[UCHWALONO] Projekt ustawy o edukacji

Archiwum Parlamentu Królestwa i Zgromadzenia Ludowego.
Awatar użytkownika
Andrzej P Ordynski
Posty: 392
Rejestracja: 9 gru 2010, 13:34
NIM: 479233
Kontakt:

[UCHWALONO] Projekt ustawy o edukacji

Post autor: Andrzej P Ordynski »

Wasza Królewska Mość,
Wasza Królewska Wysokość Marszałku,
Wysoka Izbo,

Obejmując z woli Jego Królewskiej Wysokości Macieja II urząd Rektora Uniwersytetu Królewskiego w Dreamopolis, wziąłem w swoje ręce współodpowiedzialność za kwestie oświatowe w Państwie. Gdy ustaliłem, że nie obowiązuje aktualnie żadna ustawa regulująca kwestie oświaty i tytułów/stopni naukowych/zawodowych, postanowiłem sporządzić jej projekt. Bardzo dziękuję JKM Aleksandrowi za zgłoszenie swoich uwag do projektu.

Projekt ustawy jest prosty, reguluje tylko podstawowe sprawy. Opiera się w pewnym stopniu na starych dreamlandzkich ustawach. Projekt oddaje Koronie kontrolę nad instytucjami oświaty. Do takiego rozwiązania skłoniła mnie podległość Koronie Uniwersytetu oraz włączenie Uniwersytetu Książęcego do Uniwersytetu Królewskiego, co świadczyło, wedle mojej interpretacji, o woli wzięcia odpowiedzialności przez Koronę za całość oświaty w Królestwie. Od decyzji Króla przysługuje jedynie odwołanie ad Regem melius informatum (do króla lepiej poinformowanego).

Projekt jest, jak sądzę, niekontrowersyjny, ale otwarty jestem na wszelkie uwagi i poprawki. Nie podchodzę do niego ambicjonalnie, bo wiem, że ustawodawstwo nie jest moją najmocniejszą stroną. Proszę jedynie, by nie odrzucać go bez przedstawienia kontrpropozycji. Świetna historia dreamlandzkiej nauki świadczy najlepiej za tym, by dać jej szanse na renesans.
USTAWA
(projekt)

o edukacji

Art. 1.

Niniejsza ustawa reguluje kwestie związane z działalnością instytucji oświaty oraz zasady przyznawania stopni i tytułów naukowych i zawodowych.

Art. 2.

1. Instytucje oświaty mogą być prowadzone przez:
a) Koronę,
b) samorząd terytorialny,
c) osoby prywatne.
2. Instytucje oświaty muszą prowadzić działalność na podstawie statutu. Statut nadaje instytucji oświaty jej organ założycielski, chyba, że jej statut stanowi inaczej. Statut określa:
a) nazwę i siedzibę instytucji,
b) sposób jej finansowania,
c) organy zarządzające instytucji,
d) zasady pobierania i ukończenia nauki w instytucji.

Art. 3.

1. Wyróżnia się dwa rodzaje instytucji oświaty:
a) Szkoły ogólnokształcące,
b) Szkoły wyższe.

Art. 4.

1. Prowadzenie rejestru instytucji oświaty o uprawnieniach do uznawania wykształcenia oraz nadawania tytułów zawodowych, stopni naukowych i tytułów naukowych jest zadaniem Korony.
2. O wpisie, odmowie wpisu lub wykreśleniu wpisu z rejestru król lub upoważniony przez niego urzędnik decyduje w drodze postanowienia.
3. W przypadku odmowy wpisu lub wykreśleniu wpisu z rejestru postanowienie zawiera uzasadnienie.
4. Korona może wykreślić instytucję z rejestru w przypadku trwałego zaprzestania prowadzenia działalności lub takiego obniżenia poziomu nauczania, które nie daje rękojmi prawidłowości.
5. Od decyzji Korony można się odwołać, składając wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Art. 5.

1. Tytułem zawodowym jest tytuł magistra.
2. Stopniem naukowym jest stopień doktora.
3. Tytułem naukowym jest tytuł profesora.

Art. 6.

1. Wykształcenie średnie nadaje się po ukończeniu szkoły ogólnokształcącej zakończonej egzaminem. Wykształcenie średnie nie jest konieczne do podjęcia studiów wyższych.
2. Tytuł zawodowy magistra nadaje się po ukończeniu studiów magisterskich zakończonych egzaminem lub po skutecznej obronie pracy magisterskiej.
3. Oceny pracy dokonują wspólnie oraz przeprowadzają obronę pracy: rektor danej uczelni wyższej lub osoba przez niego wyznaczona oraz promotor wskazany przez autora pracy. Za zgodą rektora i promotora możliwe jest poszerzenie składu komisji. Każdy z oceniających i przeprowadzających obronę pracy musi posiadać stopień naukowy doktora lub tytuł naukowy profesora.
4. Stopień naukowy doktora nadaje się po ukończeniu przewodu doktorskiego i skutecznej obronie pracy doktorskiej lub w uznaniu wybitnej wiedzy kandydata, uprawniającej go do nauczania.
5. Oceny pracy dokonują wspólnie oraz przeprowadzają obronę pracy: rektor danej uczelni wyższej lub osoba przez niego wyznaczona oraz promotor wskazany przez autora pracy. Za zgodą rektora i promotora możliwe jest poszerzenie składu komisji. Każdy z oceniających i przeprowadzających obronę pracy musi posiadać stopień naukowy doktora lub tytuł naukowy profesora, w tym co najmniej jeden z uczestników tytuł naukowy profesora.
6. Tytuł naukowy profesora nadaje się po udokumentowaniu przez kandydata wybitnej wiedzy w danej dziedzinie, uprawniającej go do nauczania, w szczególności po przedstawieniu opublikowanych już prac naukowych jego autorstwa.
7. Tytuły i stopnie zawodowe i naukowe uzyskane przez mieszkańców Królestwa poza jego granicami mogą być uznawane przez Królestwo na podstawie stosownej umowy, zawartej między Królestwem, a państwem, na terenie którego został uzyskany dany tytuł/stopień. Umowa taka określa zasady konwersji tytułów przyznawanych w danym państwie.
8. W uznaniu zasług uczelnie wyższe mogą nadawać tytuł „doktora honoris causa” jako tytuł honorowy.

