[WYSTĄPIENIE] Krytyka ustawy zasadniczej i zachęta do reform

Dział archiwum Parlamentu Królewskiego od maja 2015 roku do lipca 2019 roku.
Awatar użytkownika
Alfred
król-senior
Posty: 2535
Rejestracja: 16 kwie 2013, 19:12
Numer GG: 47634183
NIM: 196135
Kontakt:

[WYSTĄPIENIE] Krytyka ustawy zasadniczej i zachęta do reform

Post autor: Alfred »

W ciągu ostatnich miesięcy mamy do czynienia z prawdziwą nawałą poprawek do Karty Konstytucyjnej. Niedawno, wskutek przyjęcia nowej konstytucji krajowej przez Unię Saudadzką, ujawniły się nowe, związane z nią problemy.

Jest to, jak sądzę, stosowna okazja, by przeprowadzić całościową krytykę obowiązującej ustawy zasadniczej, a jednocześnie wyłożyć pewną propozycję zmian w ustroju naszego Królestwa.

1. Dreamland, jak stanowi Karta Konstytucyjna, jest państwem federalnym. Podstawową jednostką podziału terytorialnego państwa jest baliwat, oprócz tego istnieje jednostka specjalna — Domena Królewska.

W istocie dreamlandzki federalizm jest głęboko upośledzony. Brakuje ograniczenia zakresu kompetencji władzy federalnej, co jest nieodłączną cechą federalnego ustroju terytorialnego (zob. np. konstytucja Stanów Zjednoczonych, art. I sekcja 8; konstytucja Austrii, art. 10–15; konstytucja Dreamlandu z 2002 r., art. 10). Stąd też podmioty federacji mają w zasadzie tylko tyle swobody, ile zechce im zostawić rząd federalny (mówię tu o rządzie w szerokim znaczeniu tego pojęcia).

Baliwaty mają ograniczoną swobodę samookreślenia własnego ustroju. Ponieważ na czele każdego z nich stoi wasal królewski, dopuszczalna jest tylko monarchiczna forma rządów w różnych wariantach. Natomiast przykładowo republika prezydencka czy demokracja bezpośrednia ze zgromadzeniem ludowym jako naczelnym organem władzy nie wchodzi w grę.

Brakuje procedury likwidacji baliwatu, przewidzianej na sytuacje nadzwyczajne, w szczególności jego skrajną depopulację. Nie wiadomo, jaki byłby skutek zaprzestania aktywności przez wasala królewskiego; nie uchwalono bowiem ustawy regulującej "zasady organizacji, przekazania władzy i funkcjonowania baliwatów".

Szczególnie zła jest jednak pozycja Domeny Królewskiej, która, w przeciwieństwie do baliwatów, nie może mieć swojego prawa krajowego, jest więc raczej skansenem niż podmiotem federacji.

Jest wreszcie kwestia lenn szlacheckich. Wydaje się niesłuszne, aby monarcha mógł nadać część ziem swojego wasala w lenno innej osobie.

Opowiadam się za ustrojem federalnym z prawdziwego zdarzenia, a także za prawem krajów federacji do swobodnego kształtowania swojego ustroju. Sądzę, że należy przeprowadzić rozdział zadań publicznych pomiędzy rząd federalny a rządy krajowe, przy czym większość z nich powinna być powierzona tym drugim. Chodzi o to, żeby urzędnik na szczeblu lokalnym istotnie wykonywał jakieś pożyteczne zadania, a także o to, by podmioty federacji mogły konkurować sprawnością swojej administracji.

Natomiast bezwzględnie powinien być zastrzeżony dla federacji wymiar sprawiedliwości. Gdyby go powierzyć władzom krajowym, byłby po prostu sprawowany nieskutecznie. Wiadomo, że w małej społeczności lojalności osobiste mogą przeważyć nad lojalnością wobec prawa. Centralizacja zmniejsza to zagrożenie.

Proponuję też, aby Król nadawał lenna tylko na terytorium Domeny Królewskiej.

2. Od 2015 trzykrotnie zmieniała się ustawa zasadnicza Królestwa Dreamlandu — i za każdym razem zwężał się zakres konstytucyjnie chronionych wolności i praw. Obecnie jest on taki: wolność osobista, wolność zrzeszania się, w szczególności w partie polityczne, wolność prasy, wolność wypowiedzi, wolność religii, prawo do własności i prawo do sądu.

