Szanowni Lordowie!
Klub Polityczny św. Augustyna przedstawia projekt ustawy o Parlamencie Królewskim, która miałaby zastąpić obecny dekret królewski, o którym zapomniano przy okazji nowelizacji Karty Konstytucyjnej z inicjatywy Jego Królewskiej Wysokości Alfreda, w związku z czym niektóre jego przepisy straciły rację bytu, inne zaś są niekonstytucyjne. Projekt opisywany będzie przede wszystkim pod kątem planowanych zmian względem obecnych przepisów.
USTAWA FEDERALNA
z dnia ... 2017 roku
o Parlamencie Królewskim
Art. 1. [Postanowienia ogólne]
1. Parlament Królewski stanowi reprezentację woli politycznej obywateli.
2. Parlament Królewski jest niekadencyjnym organem władzy ustawodawczej.
Art. 2. [Sala obrad Parlamentu]
1. Parlament obraduje na forum dyskusyjnym Królestwa w wyodrębnionym dziale, zwanym dalej salą obrad Parlamentu.
2. Czynne prawo dostępu do sali obrad Parlamentu przysługuje wszystkim obywatelom Królestwa Dreamlandu. Prawo udziału w głosowaniu zastrzeżone jest dla lordów.
Art. 3. [Marszałek i Wicemarszałkowie Parlamentu]
1. Pracami Parlamentu kieruje Marszałek wybrany przez Parlament z swojego grona.
2. Parlament może wybrać z swego grona Wicemarszałka lub Wicemarszałków.
3. Do czasu wyboru Marszałka, pracami Parlamentu kieruje powołany przez Króla Marszałek Senior.
Art. 4. [Nabywanie i utrata mandatu parlamentarnego]
1. Parlament składa się z lordów powoływanych przez Króla.
2. Lordem może zostać obywatel Królestwa, który wyrazi taką wolę w miejscu wyznaczonym przez Króla w sali obrad Parlamentu.
3. Nie może zostać lordem obywatel, który:
(1) dysponuje obywatelstwem krócej niż 14 dni;
(2) w przeszłości został skazany przez Sąd za przestępstwo umyślne, ścigane z oskarżenia publicznego, i odbył karę co najmniej 6 miesięcy przed dniem ubiegania się o włączenie do Parlamentu.
4. Mandat parlamentarny wygasa z chwilą:
(1) zrzeczenia się mandatu,
(2) utraty obywatelstwa Królestwa,
(3) uprawomocnienia się orzeczenia sądu o skazaniu lorda za przestępstwo umyślne, ścigane z oskarżenia publicznego.
5. Wygaśnięcie mandatu parlamentarnego ogłasza – wraz z wyłożeniem przyczyny – Marszałek.
6. Marszałek prowadzi aktualną listę parlamentarzystów w sali obrad Parlamentu.
Art. 5. [Obowiązki lorda]
1. Lord ma obowiązek udziału w obradach Parlamentu pod rygorem skreślenia z listy parlamentarzystów w przypadku nieuzasadnionej absencji w dwóch kolejnych głosowaniach. Jeżeli w danym dniu zostaje zakończone więcej niż jedno głosowanie wówczas do absencji lorda, który nie wziął udziału w żadnym z nich liczy się te głosowania jako jedno głosowanie. Do absencji lorda nie zalicza się głosowań z okresu czasowego pozbawienia czynnego dostępu do sali obrad Parlamentu oraz głosowania w trybie pilnym nad zatwierdzeniem dekretu.
2. Za działalność urągającą sprawowanemu mandatowi Parlament może wymierzyć lordowi karę dyscyplinarną.
3. Karami dyscyplinarnymi są:
(1) upomnienie udzielone przez Marszałka;
(2) nagana udzielona przez Parlament;
(3) potrącenie części lub całego wynagrodzenia przysługującego w danym miesiącu;
(4) czasowe pozbawienie czynnego dostępu do sali obrad Parlamentu.
Art. 6. [Inicjatywa ustawodawcza]
1. Prawo przedkładania Parlamentowi projektów ustawodawczych przysługuje:
(1) Królowi;
(2) lordowi;
(3) Premierowi Rządu Królewskiego;
(4) ministrowi w zakresie swojej właściwości.