Art. 7.

1. Tytuł zawodowy magistra nadaje uczelnia wyższa przeprowadzająca obronę pracy magisterskiej.
2. Stopień naukowy doktora nadaje uczelnia wyższa przeprowadzająca obronę pracy doktorskiej.
3. O nadaniu tytułu lub stopnia określonego w ustępach poprzedzających obwieszcza rektor uczelni nadającej tytuł/stopień.
4. Tytuł naukowy profesora nadaje Korona na wniosek rektora dowolnej uczelni wyższej.

Art. 8.

Niniejsza ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
prof. Andrzej Płatonowicz Ordyński
Awatar użytkownika
Alfred
król-senior
Posty: 2535
Rejestracja: 16 kwie 2013, 19:12
Numer GG: 47634183
NIM: 196135
Kontakt:

Re: Projekt ustawy o edukacji

Post autor: Alfred »

Wasza Królewska Wysokość Marszałku,
Wysoka Izbo,

na wstępie chciałbym zauważyć, że przewidziane projektem kompetencje Króla nie mieszczą się w ramach konstytucyjnych prerogatyw królewskich. Król powinien zatem działać w tej mierze na wniosek albo za zgodą ministra kultury. Tradycyjnie zresztą, to znaczy jeszcze w czasach przededwardiańskich, instytucje edukacyjne podlegały właśnie federalnemu ministrowi kultury. To uwagi formalne.

Mam poważne wątpliwości, czy potrzebne są nam regulacje w zakresie tworzenia potencjalnie nieograniczonej liczby szkół średnich i wyższych. Społeczność nasza liczy około dziesięciu osób, są to bez wyjątku mikronacyjni weterani z kilkuletnim doświadczeniem. Trudno sobie wyobrazić, żeby w takim gronie znaleźli się chętni do zdawania wirtualnej matury. Również powstanie choćby dwóch konkurencyjnych uniwersytetów wydaje się co najmniej wątpliwe.

Oczywiście prawo nie powinno odpowiadać tylko potrzebom chwili, ale też przewidywać przyszłe warunki. Z drugiej strony nie może ono się jednak odrywać od rzeczywistości. Uważam, że w chwili obecnej najsensowniejsze byłoby uczynienie Uniwersytetu Królewskiego jedyną uczelnią w państwie. Nie poprzez zakaz zakładania innych uczelni, ale właśnie przez przyznanie mu monopolu na nadawanie tytułów naukowych uznawanych przez państwo. W naszych warunkach powinno nam zależeć na skupieniu wszystkich zasobów w jednej instytucji.

Sądzę też, że nie powinniśmy skupiać się na działalności edukacyjnej, tylko badawczej. Trudno mi wskazać przykład udanego uruchomienia jakiegoś wirtualnego kierunku studiów. Na pewno w Dreamlandzie nie udaje się to od lat. Zdaje mi się, chociaż mogę się mylić, że większość ludzi wirtualnej nauki doszła do swojej pozycji samodzielnie, po prostu podejmując badania nad pewną dziedziną, a nieraz samemu taką dziedzinę definiując. Dlatego też, jeśli mogę poczynić taką sugestię, wydaje mi się, że zamiast odgórnie urządzać na Uniwersytecie Królewskim kolejne wydziały i próbować kształcić innych, sensowniej byłoby przyjąć bardziej organiczny model. Po prostu każdy zainteresowany z tytułem naukowym mógłby otrzymać swoją katedrę na uniwersytecie i w jej ramach prowadzić swoje badania naukowe, jak i ewentualnie przysposabiać do tego nowe osoby, w ramach relacji mistrz-uczeń.
(—) Alfred de Ebruz, r. s.
salus rei publicae suprema lex esto!
Awatar użytkownika
RIIF
król-senior
Posty: 1887
Rejestracja: 27 lis 2015, 18:56
NIM: 747065
Herb: herb_kd_krolRCA
Kontakt:

Re: Projekt ustawy o edukacji

Post autor: RIIF »

Wasza Królewska Wysokość. Na początek to ja zauważę, że debata nie została zarządzona jeszcze. Wobec tego apeluję o powstrzymanie się i oczekiwanie na formalne jej rozpoczecie. Luźne myśli proszę kierować na inne fora. Góry dziękuję.