Jednocześnie funkcjonują znaczne restrykcje co do ograniczenia tych wolności i praw; jest to dopuszczalne tylko dla "ochrony porządku konstytucyjnego".

Spójrzmy, jakich to może przysporzyć problemów w praktyce. Kodeksem karnym ustawodawca zakazuje pod groźbą sankcji karnej zniewagi, to znaczy ogranicza wolność wypowiedzi w imię ochrony godności i czci ludzkiej. Tyle że te ostatnie nie podlegają ochronie konstytucyjnej, a gdyby nawet tak było, nie sposób byłoby określić ich naruszenia zagrożeniem dla porządku konstytucyjnego.

Stąd z jednej strony potrzeba poszerzyć katalog konstytucyjnie chronionych wartości, wolności i praw, z drugiej — musi dojść więcej przesłanek ograniczenia tej ochrony.

3. Tragicznie niedookreślony jest status rozporządzeń. Karta Konstytucyjna milczy o tym, kto może je wydawać, czy dopuszczalne są rozporządzenia samoistne i tak dalej.

Potrzeba określić grono rozporządzeniodawców i nałożyć ograniczenia co do możliwości stanowienia prawa w tym trybie. Rozporządzenie powinno służyć wykonaniu ustawy (dekretu) i być wydawane z zawartego w niej upoważnienia.

Podsumowanie. Potrzebnych zmian jest wiele. Na tyle wiele, że skłaniałbym się ku opracowaniu nowego aktu zasadniczego dla Królestwa. Gdyby go skonstruować odpowiednio, mógłby się okazać, jak sądzę, równie długowieczny jak Konstytucja Królestwa z 2002 roku.

Liczę na ożywioną dyskusję.
(—) Alfred de Ebruz, r. s.
salus rei publicae suprema lex esto!
Awatar użytkownika
Fryderyk Orański-Nassau
Herold Koronny
Posty: 2772
Rejestracja: 30 sie 2016, 02:35
NIM: 132626
Herb: c08.gif
Lokalizacja: Księstwo Furlandii i Luindoru, Segali
Kontakt:

Re: [WYSTĄPIENIE] Krytyka ustawy zasadniczej i zachęta do re

Post autor: Fryderyk Orański-Nassau »

Reforma jest bez wątpienia potrzebna. Nie mniej z własną opinią poczekam na zdanie JKM.
(-) Fryderyk Karol Albert książę Orański-Nassau OOIII ONZII
Hrabia Flores
"Pochlebiamy sobie patrząc na Sarmację, że zobaczcie; oni są prymitywni, a my wysublimowani. Ale wysublimowany autyzm nadal pozostaje autyzmem."JKM Aleksander, 2 października 2017 r.
"Może ten słynny dreamlandzki neoprymitywizm wcale nie jest taki zły?"
Helmut Pohl, 7 lutego 2019 r.
Awatar użytkownika
Edward II
król-senior
Posty: 1730
Rejestracja: 7 sie 2010, 22:59
Numer GG: 8606140
NIM: 873817
Lokalizacja: Domena Królewska - Ekorre
Kontakt:

Re: [WYSTĄPIENIE] Krytyka ustawy zasadniczej i zachęta do re

Post autor: Edward II »

Martin Schlesinger pisze:
Potrzebnych zmian jest wiele. Na tyle wiele, że skłaniałbym się ku opracowaniu nowego aktu zasadniczego dla Królestwa.
Dziękuję za to wystąpienie.

Wskazał Markiz pięć obszarów wymagających korekty, w tym jeden problem wynikający z braku ustawy regulującej materię, o której mowa w art. 2 ust. 6 Karty Konstytucyjnej („Zasady organizacji, przekazania władzy i funkcjonowania baliwatów i lenn szlacheckich określa ustawa").

