sprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz ulega ograniczeniu zakres właściwości ministra spraw wewnętrznych (w nazewnictwie nowych przepisów — Ministra Ksiąg i Rejestrów), któremu ustawodawca najchętniej dokładał nowych obowiązków i który w związku z tym podlegał największemu obciążeniu.
Dotychczas obowiązujący dekret o Rządzie Królewskim stanowi, że członkami Rządu Królewskiego są między innymi wiceministrowie, pozostając w sprzeczności z art. 10 ust. 3 Karty Konstytucyjnej, inaczej ustalającym skład gabinetu. Na gruncie dekretu nowego wiceministrowie (sekretarze stanu) są urzędnikami ministerstw. Przy tym odchodzi się od obligatoryjnego tworzenia ministerstw; w praktyce bowiem ministrowie najczęściej nie mają swoich aparatów pomocniczych. Ministrów niemających własnych ministerstw, jak i oczywiście premiera, obsługiwać będzie jednolity Urząd Rządu Królewskiego.
Dekret o ustroju Rządu Królewskiego jasno wyraża zasadę, że premier i ministrowie w zakresie swoich zadań dysponują swobodą w podejmowaniu działań niewładczych. Jedynie te działania, które wiążą się z obciążeniem finansowym dla państwa podejmują oni na podstawie uchwały Rządu, co koresponduje z art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych, przewidującym wydatkowanie środków publicznych na (wśród innych) „programy federalne realizowane przez Rząd Królewski”.
Przepisy wprowadzające ograniczają się w zasadzie do podstawienia nowych nazw w przepisach ustaw i dekretów określających uprawnienia i obowiązki ministrów, z uwzględnieniem wyżej wspomnianych zmian właściwości. Zmiany treści tych uprawnień i obowiązków, zapowiedziane w programie wyborczym, nastąpią dopiero później. Podtrzymuje się także obowiązywanie dotychczas wydanych rozporządzeń, w związku ze zmianą przepisów upoważniających.
Uprzejmie proszę Izbę o przyjęcie przedłożonych jej dekretów.
M. A. Schlesinger-Asketil