Debatę zarządzę jutro.
Robert Fryderyk, c.s, r. s., p.s., KKdrOD, KCO
Awatar użytkownika
Alfred
król-senior
Posty: 2535
Rejestracja: 16 kwie 2013, 19:12
Numer GG: 47634183
NIM: 196135
Kontakt:

Re: Projekt ustawy o edukacji

Post autor: Alfred »

Przepraszam.
(—) Alfred de Ebruz, r. s.
salus rei publicae suprema lex esto!
Awatar użytkownika
RIIF
król-senior
Posty: 1887
Rejestracja: 27 lis 2015, 18:56
NIM: 747065
Herb: herb_kd_krolRCA
Kontakt:

Re: Projekt ustawy o edukacji

Post autor: RIIF »

Wasza Królewska Mość,
Wysoka Izbo,
Pośle Sprawozdawco,

niniejszym przyjmuję projekt pod obrady i zarządzam rozpoczęcie dyskusji nad przedłożonym Wysokiej Izbie projektem. Szanowną Wysoką Izbę zachęcam do zabrania głosu, zgłaszania poprawek i wniosków. Termin debaty ustalam na okres 7 dni i upłynie on z końcem dnia 13 listopada 2020 r.

Głos JKW Alfreda proszę traktować jako głos w debacie.
Robert Fryderyk, c.s, r. s., p.s., KKdrOD, KCO
Awatar użytkownika
Andrzej P Ordynski
Posty: 392
Rejestracja: 9 gru 2010, 13:34
NIM: 479233
Kontakt:

Re: Projekt ustawy o edukacji

Post autor: Andrzej P Ordynski »

Wasza Królewska Wysokość,

Bardzo dziękuję za zainteresowanie się tematem. Prosiłbym o wskazanie z którą częścią Konstytucji mój projekt stoi w sprzeczności. Umożliwi mi to dokonanie niezbędnej korekty. Według mojej, dyletanckiej oczywiście, interpretacji, Konstytucja pozwala królowi na administrowanie nauką, co też w kontekście Uniwersytetu Królewskiego już czynił. Spójrzmy choćby na ten fragment: "Z wyłączeniem spraw określonych Konstytucją, ustawami i dekretami, Król prowadzi sprawy publiczne i zapewnia wykonanie prawa państwowego przez Rząd Królewski, który powołuje i rozwiązuje". Czy Konstytucja, ustawy lub dekrety wyłączają naukę z owych spraw publicznych? Nigdzie takiej informacji nie znalazłem.

Rozumiem argumenty WKW odnośnie braku potrzeby istnienia wielu uniwersytetów, szkół ogólnokształcących i samego działania Uniwersytetu. Zostawmy decyzję - w kwestii rejestracji szkół wyższych i średnich - Koronie, a w kwestii działania uczelni - jej władzom. Zadaniem ustawy jest zarysowanie horyzontów funkcjonowania nauki, a nie krępowanie jej uczestników poprzez sztywne regulacje.
prof. Andrzej Płatonowicz Ordyński
Awatar użytkownika
Aleksander
król-senior
Posty: 5759
Rejestracja: 1 sty 2017, 22:00
NIM: 435954
Herb: a13
Lokalizacja: Tauzen
Kontakt:

Re: Projekt ustawy o edukacji

Post autor: Aleksander »

Wysoka Izbo,

nie wnikając w kwestie merytoryczne projektu, gdyż Korona w tym zakresie nie chce nic narzucać ani sugerować lordom, chciałbym zaproponować redakcję art. 4, a to ust. 5 oraz dodanie ust. 6 w następującym brzmieniu:
5. Od decyzji Korony przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
6. Po ponownym rozpoznaniu sprawy dalszy wniosek w trybie ust. 5 nie przysługuje.
Będę wdzięczny, jeżeli wnioskodawca naszą sugestię rozważy.
(-) Alexander, r.s.
Awatar użytkownika
Andrzej P Ordynski
Posty: 392
Rejestracja: 9 gru 2010, 13:34
NIM: 479233
Kontakt:

Re: Projekt ustawy o edukacji

Post autor: Andrzej P Ordynski »

WKM,
Wysoka Izbo,

Przyjmuję ww. sugestię jako autopoprawkę. Edytować pierwszego postu nie mogę. Jeśli ktoś ma takie uprawnienia, prosiłbym o uczynienie tego za mnie
prof. Andrzej Płatonowicz Ordyński
Awatar użytkownika
RIIF
król-senior
Posty: 1887
Rejestracja: 27 lis 2015, 18:56
NIM: 747065
Herb: herb_kd_krolRCA
Kontakt:

Re: Projekt ustawy o edukacji

Post autor: RIIF »

Andrzej Swarzewski pisze: 6 lis 2020, 19:49 WKM,
Wysoka Izbo,

Przyjmuję ww. sugestię jako autopoprawkę. Edytować pierwszego postu nie mogę. Jeśli ktoś ma takie uprawnienia, prosiłbym o uczynienie tego za mnie
Szanowny Lordzie, przyjętą zasadą jest ponowienie publikacji w wersji zaktualizowanej. Do czego zachęcam.
Robert Fryderyk, c.s, r. s., p.s., KKdrOD, KCO
Awatar użytkownika
Andrzej P Ordynski
Posty: 392
Rejestracja: 9 gru 2010, 13:34
NIM: 479233
Kontakt:

Re: Projekt ustawy o edukacji

Post autor: Andrzej P Ordynski »

Jak sobie Wasza Królewska Wysokość życzy. :)
USTAWA
(projekt)

o edukacji

Art. 1.