Realizacja kluczowych postulatów zawartych w wystąpieniu wymaga modyfikacji trzech artykułów obecnej ustawy zasadniczej: 2 („Terytorium Królestwa"), 5 („Ograniczenia wolności i praw") oraz 6 („Źródła prawa"). To za mało, by porywać się na budowę nowej konstytucji od podstaw, tym bardziej że praca ta polegałaby najpewniej na przepisaniu 90% treści obecnej Karty, poczynając od ustrojowych fundamentów i nomenklaturowych oczywistości. Tutaj trudno będzie wymyślić coś radykalnie nowego. Wysiłek przygotowania nowego projektu byłby uzasadniony w sytuacji, w której zdecydowalibyśmy się na na zupełnie inny model ustrojowy (byłby to, na przykład, ruch w kierunku unitarnego państwa o ustroju republikańskim). Tutaj mówimy jedynie o heblowaniu tej samej deski. Jeśli jednak wyraża Pan gotowość do sporządzenia takiego aktu od podstaw — chętne zapoznam się z takim projektem.

Tym, co niewątpliwie wymaga korekty, to podniesiony w wystąpieniu, upośledzony charakter dreamlandzkiego federalizmu. To w tej chwili największa słabość obecnego systemu. Postulowane tu zmiany, możliwe do przeprowadzenia w drodze dodania lub modyfikacji 3-4 ustępów (nawet nie artykułów), w istocie przywrócą ustrojowe „ustawienia fabryczne" Królestwa z 2002 roku, gdy w sposób kompleksowy dokonano rozdziału obu obszarów władzy publicznej (tj. federalnej i krajowej). Rzecz jest do sprawnej realizacji.

Drugim ruchem, który należałoby w tej chwili wykonać w celu odblokowania uśpionego potencjału obecnego systemu i jego kadr, jest likwidacja lenn-baliwatów i powrót do bardziej tradycyjnych prowincji, które dysponowałyby pełną swobodą przy wyborze ustroju i szeroko pojętego „klimatu". Obecny model, w którym gospodarz prowincji jest wasalem Korony okazuje się w praktyce przesadnie dyskryminujący (opresyjny) wobec osób o odmiennym profilu ideologicznym. Quasi-feudalny ustrój Królestwa, niespójny i niepełny w realizacji, w przypadku Scholandii okazał się hamulcem rozwoju (jednym z kilku), w innych miejsach (Unia Saudadzka) jedynie skomplikował sytuację i przygotował grunt pod legalną secesję całego baliwatu. W praktyce obie strony stały się zakładnikami przyjętej narracji (feudalnej bądź komunizującej), zaś Państwo stanęło w ustrojowym rozkroku.

Lenna szlacheckie zostawiłbym, jak wspomniałem w jednej z prywatnych wiadomości, jako struktury niższego rzędu i z innego porządku prawnego, nadawane przez Koronę i jej wasali, pomyślane jako minilaboratoria kulturowo-ustrojowe dla pasjonatów i sympatyków tego modelu, funkcjonujące niejako w poprzek i obok podziału prawno-admnistracyjnego na prowincje.

Chciałbym, by na końcu tego procesu Królestwo przybrało klarowną postać federacji autonomicznych podmiotów o zróżnicowanym charakterze organizacji wewnętrznej, wyposażonych w miękkie instrumenty realizacji skoordynowanej z Koroną polityki zagranicznej (na zasadzie sektorowych umów w obszarach kultury, nauki i sportu).

I trzecia, ostatnia już kwestia. Domena Królewska musi zostać doposażona w możliwość kreowania własnego prawa krajowego.

Tak to wygląda w maksymalnym skrócie.

  • Edward II
Edward II, r.s.
Awatar użytkownika
Daniel von Witt
Posty: 13223
Rejestracja: 5 cze 2012, 15:38
Numer GG: 41404078
NIM: 877416
Lokalizacja: Bekka-Heach (Rolandia)
Kontakt:

Re: [WYSTĄPIENIE] Krytyka ustawy zasadniczej i zachęta do re

Post autor: Daniel von Witt »

Podzielam zdanie WKM w kwestii braku konieczności zmiany całej Karty Konstytucyjnej. W zupełności wystarczą poprawki naniesione w kilku miejscach, wyżej już wspomnianych.

Zgadzam się co do tego, by baliwaty zostały zastąpione krajami federacji; by lenna królewskie były nadawane w Domenie Królewskiej (Król nie ingerowałyby w ten sposób w stosunki w prowincjach o różnorodnym ustroju); by zostały określone zasady tworzenia i likwidacji krajów federacji (tworzenie - wola obywateli i zgoda Parlamentu/Króla; likwidacja - zgoda Parlamentu/Króla tylko z powodów demograficznych lub woli obywateli, gdy likwidacja oznacza połączenie z innym krajem federacji); by zostały określone precyzyjne zasady autonomicznego kształtowania ustroju krajów federacji oraz przyklepywania go przez Króla; by Domena miała jednakowe szanse tworzenia swoich struktur i prawa.

Myślę, że nie ma co specjalnie poklepywać lub zaprzeczać Lordowi Gubernatorowi, tylko stworzyć odpowiednie projekty, co do których Parlament Królewski będzie mógł podjąć jakiekolwiek decyzje.

(-) Daniel ax. von Witt
Awatar użytkownika
Alfred
król-senior
Posty: 2535
Rejestracja: 16 kwie 2013, 19:12
Numer GG: 47634183
NIM: 196135
Kontakt:

Re: [WYSTĄPIENIE] Krytyka ustawy zasadniczej i zachęta do re

Post autor: Alfred »

Informacyjnie: pracuję nad projektem całkiem nowej Konstytucji.
(—) Alfred de Ebruz, r. s.
salus rei publicae suprema lex esto!
Awatar użytkownika
Daniel von Witt
Posty: 13223
Rejestracja: 5 cze 2012, 15:38
Numer GG: 41404078
NIM: 877416
Lokalizacja: Bekka-Heach (Rolandia)
Kontakt:

Re: [WYSTĄPIENIE] Krytyka ustawy zasadniczej i zachęta do re

Post autor: Daniel von Witt »

Na skróty było lepiej pójść moim zdaniem i, tak jak zaproponował JKM, zmienić niektóre przepisy, stanowiące ułamek całości. Całości, która w przypadku pisania nowej Konstytucji jest w większości do przepisania, może tylko innymi słowami. Przypuszczam do tego, że powstanie jakiś moloch, a nie Karta. Czy to oznacza, że musimy wracać już na ścieżkę nadmiaru regulacji, skoro tyle co się z tego nadmiaru otrząśliśmy?

(-) Daniel ax. von Witt
Awatar użytkownika
Daniel von Witt
Posty: 13223
Rejestracja: 5 cze 2012, 15:38
Numer GG: 41404078
NIM: 877416
Lokalizacja: Bekka-Heach (Rolandia)
Kontakt:

Re: [WYSTĄPIENIE] Krytyka ustawy zasadniczej i zachęta do re

Post autor: Daniel von Witt »

Odgrzewając ten ważny temat pragnę zakomunikować, iż Klub Polityczny św. Augustyna finalizuje swoje prace w przedmiocie projektu ustawy konstytucyjnej nowelizującej przepisy w kilku częściach, o których mówił Prezes Sądu Królestwa, dziś JKM, tj. ustroju terytorialnym, prawach i obowiązkach oraz wolnościach obywatelskich, a także - statusie rozporządzeń.

Projekt noweli konstytucyjnej złożymy w Parlamencie Królewskim jeszcze w tym tygodniu.

(-) Daniel ax. von Witt
Prezes Klubu Politycznego św. Augustyna
Awatar użytkownika
Alfred
król-senior
Posty: 2535
Rejestracja: 16 kwie 2013, 19:12
Numer GG: 47634183
NIM: 196135
Kontakt:

Re: [WYSTĄPIENIE] Krytyka ustawy zasadniczej i zachęta do re

Post autor: Alfred »

Lordowie,

sygnalizuję, że o sprawie pamiętam i nad nią pracuję. Mam opracowane założenia i kierunki reformy (szerszej w zakresie od moich oryginalnych propozycji z tego wątku), a także ukończony w zasadniczej części projekt nowej ustawy zasadniczej, który trzeba jeszcze uzupełnić o pewne technikalia i — to najważniejsze — doszlifować. Możecie spodziewać się przedłożenia propozycji ustawodawczej w ciągu miesiąca.

Tym niemniej cieszy mnie deklaracja lorda von Witta. Spodziewam się, że projekt królewski będzie przedmiotem pewnych kontrowersji, a co za tym idzie — długiej debaty, natomiast wskazane niedociągnięcia Karty warto byłoby naprawić już teraz.
(—) Alfred de Ebruz, r. s.
salus rei publicae suprema lex esto!
Zablokowany

Wróć do „Parlament Królewski 2016 — 2019”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości