przedstawiam projekt ustawy o statucie rządu, uzupełniający mój projekt nowej konstytucji państwa. Realizuje on delegację do unormowania organizacji i trybu działania Rządu Królewskiego.
Projekt przede wszystkim dzieli uprawnienia rządowe między organa rządu: Kolegium Ministrów, Pierwszego Ministra i pozostałych ministrów. Jako zasadę przyjmuje działanie rządu przez szeregowego ministra. Premierowi powierza funkcje kierownicze i nadzorcze względem pozostałych członków rządu, a także czyni go „domyślnym ministrem” w sytuacji, gdy określona sprawa nie należy do właściwości żadnego innego ministra, jak również upoważnia go do zastępowania ministrów nieobecnych i bezczynnych. Ustawa nie zawiera definicji nieobecności ani bezczynności ministra. Interpretacji tych określeń ma dokonywać sam Pierwszy Minister, a zakwestionowanie jego interpretacji przed sądem ma być możliwe tylko wtedy, gdy nie będzie ulegać wątpliwości, że minister nie był w żadnym rozumieniu nieobecny czy bezczynny. Kolegium Ministrów obejmuje tylko najdonioślejsze kompetencje rządu, związane ze stanowieniem prawa, wprowadzaniem stanów nadzwyczajnych oraz stosowaniem surowszych środków nadzoru nad samorządami.
Powraca się do instytucji działów administracji rządowej, czy raczej działów spraw rządu. W obecnej sytuacji byłoby bowiem nieco na wyrost mówić o kierowaniu przez ministra jakimś działem administracji rządowej; minister raczej osobiście prowadzi pewien dział spraw rządu, działanie rządu za pośrednictwem podległych mu dodatkowych organów jest wyjątkiem. Podział jest dość precyzyjny, obejmuje 9 różnych działów i nie ma oczywiście odpowiadać liczbie stanowisk ministrów, lecz wyłączać konieczność częstych nowelizacji przepisów rangi ustawowej w związku z reorganizacją rządu i zapewniać premierowi swobodę kształtowania podziału zadań w obrębie swojego gabinetu.
Rezygnuje się z możliwości tworzenia odrębnych ministrów. Obsługę administracyjną i techniczną wszystkich organów rządu ma zapewniać Kancelaria Rządu Królewskiego. Każdy minister może powoływać do niej urzędników oraz sprawuje zwierzchnictwo służbowe nad powołanymi przez siebie urzędnikami.
Projekt uchyla ustawę o prokuraturze, która nigdy nie weszła faktycznie w życie, a w swoich założeniach jest niekompatybilna z moim projektem ustrojowym. Zakładam powrót funkcji prokuratorskich i moderatorskich do rządu.
USTAWAUstawa określa organizację i tryb działania Rządu Królewskiego, zwanego dalej „rządem”.
z dnia ...
o statucie rządu
Artykuł 1.
Artykuł 2.(1) Rząd działa przez swoje organy.
(2) Organami rządu są: Kolegium Ministrów, Pierwszy Minister i pozostali ministrowie.
(3) Ilekroć w niniejszej ustawie jest mowa o „ministrze”, należy przez to rozumieć wyłącznie ministra innego niż Pierwszy Minister, chyba że co innego wynika z treści poszczególnego przepisu.
Artykuł 3.(1) Kolegium Ministrów:
1) określa kierunki działania rządu;(2) Każdy minister, nie wyłączając Pierwszego Ministra, może wnieść sprawę na Kolegium Ministrów.
2) uchwala wnioski i zgody rządu w sprawach wydawania dekretów;
3) uchwala wnioski i zgody rządu w sprawach wprowadzania stanów nadzwyczajnych;
4) uchwala wnioski i zgody rządu w sprawach stosowania niektórych środków nadzorczych wobec samorządów, zgodnie z przepisami o samorządach;
5) uchwala rozporządzenia na podstawie upoważnień udzielonych mu przez ustawy i dekrety;
6) rozstrzyga spory kompetencyjne między Pierwszym Ministrem a ministrami;
7) nadzoruje działalność Pierwszego Ministra.
(3) Kolegium Ministrów stanowi przez jednomyślne uzgodnienia.
(4) Jeśli podjęcie jednomyślnych uzgodnień okaże się niemożliwe, przewodniczący zarządzi głosowanie, w którym Kolegium Ministrów stanowi zwykłą większością oddanych głosów. W przypadku równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
Artykuł 4.(1) Pierwszy Minister:
1) określa kierunki działania rządu, na ile nie określają ich uchwały Kolegium Ministrów;(2) Rozporządzenie określające zakresy działania poszczególnych ministrów traci moc wraz z rozwiązaniem rządu.
2) reprezentuje rząd na zewnątrz;
3) przewodniczy Kolegium Ministrów;
4) przedstawia Królowi wnioski w sprawach zmian w składzie rządu;
5) określa, w drodze rozporządzenia, zakresy działania poszczególnych ministrów, w szczególności przypadające im działy spraw rządu;
6) rozstrzyga spory kompetencyjne między ministrami;
7) wydaje rozporządzenia na podstawie upoważnień udzielonych mu przez ustawy i dekrety;
8) prowadzi sprawy rządu, które nie należą do zakresu działania żadnego ministra;
9) zastępuje nieobecnych i bezczynnych ministrów.
10) rozpatruje odwołania od decyzji i czynności ministrów, przysługujące na podstawie odrębnych przepisów;
11) nadzoruje działalność ministrów.
Artykuł 5.(1) Minister, w swoim zakresie działania, reprezentuje rząd na zewnątrz i wykonuje wszelkie uprawnienia rządu, niezastrzeżone innym jego organom.
(2) Minister wydaje rozporządzenia na podstawie upoważnień udzielonych mu przez ustawy i dekrety.
Artykuł 6.(1) Wykaz działów spraw rządu określa załącznik.
(2) Odrębne przepisy mogą bliżej określać przynależność poszczególnych spraw rządu do działów.
(3) Ministra, w tym Pierwszego Ministra, prowadzącego określony dział spraw rządu oznacza się nazwą utworzoną przez zestawienie wyrazu „minister” i nazwy tegoż działu w dopełniaczu.
Artykuł 7.(1) Organ rządu, nadzorujący inny taki organ, może:
1) uchylić każdy akt organu nadzorowanego, nie wyłączając rozporządzenia;(2) Działalność organu nadzorowanego podlega ocenie organu nadzorczego co do legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.
2) udzielić organowi nadzorowanemu wiążących instrukcji co do właściwego załatwienia sprawy;
3) przejąć dla siebie załatwienie sprawy, z wyłączniem wydania rozporządzenia.
Artykuł 8.(1) Obsługę administracyjną i techniczną organów rządu zapewnia Kancelaria Rządu Królewskiego.
(2) Wszyscy ministrowie, nie wyłączając Pierwszego Ministra, mogą powoływać urzędników Kancelarii Rządu Królewskiego, a co do urzędników powołanych przez siebie: odwoływać ich, określać ich zakresy działania oraz udzielać im upoważnień do załatwiania określonych spraw w swoim imieniu.
(3) Pierwszy Minister może odwołać każdego urzędnika Kancelarii Rządu Królewskiego.
Artykuł 9.Traci moc ustawa z dnia 26 maja 2019 r. o prokuraturze.
Artykuł 10.Ustawa wchodzi w życie z dniem 17 kwietnia 2020 r.
***§ 1. Ustala się następujące działy spraw rządu:
ZAŁĄCZNIK
Działy spraw rządu
1) gospodarka;§ 2. Dział „gospodarka” obejmuje sprawy:
2) imigracja;
3) kultura;
4) policja;
5) propaganda;
6) skarb;
7) sprawy wewnętrzne;
8) sprawy zagraniczne;
9) wojna.
1) popierania rozwoju życia gospodarczego wspólnoty;§ 3. Dział „imigracja” obejmuje sprawy:
2) aktywności gospodarczej państwa;
3) zautomatyzowanej symulacji gospodarki.
1) kształtowania warunków napływu cudzoziemców do państwa;§ 4. Dział „kultura” obejmuje sprawy:
2) zajmowania stanowisk państwowych i samorządowych przez cudzoziemców;
3) integracji cudzoziemców ze wspólnotą obywatelską;
4) przeprowadzania zasadniczego podziału terytorialnego państwa.
1) opieki nad materialnym i niematerialnym dziedzictwem państwa i wspólnoty;§ 5. Dział „policja” obejmuje sprawy:
2) popierania działalności twórczej, szczególnie artystycznej i naukowej;
3) popierania działalności sportowej.
1) ochrony porządku konstytucyjnego i bezpieczeństwa obywateli wobec zagrożeń wewnętrznych;§ 6. Dział „propaganda” obejmuje sprawy:
2) ścigania przestępstw;
3) ochrony porządku publicznego i moralności publicznej;
4) ochrony praworządności;
5) nadzoru nad samorządami.
1) poinformowania opinii publicznej o działalności władz publicznych, szczególnie Rządu Królewskiego;§ 7. Dział „skarb” obejmuje sprawy:
2) kształtowania wizerunku państwa;
3) organizacji uroczystości państwowych.
1) zarządu mieniem państwowym;§ 8. Dział „sprawy wewnętrzne” obejmuje sprawy:
2) skarbowości państwowej;
3) polityki finansowej i podatkowej państwa;
4) polityki monetarnej państwa.
1) organizacji miejsc publicznych zarządzanych przez państwo;§ 9. Dział „sprawy zagraniczne” obejmuje sprawy:
2) państwowych rejestrów i ewidencji.
1) stosunków państwa z państwami obcymi i organizacjami międzynarodowymi;§ 10. Dział „wojna” obejmuje sprawy:
2) ochrony interesu publicznego za granicą;
3) opieki nad obywatelami dreamlandzkimi za granicą;
4) kształtowania międzynarodowego wizerunku państwa.
1) organizacji obronności państwa;
2) ochrony niepodległości i suwerenności państwa oraz nienaruszalności jego granic;
3) ochrony porządku konstytucyjnego i bezpieczeństwa obywateli wobec zagrożeń zewnętrznych.