Niniejsza ustawa reguluje kwestie związane z działalnością instytucji oświaty oraz zasady przyznawania stopni i tytułów naukowych i zawodowych.

Art. 2.

1. Instytucje oświaty mogą być prowadzone przez:
a) Koronę,
b) samorząd terytorialny,
c) osoby prywatne.
2. Instytucje oświaty muszą prowadzić działalność na podstawie statutu. Statut nadaje instytucji oświaty jej organ założycielski, chyba, że jej statut stanowi inaczej. Statut określa:
a) nazwę i siedzibę instytucji,
b) sposób jej finansowania,
c) organy zarządzające instytucji,
d) zasady pobierania i ukończenia nauki w instytucji.

Art. 3.

1. Wyróżnia się dwa rodzaje instytucji oświaty:
a) Szkoły ogólnokształcące,
b) Szkoły wyższe.

Art. 4.

1. Prowadzenie rejestru instytucji oświaty o uprawnieniach do uznawania wykształcenia oraz nadawania tytułów zawodowych, stopni naukowych i tytułów naukowych jest zadaniem Korony.
2. O wpisie, odmowie wpisu lub wykreśleniu wpisu z rejestru król lub upoważniony przez niego urzędnik decyduje w drodze postanowienia.
3. W przypadku odmowy wpisu lub wykreśleniu wpisu z rejestru postanowienie zawiera uzasadnienie.
4. Korona może wykreślić instytucję z rejestru w przypadku trwałego zaprzestania prowadzenia działalności lub takiego obniżenia poziomu nauczania, które nie daje rękojmi prawidłowości.
5. Od decyzji Korony przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
6. Po ponownym rozpoznaniu sprawy dalszy wniosek w trybie ust. 5 nie przysługuje.

Art. 5.

1. Tytułem zawodowym jest tytuł magistra.
2. Stopniem naukowym jest stopień doktora.
3. Tytułem naukowym jest tytuł profesora.

Art. 6.

1. Wykształcenie średnie nadaje się po ukończeniu szkoły ogólnokształcącej zakończonej egzaminem. Wykształcenie średnie nie jest konieczne do podjęcia studiów wyższych.
2. Tytuł zawodowy magistra nadaje się po ukończeniu studiów magisterskich zakończonych egzaminem lub po skutecznej obronie pracy magisterskiej.
3. Oceny pracy dokonują wspólnie oraz przeprowadzają obronę pracy: rektor danej uczelni wyższej lub osoba przez niego wyznaczona oraz promotor wskazany przez autora pracy. Za zgodą rektora i promotora możliwe jest poszerzenie składu komisji. Każdy z oceniających i przeprowadzających obronę pracy musi posiadać stopień naukowy doktora lub tytuł naukowy profesora.
4. Stopień naukowy doktora nadaje się po ukończeniu przewodu doktorskiego i skutecznej obronie pracy doktorskiej lub w uznaniu wybitnej wiedzy kandydata, uprawniającej go do nauczania.
5. Oceny pracy dokonują wspólnie oraz przeprowadzają obronę pracy: rektor danej uczelni wyższej lub osoba przez niego wyznaczona oraz promotor wskazany przez autora pracy. Za zgodą rektora i promotora możliwe jest poszerzenie składu komisji. Każdy z oceniających i przeprowadzających obronę pracy musi posiadać stopień naukowy doktora lub tytuł naukowy profesora, w tym co najmniej jeden z uczestników tytuł naukowy profesora.
6. Tytuł naukowy profesora nadaje się po udokumentowaniu przez kandydata wybitnej wiedzy w danej dziedzinie, uprawniającej go do nauczania, w szczególności po przedstawieniu opublikowanych już prac naukowych jego autorstwa.
7. Tytuły i stopnie zawodowe i naukowe uzyskane przez mieszkańców Królestwa poza jego granicami mogą być uznawane przez Królestwo na podstawie stosownej umowy, zawartej między Królestwem, a państwem, na terenie którego został uzyskany dany tytuł/stopień. Umowa taka określa zasady konwersji tytułów przyznawanych w danym państwie.
8. W uznaniu zasług uczelnie wyższe mogą nadawać tytuł „doktora honoris causa” jako tytuł honorowy.

Art. 7.

1. Tytuł zawodowy magistra nadaje uczelnia wyższa przeprowadzająca obronę pracy magisterskiej.
2. Stopień naukowy doktora nadaje uczelnia wyższa przeprowadzająca obronę pracy doktorskiej.
3. O nadaniu tytułu lub stopnia określonego w ustępach poprzedzających obwieszcza rektor uczelni nadającej tytuł/stopień.
4. Tytuł naukowy profesora nadaje Korona na wniosek rektora dowolnej uczelni wyższej.

Art. 8.

