Wysoka Izbo,
Rząd Królewski przedkłada projekt ustawy o Rządzie Królewskim.
PROJEKT
UZASADNIENIEUSTAWA FEDERALNA
z dnia ... 2015 roku
o Rządzie Królewskim
Art. 1.
Ustawa określa:
(1) zasady powoływania i odwoływania członków Rządu Królewskiego, zwanego w dalszej części „Rządem”, określania ich zadań i kompetencji oraz tryb pracy Rządu;
(2) uprawnienia Premiera Rządu, zwanego w dalszej części „Premierem” w zakresie kierowania pracami Rządu.
Art. 2.
1. Rząd jest organem sprawującym federalną władzę wykonawczą.
2. Rząd składa się z Premiera i ministrów.
Art. 3.
1. Premiera wybiera się na czteromiesięczną kadencję w wyborach bezpośrednich i tajnych.
2. Premier może zrzec się urzędu przed Parlamentem Królewskim.
3. Premier może zostać odwołany z urzędu w głosowaniu powszechnym.
4. Zrzeczenie się urzędu lub odwołanie z urzędu jest równoznaczne z odwołaniem całego Rządu.
5. Przeprowadzenie wyborów Premiera i głosowania nad jego odwołaniem regulują przepisy odrębne.
6. W razie braku Premiera, Król powołuje Premiera Tymczasowego i niezwłocznie zarządza wybory na Premiera.
Art. 4.
1. Ministrów powołuje i odwołuje Premier. Premier niezwłocznie odwołuje ministra wobec którego uchwalono wotum nieufności.
2. Akt odwołania ministra może być równocześnie aktem powołania jego następcy. W przeciwnym razie działy administracji federalnej będące w zakresie kompetencji odwoływanego ministra Premier przydziela innym członkom Rządu.
3. Jeśli doszło do odwołania całego Rządu odwołani ministrowie pełnią swoje obowiązki do czasu powołania następców.
Art. 5.
1. Premier może powołać Wicepremiera spośród ministrów.
2. Premier powołuje i odwołuje wiceministra na wniosek ministra.
3. Wicepremier i wiceminister zastępują swoich przełożonych podczas ich nieobecności oraz po uprzednim przekazaniu obowiązków lub po upływie 7 dni nieobecności od ostatniej zarejestrowanej obecności na forum dyskusyjnym Królestwa, a jeżeli dokonanie takiej weryfikacji jest niemożliwe wówczas po upływie 7 dni od przesłania ostatniej wypowiedzi na forum dyskusyjnym Królestwa, odpowiednio Premiera lub ministra.
Art. 6.
1. Minister może kierować jednym lub większą liczbą działów administracji federalnej. Przepis zdania poprzedniego stosuje się również do Premiera.
2. Minister kierujący działem administracji federalnej jest właściwy w sprawach z zakresu administracji federalnej określonych w ustawie, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych w odrębnych przepisach do kompetencji innego organu.
3. W skład Rządu mogą wchodzić ministrowie nie kierujący żadnym działem administracji federalnej, przy czym nie mogą oni stanowić większości członków Rządu.
4. Działy administracji federalnej powierza ministrom Premier.
Art. 7.
1. Działem administracji federalnej jest zakres spraw powiązanych merytorycznie, należących do właściwości organów federalnych.
2. Tworzy się następujące działy administracji federalnej:
(1) administracja;
(2) budżet;
(3) gospodarka;
(4) informacja;
(5) kultura;
(6) mienie Królestwa;
(7) nauka;
(8) obywatelstwo;
(9) porządek publiczny;
(10) promocja;
(11) sprawiedliwość;
(12) sprawy zagraniczne.
Art. 8.
1. Dział administracja obejmuje sprawy administracji, w tym organizacji urzędów administracji publicznej oraz procedur administracyjnych, podziału administracyjnego, kartografii oraz zarządzania miejscami publicznymi.
2. Dział budżet obejmuje sprawy związane z opracowywaniem i wykonywaniem budżetu Królestwa, a także sprawy związane z finansowaniem działalności sektora publicznego oraz sprawy z zakresu danin publicznych.
3. Dział gospodarka obejmuje sprawy związane z organizacją i wspieraniem rozwoju gospodarki Królestwa, w tym sprawy związane z organizacją wymiany handlowej i walutowej z innymi państwami oraz sprawy związane z świadczeniem pomocy podmiotom gospodarczym ze środków publicznych, a także sprawy związane z pieniądzem narodowym.
4. Dział informacja obejmuje sprawy związane z udzielaniem informacji o funkcjonowaniu organów Królestwa, w tym Króla, z wyłączeniem Parlamentu Królewskiego.
5. Dział kultura obejmuje sprawy związane z rozwojem i ochroną kultury Królestwa oraz propagowaniem aktywności sportowej.
6. Dział mienie Królestwa obejmuje sprawy związane z zarządzaniem własnością Skarbu Królestwa, z wyjątkiem zasobów naturalnych, oraz wykonywaniem innych praw i obowiązków o charakterze prywatnoprawnym, z wyjątkiem zatrudnienia.
7. Dział nauka obejmuje sprawy związane z rozwojem nauki, w tym sprawy związane z prowadzeniem instytucji oświatowych, badawczo-rozwojowych i szkolnictwa wyższego.
8. Dział obywatelstwo obejmuje sprawy związane z ewidencją i aktywizacją mieszkańców Królestwa, a także sprawy polityki społecznej oraz sprawy swobód obywatelskich.
9. Dział porządek publiczny obejmuje sprawy związane z zapewnianiem i ochroną bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz sprawy związane z ochroną granic Królestwa, jeżeli zadań w tym zakresie nie wykonują siły zbrojne.
10. Dział promocja obejmuje sprawy związane z wdrażaniem i realizowaniem strategii promocji i podejmowania różnych działań marketingowych oddziałujących na potencjalnych mieszkańców Królestwa, a także sprawy związane z kreowaniem pozytywnego wizerunku Królestwa w Mikroświecie, w sieci i poza nią.
11. Dział sprawiedliwość obejmuje sprawy związane z ochroną porządku prawnego, w tym sprawy związane z działalnością prokuratury, adwokatury i innych instytucji pomocy prawnej, a także sprawy związane z wykonywaniem orzeczeń sądowych i decyzji administracyjnych.
12. Dział sprawy zagraniczne obejmuje sprawy związane z reprezentowaniem interesów Królestwa wobec innych państw wirtualnych, w tym sprawy związane z tworzeniem, działalnością i znoszeniem przedstawicielstw dyplomatycznych Królestwa oraz przyjmowaniem przedstawicielstw państw obcych.
Art. 9.
1. Minister kierujący określonym działem administracji federalnej w ramach swojej właściwości:
(1) odpowiada za należyte funkcjonowanie podległych organów federalnych;
(2) jest przełożonym funkcjonariuszy zatrudnionych w ministerstwie i podległych organach federalnych;
(3) współpracuje z organami prowincji;
(4) wykonuje inne kompetencje i obowiązki przewidziane prawem.
2. Rozporządzenie federalne wydane przez Premiera może uszczegółowić zadania i kompetencje poszczególnych członków Rządu.
Art. 10.
1. Premier jest obsługiwany przez Kancelarię Premiera.
2. Ministrowie są obsługiwani przez ministerstwa odpowiadające swym nazwom oficjalnym nazwom ministrów.
3. Strukturę organizacyjną ministerstw mogą określać ministrowie w drodze zarządzeń.
4. Premier i ministrowie mogą powoływać i odwoływać funkcjonariuszy w obsługujących ich instytucjach administracji rządowej.
Art. 11.
