Towarzysze,
W imieniu Komunistycznej Partii Dreamlandu i jej parlamentarzystów składam niniejszy projekt ustawy o forum Królestwa Dreamlandu, który ma zastąpić niedawny dekret wydany przez Króla. Wnioskodawcę będę reprezentował osobiście.
USTAWA FEDERALNA
z dnia ... 2016 roku
o forum Królestwa Dreamlandu
Art. 1. [Cel ustawy]
Ustawa określa zasady utrzymywania porządku (moderacji) na forum dyskusyjnym Królestwa Dreamlandu, a także administracji Forum.
Art. 2. [Moderatorzy]
1. Głównym moderatorem forum jest Król.
2. Król powołuje i odwołuje moderatorów spośród obywateli Królestwa w drodze postanowienia.
3. Moderator uprawniony jest do działań wchodzących w zakres czynności porządkowych właściwych dla forum jako kanału komunikacji, wskazanych w niniejszej Ustawie.
Art. 3. [Czynności zabronione]
Każdy użytkownik zobowiązany jest powstrzymać się od działań, które mogłyby prowadzić do znaczącego utrudnienia lub uniemożliwienia prawidłowego funkcjonowania forum. W szczególności zabronione jest:
(1) podejmowanie działań zmierzających do przejęcia w sposób nieuprawniony kontroli nad forum;
(2) publikowanie reklam i wypowiedzi o charakterze kryptokomercyjnym, pozbawionych związku ze światem mikronacji;
(3) trolling, rozumiany tutaj jako nierokująca poprawy postawa, przejawiająca się publikacją agresywnych i niemerytorycznych wypowiedzi, mających na celu poniżenie lub nękanie rozmówcy.
Art. 4. [Czynności porządkowe]
Działając w celu poprawienia porządku dyskusji na Forum, a także w celu zapobieżenia zaostrzaniu się publicznych sporów, moderator może, w miarę potrzeby, podjąć następujące działania:
(1) przeniesienie wątku do innego działu – dla zachowania zgodności tematu dyskusji z zakresem tematycznym działu;
(2) czasowe lub trwałe zamknięcie wątku – w celu uspokojenia atmosfery;
(3) podzielenie wątku – aby uniknąć dyskusji niezwiązanych z właściwym tematem wątku;
Art. 5. [Kary dyscyplinarne]
1. W celu zapewnienia należytego funkcjonowania forum, w tym poszanowania reguł określonych ustawą, moderator może zastosować wobec użytkownika forum karę dyscyplinarną.
2. Karami dyscyplinarnymi są:
(1) upomnienie;
(2) izolacja, polegająca na ograniczeniu możliwości publikacji wiadomości w wybranych działach na forum;
(3) nadzór, polegający na konieczności zatwierdzenia przez żandarma każdej wiadomości wysyłanej przez użytkownika forum, trwający nie mniej niż tydzień i nie dłużej niż cztery tygodnie;
3. O ile nie istnieje bezpośrednie zagrożenie dla działania forum, kary izolacji i nadzoru nie stosuje się wobec użytkownika, jeśli wcześniej nie otrzymał on co najmniej jednego upomnienia.
4. W trakcie stosowania nadzoru, moderator może zablokować publikację wiadomości, której treść kwalifikuje się do katalogu czynności zabronionych określonego w art. 3 lub stanowi treść zabronioną przez inną ustawę.
5. Określając wymiar kary dyscyplinarnej, żandarm bierze pod uwagę szkodliwość społeczną zachowania użytkownika oraz liczbę zastosowanych wobec niego w przeszłości kar dyscyplinarnych.
6. O zastosowaniu kary dyscyplinarnej żandarm informuje na forum, jednocześnie pouczając o przysługującym prawie do odwołania.
7. Decyzja o zastosowaniu kary dyscyplinarnej wykonywana jest natychmiast; wniesienie odwołania nie wstrzymuje wykonania decyzji.
8. Zastosowanie kary dyscyplinarnej nie wyłącza odpowiedzialności karnej.
9. Każde zastosowanie kary dyscyplinarnej musi zostać odnotowane przez moderatora w publicznie dostępnym dzienniku. Wpis w dzienniku musi zawierać dane moderatora stosującego karę, dane osoby ukaranej, rodzaj zastosowanej kary, datę nałożenia kary oraz bezpośrednią przyczynę nałożenia kary. W razie potrzeby moderator wskazuje dodatkowe okoliczności, w szczególności odniesienia do poprzednich wpisów w dzienniku w sytuacji zastosowania cięższej kary niż upomnienie.
Art. 6. [Proces odwoławczy]
1. Osobie objętą karą dyscyplinarną przysługuje odwołanie do Sądu Królestwa.
2. Odwołanie od kary dyscyplinarnej rozpatruje jeden sędzia, bez przeprowadzania rozprawy, na podstawie analizy wypowiedzi na forum będących podstawą nałożenia kary i wpisu do dziennika kar dyscyplinarnych.
3. W przypadku uznania odwołania, wykonywanie kary dyscyplinarnej zostaje przerwane. Rozumie się przez to zniesienie izolacji i nadzoru, a także wykreślenia informacji o karze dyscyplinarnej z dziennika kar.
4. W przypadku gdy odwołanie zostało rozstrzygnięte po ustaniu już nałożonej kary dyscyplinarnej izolacji bądź nadzoru Sąd może przyznać osobie objętej karą dyscyplinarną odszkodowanie.