Niniejsza ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
prof. Andrzej Płatonowicz Ordyński
Awatar użytkownika
RIIF
król-senior
Posty: 1887
Rejestracja: 27 lis 2015, 18:56
NIM: 747065
Herb: herb_kd_krolRCA
Kontakt:

Re: [DEBATA do 13.11.20] Projekt ustawy o edukacji

Post autor: RIIF »

Wasza Królewska Mość,
Wysoka Izbo,

przeanalizowałem treść proponowanej ustawy i nie znajduję w nim nieścisłości czy niespójności. Popieram projekt w całej rozciągłości.
Robert Fryderyk, c.s, r. s., p.s., KKdrOD, KCO
Awatar użytkownika
Alfred
król-senior
Posty: 2535
Rejestracja: 16 kwie 2013, 19:12
Numer GG: 47634183
NIM: 196135
Kontakt:

Re: Projekt ustawy o edukacji

Post autor: Alfred »

Andrzej Swarzewski pisze: 6 lis 2020, 19:34 Bardzo dziękuję za zainteresowanie się tematem. Prosiłbym o wskazanie z którą częścią Konstytucji mój projekt stoi w sprzeczności. Umożliwi mi to dokonanie niezbędnej korekty. Według mojej, dyletanckiej oczywiście, interpretacji, Konstytucja pozwala królowi na administrowanie nauką, co też w kontekście Uniwersytetu Królewskiego już czynił. Spójrzmy choćby na ten fragment: "Z wyłączeniem spraw określonych Konstytucją, ustawami i dekretami, Król prowadzi sprawy publiczne i zapewnia wykonanie prawa państwowego przez Rząd Królewski, który powołuje i rozwiązuje". Czy Konstytucja, ustawy lub dekrety wyłączają naukę z owych spraw publicznych? Nigdzie takiej informacji nie znalazłem.
Sens tego przepisu jest nieco inny. Na gruncie Konstytucji w Królu spoczywa całość władzy państwowej (art. 5 ust. 3). Królowi przysługuje szereg kompetencji w sferach prawodawstwa, wykonawstwa i wymiaru sprawiedliwości, jak również uprawnień ustrojowo-organizacyjnych. W obszarze prawodawstwa wykonuje on swoje kompetencje bezpośrednio, chociaż niekoniecznie samodzielnie (art. 5 ust. 4). Jeśli chodzi o wymiar sprawiedliwości, działa on zarówno bezpośrednio, jak i poprzez sędziów lub asesorów (art. 5 ust. 8 i art. 8 ust. 1–4).

Natomiast w zakresie wykonawstwa Konstytucja określa, iż regułą jest, że Król działa poprzez Rząd Królewski (art. 5 ust. 5). Faktycznym czynnikiem decyzyjnym jest rząd, nominalnie jednak działa on zawsze w imię królewskie. Bezpośrednie działanie Króla jest w tej sferze wyjątkiem. Nawet jednak, gdy pewne kompetencje zostają przypisane przez Konstytucję albo akt rangi ustawowej samemu Królowi, to działa on w warunkach związania wnioskiem rządowym albo zgodą rządu (art. 5 ust. 6 zd. 2). Pewien wąski katalog spraw z zakresu wykonawstwa należy do prerogatyw królewskich (art. 5 ust. 6 zd. 1). Również co do niektórych węzłowych spraw Konstytucja postanawia, że stanowisko rządu musi być wyrażone przez Kolegium Ministrów (art. 5 ust. 7); w innych kwestiach organ rządu właściwy do wyrażenia jego stanowiska Królowi może określać ustawa (art. 6 ust. 9).
(—) Alfred de Ebruz, r. s.
salus rei publicae suprema lex esto!
Awatar użytkownika
Andrzej
król-senior
Posty: 2882
Rejestracja: 10 maja 2017, 16:19
NIM: 283468
Kontakt:

Re: [DEBATA do 13.11.20] Projekt ustawy o edukacji

Post autor: Andrzej »

„Zapoznanie się z dreamlandzkim prawem to zajęcie na jakieś 45 minut”
William diuk Chamberlain-Schlesinger
Fascynuje mnie, że nadal tow. Alfred musi objaśniać przepisy swojego autorstwa, chociaż mieliśmy do wyboru dwa projekty uproszczenia prawa, w tym przywołanego przeze mnie Seniora.
Andreas Rex Emeritus
Awatar użytkownika
Andrzej P Ordynski
Posty: 392
Rejestracja: 9 gru 2010, 13:34
NIM: 479233
Kontakt:

Re: [DEBATA do 13.11.20] Projekt ustawy o edukacji

Post autor: Andrzej P Ordynski »

WKW,
Wysoka Izbo,

Art. 5 ust. 5 pozwala na wyłączenie od wskazanej reguły m.in. na mocy ustaw. To właśnie chciałbym uczynić. Premierzy często się zmieniają, ministrów przeważnie w ogóle nie ma. Zaś królowie są w miarę stabilni i przychylni rozwojowi nauki. Zarówno ze strony seniorów JKW Roberta Fryderyka i JKW Macieja II, jak i JKM Aleksandra, otrzymałem na przestrzeni ostatnich miesięcy liczne dowody zainteresowania i wsparcia.

Natomiast rzeczywiście art. 5 ust. 6 zd. 2. wymaga zgody na działania króla przez rząd. Czy jeżeli wprowadzę do ustawy, po opisie uprawnień królewskich, słowa "(Korona) działając w porozumieniu z Premierem Rządu Królewskiego lub wyznaczonym przezeń ministrem", to uczynię zadość przepisom Konstytucji?

Dziękuję za zwrócenie uwagi.
prof. Andrzej Płatonowicz Ordyński
Awatar użytkownika
Alfred
król-senior
Posty: 2535
Rejestracja: 16 kwie 2013, 19:12
Numer GG: 47634183
NIM: 196135
Kontakt:

Re: [DEBATA do 13.11.20] Projekt ustawy o edukacji

Post autor: Alfred »

Tak, oczywiście można wprowadzać wyjątki od tej reguły. Podobnie jak w realowej polskiej konstytucji, można ustawami kreować kompetencje głowy państwa, nie można natomiast poszerzać katalogu jej prerogatyw. Proponuję wskazać jako właściwy organ rządu ministra kultury; statut rządu zawiera przepisy, zgodnie z którymi nieobecnego lub po prostu brakującego ministra zastępuje premier. Właściwsza byłaby także formuła „na wniosek albo za zgodą” niż „w porozumieniu z”, gdyż na gruncie Konstytucji wniosek rządowy wiąże Króla.
(—) Alfred de Ebruz, r. s.
salus rei publicae suprema lex esto!
Awatar użytkownika
Andrzej P Ordynski
Posty: 392
Rejestracja: 9 gru 2010, 13:34
NIM: 479233
Kontakt:

Re: [DEBATA do 13.11.20] Projekt ustawy o edukacji

Post autor: Andrzej P Ordynski »

WKW Marszałku,
Wysoka Izbo,

Przedstawiam kolejną już wersję projektu.
USTAWA
(projekt)

o edukacji

Art. 1.

Niniejsza ustawa reguluje kwestie związane z działalnością instytucji oświaty oraz zasady przyznawania stopni i tytułów naukowych i zawodowych.

Art. 2.

1. Instytucje oświaty mogą być prowadzone przez:
a) Koronę,
b) samorząd terytorialny,
c) osoby prywatne.
2. Instytucje oświaty muszą prowadzić działalność na podstawie statutu. Statut nadaje instytucji oświaty jej organ założycielski, chyba, że jej statut stanowi inaczej. Statut określa:
a) nazwę i siedzibę instytucji,
b) sposób jej finansowania,
c) organy zarządzające instytucji,
d) zasady pobierania i ukończenia nauki w instytucji.

Art. 3.

1. Wyróżnia się dwa rodzaje instytucji oświaty:
a) Szkoły ogólnokształcące,
b) Szkoły wyższe.

Art. 4.

1. Prowadzenie rejestru instytucji oświaty o uprawnieniach do uznawania wykształcenia oraz nadawania tytułów zawodowych, stopni naukowych i tytułów naukowych jest zadaniem ministra właściwego dla spraw oświaty.
2. O wpisie, odmowie wpisu lub wykreśleniu wpisu z rejestru król lub upoważniony przez niego urzędnik decyduje wespół z ministrem właściwym dla spraw oświaty w drodze postanowienia.
3. W przypadku odmowy wpisu lub wykreśleniu wpisu z rejestru postanowienie zawiera uzasadnienie.
4. Korona może za aprobatą ministra właściwe dla spraw oświaty wykreślić instytucję z rejestru w przypadku trwałego zaprzestania prowadzenia działalności lub takiego obniżenia poziomu nauczania, które nie daje rękojmi prawidłowości.
5. Od decyzji Korony przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
6. Po ponownym rozpoznaniu sprawy dalszy wniosek w trybie ust. 5 nie przysługuje.

Art. 5.

1. Tytułem zawodowym jest tytuł magistra.
2. Stopniem naukowym jest stopień doktora.
3. Tytułem naukowym jest tytuł profesora.

Art. 6.

1. Wykształcenie średnie nadaje się po ukończeniu szkoły ogólnokształcącej zakończonej egzaminem. Wykształcenie średnie nie jest konieczne do podjęcia studiów wyższych.
2. Tytuł zawodowy magistra nadaje się po ukończeniu studiów magisterskich zakończonych egzaminem lub po skutecznej obronie pracy magisterskiej.
3. Oceny pracy dokonują wspólnie oraz przeprowadzają obronę pracy: rektor danej uczelni wyższej lub osoba przez niego wyznaczona oraz promotor wskazany przez autora pracy. Za zgodą rektora i promotora możliwe jest poszerzenie składu komisji. Każdy z oceniających i przeprowadzających obronę pracy musi posiadać stopień naukowy doktora lub tytuł naukowy profesora.
4. Stopień naukowy doktora nadaje się po ukończeniu przewodu doktorskiego i skutecznej obronie pracy doktorskiej lub w uznaniu wybitnej wiedzy kandydata, uprawniającej go do nauczania.
5. Oceny pracy dokonują wspólnie oraz przeprowadzają obronę pracy: rektor danej uczelni wyższej lub osoba przez niego wyznaczona oraz promotor wskazany przez autora pracy. Za zgodą rektora i promotora możliwe jest poszerzenie składu komisji. Każdy z oceniających i przeprowadzających obronę pracy musi posiadać stopień naukowy doktora lub tytuł naukowy profesora, w tym co najmniej jeden z uczestników tytuł naukowy profesora.
6. Tytuł naukowy profesora nadaje się po udokumentowaniu przez kandydata wybitnej wiedzy w danej dziedzinie, uprawniającej go do nauczania, w szczególności po przedstawieniu opublikowanych już prac naukowych jego autorstwa.
7. Tytuły i stopnie zawodowe i naukowe uzyskane przez mieszkańców Królestwa poza jego granicami mogą być uznawane przez Królestwo na podstawie stosownej umowy, zawartej między Królestwem, a państwem, na terenie którego został uzyskany dany tytuł/stopień. Umowa taka określa zasady konwersji tytułów przyznawanych w danym państwie.
8. W uznaniu zasług uczelnie wyższe mogą nadawać tytuł „doktora honoris causa” jako tytuł honorowy.

