USTAWA
z dnia 4 października 2020
o zmianie ustawy o statucie rządu
Artykuł 1.
W ustawie z dnia 12 kwietnia 2020 r. o statucie rządu w art. 4:z dnia 4 października 2020
o zmianie ustawy o statucie rządu
Artykuł 1.
1) w ust. 1 po pkt 8 dodaje się pkt 8a w brzmieniu:
„8a) wyznacza swojego zastępcę spośród ministrów;”;
2) po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:„(3) Zastępca wykonuje obowiązki i uprawnienia Pierwszego Ministra, gdy ten jest nieobecny. Może je także wykonywać w innym czasie, jeśli Pierwszy Minister go do tego upoważni.”.
Artykuł 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.***
TEKST JEDNOLITY
TEKST JEDNOLITY
USTAWA
z dnia 12 kwietnia 2020 r.
o statucie rządu
MY, MACIEJ II,
król Dreamlandu i Scholandii,
pan ziemi morlandzkiej, surmalajskiej i weblandzkiej, senior Furlandii i Luindoru, zwierzchnik Skytji,
senior Delty i Proftazji, Bergii i Elfidy, Arden i Inselii, Dolii i Faerie, Darei i Scholii,
źródło sprawiedliwości, zwierzchnik sił zbrojnych, Wielki Mistrz Heroldii Królestwa Dreamlandu, etc.,
ogłaszamy, że Konstytuanta Królestwa uchwaliła, a My zatwierdziliśmy, co następuje:
Artykuł 1.
Ustawa określa organizację i tryb działania Rządu Królewskiego, zwanego dalej „rządem”.z dnia 12 kwietnia 2020 r.
o statucie rządu
MY, MACIEJ II,
król Dreamlandu i Scholandii,
pan ziemi morlandzkiej, surmalajskiej i weblandzkiej, senior Furlandii i Luindoru, zwierzchnik Skytji,
senior Delty i Proftazji, Bergii i Elfidy, Arden i Inselii, Dolii i Faerie, Darei i Scholii,
źródło sprawiedliwości, zwierzchnik sił zbrojnych, Wielki Mistrz Heroldii Królestwa Dreamlandu, etc.,
ogłaszamy, że Konstytuanta Królestwa uchwaliła, a My zatwierdziliśmy, co następuje:
Artykuł 1.
Artykuł 2.
(1) Rząd działa przez swoje organy.(2) Organami rządu są: Kolegium Ministrów, Pierwszy Minister i pozostali ministrowie.
(3) Ilekroć w niniejszej ustawie jest mowa o „ministrze”, należy przez to rozumieć wyłącznie ministra innego niż Pierwszy Minister, chyba że co innego wynika z treści poszczególnego przepisu.
Artykuł 3.
(1) Kolegium Ministrów:1) określa kierunki działania rządu;
2) uchwala wnioski i zgody rządu w sprawach wydawania dekretów;
3) uchwala wnioski i zgody rządu w sprawach wprowadzania stanów nadzwyczajnych;
4) uchwala wnioski i zgody rządu w sprawach stosowania niektórych środków nadzorczych wobec samorządów, zgodnie z przepisami o samorządach;
5) uchwala rozporządzenia na podstawie upoważnień udzielonych mu przez ustawy i dekrety;
6) rozstrzyga spory kompetencyjne między Pierwszym Ministrem a ministrami;
7) nadzoruje działalność Pierwszego Ministra.
(2) Każdy minister, nie wyłączając Pierwszego Ministra, może wnieść sprawę na Kolegium Ministrów.2) uchwala wnioski i zgody rządu w sprawach wydawania dekretów;
3) uchwala wnioski i zgody rządu w sprawach wprowadzania stanów nadzwyczajnych;
4) uchwala wnioski i zgody rządu w sprawach stosowania niektórych środków nadzorczych wobec samorządów, zgodnie z przepisami o samorządach;
5) uchwala rozporządzenia na podstawie upoważnień udzielonych mu przez ustawy i dekrety;
6) rozstrzyga spory kompetencyjne między Pierwszym Ministrem a ministrami;
7) nadzoruje działalność Pierwszego Ministra.
(3) Kolegium Ministrów stanowi przez jednomyślne uzgodnienia.
(4) Jeśli podjęcie jednomyślnych uzgodnień okaże się niemożliwe, przewodniczący zarządzi głosowanie, w którym Kolegium Ministrów stanowi zwykłą większością oddanych głosów. W przypadku równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
Artykuł 4.
