mniej więcej półtora miesiąca temu wszedł w życie nowy Regulamin Parlamentu Królewskiego. Czas, jaki upłynął od tamtej pory, pozwolił na dokonanie oceny jego walorów w działaniu. Jakkolwiek wypada ona korzystnie, to ujawniły się pewne niedociągnięcia, które tym projektem chciałbym skorygować. Pozwolę sobie uzasadnić go dość krótko; niestety, przygotowane wcześniej obszerne uzasadnienie zostało stracone.
1. Zgodnie z tradycją miejsce obrad Izby jest otwarte nie tylko dla jej członków, ale także dla osób postronnych. Taki stan rzeczy jest niewątpliwie korzystny. Problematyczne jest to, że obowiązujący Regulamin, tak samo jak wcześniejsze regulacje, nie daje podstaw do kontroli nad zachowaniem tych osób. Lordowie ulegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za naruszenie porządku obrad, powagi Izby lub czci innych lordów. Wartości te nie są natomiast chronione w przypadku gości parlamentu.
Dlatego też dookreślam, że do zadań Marszałka należy także czuwanie nad powagą Parlamentu i porządkiem obrad oraz ustanawiam reguły dotyczące osób postronnych. Mogą one brać udział w dyskusjach, z poszanowaniem dobrych obyczajów, a także składać wnioski o powołanie na stanowisko lorda. Poza tym ich wypowiedzi w miejscu obrad są wykluczone. Naruszenie regulaminowych zasad będzie skutkować upomnieniem, a w przypadku powtórzenia się takiej sytuacji osoba dopuszczająca się przekroczenia będzie mogła być wydalona z miejsca obrad. Brak w tym zakresie szczególnych gwarancji, ponieważ obywatel może się z łatwością uwolnić od tej sankcji, stając się lordem, natomiast możliwość udziału cudzoziemca w obradach jest względem niego raczej naszą uprzejmością, aniżeli jego prawem.
2. Obrady parlamentarne trwają długo, za to są niespecjalnie wysycone treścią. W warunkach niskiej aktywności rozwlekłość procedur niczemu nie służy, a może tylko zniechęcać osoby rzeczywiście zainteresowane rozpatrywanymi sprawami. Dlatego podejmuję liczne środki zmierzające do przyspieszenia prac Izby: skracam zwyczajne i maksymalne terminy debat i głosowań, zmieniam sposób ich obliczania w taki sposób, że za dzień liczą się 24 godziny. Ostatecznie zwykłe obrady, obejmujące dyskusję i głosowanie, przy braku zgłoszonych poprawek, powinny trwać tydzień.
Co poniekąd powiązane, lordowie rezygnujący z dalszego udziału w pracach Izby częściej porzucają swoje stanowisko, aniżeli się go zrzekają. Może to być źródłem problemów w przypadku rozpatrywania projektów, do których uchwalenia potrzeba większości kwalifikowanej określonej względem pełnego składu Parlamentu. Dlatego też wprowadzam, jako opcjonalny etap obrad nad takimi projektami, sprawdzenie obecności, odpowiadające funkcją procedurze call of the house, znanej w anglosaskich ciałach parlamentarnych. Przed głosowaniem Marszałek będzie mógł zarządzić potwierdzenie swojej obecności przez lordów, na co będą oni mieli dwa dni. Z tego obowiązku zwalnia wcześniejszy udział w dyskusji albo urlop. Lordowie, którzy go nie dopełnią, zostaną skreśleni z listy lordów przed przejściem do głosowania.
3. Ponieważ głosowanie w Izbie jest dość rozciągłe czasowo, myślę, że jest możliwe, aby w jego czasie lord zmienił swoje zdanie. Dlatego też umożliwiam zmianę oddanych głosów aż do zakończenia głosowania. Aby jednak nie kolidowało to ze sprawnością obrad, możliwości tej nie będzie się uwzględniać przy wcześniejszym kończeniu głosowania.
4. Wprowadzam liczne zmiany redakcyjne, w tym syntetyczne pojęcie wniosku, obejmujące projekty ustaw i uchwał oraz przedkładane przez Jego Królewską Mość dekrety. Wiele przepisów udało się ująć prościej i krócej.
