U S T A W A F E D E R A L N AArt. 1. W ustawie federalnej z dnia 21 lipca 2016 roku o finansach publicznych w art. 7:
z dnia … 2017 r.
o zmianie ustawy federalnej o finansach publicznych
i dekretu królewskiego o Parlamencie Królewskim1) w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:„(2) 8.000 D dla członków Rządu Królewskiego i sędziów;”;2) ust. 4 otrzymuje brzmienie:„4. Wysokość wynagrodzeń sędziów ustala Parlament Królewski w drodze uchwały. Wynagrodzenia są płatne co miesiąc z przysługującej za ten okres kwoty bazowej.”.Art. 2. W dekrecie królewskim z dnia 4 kwietnia 2016 roku o Parlamencie Królewskim po art. 2 dodaje się art. 2a w brzmieniu:
„Art. 2a.Art. 3. Ustawa wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia.
Lord nie otrzymuje wynagrodzenia za sprawowanie swojego urzędu.”.
USTAWA FEDERALNA
z dnia 21 lipca 2016 roku
o finansach publicznych
My, Edward II, Król Dreamlandu i Elderlandu, Król Scholandii, Najwyższy Zwierzchnik Furlandii i Luindoru w Unię Saudadzką scalonych, Morlandu, Surmali i Weblandu, Suzeren Monderii, Luskanii, Gorandii i Tanequetilu, Najwyższy Zwierzchnik Sił Zbrojnych, Wielki Mistrz Heroldii Obu Królestw, etc.
na wniosek Lordów zgromadzonych w Parlamencie Królewskim, ogłaszamy, co następuje:
Rozdział I. Postanowienia ogólne
Art. 1.
1. Ustawa określa system finansów publicznych Królestwa Dreamlandu.
2. Ilekroć w ustawie jest mowa o ministrze rozumie się przez to ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
Rozdział II. Skarb Królestwa
Art. 2.
1. Instytucją właściwą do spraw finansów publicznych jest Skarb Królestwa.
2. Organem Skarbu Królestwa jest minister.
Art. 3.
1. Skarb Królestwa odpowiada za należyte finansowanie działalności Korony, federalnych organów władzy i administracji, instytucji, sił zbrojnych i służb publicznych.
2. Skarb Królestwa jest właścicielem całego majątku Królestwa nieprzekazanego innym podmiotom.
Rozdział III. Finanse publiczne
Art. 4.
1. Finanse publiczne obejmują procesy związane z gromadzeniem i wydatkowaniem środków publicznych oraz inne operacje związane z dysponowaniem środkami pieniężnymi Skarbu Królestwa.
2. Gospodarkę finansami publicznymi prowadzi minister.
Art. 5.
1. Gromadzenie środków publicznych obejmuje osiąganie dochodów Skarbu Królestwa, którymi mogą być:
(1) emisja pieniądza;
(2) darowizny, spadki, zapisy i inne dochody z ofiarności publicznej;
(3) udziały w zyskach przedsiębiorstw i dochody z sprzedaży inwestycji;
(4) podatki i opłaty.
2. Emisja pieniądza następuje jednorazowo na podstawie uchwały Parlamentu Królewskiego, podejmowanej na wniosek ministra. Kwota wyemitowana w ciągu trzech miesięcy nie może przekroczyć 1/20 ogólnej ilości pieniądza obecnego na rynku.
3. Sprzedaż inwestycji, o których mowa w pkt. 3 ust. poprzedzającego może dotyczyć przedsiębiorstw państwowych lub papierów wartościowych.
4. Podatki i opłaty określa ustawa.
Art. 6.
1. Środki publiczne przeznacza się na:
(1) wynagrodzenia funkcjonariuszy, urzędników, sędziów i żołnierzy;
(2) apanaże królewskie i wydatki z listy cywilnej Korony;
(3) programy federalne realizowane przez Rząd Królewski;
(4) zobowiązania, w tym zaległe wynagrodzenia i inne roszczenia.
2. Środki publiczne dzieli się pomiędzy podmioty finansów publicznych przyporządkowane finansowo organom pierwszego rzędu, którymi są Dwór Królewski, Rząd Królewski, Parlament Królewski i Sąd Królestwa. Minister w drodze rozporządzenia określa przyporządkowanie finansowe podmiotów finansów publicznych.
3. Środki publiczne wydatkuje się z Skarbu Królestwa na organy pierwszego rzędu zgodnie z wnioskiem ich kierowników kierowanym do ministra. We wniosku o dotację organy pierwszego rzędu wskazują inne źródła i kwoty dochodów.
Art. 7.
