Wysoka Izbo,
składam projekt Ustawy Federalnej o obywatelstwie i stałym pobycie.
PROJEKT:
UZASADNIENIE:USTAWA FEDERALNA
z dnia ... 2015 roku
o obywatelstwie i stałym pobycie.
Rozdział I. Postanowienia ogólne.
Art. 1.
1. Ustawa reguluje zagadnienia związane z obywatelstwem i prawem stałego pobytu.
2. Ilekroć ustawa mówi o:Rozdział II. Nabycie obywatelstwa i prawa stałego pobytu.
- (1) obywatelstwie – rozumie się przez to przynależność państwową jednostki wiążącą się z przywilejami i obowiązkami określonymi prawem Królestwa Dreamlandu;
(2) obywatelu – rozumie się przez to osobę posiadającą obywatelstwo;
(3) prawie stałego pobytu – rozumie się przez to uprawnienie do pobytu na terytorium Królestwa Dreamlandu i dysponowania prawami i obowiązkami obywateli z wyjątkiem praw i obowiązków politycznych i praw piastowania funkcji publicznych;
(4) osiedleńcu – rozumie się przez to osobę posiadającą prawo stałego pobytu;
(5) mieszkańcu – rozumie się przez to każdego pozostającego w Rejestrze;
(6) urlopie – rozumie się przez to czasową nieobecność mieszkańca w Królestwie;
(7) Rejestrze – rozumie się przez to Centralny Rejestr Mieszkańców.
Art. 2.
1. Nabycie obywatelstwa i prawa stałego pobytu następuje z chwilą wpisu do Rejestru.
2. Rząd Królewski w drodze rozporządzenia może określić inny tryb nabywania obywatelstwa.
3. Obywatelstwo nadaje się w imieniu Króla.
Art. 3.
1. Osobie, która utraciła obywatelstwo w przypadkach określonych w art. 7 ust. 1 pkt. 1-3 Król może przywrócić obywatelstwo w drodze postanowienia.
2. Przywrócenie obywatelstwa odbywa się na wniosek.
Rozdział III. Postanowienia szczególne dotyczące mieszkańców.
Art. 4.
1. Obywatel korzysta z pełni praw i wykonuje obowiązki określone prawem Królestwa Dreamlandu.
2. Obywatel, który posiada obywatelstwo państwa spoza Wspólnoty Korony Ebruzów nie może być Premierem Rządu Królewskiego, Marszałkiem Parlamentu Królewskiego, członkiem Królewskich Służb Informatycznych i Marszałkiem Armii Królewskiej.
3. Z chwilą stwierdzenia nabycia przez obywatela piastującego dowolną funkcję publiczną spośród wymienionych w ust. poprzedzającym obywatelstwa innego państwa, którego posiadanie stoi w sprzeczności z przytoczonym przepisem, upoważniony odrębnymi przepisami funkcjonariusz lub Król obwieszcza o opróżnieniu funkcji publicznej piastowanej przez tego obywatela.
Art. 5.
1. Mieszkaniec ma prawo do urlopu. Na urlopie można przebywać nie dłużej niż 2 miesiące.
2. Mieszkaniec ma prawo do korzystania z informacji Rejestru.
Art. 6.
1. Dane ewidencyjne mieszkańców służą do celów administracyjnych Rejestru.
2. Zasady funkcjonowania Rejestru i dostępu do informacji Rejestru regulują odrębne przepisy.
Rozdział IV. Utrata obywatelstwa i prawa stałego pobytu.
Art. 7.
1. Utrata obywatelstwa następuje z chwilą:2. W przypadkach określonych w pkt. 1 i 3 mieszkaniec tracący obywatelstwo nabywa prawo stałego pobytu.
- (1) zrzeczenia się;
(2) wykreślenia się z Rejestru;
(3) pozbawienia w wyniku nieuczestnictwa w referendum ogólnonarodowym;
(4) pozbawienia w wyniku skazania prawomocnym wyrokiem sądu na karę eliminacji.
3. Nie można pozbawić obywatelstwa osoby, która w trakcie referendum przebywała na urlopie lub odbywała karę banicji lub została pozbawiona praw publicznych prawomocnym wyrokiem sądu.
Art. 8.
1. Utrata prawa stałego pobytu następuje z chwilą:2. Nie można pozbawić prawa stałego pobytu osoby, która odbywa karę banicji ani ambasadora akredytowanego przy Królu.
- (1) nabycia obywatelstwa;
(2) wykreślenia się z Rejestru;
(3) pozbawienia w wyniku zaprzestania aktywności;
(4) pozbawienia w wyniku skazania prawomocnym wyrokiem sądu na karę eliminacji.
Art. 9.
1. Zaprzestanie aktywności ma miejsce, gdy osiedleniec nie był obecny w systemie informatycznym Królestwa przez co najmniej 2 miesiące.
2. Zaprzestanie aktywności jest podstawą do usunięcia osiedleńca z Rejestru.
3. Procedurę usunięcia z Rejestru regulują odrębne przepisy.
Rozdział V. Postanowienia końcowe
Art. 10.
Ustawa wchodzi w życie w dniu ogłoszenia.
(-) Daniel markiz von WittProjekt jest niemalże kopią projektu składanego w Izbie Poselskiej ostatniej kadencji przeze mnie w ubiegłym roku. Zakłada on, że:
(1) Prawo stałego pobytu i obywatelstwo nabywa się w ten sam sposób – przez wpis do CRM, jednak Rząd może ustalić inne zasady nabywania obywatelstwa co daje mu poważny mechanizm prowadzenia polityki obywatelskiej (stosowanie liberalizacji i zaostrzania prawa w tej materii zależałoby od Rządu);
(2) Obywatel innej mikronacji niż Elderland nie może być Premierem, Marszałkiem Parlamentu, Marszałkiem Armii i członkiem KSI – decydują o tym względy bezpieczeństwa narodowego;
(3) Zachowano prawo do urlopu i prawo do informacji z CRM;
(4) Obywatelstwo jest dożywotnie (nie traci się go w wyniku braku aktywności, a tylko w wyniku nieuczestnictwa w referendum co jest obowiązkiem jeśli nie przebywa się na urlopie). To wówczas referenda będą oczyszczać CRM z obywateli nieaktywnych nadając im prawo stałego pobytu (a nie wykreślać). Ponadto odzyskanie utraconego obywatelstwa także przez nieuczestniczenie w referendum musiałoby się odbywać w formie wnisoku do Króla (dzisiaj można żonglować prawem stałego pobytu i obywatelstwem jak piłeczką, nabywać je i tracić wedle własnego kaprysu – tak być nie może i powinno się zablokować automatyczne odzyskiwanie obywatelstwa, gdy się je straci np. w wyniku nieuczestnictwa w referendum). Reszta zostaje bez zmian, z tym, że wydłużono do 2 miesięcy okres nieaktywności, po którym osiedleniec jest kasowany z rejestru.
Projekt jest zwięzły i zawiera samo meritum spraw związanych z obywatelstwem i prawem stałego pobytu. Daje Rządowi Królewskiemu istotne narzędzie (podnosząc tym samym atrakcyjność tego organu władzy – już realnej w przypadku obywatelstwa) oraz chroni obywateli przed nieaktywnością (dożywotnie obywatelstwa) pod warunkiem, że bierze się udział w referendach (jest prawo nadane od państwa ale jest też obowiązek wobec państwa).