Ponieważ stopień ingerencji w treść Regulaminu jest dość znaczny (aczkolwiek zaznaczam, że nie cierpi na tym jego spoistość), na końcu projektu zawarłem upoważnienie dla Marszałka do sporządzenia tekstu skonsolidowanego Regulaminu. W ten sposób zostanie zachowana jego wysoka czytelność.
USTAWA
z …
o zmianie Regulaminu Parlamentu KrólewskiegoArtykuł 1.W ustawie z 2 kwietnia 2019 r. — Regulamin Parlamentu Królewskiego wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
(1) Marszałek Parlamentu Królewskiego reprezentuje Parlament na zewnątrz, strzeże jego praw, organizuje jego pracę i kieruje jego obradami oraz czuwa nad zachowaniem jego powagi i porządku obrad.2) po art. 3 dodaje się art. 3a w brzmieniu:
(2) Dla wykonywania swoich zadań Marszałek podejmuje wszelkie potrzebne czynności. Granicą swobody jego działania są przepisy prawa, szczególnie Regulaminu, oraz prawa lordów i osób postronnych.
3) w art. 5 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:Artykuł 3a.(1) Osobą postronną jest, kto nie zajmuje stanowiska lorda.
Prawa osób postronnych
(2) Osoba postronna może, z zachowaniem dobrych obyczajów, uczestniczyć w dyskusji nad rozpatrywanym przez Parlament wnioskiem, a jeśli jest obywatelem dreamlandzkim, to także złożyć wniosek o powołanie na stanowisko lorda w wyznaczonym miejscu. Poza tym nie może wypowiadać się w miejscu obrad.
(3) Jeśli osoba postronna swoim zachowaniem w miejscu obrad uchybia przepisom ust. 2, Marszałek upomina ją, a po przynajmniej jednym bezskutecznym upomnieniu może wydalić ją z miejsca obrad na odpowiedni, określony czas.
(2a) Obywatel wydalony z miejsca obrad składa wniosek Królowi w sekcji państwowego forum dyskusyjnego, przeznaczonej pod urzędowanie Króla.4) w art. 9 w ust. 1 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
1a) lord nie potwierdził swojej obecności podczas sprawdzania obecności, chyba że zgodnie z przepisami Regulaminu nie musiał tego czynić;5) w dziale II przed rozdziałem 1 dodaje się rozdział 1′ w brzmieniu:
6) w dziale II rozdziale 1 uchyla się oddział 1;Rozdział 1′(1) Miarą długości terminów określonych Regulaminem albo na jego podstawie są dnie. Jeden dzień odpowiada dwudziestu czterem godzinom.
Ogólne przepisy o obradach
Artykuł 14a.
Miara długości terminów
(2) Upływ terminu liczy się od pierwszej pełnej godziny, począwszy od momentu zdarzenia, które jest początkiem terminu.
7) po dziale II rozdziale 1 oddziale 1 dodaje się oddział 1a w brzmieniu:
8) art. 19 otrzymuje brzmienie:Oddział 1a.Przepisy niniejszego rozdziału określają porządek obrad, których przedmiotem jest wniosek, to jest projekt ustawy, dekret podlegający zatwierdzeniu albo projekt uchwały.
Przedmiot obrad
Artykuł 18a.
Wniosek
Artykuł 18b.(1) Przepisy Karty Konstytucyjnej określają, kto może przedkładać Parlamentowi projekty ustaw oraz dekrety.
Prawo inicjatywy
(2) Projekty uchwał, jeśli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, mogą przedkładać Parlamentowi lordowie oraz wszyscy inni, którzy mogą przedkładać projekty ustaw.
(3) Aż do zarządzenia głosowania, wnioskodawca może wycofać swój wniosek. Jednak w takim przypadku przez następne czterdzieści osiem godzin kto inny może wejść w jego miejsce, jeśli sam mógłby przedłożyć taki sam wniosek.
Artykuł 18c.(1) Wnioskodawca załącza do swojego wniosku jego wyczerpujące uzasadnienie.
Załączniki do wniosku
(2) Jeśli wniosek zakłada zmianę obowiązujących aktów normatywnych, wnioskodawca załącza do wniosku teksty jednolite tych aktów.
(3) Król może załączyć do dekretu wniosek o zatwierdzenie go w trybie pilnym, zgodnie z przepisami Karty Konstytucyjnej.
Artykuł 18d.Jeśli wniosek nie nadaje się do uchwalenia lub jeśli wnioskodawca uchybił przepisowi art. 18c, ale braki wniosku bądź uchybienia wnioskodawcy dają się usunąć, Marszałek wzywa wnioskodawcę, aby je usunął i wyznacza mu do tego odpowiedni termin.
Kontrola wniosku
Artykuł 18e.(1) Przepisy niniejszego rozdziału określają także porządek obrad, których przedmiotem jest niezatwierdzona ustawa.
Weto
(2) Marszałek załącza do przedkładanej niezatwierdzonej ustawy jej uzasadnienie przedstawione na obradach, na których została ona uchwalona oraz uzasadnienie jej niezatwierdzenia, jeśli Król mu je przedstawił.
9) art. 20 otrzymuje brzmienie:Artykuł 19.(1) Obrady nad projektem ustawy albo projektem uchwały obejmują następujące po sobie: swobodną dyskusję nad projektem, jeśli potrzeba — głosowania nad poprawkami, jeśli zarządzi je Marszałek — sprawdzenie obecności, głosowanie nad projektem.
Etapy obrad
(2) W przypadku projektu uchwały można od razu przejść do głosowania nad nim, pomijając poprzednie etapy obrad.
(3) Obrady nad dekretem albo niezatwierdzoną ustawą obejmują tylko głosowanie nad nimi.
10) art. 21 otrzymuje brzmienie:Artykuł 20.(1) Dyskusja nad wnioskiem trwa cztery dni. Marszałek może ustalić inny czas jej trwania, od dwóch do siedmiu dni.
Dyskusja
(2) Marszałek może odroczyć koniec dyskusji, a nawet przywrócić już skończoną dyskusję, o ile nie zarządził jeszcze dalszego etapu obrad (przedłużenie dyskusji). Wniosek trzeciej części lordów w tej sprawie wiąże Marszałka.
(3) Czas trwania dyskusji nie może przekroczyć osiemnastu dni. Może on przekroczyć jedenaście dni tylko wskutek przedłużenia dyskusji na wniosek trzeciej części lordów.
(4) Marszałek może skończyć wcześniej dyskusję, jeśli trwała już przynajmniej dwa dni.
11) w art. 22 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:Artykuł 21.(1) Podczas dyskusji wnioskodawca, lordowie i wszyscy inni, którzy mogliby przedłożyć taki sam wniosek, mogą zgłaszać poprawki do wniosku.
Poprawki
(2) Poprawka powinna stanowić propozycję dokładnie określonej zmiany w treści wniosku lub propozycję zniesienia innej poprawki.
(3) Parlament rozpatruje poprawki zgłoszone przez inne osoby niż wnioskodawca, a także te poprawki wnioskodawcy, co do których zaznaczył on, że mają być rozpatrzone przez Parlament.
(3) Lord głosuje za przedmiotem głosowania, przeciwko niemu albo wstrzymuje się od głosu. Aż do końca głosowania może zmienić swój głos.12) w art. 23 w ust. 2 wyrazy „trzy dni” oraz „pięciu dni” zastępuje się odpowiednio wyrazami „dwa dni” oraz „czterech dni”
(4) Marszałek może skończyć wcześniej głosowanie, jeśli jego wynik jest już przesądzony. Nie bierze przy tym pod uwagę możliwości zmiany już oddanych głosów.
13) po art. 23 dodaje się art. 23a w brzmieniu:
14) art. 24 otrzymuje brzmienie:Artykuł 23a.(1) Jeśli do uchwalenia przedmiotu obrad potrzeba większości głosów określonej względem kompletu głosów, a nie liczby oddanych głosów, przed głosowaniem zasadniczym Marszałek może zarządzić sprawdzenie obecności.
Sprawdzenie obecności
(2) Sprawdzenie obecności trwa dwa dni. W tym czasie lordowie potwierdzają swoją obecność.
(3) Lord nie musi potwierdzać swojej obecności, jeśli wypowiedział się przynajmniej raz w dyskusji lub jeśli jest na urlopie.
Artykuł 24.(1) Przed zarządzeniem głosowania nad projektem ustawy bądź projektem uchwały, Marszałek opracowuje tekst projektu, to jest wprowadza zmiany dokonane poprawkami, a w miarę potrzeby przeprowadza korektę jego treści w zakresie poprawności językowej, dobrej redakcji i techniki prawodawczej oraz błędów pisarskich.
Głosowanie zasadnicze
(2) Jeśli tekst przedmiotu obrad nie uległ podczas obrad żadnym zmianom, zarządzając głosowanie nad przedmiotem obrad, Marszałek może wskazać na ten fakt i odstąpić od ogłaszania jego tekstu.
(3) Głosowanie nad przedmiotem obrad trwa trzy dni. Marszałek może ustalić dłuższy czas trwania głosowania, do pięciu dni.
(4) Jeśli Król przedstawił wniosek o zatwierdzenie dekretu, który jest przedmiotem obrad, w trybie pilnym, głosowanie nad tym dekretem trwa przez czas określony Kartą Konstytucyjną. Nie wyłącza to możliwości wcześniejszego skończenia głosowania.Artykuł 2.(1) Do obrad otwartych przed wejściem w życie ustawy stosuje się dotychczasowe przepisy.
(2) Jednak także do tych obrad stosuje się art. 3a, art. 22 ust. 3 i 4 oraz art. 24 ust. 2 Regulaminu Parlamentu Królewskiego w brzmieniu ustalonym niniejszą ustawą.
Artykuł 3.(1) Marszałek Parlamentu Królewskiego sporządzi tekst skonsolidowany Regulaminu Parlamentu Królewskiego i ogłosi go według przepisów o ogłaszaniu ustaw.
(2) W tekście skonsolidowanym Regulaminu przepisy uchylone i dział III będą pominięte bez wzmianki, a przepisy obowiązujące będą ponumerowane na nowo.
Artykuł 4.Ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
USTAWAMy, Robert II Fryderyk, król Dreamlandu i Scholandii, pan ziemi morlandzkiej, surmalajskiej i weblandzkiej, senior Furlandii i Luindoru, zwierzchnik Skytji, senior Delty i Proftazji, Bergii i Elfidy, Arden i Inselii, Dolii i Faerie, Darei i Scholii, źródło sprawiedliwości, zwierzchnik sił zbrojnych, Wielki Mistrz Heroldii Królestwa Dreamlandu, etc.,
z 2 kwietnia 2019 r.
Regulamin Parlamentu Królewskiego
ogłaszamy, że Nasz Parlament uchwalił, co następuje:Dział I
Organizacja parlamentuRozdział 1.
Lordowie i marszałkowieArtykuł 1.(1) Parlament Królewski składa się z lordów.
Stanowisko lorda
(2) Lord powinien brać udział w głosowaniach, przestrzegać porządku obrad oraz szanować cześć innych lordów i powagę Parlamentu.
(3) Lord ma prawo brać udział we wszystkich etapach obrad, wygłaszać wystąpienia przed Parlamentem, otrzymywać uposażenie, które określają przepisy odrębne, oraz korzystać z urlopu według przepisów Regulaminu.
(4) Lord może zastąpić Marszałka, gdy ten i Wicemarszałkowie pozostają w danej sprawie bezczynni dłużej niż siedemdziesiąt dwie godziny.
Artykuł 2.(1) Marszałek Parlamentu Królewskiego reprezentuje Parlament na zewnątrz, strzeże jego praw, organizuje jego pracę i kieruje jego obradami oraz czuwa nad zachowaniem jego powagi i porządku obrad.
Stanowisko marszałka
(2) Dla wykonywania swoich zadań Marszałek podejmuje wszelkie potrzebne czynności. Granicą swobody jego działania są przepisy prawa, szczególnie Regulaminu, oraz prawa lordów i osób postronnych.
(3) W zakresie organizowania pracy Parlamentu Marszałek między innymi kontroluje prawidłowość przedłożeń, mogąc odmówić otwarcia obrad.
(4) W zakresie kierowania obradami Marszałek między innymi otwiera i zamyka obrady, zarządza poszczególne ich etapy oraz kończy wcześniej poszczególne etapy obrad, jeśli Regulamin to przewiduje.
Artykuł 3.(1) Wicemarszałek Parlamentu Królewskiego zastępuje Marszałka, gdy Marszałek pozostaje w danej sprawie bezczynny dłużej niż dwadzieścia cztery godziny.
Stanowisko wicemarszałka
(2) Wicemarszałek zastępuje Marszałka w sprawach dotyczących samego Marszałka.
(3) Wicemarszałek zastępuje Marszałka, gdy stanowisko Marszałka jest puste.
(4) Wicemarszałek zastępuje Marszałka także stale, w zakresie, który określa Marszałek.
(4) W zakresie kierowania obradami Marszałek między innymi otwiera i zamyka obrady, zarządza poszczególne ich etapy oraz kończy wcześniej poszczególne etapy obrad, jeśli Regulamin to przewiduje.
Artykuł 3a.(1) Osobą postronną jest, kto nie zajmuje stanowiska lorda.
Prawa osób postronnych
(2) Osoba postronna może, z zachowaniem dobrych obyczajów, uczestniczyć w dyskusji nad rozpatrywanym przez Parlament wnioskiem, a jeśli jest obywatelem dreamlandzkim, to także złożyć wniosek o powołanie na stanowisko lorda w wyznaczonym miejscu. Poza tym nie może wypowiadać się w miejscu obrad.
(3) Jeśli osoba postronna swoim zachowaniem w miejscu obrad uchybia przepisom ust. 2, Marszałek upomina ją, a po przynajmniej jednym bezskutecznym upomnieniu może wydalić ją z miejsca obrad na odpowiedni, określony czas.
Artykuł 4.(1) Obywatel może być lordem dopiero po upływie czternastu dni od daty nabycia obywatelstwa.
Wymagania wobec lordów i marszałków
(2) Prawomocnie skazany za przestępstwo umyślne, ścigane z oskarżenia publicznego, nie może być lordem przed upływem właściwego czasu od wykonania kary albo ustania jej karalności. Czas ten wynosi miesiąc w przypadku występku, a trzy miesiące w przypadku zbrodni.
(3) Marszałek i Wicemarszałkowie muszą sami być lordami.
Artykuł 5.(1) Niniejszy artykuł tylko uzupełnia przepisy Karty Konstytucyjnej o powoływaniu lordów.
Powoływanie lordów
(2) Król wskazuje miejsce, w którym należy składać wnioski o powołanie na stanowisko lorda.
(2a) Obywatel wydalony z miejsca obrad składa wniosek Królowi w sekcji państwowego forum dyskusyjnego, przeznaczonej pod urzędowanie Króla.
(3) Wniosek powinien zawierać imię i nazwisko wnoszącego.
Artykuł 6.(1) Niniejszy artykuł tylko uzupełnia przepisy Karty Konstytucyjnej o wybieraniu i odwoływaniu Marszałka i Wicemarszałków.
Wybieranie i odwoływanie marszałków
(2) Parlament może odwołać Marszałka bądź Wicemarszałka, jeśli pozostanie mimo tego przynajmniej jeden spośród Marszałka i Wicemarszałków.
(3) Parlament może powołać Marszałka bądź Wicemarszałka na stanowisko już zajęte.
(4) Król powierza jednemu z lordów pełnienie obowiązków Marszałka, gdy stanowiska tego i Wicemarszałków są puste.
Artykuł 7.(1) Marszałek kończy urzędowanie, gdy zrezygnował ze swojego stanowiska wobec Parlamentu, został odwołany, na jego stanowisko powołano kogo innego albo został skreślony z listy lordów.
Koniec urzędowania marszałka
(2) To samo stosuje się do Wicemarszałka.
Rozdział 2.
Lista lordówArtykuł 8.(1) Marszałek wpisuje nowo powołanego lorda na listę lordów.
Wpis na listę
(2) Ze wpisem na listę lordów lord zaczyna urzędowanie.
Artykuł 9.(1) Marszałek skreśla lorda z listy lordów, jeśli:
Skreślenie z listy
1) lord zrezygnował ze swojego stanowiska;(2) Do dwóch kolejnych głosowań, o których mowa w ust. 1 pkt 2:
2) lord nie wziął udziału w dwóch kolejnych głosowaniach;
3) lord nie może zajmować stanowiska lorda z prawnej przyczyny.
1) wlicza się tylko jedno z głosowań, które skończyły się w odstępach czasowych krótszych niż dwadzieścia cztery godziny;(3) Ze skreśleniem z listy lordów lord kończy urzędowanie.
1a) lord nie potwierdził swojej obecności podczas sprawdzania obecności, chyba że zgodnie z przepisami Regulaminu nie musiał tego czynić;
2) nie wlicza się głosowanie skończone wcześniej;
3) nie wlicza się głosowanie, które przypadło w czasie urlopu lorda;
4) nie wlicza się głosowanie, w którym lord nie mógł wziąć udziału z przyczyn leżących po stronie władzy publicznej.
Artykuł 10.(1) Marszałek udostępnia ogólnie stale aktualną listę lordów.
Dostępność listy
(2) Marszałek obwieszcza o wpisie na listę lordów oraz o skreśleniu z listy lordów. Obwieszczenie o skreśleniu z listy lordów powinno zawierać wskazanie przyczyny skreślenia.
Rozdział 3.
Urlopy i dyscyplinaArtykuł 11.(1) Lord nie jest obowiązany brać udziału w głosowaniach, gdy jest na urlopie.
Urlop
(2) Lord zgłasza urlop Marszałkowi, zanim go rozpocznie. Marszałek wskazuje miejsce, w którym należy zgłaszać urlopy.
(3) Zgłoszenie urlopu powinno określać dokładnie czas jego trwania.
(4) Lord nie może pozostawać na urlopie dłużej niż 30 dni w ciągu dowolnych 90 dni.
Artykuł 12.(1) Za uchybienie obowiązkom, o których mowa w art. 1 ust. 3, z wyjątkiem obowiązku brania udziału w głosowaniach, Marszałek może udzielić lordowi nagany.
Odpowiedzialność dyscyplinarna
(2) Jeśli uchybienie jest poważne, Parlament z inicjatywy Marszałka może wymierzyć lordowi karę dyscyplinarną.
(3) Karami dyscyplinarnymi są:
1) pozbawienie prawa do uposażenia za miesiąc, w którym lord dopuścił się uchybienia;
2) pozbawienie ogółu praw lorda, na czas siedmiu albo czternastu dni.Rozdział 4.
Miejsce obradArtykuł 13.(1) Obrady odbywają się w sekcji państwowego forum dyskusyjnego, przeznaczonej pod działalność Parlamentu.
Miejsce obrad
(2) Odpowiednie osoby przedkładają projekty ustaw i uchwał, dekrety i niezatwierdzone ustawy, wygłaszają wystąpienia oraz składają zapytania do członków Rządu Królewskiego w nowych wątkach w miejscu obrad.
(3) W miejscu obrad znajduje się miejsce do składania wniosków o powołanie na stanowisko lorda, o którym mowa w art. 5 ust. 1, oraz miejsce do zgłaszania urlopów, o którym mowa w art. 11 ust. 2.
(4) W miejscu obrad Marszałek udostępnia listę lordów oraz obwieszcza o jej zmianach.
Artykuł 14.Wykonując swoje zadania, w miejscu obrad Marszałek może otwierać i zamykać wątki, zmieniać tytuły wątków, wyróżniać wątki spośród innych na dostępne sposoby, dzielić i łączyć wątki oraz przenosić wątki między samym miejscem obrad i jego podsekcjami oraz wykonywać inne, tym podobne czynności.
Uprawnienia marszałka
Dział II
Obrady parlamentuRozdział 1′(1) Miarą długości terminów określonych Regulaminem albo na jego podstawie są dnie. Jeden dzień odpowiada dwudziestu czterem godzinom.
Ogólne przepisy o obradach
Artykuł 14a.
Miara długości terminów
(2) Upływ terminu liczy się od pierwszej pełnej godziny począwszy od momentu zdarzenia, które jest początkiem terminu.
Rozdział 1.
Rozpatrywanie projektów, dekretów i wetOddział 1.
(uchylony — zawierał art. 15–18)Oddział 1a.Przepisy niniejszego rozdziału określają porządek obrad, których przedmiotem jest wniosek, to jest projekt ustawy, dekret podlegający zatwierdzeniu albo projekt uchwały.
Przedmiot obrad
Artykuł 18a.
Wniosek
Artykuł 18b.(1) Przepisy Karty Konstytucyjnej określają, kto może przedkładać Parlamentowi projekty ustaw oraz dekrety.
Prawo inicjatywy
(2) Projekty uchwał, jeśli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, mogą przedkładać Parlamentowi lordowie oraz wszyscy inni, którzy mogą przedkładać projekty ustaw.
(3) Aż do zarządzenia głosowania, wnioskodawca może wycofać swój wniosek. Jednak w takim przypadku przez następne czterdzieści osiem godzin kto inny może wejść w jego miejsce, jeśli sam mógłby przedłożyć taki sam wniosek.
Artykuł 18c.(1) Wnioskodawca załącza do swojego wniosku jego wyczerpujące uzasadnienie.
Załączniki do wniosku
(2) Jeśli wniosek zakłada zmianę obowiązujących aktów normatywnych, wnioskodawca załącza do wniosku teksty jednolite tych aktów.
(3) Król może załączyć do dekretu wniosek o zatwierdzenie go w trybie pilnym, zgodnie z przepisami Karty Konstytucyjnej.
Artykuł 18d.Jeśli wniosek nie nadaje się do uchwalenia lub jeśli wnioskodawca uchybił przepisowi art. 18c, ale braki wniosku bądź uchybienia wnioskodawcy dają się usunąć, Marszałek wzywa wnioskodawcę, aby je usunął i wyznacza mu do tego odpowiedni termin.
Kontrola wniosku
Artykuł 18e.(1) Przepisy niniejszego rozdziału określają także porządek obrad, których przedmiotem jest niezatwierdzona ustawa.
Weto
(2) Marszałek załącza do przedkładanej niezatwierdzonej ustawy jej uzasadnienie przedstawione na obradach, na których została ona uchwalona oraz uzasadnienie jej niezatwierdzenia, jeśli Król mu je przedstawił.
Oddział 2.
Porządek obradArtykuł 19.(1) Obrady nad projektem ustawy albo projektem uchwały obejmują następujące po sobie: swobodną dyskusję nad projektem, jeśli potrzeba — głosowania nad poprawkami, jeśli zarządzi je Marszałek — sprawdzenie obecności, głosowanie nad projektem.
Etapy obrad
(2) W przypadku projektu uchwały można od razu przejść do głosowania nad nim, pomijając poprzednie etapy obrad.
(3) Obrady nad dekretem albo niezatwierdzoną ustawą obejmują tylko głosowanie nad nimi.
Artykuł 20.(1) Dyskusja nad wnioskiem trwa cztery dni. Marszałek może ustalić inny czas jej trwania, od dwóch do siedmiu dni.
Dyskusja
(2) Marszałek może odroczyć koniec dyskusji, a nawet przywrócić już skończoną dyskusję, o ile nie zarządził jeszcze dalszego etapu obrad (przedłużenie dyskusji). Wniosek trzeciej części lordów w tej sprawie wiąże Marszałka.
(3) Czas trwania dyskusji nie może przekroczyć osiemnastu dni. Może on przekroczyć jedenaście dni tylko wskutek przedłużenia dyskusji na wniosek trzeciej części lordów.
(4) Marszałek może skończyć wcześniej dyskusję, jeśli trwała już przynajmniej dwa dni.
Artykuł 21.(1) Podczas dyskusji wnioskodawca, lordowie i wszyscy inni, którzy mogliby przedłożyć taki sam wniosek, mogą zgłaszać poprawki do wniosku.
Poprawki
(2) Poprawka powinna stanowić propozycję dokładnie określonej zmiany w treści wniosku lub propozycję zniesienia innej poprawki.
(3) Parlament rozpatruje poprawki zgłoszone przez inne osoby niż wnioskodawca, a także te poprawki wnioskodawcy, co do których zaznaczył on, że mają być rozpatrzone przez Parlament.
Artykuł 22.(1) Otwierając głosowanie, Marszałek ogłasza tekst przedmiotu głosowania oraz kartę do głosowania, sporządzoną na podstawie listy lordów.
Głosowania
(2) Jeśli podczas głosowania wpisano nowego lorda na listę lordów albo skreślono z tej listy lorda, który dotąd nie zagłosował, Marszałek ogłasza odpowiednio zmienioną kartę do głosowania.
(3) Lord głosuje za przedmiotem głosowania, przeciwko niemu albo wstrzymuje się od głosu. Aż do końca głosowania może zmienić swój głos.
(4) Marszałek może skończyć wcześniej głosowanie, jeśli jego wynik jest już przesądzony. Nie bierze przy tym pod uwagę możliwości zmiany już oddanych głosów.
Artykuł 23.(1) Parlament głosuje nad poprawkami osobno, ale jednocześnie, z wyjątkiem poprawek, które zależą od innych poprawek. Nad tymi głosuje po ich przyjęciu.
Głosowanie nad poprawką
(2) Głosowanie nad poprawką trwa dwa dni. Marszałek może ustalić dłuższy czas trwania głosowania, do czterech dni.
(3) Parlament przyjmuje poprawkę zwykłą większością głosów.
Artykuł 23a.(1) Jeśli do uchwalenia przedmiotu obrad potrzeba większości głosów określonej względem kompletu głosów, a nie liczby oddanych głosów, przed głosowaniem zasadniczym Marszałek może zarządzić sprawdzenie obecności.
Sprawdzenie obecności
(2) Sprawdzenie obecności trwa dwa dni. W tym czasie lordowie potwierdzają swoją obecność.
(3) Lord nie musi potwierdzać swojej obecności, jeśli wypowiedział się przynajmniej raz w dyskusji lub jeśli jest na urlopie.
Artykuł 24.(1) Przed zarządzeniem głosowania nad projektem ustawy bądź projektem uchwały, Marszałek opracowuje tekst projektu, to jest wprowadza zmiany dokonane poprawkami, a w miarę potrzeby przeprowadza korektę jego treści w zakresie poprawności językowej, dobrej redakcji i techniki prawodawczej oraz błędów pisarskich.
Głosowanie zasadnicze
(2) Jeśli tekst przedmiotu obrad nie uległ podczas obrad żadnym zmianom, zarządzając głosowanie nad przedmiotem obrad, Marszałek może wskazać na ten fakt i odstąpić od ogłaszania jego tekstu.
(3) Głosowanie nad przedmiotem obrad trwa trzy dni. Marszałek może ustalić dłuższy czas trwania głosowania, do pięciu dni.
(4) Jeśli Król przedstawił wniosek o zatwierdzenie dekretu, który jest przedmiotem obrad, w trybie pilnym, głosowanie nad tym dekretem trwa przez czas określony Kartą Konstytucyjną. Nie wyłącza to możliwości wcześniejszego skończenia głosowania.
Artykuł 25.(1) Marszałek ogłasza wyniki skończonego głosowania.
Wyniki głosowania
(2) Wyniki te obejmują: liczbę oddanych głosów w porównaniu z kompletem głosów, liczbę głosów oddanych na poszczególne sposoby, o których mowa w art. 22 ust. 3, oraz podjęte rozstrzygnięcie.
Artykuł 26.(1) Przed doręczeniem uchwalonej ustawy Królowi, Marszałek:
Obróbka uchwalonego aktu
1) dokonuje potrzebnych uzupełnień w jej tekście, a w szczególności uzupełnia datę dzienną ustawy w jej tytule oraz daty dzienne ustaw uchwalanych jednocześnie, do których ustawa odsyła;(2) Przed ogłoszeniem podjętej uchwały Marszałek dokonuje czynności, o których mowa w ust. 1, oraz podpisuje uchwałę.
2) w miarę potrzeby poprawia oczywiste błędy językowe, redakcyjne i pisarskie w tekście ustawy.
Rozdział 2.
Wystąpienia i interpelacjeArtykuł 27.(1) Prawo wygłaszania wystąpień mają, oprócz lordów, także Król i członkowie Rządu Królewskiego.
Wystąpienie
(2) Wystąpienie może dotyczyć każdej sprawy publicznej.
(3) Wystąpienie jest przedmiotem obrad, które polegają na swobodnej dyskusji nad wystąpieniem i powiązanymi sprawami, wynikłymi podczas dyskusji.
Artykuł 28.Zapytanie lorda do członka Rządu Królewskiego jest przedmiotem obrad, które polegają na swobodnej dyskusji nad zapytaniem oraz, po udzieleniu odpowiedzi, tą właśnie odpowiedzią.
Interpelacja
Artykuł 29.Marszałek zamyka obrady po wygaśnięciu dyskusji.
Zamknięcie obrad
Dział III
Przepisy wprowadzająceArtykuł 30.(1) Traci moc ustawa federalna z dnia 12 listopada 2017 r. o Parlamencie Królewskim.
Uchylane przepisy
(2) Traci moc dotychczasowy Regulamin Parlamentu Królewskiego.
Artykuł 31.Obrady otwarte przed wejściem w życie Regulaminu odbywają się według przepisów dotychczasowych.
Obrady otwarte dotychczas
Artykuł 32.
Wejście regulaminu w życieRegulamin wchodzi w życie po upływie trzech dni od dnia ogłoszenia.