1. Kwota bazowa to miesięczny ryczałt przypadający na jednego funkcjonariusza, urzędnika, sędziego i żołnierza, bądź osobę z listy cywilnej Korony, oraz na apanaże królewskie pomnożony przez liczbę osób i miesięcy.
2. Ryczałt wynosi:
(1) 15.000 D dla apanaży królewskich;
(2) 8.000 D dla członków Rządu Królewskiego i sędziów;
(3) 6.000 D dla administracji rządowej;
(4) 5.000 D dla listy cywilnej Korony.
3. Wysokość wynagrodzeń członków Rządu Królewskiego i w administracji rządowej ustala Rząd Królewski w drodze rozporządzenia. Wynagrodzenia mogą być płatne co miesiąc bądź za okres całej kadencji Premiera Rządu Królewskiego z przysługującej za ten okres kwoty bazowej.
4. Wysokość wynagrodzeń sędziów ustala Parlament Królewski w drodze uchwały. Wynagrodzenia są płatne co miesiąc z przysługującej za ten okres kwoty bazowej.
5. Wysokość apanaży królewskich i wydatków z listy cywilnej Korony ustala na wniosek Dworu Królewskiego Parlament Królewski w drodze uchwały. Apanaże królewskie i wydatki z listy cywilnej Korony są płatne co miesiąc z przysługującej za ten okres kwoty bazowej.
Art. 8.
1. Skarb Królestwa może zaciągać kredyty i pożyczki oraz emitować obligacje skarbowe na podstawie uchwały Parlamentu Królewskiego podjętej na wniosek ministra tylko wtedy, gdy są spełnione łącznie następujące warunki:
(1) przewidywane przyszłe dochody Skarbu Królestwa pozwolą na spłatę zadłużenia lub wykup obligacji skarbowych w ciągu 6 miesięcy od jego zaciągnięcia;
(2) kwota kredytu lub pożyczki albo wartość obligacji skarbowych po cenie nominalnej nie przekracza 10.000.000 D;
(3) zaciągnięcie nowego kredytu lub pożyczki albo emisja obligacji skarbowych nie spowoduje przekroczenia limitu długu publicznego Skarbu Królestwa z tytułu kredytów i pożyczek oraz emisji obligacji skarbowych w wysokości 15.000.000 D.
2. Limit kwotowy określony w ust. poprzedzającym dla długu publicznego obejmuje kwoty bieżącego stanu zadłużenia z tytułu kredytów i pożyczek oraz wartość niewykupionych obligacji skarbowych, wraz z odsetkami.
Art. 9.
1. Podczas kadencji Premiera Rządu Królewskiego minister i kierownicy organów pierwszego rzędu składają w Parlamencie Królewskim, odpowiednio, sprawozdanie z dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów Skarbu Królestwa oraz sprawozdania z dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów organów pierwszego rzędu za okres od ostatniego sprawozdania, a w przypadku pierwszego sprawozdania za okres od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. Termin złożenia sprawozdań, o których mowa w ust. poprzedzającym ustala minister w drodze rozporządzenia.
Rozdział IV. Postanowienia końcowe
Art. 10.
Ustawa wchodzi w życie w dniu ogłoszenia.
DEKRET KRÓLEWSKI
z dnia 4 kwietnia 2016 roku
My, Edward II, Król Dreamlandu i Elderlandu, Król Scholandii, Najwyższy Zwierzchnik Furlandii i Luindoru w Unię Saudadzką scalonych, Morlandu, Surmali i Weblandu, Suzeren Monderii, Luskanii, Gorandii i Tanequetilu, Najwyższy Zwierzchnik Sił Zbrojnych, Wielki Mistrz Heroldii Obu Królestw, etc.
stanowimy, co następuje
Art. 1.
1. Parlament Królewski, zwany dalej Parlamentem, stanowi reprezentację woli politycznej obywateli Królestwa Dreamlandu.
2. Parlament jest organem niekadencyjnym.
Art. 2.
1. Parlament składa się z lordów powoływanych przez Króla.
2. Lordem może zostać obywatel Królestwa, który wyrazi taką wolę w specjalnie przeznaczonym do tego wątku w ramach subforum Parlamentu. Król odmawia powołania obywatela w skład Parlamentu, jeżeli:
(1) obywatel dysponuje obywatelstwem krócej niż 14 dni;
(2) obywatel skazany w przeszłości przez Sąd za przestępstwo umyślne, ścigane z oskarżenia publicznego, odbył karę co najmniej 6 miesięcy przed dniem ubiegania się o włączenie do Parlamentu.
3. Parlament pozostaje zdolny do podjęcia pracy jedynie w przypadku obecności co najmniej trzech jego członków. W przypadku braku kandydatów na lordów, Król zachowuje pełnię władzy ustawodawczej.