Art. 7.

1. Tytuł zawodowy magistra nadaje uczelnia wyższa przeprowadzająca obronę pracy magisterskiej.
2. Stopień naukowy doktora nadaje uczelnia wyższa przeprowadzająca obronę pracy doktorskiej.
3. O nadaniu tytułu lub stopnia określonego w ustępach poprzedzających obwieszcza rektor uczelni nadającej tytuł/stopień.
4. Tytuł naukowy profesora nadaje Korona na zaakceptowany wcześniej przez ministra właściwego dla spraw oświaty wniosek rektora dowolnej uczelni wyższej,

Art. 8.

Niniejsza ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
prof. Andrzej Płatonowicz Ordyński
Awatar użytkownika
RIIF
król-senior
Posty: 1887
Rejestracja: 27 lis 2015, 18:56
NIM: 747065
Herb: herb_kd_krolRCA
Kontakt:

Re: [GŁOSOWANIE do 16.11.20] Projekt ustawy o edukacji

Post autor: RIIF »

Wasza Królewska Mość,
Wysoka Izbo,

dziękuję za udział w debacie, a Lordowi Swarzewskiemu za jego przedstawienie i omówienie. Przechodzimy do ostatniego etapu prac - głosowania. Wobec braku poprawek i wniosków zgłaszanych przez Lordów odbędzie się od razu głosowanie nad całością projektu. Pozwoliłem sobie na techniczne zredagowanie tekstu.

ZARZĄDZENIE GŁOSOWANIA

Niniejszym zarządzam głosowanie nad przedstawionym niżej projektem ustawy o edukacji. Głosowanie zakończy się wraz z upływem dnia 16 listopada 2020 r. Głosujemy ZA, PRZECIW lub WSTRZYMUJĄC SIĘ.

PROJEKT PODLEGAJĄCY GŁOSOWANIU

USTAWA
o edukacji
Art. 1.
Niniejsza ustawa reguluje kwestie związane z działalnością instytucji oświaty oraz zasady przyznawania stopni i tytułów naukowych i zawodowych.