(1) Pierwszy Minister:1) określa kierunki działania rządu, na ile nie określają ich uchwały Kolegium Ministrów;
2) reprezentuje rząd na zewnątrz;
3) przewodniczy Kolegium Ministrów;
4) przedstawia Królowi wnioski w sprawach zmian w składzie rządu;
5) określa, w drodze rozporządzenia, zakresy działania poszczególnych ministrów, w szczególności przypadające im działy spraw rządu;
6) rozstrzyga spory kompetencyjne między ministrami;
7) wydaje rozporządzenia na podstawie upoważnień udzielonych mu przez ustawy i dekrety;
8) prowadzi sprawy rządu, które nie należą do zakresu działania żadnego ministra;
8a) wyznacza swojego zastępcę spośród ministrów;
9) zastępuje nieobecnych i bezczynnych ministrów.
10) rozpatruje odwołania od decyzji i czynności ministrów, przysługujące na podstawie odrębnych przepisów;
11) nadzoruje działalność ministrów.
(2) Rozporządzenie określające zakresy działania poszczególnych ministrów traci moc wraz z rozwiązaniem rządu.2) reprezentuje rząd na zewnątrz;
3) przewodniczy Kolegium Ministrów;
4) przedstawia Królowi wnioski w sprawach zmian w składzie rządu;
5) określa, w drodze rozporządzenia, zakresy działania poszczególnych ministrów, w szczególności przypadające im działy spraw rządu;
6) rozstrzyga spory kompetencyjne między ministrami;
7) wydaje rozporządzenia na podstawie upoważnień udzielonych mu przez ustawy i dekrety;
8) prowadzi sprawy rządu, które nie należą do zakresu działania żadnego ministra;
8a) wyznacza swojego zastępcę spośród ministrów;
9) zastępuje nieobecnych i bezczynnych ministrów.
10) rozpatruje odwołania od decyzji i czynności ministrów, przysługujące na podstawie odrębnych przepisów;
11) nadzoruje działalność ministrów.
(3) Zastępca wykonuje obowiązki i uprawnienia Pierwszego Ministra, gdy ten jest nieobecny. Może je także wykonywać w innym czasie, jeśli Pierwszy Minister go do tego upoważni.
Artykuł 5.
(1) Minister, w swoim zakresie działania, reprezentuje rząd na zewnątrz i wykonuje wszelkie uprawnienia rządu, niezastrzeżone innym jego organom.(2) Minister wydaje rozporządzenia na podstawie upoważnień udzielonych mu przez ustawy i dekrety.
Artykuł 6.
(1) Wykaz działów spraw rządu określa załącznik.(2) Odrębne przepisy mogą bliżej określać przynależność poszczególnych spraw rządu do działów.
(3) Ministra, w tym Pierwszego Ministra, prowadzącego określony dział spraw rządu oznacza się nazwą utworzoną przez zestawienie wyrazu „minister” i nazwy tegoż działu w dopełniaczu.
Artykuł 7.
(1) Organ rządu, nadzorujący inny taki organ, może:1) uchylić każdy akt organu nadzorowanego, nie wyłączając rozporządzenia;
2) udzielić organowi nadzorowanemu wiążących instrukcji co do właściwego załatwienia sprawy;
3) przejąć dla siebie załatwienie sprawy, z wyłączniem wydania rozporządzenia.
(2) Działalność organu nadzorowanego podlega ocenie organu nadzorczego co do legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.2) udzielić organowi nadzorowanemu wiążących instrukcji co do właściwego załatwienia sprawy;
3) przejąć dla siebie załatwienie sprawy, z wyłączniem wydania rozporządzenia.
Artykuł 8.
(1) Obsługę administracyjną i techniczną organów rządu zapewnia Kancelaria Rządu Królewskiego.(2) Wszyscy ministrowie, nie wyłączając Pierwszego Ministra, mogą powoływać urzędników Kancelarii Rządu Królewskiego, a co do urzędników powołanych przez siebie: odwoływać ich, określać ich zakresy działania oraz udzielać im upoważnień do załatwiania określonych spraw w swoim imieniu.
(3) Pierwszy Minister może odwołać każdego urzędnika Kancelarii Rządu Królewskiego.
Artykuł 9.
Tracą moc:1) dekret królewski z dnia 10 kwietnia 2019 r. o ustroju Rządu Królewskiego;
2) ustawa z dnia 16 marca 2018 r. — Ordynacja wyborcza;
3) ustawa z dnia 26 maja 2019 r. o prokuraturze.
2) ustawa z dnia 16 marca 2018 r. — Ordynacja wyborcza;
3) ustawa z dnia 26 maja 2019 r. o prokuraturze.
Artykuł 10.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 13 kwietnia 2020 r.(-) M2,r
***
ZAŁĄCZNIK
Działy spraw rządu
§ 1. Ustala się następujące działy spraw rządu:ZAŁĄCZNIK
Działy spraw rządu
1) gospodarka;
2) imigracja;
3) kultura;
4) policja;
5) propaganda;
6) skarb;
7) sprawy wewnętrzne;
8) sprawy zagraniczne;
9) wojna.
§ 2. Dział „gospodarka” obejmuje sprawy:2) imigracja;
3) kultura;
4) policja;
5) propaganda;
6) skarb;
7) sprawy wewnętrzne;
8) sprawy zagraniczne;
9) wojna.
1) popierania rozwoju życia gospodarczego wspólnoty;
2) aktywności gospodarczej państwa;
3) zautomatyzowanej symulacji gospodarki.
§ 3. Dział „imigracja” obejmuje sprawy:2) aktywności gospodarczej państwa;
3) zautomatyzowanej symulacji gospodarki.
1) kształtowania warunków napływu cudzoziemców do państwa;
2) zajmowania stanowisk państwowych i samorządowych przez cudzoziemców;
3) integracji cudzoziemców ze wspólnotą obywatelską;
4) przeprowadzania zasadniczego podziału terytorialnego państwa.
§ 4. Dział „kultura” obejmuje sprawy:2) zajmowania stanowisk państwowych i samorządowych przez cudzoziemców;
3) integracji cudzoziemców ze wspólnotą obywatelską;
4) przeprowadzania zasadniczego podziału terytorialnego państwa.
1) opieki nad materialnym i niematerialnym dziedzictwem państwa i wspólnoty;
2) popierania działalności twórczej, szczególnie artystycznej i naukowej;
3) popierania działalności sportowej.
§ 5. Dział „policja” obejmuje sprawy:2) popierania działalności twórczej, szczególnie artystycznej i naukowej;
3) popierania działalności sportowej.
1) ochrony porządku konstytucyjnego i bezpieczeństwa obywateli wobec zagrożeń wewnętrznych;
2) ścigania przestępstw;
3) ochrony porządku publicznego i moralności publicznej;
4) ochrony praworządności;
5) nadzoru nad samorządami.
§ 6. Dział „propaganda” obejmuje sprawy:2) ścigania przestępstw;
3) ochrony porządku publicznego i moralności publicznej;
4) ochrony praworządności;
5) nadzoru nad samorządami.
1) poinformowania opinii publicznej o działalności władz publicznych, szczególnie Rządu Królewskiego;
2) kształtowania wizerunku państwa;
3) organizacji uroczystości państwowych.
§ 7. Dział „skarb” obejmuje sprawy:2) kształtowania wizerunku państwa;
3) organizacji uroczystości państwowych.
1) zarządu mieniem państwowym;
2) skarbowości państwowej;
3) polityki finansowej i podatkowej państwa;
4) polityki monetarnej państwa.
§ 8. Dział „sprawy wewnętrzne” obejmuje sprawy:2) skarbowości państwowej;
3) polityki finansowej i podatkowej państwa;
4) polityki monetarnej państwa.
1) organizacji miejsc publicznych zarządzanych przez państwo;
2) państwowych rejestrów i ewidencji.
§ 9. Dział „sprawy zagraniczne” obejmuje sprawy:2) państwowych rejestrów i ewidencji.
1) stosunków państwa z państwami obcymi i organizacjami międzynarodowymi;
2) ochrony interesu publicznego za granicą;
3) opieki nad obywatelami dreamlandzkimi za granicą;
4) kształtowania międzynarodowego wizerunku państwa.
§ 10. Dział „wojna” obejmuje sprawy:2) ochrony interesu publicznego za granicą;
3) opieki nad obywatelami dreamlandzkimi za granicą;
4) kształtowania międzynarodowego wizerunku państwa.
1) organizacji i użycia sił zbrojnych państwa;
2) ochrony niepodległości i suwerenności państwa oraz nienaruszalności jego granic;
3) ochrony porządku konstytucyjnego i bezpieczeństwa obywateli wobec zagrożeń zewnętrznych.
2) ochrony niepodległości i suwerenności państwa oraz nienaruszalności jego granic;
3) ochrony porządku konstytucyjnego i bezpieczeństwa obywateli wobec zagrożeń zewnętrznych.