Art. 2a.
Lord nie otrzymuje wynagrodzenia za sprawowanie swojego urzędu.
Art. 3.
1. Pracami Parlamentu kieruje Marszałek wybrany przez Parlament z swojego grona.
2. Parlament może wybrać z swego grona Wicemarszałka lub Wicemarszałków.
3. Do czasu wyboru Marszałka, pracę Parlamentu koordynuje powołany przez Króla Marszałek Senior.
4. Parlament obraduje na forum dyskusyjnym Królestwa w wyodrębnionym dziale, zwanym dalej salą obrad Parlamentu.
5. Czynne prawo dostępu do sali obrad Parlamentu przysługuje wszystkim obywatelom Królestwa Dreamlandu. Prawo udziału w głosowaniu zastrzeżone jest dla lordów.
Art. 4.
Prawo przedkładania Parlamentowi projektów ustawodawczych przysługuje:
(1) Królowi;
(2) lordowi;
(3) Premierowi Rządu Królewskiego;
(4) Prezesowi Sądu Królestwa w zakresie ustroju wymiaru sprawiedliwości oraz postępowania sądowego.
Art. 5.
1. Prawidłowo złożony projekt ustawodawczy składa się z:
(1) treści proponowanej ustawy;
(2) uzasadnienia wyjaśniającego skutki wejścia w życie proponowanej ustawy;
(3) jednolitych tekstów wszystkich aktów normatywnych zmienianych przez proponowaną ustawę i uwzględniających przepisy zmieniające.
2. Jeżeli projekt ustawodawczy zakłada dokonanie zmian w systemach informatycznych Królestwa lub jeżeli wykonanie proponowanej ustawy będzie wiązać w skutkach takie zmiany, Marszałek Parlamentu jest obowiązany zwrócić się z wnioskiem do Królewskich Służb Informatycznych o wyrażenie opinii w sprawie wykonalności proponowanej ustawy i czasu potrzebnego na dokonanie stosownych zmian w systemach informatycznych.
3. Debatę nad projektem ustawodawczym, o którym mowa w ustępie poprzedzającym wydłuża się o czas oczekiwania na opinię Szefa Królewskich Służb Informatycznych, która powinna być przedłożona Parlamentowi nie później niż w ciągu 14 dni.
Art. 6.
1. Parlament podejmuje ustawy i uchwały w głosowaniu zwykłą większością głosów, chyba że odrębne przepisy wymagają innej większości.
1a. Parlament podejmuje ustawy konstytucyjne w głosowaniu kwalifikowaną większością 3/5 głosów przy kworum wynoszącym połowę składu Parlamentu.
2. Głosowanie przeprowadza się w sali obrad Parlamentu.
3. Głosowanie, o którym mowa w ust. 1, jest ważne jeżeli suma głosów „ZA" jest większa od głosów „PRZECIW", głosy „WSTRZYMUJĘ SIĘ" nie dolicza się do głosów "PRZECIW".
4. Projekt ustawodawczy przekazuje się niezwłocznie do Króla.
Art. 7.
1. Lord ma obowiązek udziału w pracach Parlamentu pod rygorem skreślenia z listy parlamentarzystów w przypadku nieuzasadnionej absencji w dwóch kolejnych głosowaniach.
2. Za działalność urągającą sprawowanemu mandatowi Parlament może wymierzyć lordowi karę dyscyplinarną.
3. Karami dyscyplinarnymi są:
(1) upomnienie udzielone przez Marszałka;
(2) nagana udzielona przez Parlament;
(3) potrącenie części lub całego wynagrodzenia przysługującego w danym miesiącu;
(4) czasowe pozbawienie czynnego dostępu do sali obrad Parlamentu.
Art. 8.
1. Mandat parlamentarny wygasa z chwilą:
(1) zrzeczenia się mandatu,
(2) utraty obywatelstwa Królestwa,
(3) uprawomocnienia się orzeczenia sądu o skazaniu lorda za przestępstwo umyślne, ścigane z oskarżenia publicznego.
2. Wygaśnięcie mandatu parlamentarnego ogłasza – wraz z wyłożeniem przyczyny – Marszałek.
Art. 9.
1. Szczegółowy wewnętrzny tryb pracy Parlamentu w zakresie nieuregulowanym niniejszą ustawą, w tym zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej parlamentarzystów, określa Regulamin uchwalony przez Parlament.
2. W zakresie nieuregulowanym stosuje się Regulamin Parlamentu i utrwalone zwyczaje.
Art. 10.
Dekret wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
- (-) Edward II, r.