Art. 2.
  1. Instytucje oświaty mogą być prowadzone przez:
    1. Koronę,
    2. samorząd terytorialny,
    3. osoby prywatne.
  2. Instytucje oświaty muszą prowadzić działalność na podstawie statutu. Statut nadaje instytucji oświaty jej organ założycielski, chyba, że jej statut stanowi inaczej. Statut określa:
    1. nazwę i siedzibę instytucji,
    2. sposób jej finansowania,
    3. organy zarządzające instytucji,
    4. zasady pobierania i ukończenia nauki w instytucji.
Art. 3.
Wyróżnia się dwa rodzaje instytucji oświaty:
  1. Szkoły ogólnokształcące,
  2. Szkoły wyższe.
Art. 4.
  1. Prowadzenie rejestru instytucji oświaty o uprawnieniach do uznawania wykształcenia oraz nadawania tytułów zawodowych, stopni naukowych i tytułów naukowych jest zadaniem ministra właściwego dla spraw oświaty.
  2. O wpisie, odmowie wpisu lub wykreśleniu wpisu z rejestru król lub upoważniony przez niego urzędnik decyduje wespół z ministrem właściwym dla spraw oświaty w drodze postanowienia.
  3. W przypadku odmowy wpisu lub wykreśleniu wpisu z rejestru postanowienie zawiera uzasadnienie.
  4. Korona może za aprobatą ministra właściwe dla spraw oświaty wykreślić instytucję z rejestru w przypadku trwałego zaprzestania prowadzenia działalności lub takiego obniżenia poziomu nauczania, które nie daje rękojmi prawidłowości.
  5. Od decyzji Korony przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
  6. Po ponownym rozpoznaniu sprawy dalszy wniosek w trybie ust. 5 nie przysługuje.
Art. 5.
  1. Tytułem zawodowym jest tytuł magistra.
  2. Stopniem naukowym jest stopień doktora.
  3. Tytułem naukowym jest tytuł profesora.
Art. 6.
  1. Wykształcenie średnie nadaje się po ukończeniu szkoły ogólnokształcącej zakończonej egzaminem. Wykształcenie średnie nie jest konieczne do podjęcia studiów wyższych.
  2. Tytuł zawodowy magistra nadaje się po ukończeniu studiów magisterskich zakończonych egzaminem lub po skutecznej obronie pracy magisterskiej.
  3. Oceny pracy dokonują wspólnie oraz przeprowadzają obronę pracy: rektor danej uczelni wyższej lub osoba przez niego wyznaczona oraz promotor wskazany przez autora pracy. Za zgodą rektora i promotora możliwe jest poszerzenie składu komisji. Każdy z oceniających i przeprowadzających obronę pracy musi posiadać stopień naukowy doktora lub tytuł naukowy profesora.
  4. Stopień naukowy doktora nadaje się po ukończeniu przewodu doktorskiego i skutecznej obronie pracy doktorskiej lub w uznaniu wybitnej wiedzy kandydata, uprawniającej go do nauczania.
  5. Oceny pracy dokonują wspólnie oraz przeprowadzają obronę pracy: rektor danej uczelni wyższej lub osoba przez niego wyznaczona oraz promotor wskazany przez autora pracy. Za zgodą rektora i promotora możliwe jest poszerzenie składu komisji. Każdy z oceniających i przeprowadzających obronę pracy musi posiadać stopień naukowy doktora lub tytuł naukowy profesora, w tym co najmniej jeden z uczestników tytuł naukowy profesora.
  6. Tytuł naukowy profesora nadaje się po udokumentowaniu przez kandydata wybitnej wiedzy w danej dziedzinie, uprawniającej go do nauczania, w szczególności po przedstawieniu opublikowanych już prac naukowych jego autorstwa.
  7. Tytuły i stopnie zawodowe i naukowe uzyskane przez mieszkańców Królestwa poza jego granicami mogą być uznawane przez Królestwo na podstawie stosownej umowy, zawartej między Królestwem, a państwem, na terenie którego został uzyskany dany tytuł/stopień. Umowa taka określa zasady konwersji tytułów przyznawanych w danym państwie.
  8. W uznaniu zasług uczelnie wyższe mogą nadawać tytuł „doktora honoris causa” jako tytuł honorowy.
Art. 7.
  1. Tytuł zawodowy magistra nadaje uczelnia wyższa przeprowadzająca obronę pracy magisterskiej.
  2. Stopień naukowy doktora nadaje uczelnia wyższa przeprowadzająca obronę pracy doktorskiej.
  3. O nadaniu tytułu lub stopnia określonego w ustępach poprzedzających obwieszcza rektor uczelni nadającej tytuł/stopień.
  4. Tytuł naukowy profesora nadaje Korona na zaakceptowany wcześniej przez ministra właściwego dla spraw oświaty wniosek rektora dowolnej uczelni wyższej.
Art. 8.
Niniejsza ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

KARTA DO GŁOSOWANIA
William Chamberlain-Schlesinger:
Mischa Baxter:
Alfred de Ebruz:
Antoni Moskwicz:
Torkan Ingawaar:
Robert II Fryderyk:
Andrzej Swarzewski:
Stanisław Dmowski:
Maciej II:
Jarosław Wawrzyniak:
CC: @Alfred @Maciej II @Miś @Andrzej Swarzewski @Stanisław Dmowski @Torkan Ingawaar @Chamberlain @Antoni Moskwicz @Jarek Wawrzyniak
Robert Fryderyk, c.s, r. s., p.s., KKdrOD, KCO
Awatar użytkownika
RIIF
król-senior
Posty: 1887
Rejestracja: 27 lis 2015, 18:56
NIM: 747065
Herb: herb_kd_krolRCA
Kontakt:

Re: [GŁOSOWANIE do 16.11.20] Projekt ustawy o edukacji

Post autor: RIIF »

William Chamberlain-Schlesinger:
Mischa Baxter:
Alfred de Ebruz:
Antoni Moskwicz:
Torkan Ingawaar:
Robert II Fryderyk: ZA
Andrzej Swarzewski:
Stanisław Dmowski:
Maciej II:
Jarosław Wawrzyniak:
Robert Fryderyk, c.s, r. s., p.s., KKdrOD, KCO
Awatar użytkownika
Andrzej P Ordynski
Posty: 392
Rejestracja: 9 gru 2010, 13:34
NIM: 479233
Kontakt:

Re: [GŁOSOWANIE do 16.11.20] Projekt ustawy o edukacji

Post autor: Andrzej P Ordynski »

William Chamberlain-Schlesinger:
Mischa Baxter:
Alfred de Ebruz:
Antoni Moskwicz:
Torkan Ingawaar:
Robert II Fryderyk: ZA
Andrzej Swarzewski: ZA
Stanisław Dmowski:
Maciej II:
Jarosław Wawrzyniak:
prof. Andrzej Płatonowicz Ordyński
Awatar użytkownika
Andrzej
król-senior
Posty: 2882
Rejestracja: 10 maja 2017, 16:19
NIM: 283468
Kontakt:

Re: [GŁOSOWANIE do 16.11.20] Projekt ustawy o edukacji

Post autor: Andrzej »

William Chamberlain-Schlesinger:
Andrzej Szmejchel: ZA
Alfred de Ebruz:
Antoni Moskwicz:
Torkan Ingawaar:
Robert II Fryderyk: ZA
Andrzej Swarzewski: ZA
Stanisław Dmowski:
Maciej II:
Jarosław Wawrzyniak:
Andreas Rex Emeritus
Zablokowany

Wróć do „Archiwum Parlamentu Królestwa i Zgromadzenia Ludowego (2023)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość