przedkładam projekt ustawy o ogłaszaniu aktów urzędowych, zastępującej obowiązującą ustawę federalną o Bazie Prawnej.
Zasadniczą zmianą porządku prawnego, jaką przewiduje projekt, jest zniesienie Bazy Prawnej w jej dotychczasowym kształcie. Na stronie głównej tego serwisu widnieje informacja o przejęciu prowadzenia bazy przez ministra sprawiedliwości w związku z niedostatecznie sprawnym zarządzaniem nią przez prezesa sądu. Czas pokazał, że rządowi wcale nie idzie lepiej.
Dlaczego jednak powinniśmy znieść Bazę, zamiast poszukać środków zdyscyplinowania rządu do jej należytego prowadzenia? Otóż jest ona tworem minionej epoki, zbytecznym w dzisiejszych warunkach. Prowadzenie jej jest zadaniem nie tylko widocznie nas przerastającym, ale przede wszystkim pozbawionym sensu.
Baza powstała w czasach, gdy życie społeczności toczyło się na liście dyskusyjnej, w żaden sposób nieustrukturyzowanej. Akty urzędowe, ogłaszane na tejże liście, łatwo ginęły wśród innych wiadomości, a sama przestrzeń komunikacji dawała bardzo rudymentarne możliwości formatowania praw. Co kluczowe, w ogóle nie było w jej ramach możliwości prowadzenia wykazu aktualnie obowiązujących praw. Nie da się zaprzeczyć, że Baza stanowiła dobrą odpowiedź na te niedostatki listy dyskusyjnej.
Tyle że wiele lat temu listę zastąpiło forum dyskusyjne. Akty urzędowe ogłasza się w odrębnym dziale, należycie sformatowane. Forum daje stosowne możliwości przeszukiwania całego tego materiału. Pozostaje kwestia łatwego ustalania, które z ustaw, dekretów itp. obowiązują. Ten problem można załatwić jednym przyklejonym wątkiem w dziale ogłoszeń urzędowych, zawierającym wykaz takich praw z odnośnikami do ich najnowszych tekstów. Taki model przewiduje projekt.
W pozostałym zakresie projekt zasadniczo stanowi względem stanu obecnego ulepszenie redakcyjne. Materialne zmiany sprowadzają się do wprowadzenia instytucji sprostowania do aktu, ujęcia skutków nieogłoszenia aktu w taki sposób, aby nie było wątpliwości, czy dopuszczalny jest akt normatywny retroaktywny tudzież decyzja wywołująca skutki wsteczne oraz wprowadzenia ograniczenia w „spóźnionym” ogłaszaniu aktów.
USTAWA
z dnia …
o ogłaszaniu aktów urzędowychRozdział 1.
Ogłaszanie aktówArtykuł 1.(1) Akt urzędowy, wydany przez organ rządu federalnego (akt), musi zostać ogłoszony niezwłocznie po jego wydaniu.
(2) Jeśli po wydaniu akt podlega zatwierdzeniu przez inny organ, musi on zostać ogłoszony niezwłocznie po jego zatwierdzeniu.
Artykuł 2.(1) Ten sam organ, który wydał akt, ogłasza go.
(2) Jeśli akt wydał organ wieloosobowy, zamiast tego akt ogłasza jego przewodniczący.
(3) Przepis szczególny może przewidywać, że akt pewnego rodzaju ogłasza określony inny organ.
Artykuł 3.(1) Akt ogłasza się na państwowym forum dyskusyjnym.
(2) Akt normatywny, należący do jednego z rodzajów, o których mowa w art. 6 ust. 5 zd. 2 Karty Konstytucyjnej, ogłasza się jawnie, w państwowym dzienniku urzędowym.
(3) Tak samo ogłasza się: akt wydany na podstawie przepisów Ordynacji wyborczej albo Ordynacji referendalnej, akt powołujący pewną osobę na określone stanowisko w rządzie federalnym albo odwołujący ją z takiego stanowiska, orzeczenie sądowe oraz akt skazujący na karę albo nakładający inny, dolegliwy środek.
(4) Inny akt ogłasza się jawnie, w miejscu właściwym ze względu na charakter aktu, okoliczności jego wydania i utrwalone zwyczaje.
(5) Akt skierowany wyłącznie do urzędników lub jednostek organizacyjnych podległych organowi wydającemu akt można ogłosić niejawnie, byle był stale dostępny jego adresatom.
Artykuł 4.(1) Nieogłoszony akt nie wchodzi w życie tudzież nie wywiera skutków.
(2) Nie można ogłosić aktu, jeśli od dnia, w którym powinien był być ogłoszony, upłynęło już siedem dni.
Rozdział 2.
Ujednolicanie i poprawianie aktuArtykuł 5.Jeśli ogłaszany akt normatywny zmienia inny taki akt, organ ogłaszający sporządza tekst jednolity zmienionego aktu i ogłasza go razem z ogłaszanym aktem.
Artykuł 6.Jeśli ogłoszony akt albo tekst aktu zawiera oczywisty błąd językowy, redakcyjny lub pisarski, organ, który ogłosił akt, sporządza sprostowanie do aktu i tekst sprostowany aktu, które ogłasza razem.
Rozdział 3.
Urządzenia pomocniczeArtykuł 7.(1) Państwowy dziennik urzędowy jest sekcją państwowego forum dyskusyjnego.
(2) Państwowy dziennik urzędowy powinien być widoczny ze strony głównej forum oraz być opatrzony nazwą „Ogłoszenia urzędowe” i opisem trafnie oddającym jego znaczenie i zawartość.
(3) Tylko organy właściwe do ogłaszania aktów mają czynny dostęp do państwowego dziennika urzędowego.
Artykuł 8.(1) Minister Spraw Wewnętrznych prowadzi wykaz praw w odrębnym, możliwie najbardziej wyróżnionym wątku w państwowym dzienniku urzędowym.
(2) Wykaz praw obejmuje akty normatywne, o których mowa w art. 6 ust. 5 zd. 2 Karty Konstytucyjnej, z wyjątkiem tych, które tylko zmieniają lub uchylają inne takie akty bądź które wywołują tylko jednorazowy skutek.
(3) Pozycja w wykazie praw obejmuje tytuł aktu oraz odsyłacz do ostatnio ogłoszonego tekstu aktu.
Rozdział 4.
Przepisy wprowadzająceArtykuł 9.(1) Traci moc ustawa federalna z dnia 13 maja 2016 r. o Bazie Prawnej.
(2) Bazę Prawną, prowadzoną na podstawie przepisów dotychczasowych, zachowuje się w jej dotychczasowym stanie.
(3) Organ prowadzący wykaz praw niezwłocznie opatrzy tąż Bazę Prawną ostrzeżeniem o jej nieaktualności, zawierającym odsyłacz do wykazu praw.
Artykuł 10.Ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.