Art. 7. [Ingerencja w dane personalne]
1. Moderator może dokonać zmiany obraźliwych bądź poniżających inną osobę danych personalnych użytkownika forum: imienia, nazwiska, pseudonimu, ikony profilowej lub podpisu w miejscu publicznym.
2. Postanowienia art. 6. Ustawy stosuje się odpowiednio. Moderator ma obowiązek zachować pierwotną treść brzmienia danych personalnych w które ingeruje.
Art. 8. [Administracja forum]
1. Przez administrację forum rozumie się tworzenie, zamykanie i przenoszenie działów oraz inne działania o charakterze zarządzania ogólnym kształtem i organizacją forum.
2. Administratorem forum jest Król oraz wskazani przez niego administratorzy, których jurysdykcja obejmuje całe forum.
3. Dopuszcza się powierzanie funkcji administracyjnych na forum urzędnikom Królestwa w takim w zakresie, w jakim dana część forum odpowiada zarządzanej przez danego urzędnika jednostce organizacyjnej.
4. Dostęp do określonych działów forum może zostać ograniczony dla określonej grupy użytkowników. Uprawnienia dostępu do danego działu określa administrator.
Art. 9. [Przepisy końcowe]
1. Uchyla się Dekret Królewski z dnia 13 lipca 2016 roku o forum Królestwa Dreamlandu
2. Ustawa wchodzi w życie siódmego dnia po ogłoszeniu.
[/justify]Towarzysze,
Komunistyczna Partia Dreamlandu w ostatnich tygodniach postanowiła odczekać przez ten czas kiedy w ostry, ale często niemerytoryczny spór wokół Dekretu Królewskiego wdawały się osoby takie jak Winicjusz Stary i Aleksandra Dostojewska-Swarzewska. Spór ten, prowadzony był na polu rozrywkowym, a la reality show - zamiast na poziomie polityki. Dlatego też, nie zaangażowaliśmy się w ten spór.
Nie znaczy to jednak, że KPD przyjęło wobec dekretu Królewskiego postawę pozytywną, czy nawet obojętną. Działania Króla przyjmujemy z dezaprobatą - ogłaszanie dekretu, który powiela cześć postanowień odrzuconej przez Parlament ustawy, a nawet idzie jeszcze dalej niż wspomniany projekt było w naszej opinii zamachem na pewien rodzaju demokratyczny status quo, który, jak chcielibyśmy wierzyć, w Dreamlandzie panuje. Król być może uznał że musi wziąć sprawy w swoje ręce, bo Parlament nie poparł projektu rządowego. Jednak zrobienie tego w formie autokratycznej - powtarzając i rozszerzając i tak wątpliwe przepisy - nie było rozwiązaniem, którego można by oczekiwać od władcy szanującego demokratyczną wolę obywateli.
Należy jasno podkreślić - treść dekretu w wielu miejscach ocierało się o autokratyzm władzy znany z najgorszych okresów z historii Księstwa Sarmacji, stolicy mikroświatowego zamordyzmu. Powtórzono zaczerpnięte stamtąd niesłuszne i zbrodnicze w swojej istocie prawa do wykonywania wyroków banicji bez wyroku do sądu. Król zamianował się jednoosobowym sędzią i egzekutorem - dając sobie prawo do wygnania bez żadnej instancji odwoławczej. Niezależnie od postrzegania osoby Króla - nawet jeśli byłby on najłagodniejszym z łagodnych, to istnienie takich regulacji jest niedopuszczalne w kraju demokratycznym.
KPD w tej sytuacji przedstawia własny projekt - projekt ustawy, która zastąpi dekret. Wiele elementów jest w projekcie utrzymane. Wiele jest jednak poprawione - dla lepszego przestrzegania podstawowych ludzkich praw i wolności. Znika jednoosobowe podejmowanie decyzji o banicji - ten temat powinien być przedmiotem niezależnego sądu. Znika też "banicja czasowa" (w praktyce - to oc zazwyczaj nazywa się w mikronacjach więzieniem), jako kolejny rodzaj kary, który powinien być wymierzany przez sąd, a nie w drodze moderatorskiego uprawnienia. Wszystkie społeczne funkcje tej kary może wszakże spełnić zachowana kara nadzoru.
Ustawa wprowadza kontrolę nad działaniami moderacyjnymi. Obowiazkowym będzie prowadzenie dziennika moderatorskiego, dostępnego publicznie, który pozwoli każdemu obywatelowi na kontrolę poszczególnych działań moderatorów. Odwołania będą kierowane nie do króla, a do sądu. Jeżeli sąd "nie wyrobi się" z uchyleniem niesłusznej kary, to obywatelowi będzie przysługiwało odszkodowanie.
Dodatkowo, ustawa rozróżnia działania moderacyjne od działań administracyjnych - i daje prawną podstawę do tych drugich.
Towarzysze,
Niniejsza ustawa nie jest robieniem nikomu na złość - ani Królowi, ani obozowi "moderatorów". Ustawa ma zapobiec ewentualnemu łamaniu praw obywatelskich i usystematyzować proces moderacji - skoro już musi być obecny. Liczę, że projekt spotka się z aprobatą i poparciem Towarzyszy w Parlamencie, jak i poza nim.