2. Projekt ustawy zmieniającej Kartę Konstytucyjną mogą złożyć podmioty wymienione w pkt. 1-3 ust. poprzedzającego.
3. Projekt ustawy w sprawie organizacji i funkcjonowania Parlamentu może złożyć lord.
Art. 7. [Projekt ustawodawczy]
1. Prawidłowo złożony projekt ustawodawczy składa się z:
(1) treści proponowanej ustawy;
(2) uzasadnienia wyjaśniającego skutki wejścia w życie proponowanej ustawy;
(3) jednolitych tekstów wszystkich aktów normatywnych zmienianych przez proponowaną ustawę i uwzględniających przepisy zmieniające.
2. Jeżeli projekt ustawodawczy zakłada dokonanie zmian w systemach informatycznych Królestwa lub jeżeli wykonanie proponowanej ustawy będzie wiązać w skutkach takie zmiany, Marszałek Parlamentu jest obowiązany zwrócić się z wnioskiem do Królewskich Służb Informatycznych o wyrażenie opinii w sprawie wykonalności proponowanej ustawy i czasu potrzebnego na dokonanie stosownych zmian w systemach informatycznych.
3. Debatę nad projektem ustawodawczym, o którym mowa w ustępie poprzedzającym wydłuża się o czas oczekiwania na opinię Szefa Królewskich Służb Informatycznych, która powinna być przedłożona Parlamentowi nie później niż w ciągu 14 dni.
Art. 8. [Procedowanie i przyjmowanie uchwał i ustaw]
1. Parlament debatuje nad projektem ustawy i projektem uchwały.
2. Parlament podejmuje ustawy i uchwały w głosowaniu zwykłą większością głosów, chyba że odrębne przepisy wymagają innej większości. Projekt ustawy lub uchwały zostaje przyjęty zwykłą większością głosów jeżeli suma głosów „ZA” jest większa od głosów „PRZECIW”, głosów „WSTRZYMUJĘ SIĘ” nie dolicza się do głosów „PRZECIW”.
3. Parlament podejmuje ustawy konstytucyjne w głosowaniu kwalifikowaną większością 2/3 głosów całkowitej liczby lordów. Projekt ustawy konstytucyjnej zostaje przyjęty, jeżeli suma głosów „ZA” jest równa lub większa od 2/3 głosów całkowitej liczby lordów.
4. Uchwaloną ustawę Marszałek przekazuje Królowi.
5. Uchwaloną uchwałę Marszałek ogłasza publicznie.
Art. 9. [Odrzucanie królewskiego weta]
1. Król ma prawo zawetować każdą ustawę za wyjątkiem ustawy konstytucyjnej i ustawy w sprawie organizacji i funkcjonowania Parlamentu Królewskiego.
2. Król, wetując uchwaloną ustawę, zwraca ją Parlamentowi w sali obrad Parlamentu.
3. Marszałek Parlamentu przedkłada zawetowaną ustawę Parlamentowi przeprowadzając powtórne głosowanie.
4. Parlament podejmuje zwróconą przez Króla ustawę w głosowaniu kwalifikowaną większością 3/5 głosów całkowitej liczby lordów. Ustawa zostaje powtórnie przegłosowana, jeżeli suma głosów „ZA” jest równa lub większa od 3/5 głosów całkowitej liczby lordów.
5. Powtórnie uchwaloną ustawę Marszałek przekazuje Królowi.
Art. 10. [Procedura zatwierdzania dekretu]
1. Król, wydając dekret w sprawach innych niż sukcesja królewska, regencja, zaszczyty państwowe, organizacja i funkcjonowanie dworu królewskiego, przedkłada go w sali obrad Parlamentu do zatwierdzenia przez Parlament.
2. Król może zażądać pilnego zatwierdzenia dekretu. Jeżeli tak się stanie głosowanie trwa 48 godzin.
3. Parlament głosuje nad dekretu zatwierdzając go zwykłą większością głosów. Dekret zostaje zatwierdzony, jeżeli suma głosów „ZA” jest większa od głosów „PRZECIW”, głosów „WSTRZYMUJĘ SIĘ” nie dolicza się do głosów „PRZECIW”.
4. Zatwierdzony dekret Marszałek przekazuje Królowi.
Art. 11. [Regulamin Parlamentu]
1. Szczegółowy wewnętrzny tryb pracy Parlamentu w zakresie nieuregulowanym niniejszą ustawą, w tym zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej parlamentarzystów, określa Regulamin uchwalony przez Parlament.
2. W zakresie nieuregulowanym stosuje się Regulamin Parlamentu i utrwalone zwyczaje.
Art. 12. [Postanowienia końcowe]
1. Uchyla się Dekret Królewski z dnia 4 kwietnia 2016 roku o Parlamencie Królewskim.
2. Ustawa wchodzi w życie w dniu ogłoszenia.
Art. 1-4 określają takie aspekty, jak pojęcie sali obrad Parlamentu i wstęp na nią, funkcje Marszałka i Wicemarszałków oraz sposób nabywania i utraty przez obywateli mandatu parlamentarnego. Przepisy te są zgodne z dotychczas obowiązującymi. Pojawia się jedynie wymóg prowadzenia aktualnej listy parlamentarzystów przez Marszałka. Wymóg co prawda nie gwarantuje należytego wywiązywania się z obowiązków przez Marszałka, jednak być może zwiększa na to szanse.
Bardzo istotna zmiana pojawia się przy art. 5 mówiącym o obowiązkach lorda. Podstawowym obowiązkiem lorda jest uczestniczenie w pracach Parlamentu pod rygorem skreślenia z listy za dwie nieobecności w głosowaniach. Klub Polityczny św. Augustyna proponuje tutaj dwie zmiany. Pierwsza dotyczy tego, że jeżeli w danym dniu, w którym lord jest nieobecny, kończą się w Parlamencie co najmniej dwa głosowania to do absencji w głosowaniach są one liczone jako jedno głosowanie. Lorda nie ma bowiem w całym dniu, więc nie ma sensu brać pod uwagę wszystkich głosowań i skreślać kogoś z Parlamentu za nieobecność w jednym dniu. Warunek jest jednak taki, że dany lord nie może wziąć udziału w żadnym głosowaniu w danym dniu, w przeciwnym bowiem wypadku każde głosowanie, które wtedy się kończy, a w którym lord nie weźmie udziału liczy się do jego absencji jako jedno głosowanie. Pojawia się tutaj także wyłączenie z wliczania głosowań do absencji lorda. Będzie to mieć miejsce, gdy Parlament Królewski ukarał lorda czasowym zakazem dostępu do sali obrad lub gdy w trybie pilnym, a więc w 48 godzin, Parlament zatwierdza dekret królewski. Ostatnie wynika z faktu, że standardowe głosowanie trwa 7 dni. Nieobecność wielu lordów przekracza nieraz 2 dni, ale mimo to mogą zdążyć wziąć udział w głosowaniu trwającym 7 dni. Nie powinno liczyć się w takim razie ich nieobecności podczas zatwierdzania dekretu w trybie pilnym do ich absencji.
Pojawiły się również zmiany dotyczące prawa do występowania z inicjatywą ustawodawczą. Są to zmiany polegające na implementacji przepisów Karty Konstytucyjnej, mówiące o tym, że projekt ustawy mogą składać Król, lord i Premier. Oni mogą składać projekt ustawy ws. zmiany Karty Konstytucyjnej. Projekt ustawy w przedmiocie właściwości ministra może złożyć ten minister, zaś projekt ustawy w sprawie organizacji pracy i funkcjonowania Parlamentu może złożyć tylko lord.
Art. 7 i 11 zawierają identyczne przepisy z obecnymi.
Art. 8, 9 i 10 zawierają szczegółowe unormowania dotyczące procedowania i przyjmowania uchwał, ustaw, odrzucania weta królewskiego oraz zatwierdzania dekretu. Wynikają one przede wszystkim z Karty Konstytucyjnej. Dodatkowo wprowadzono również przepisy szczegółowo mówiące o tym, kiedy dana ustawa, uchwała, odrzucenie weta lub zatwierdzenie dekretu zostaje uchwalone. Ma to pozwolić uniknąć sytuacji, gdy ktoś będzie manipulował wynikiem głosowania.
(-) Tomasz baron von Habsburg
Przedstawiciel Klubu Politycznego św. Augustyna