W odpowiedzi na interpelację Lorda Senatora Daniela markiza von Witta, poniżej przedstawiam sprawozdanie z prac mojego rządu od czasu powołania.
W nadziei na poszerzenie grona odbiorców i członków dyskusji, jaka, mam nadzieję, pojawi się w tym wątku, publikuję raport tu, a nie w izbie Parlamentu.
Na urząd Premiera zostałem powołany 30 maja br. Od tego czasu podjąłem następujące działania.
SPRAWY WEWNĘTRZNE
- Aktualizacja stron Rządu.
- Audyt i aktualizacja linków na stronie głównej oraz ogłoszeń na forum.
- Spisanie Białej Księgi, będącej specyfikacją dla nowych systemów Królestwa (więcej o Białej Księdze poniżej).
- Przywrócenie wraz z JKM bieżącego działania systemu weryfikacji i pozbycie się z rejestru martwych dusz.
- Prace w Parlamencie.
- Przejęcie Dreamlandzkiej Federacji Piłkarskiej, objecie funkcji delegata w MUP oraz trenera reprezentacji narodowej.
- Przyjęcie inicjatywy sarmackiej, by przetworzyć Bibliotekę im. Św. Róży w instytucję międzynarodową, która zbierać będzie dorobek literacki świata mikronacji. Ze swojej strony Rząd opracował projekt nowego statutu Biblioteki oraz udostępnił konto na serwerze i bazę danych Jego Ekscelencji Martinowi Schlesingerowi-Asketilowi, który zaoferował zajęcie się aspektem technicznym. Aby przejść do następnego kroku, projekt czeka na działanie ze strony JE Schlesingera-Asketila.
- Przygotowanie obchodów 17-lecia Królestwa, w trakcie których opublikowana została przygotowana przeze mnie audycja muzyczna oraz sztuka radiowa.
- Przygotowanie projektu Informacji Korony dot. Spraw Zagranicznych, która wytyczyła doktrynę polityki zagranicznej Królestwa na drugą połowę 2015 roku. Zgodnie z Informacją Korony, Dreamland przyjął politykę opartą na zasadach nieingerencji oraz otwarcia na współpracę z wszystkimi państwami.
- Finalizacja negocjacji o zjednoczeniu z Królestwem Scholandii, które rozpoczęły się za kadencji poprzedniego Rządu. Uprzedzenie najbliższych sąsiadów o zjednoczeniu kanałami dyplomatycznymi.
- Negocjacje i podpisanie umowy z Księstwem Sarmacji o uznaniu Unii Dreamlandu i Scholandii oraz przekazaniu Awary Południowej, regulującej granicę dreamlandzko-sarmacką oraz kończącej najpoważniejszy konflikt regionu ostatniego roku.
- Ocieplenie relacji z Księstwem Sarmacji. Oficjalna wizyta Ministra Spraw Zagranicznych Księstwa w Królestwie.
- Negocjacje traktatu z Królestwem Elderlandu. Negocjacje trwają i są poddawane rewizji.
- Nawiązanie relacji z Królestwem Francji i Nawarry. Oficjalna wizyta Pierwszego Ministra w Dreamlandzie. Podczas audiencji JE Pierwszego Ministra u Jego Królewskiej Mości uzgodnione zostało, że Dreamland i Francja podpiszą traktat o wzajemnym uznaniu. Obecnie strona dreamlandzka czeka na przedłożenie projektu przez stronę francuską.
Pracami nad budową nowych systemów dla Królestwa zajmuje się Jego Królewska Mość. Moje zaangażowanie dotychczas ogranicza się do sfery koncepcji. Wizję nowych systemów wyłożyłem we wspomnianej wyżej Białej Księdze. Jest to dokument składający się z trzech części, o łącznej objętości 48 stron.
Biała Księga nie została opublikowana, ponieważ nie wiemy ile z opisanych w niej koncepcji uda się zrealizować. Wraz z JKM uznaliśmy, że lepiej będzie uniknąć sytuacji, jaka miała miejsce np. w trakcie prac nad Piwonią, gdy kontrast między ambicją opublikowanych pomysłów, a zerowym stopniem implementacji, ośmieszył Królestwo.
Dokument został jednak szeroko rozpowszechniony między mieszkańców Dreamlandu, którzy wyrazili zainteresowanie. Chętnie udostępnię go każdemu, kto jest gotów zmierzyć się z taką ilością tekstu.
Dla pozostałych postaram się możliwie treściwie przedstawić główne filary systemu oraz stopień zaawansowania prac.
- Rejestr mieszkańców. Ukończony
Rejestr ma ulepszone funkcje administracji, profil mieszkańca posiada więcej funkcji, w tym możliwość pisania "na ścianie" danego mieszkańca. Ukończony jest również panel administracji dla obywatela (zmiana prowincji, danych osobowych itd.). System jest elastyczny i może być łatwo dostosowany do zmieniających się przepisów - np. edycja własnego nazwiska może być otwarta dla każdego obywatela lub odbywać się na wniosek, administrator systemu może zmieniać te funkcje zależnie od obowiązującej polityki. - Prywatne wiadomości i powiadomienia systemowe. Ukończone
Powiadomienia zastąpią maile systemowe. - Weryfikacja aktywności. Nie rozpoczęte
W nowym systemie osoby, które nie logują się miesiąc, będą otrzymywały status nieaktywnych do czasu, gdy ponownie się zalogują, jednak nie będą usuwane z systemu. Majątek osób nieaktywnych będzie stopniowo przejmowany przez państwo, jednak proces ten będzie można wstrzymać w przypadku istnienia testamentu. - Konta bankowe.Częściowo ukończone
Możliwe jest wykonywanie przelewów i przeglądanie historii konta. W planach jest wprowadzenie możliwości zakładania dodatkowych kont oraz udzielania pełnomocnictw do zarządzania kontami innym osobom oraz wyszukiwanie odbiorcy po imieniu. - Rejestr rodów.Ukończony
Obywatele będą mogli w systemie zakładać rodziny oraz dołączać do istniejących rodzin za pośrednictwem systemu. Rody otrzymają pewien zakres autonomii np. w dziedzinach dziedziczenia i administracji lennami. Instytucjonalizacja rodów ma na celu promocję tej formy samoorganizacji społeczeństwa, która dobrze sprawdza się np. w integrowaniu nowych obywateli do życia państwa. - Rejestr partii politycznych. Nie rozpoczęty
Od strony technicznej rejestr będzie podobny do rejestru rodów. Rejestr może funkcjonować na potrzeby systemu dwupartyjnego ze stronnictwami lub dla systemu, gdzie każdy może zakładać partie. - Rejestr prowincji i lenn. Ukończony
Wprowadzanie nowych jednostek do systemu oraz zmiana nazw jest dużo prostsza niż w obecnym systemie. Lenna i miasta są przypisane właściwym prowincjom.
Koncept opisany w Białej Księdze zakłada, że każde lenno będzie miało przypisane dokładnie jedno miasto, którym zarządzać może właściciel lenna (uprawnienia do zarządzania miastem można oddelegować, więc możliwe jest powołanie burmistrza).
Każdy zarządca prowincji będzie administrował bezpośrednio jedynie stolicą prowincji. Wszystkie pozostałe miasta (czyli nie podlegające pod lenna oraz stolice prowincji pozbawionych zarządu) będą zarządzane przez ministra rządu ds. administracji. Prowincje mogą jednak uchwalać prawo, które obowiązywać będzie we wszystkich miastach prowincji, więc np. prowincje mogą narzucać podatek od sprzedaży nieruchomości, który zarządcy lenn i minister będą musieli płacić do skarbu prowincji. - Rejestr miast i nieruchomości. Nie rozpoczęty
Rejestr umożliwi zarządzanie miastami i handel nieruchomościami między mieszkańcami. - Prasa i artykuły. Nie rozpoczęty
Osobny rejestr dla prasy umożliwi publikację artykułów, które będą agregowane na stronie głównej Królestwa. Czytelnicy będą mogli "lajkować" artykuły. Ilość polubień będzie powiązana z wynagrodzeniem wypłacanym autorowi ze Skarbu Królestwa. Ten sam system może być zastosowany dla wydawnictw i galerii, gdzie nowe publikacje będą agregowane w osobnej zakładce na stronie Królestwa. W trzeciej zakładce będą pojawiać się nowe publikacje w bazie prawnej. - Rejestr firm. Nie rozpoczęty
Przedsiębiorstwa prywatne, które nie przynależą do żadnego z innych rejestrów (prowincje, lenna, miasta, partie, rody, prasa itd.) będą umieszczane w rejestrze firm. Każda firma oprócz możliwości zakładania kont bankowych otrzyma wizytówkę na stronie głównej, której treść będzie mógł edytować właściciel. Ten sam rejestr obejmie przedsiębiorstwa prowadzące działalność komercyjną i non-profit. - Rejestr instytucji państwowych. Nie rozpoczęty
Instytucje należące do państwa będą zbierane w osobnym rejestrze. Własność będzie przypisywana nie do osoby, lecz do stanowiska w administracji państwowej. - Rejestr zatrudnienia. Nie rozpoczęty
Rejestr umożliwi płynne przekazywanie kompetencji systemowych, które będą przypisane do stanowiska, a nie do osoby. Ułatwi też wypłacanie pensji oraz zbieranie danych historycznych, np. o byłych premierach i członkach rządów. - Baza prawna. Nie rozpoczęty
Ujednolicona stylistyka - wprowadzać będzie trzeba jedynie tekst aktów prawnych, bez konieczności formatowania. Urzędnicy będą posiadali dostęp tylko do publikacji aktów im przypisanych (np. Książę w prowincji aktów prawa krajowego, Sędzia wyroków, Marszałek uchwał Parlamentu i ustaw itd.). Tym samym baza będzie mogła zupełnie zastąpić dział ogłoszeń urzędowych na forum. Planowane jest też powiązanie bazy prawnej ze zmianami w innych rejestrach - np. postanowienie królewskie o powołaniu premiera będzie jednocześnie skutkować opublikowaniem postanowienia w bazie prawnej (i w agregatorze na stronie głównej) oraz zmianą osoby przypisanej do stanowiska premiera w rejestrze zatrudnienia. Tym samym nowy premier uzyska a stary straci dostęp do uprawnień systemowych, kont bankowych i wizytówek instytucji przypisanych premierowi, a lista historycznych premierów zostanie zaktualizowana - wszystkie te zmiany wprowadzone zostaną jednym kliknięciem. - Wybory.Nie rozpoczęte
System głosowania w wyborach będzie miał podobne funkcjonalności do obecnych, jednak jego zastosowanie zostanie rozszerzone. Z tego samego systemu będzie korzystać Komisarz wyborczy zarządzając wybory i referenda, Marszałek Parlamentu, zarządzając głosowania w Parlamencie, oraz ośrodek badania opinii publicznej tworząc sondy. Każda funkcjonalność będzie powiązana z inną grupą osób uprawnionych do głosowania. System może być rozszerzony jeszcze dalej i na wniosek udostępniany dla głosowań w partiach politycznych, rodach, zakonach orderu, spółkach akcyjnych itd.