1. Rząd pracuje w wyodrębnionej części forum dyskusyjnego Królestwa, zwanej dalej „forum Rządu”.
2. Forum Rządu składa się z niejawnej części sali obrad Rządu i archiwum.
3. Forum Rządu może być rozszerzane o część jawną zgodnie z zarządzeniem Premiera.
4. Czynny i bierny dostęp do forum Rządu posiada Król, członkowie Rządu, ich zastępcy i Marszałek Parlamentu Królewskiego.
5. Czynny i bierny dostęp do jawnej części forum Rządu posiadają mieszkańcy Królestwa.
Art. 12.
1. Premier kieruje pracami Rządu, w szczególności koordynuje współpracę między ministrami i sprawuje bezpośredni nadzór nad ich działalnością.
2. W ramach kierowania pracami Rządu Premier ustala w szczególności priorytety Rządu oraz szczegółowy plan jego prac.
3. W ramach nadzoru nad działalnością ministrów Premier może w szczególności uchylić akty urzędowe ministra. Nie dotyczy to rozporządzeń federalnych.
Art. 13.
1. W sprawach określonych prawem Królestwa, Rząd podejmuje decyzje w drodze uzgodnień prowadzonych przez Premiera.
2. Jeżeli podjęcie decyzji w drodze uzgodnień okaże się niemożliwe, Rząd podejmuje decyzje w drodze uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów.
3. Głosowanie:
(1) zarządza, prowadzi i ogłasza jego wyniki Premier lub wyznaczony przez niego minister;
(2) polega na publikowaniu głosów przez Premiera i ministrów na forum Rządu.
4. Sposób głosowania mogą dookreślać zasady ustanowione przez Premiera.
(-) Daniel markiz von WittProjekt ustawy o Rządzie Królewskim, podobnie jak projekt ustawy o Parlamencie Królewskim, w dużej części przypomina obecne regulacje w tym przedmiocie, dlatego omówione są niżej wyłącznie przepisy proponowane.
Rola Króla w powoływaniu i odwoływaniu członków Rządu Królewskiego zostaje ograniczona do minimum – powoływania i odwoływania Premiera Tymczasowego, co jest przewidziane na sytuacje awaryjne, tj. dymisje, utratę obywatelstwa i odwołania Premierów z urzędu. Przywilej powoływania ministrów zostaje scedowany wprost na Premiera, który już bez pośrednictwa Króla będzie miał prawo powoływać i odwoływać swoich ministrów w dowolnym czasie. Jedynym warunkiem jest obowiązek odwołania ministra wobec którego uchwalono wotum nieufności. Dodać należy, że mimo braku możliwości uchwalenia wotum nieufności wobec Premiera można uchwalić wotum nieufności wobec ministra, którym może być także Premier. Wówczas jest on zmuszony do odwołania się z stanowiska ministra.
Pojawił się nowy przepis pozwalający wicepremierowi i wiceministrowi zastępować swoich przełożonych po upływie 7 dni od dnia ostatniej zarejestrowanej obecności na forum dyskusyjnym Królestwa. Pozwoli to na sprawniejsze i bardziej odpowiedzialne funkcjonowanie Rządu w razie nagłych nieobecności jego poszczególnych członków.
Wśród istniejących dzisiaj dziesięciu działów administracji federalnej pojawią się kolejne dwa: administracja i porządek publiczny. Wynika to z konieczności zapewnienia wykonywania zadań w przedmiocie funkcjonowania administracji publicznej, forum, nowego podziału terytorialnego, a także porządku publicznego, bezpieczeństwa i ochrony miejsc publicznych.
Dodatkowo pojawia się możliwość swobodnego kształtowania forum Rządu przez Premiera. Będzie się ono składać z części niejawnej i części jawnej, gdy Premier uzna to za stosowne. Pozwoli to na możliwie najbardziej optymalne organizowanie pracy Rządu i zapewnianie jego dostępności obywatelom.
Premier Rządu Jego Królewskiej Mości