Wysoka Izbo,
Rząd Królewski przedkłada projekt ustawy o serwerze i infrastrukturze informatycznej Królestwa.
PROJEKT USTAWY:
UZASADNIENIE PROJEKTU:USTAWA FEDERALNA
z dnia ... 2014 roku
o serwerze i infrastrukturze informatycznej Królestwa
Rozdział I. Postanowienia ogólne
Art. 1.
1. Infrastrukturę informatyczną Królestwa stanowi serwer, system informatyczny, serwisy internetowe i kanały komunikacji państwowej.
2. Infrastruktura informatyczna, o której mowa w ust. poprzedzającym stanowi terytorium Królestwa.
3. Każdy jest obowiązany do przestrzegania prawa na terytorium Królestwa.
Rozdział II. Serwer i system informatyczny
Art. 2.
1. Odpowiedzialność za ochronę serwera i systemu informatycznego Królestwa ponosi Król, Królewskie Służby Informatyczne i inne organy na podstawie i w zakresie królewskich upoważnień.
2. Pełne uprawnienia administracyjne w serwerze i systemie informatycznym posiada wyłącznie Król.
3. Dysponentem prawnym serwera w rozumieniu prawa Rzeczypospolitej Polskiej może być wyłącznie Król lub król senior.
Art. 3.
1. Dostęp do serwera, baz danych, kont FTP i serwisów internetowych nadaje i odbiera w drodze postanowienia Król lub Szef Królewskich Służb Informatycznych, jeżeli został do tego upoważniony przez Króla.
2. Dane dostępu, o których mowa w ust. poprzedzającym stanowią tajemnicę państwową.
3. Zasady korzystania z dostępu może regulować zarządzenie Szefa Królewskich Służb Informatycznych.
Art. 4.
1. System informatyczny znajduje się na serwerze Królestwa.
2. W skład systemu informatycznego Królestwa wchodzą systemy główne:
(1) Centralny Rejestr Mieszkańców;
(2) Centralny Rejestr Instytucji i Przedsiębiorstw;
(3) Centralny Bank Dreamlandu;
(4) Centralny Rejestr Zatrudnienia;
(5) system przeprowadzania wyborów powszechnych;
(6) systemy informatyczne Prowincji.
3. Funkcje i właściwości systemów głównych regulują odrębne przepisy, do wykonania których systemy główne zostały ustanowione.
4. Parametry techniczne i zasady użytkowania systemów głównych mogą określać zarządzenia Szefa Królewskich Służb Informatycznych, jeżeli wprowadzenie takich regulacji jest przydatne z punktu widzenia użytkowania takiego systemu.
5. Zmiany w funkcjonalności systemów głównych mające na celu prace konserwacyjne i modernizacyjne odbywają się po uprzednim obwieszczeniu przez Szefa Królewskich Służb Informatycznych terminów prowadzonych prac, ich celu oraz możliwych utrudnień związanych z użytkowaniem systemów głównych w trakcie trwania prac.
Rozdział III. Kanały komunikacji państwowej
Art. 5.
1. Kanałami komunikacji państwowej są forum dyskusyjne Królestwa i czat Królestwa.
2. Forum dyskusyjne Królestwa, zwane w dalej „forum”, znajduje się pod adresem: http://dreamland.net.pl/forum.
3. Czat Królestwa, zwany dalej „czatem”, znajduje się pod adresem: http://irc.ty-i.net/bramka.php
4. Pełne uprawnienia administracyjne na forum i czacie przysługują Królowi.
Art. 6.
1. Moderacja forum ma na celu zapewnienie:
(1) czytelności i wygody użytkowania;
(2) porządku publicznego.
2. Funkcję, o której mowa w pkt. 1 ust. poprzedzającego wykonuje:
(1) dla działu „Forum główne” Premier Rządu Królewskiego i minister właściwy ds. administracji;
(2) dla działów instytucji i organów Królestwa kierownicy tych instytucji i organów.
3. Funkcję, o której mowa w ust. 1 pkt. 2 wykonują służby porządkowe zgodnie z odrębnymi przepisami.
Art. 7.
1. Zarządzanie forum przysługuje Królowi.
2. Zmian struktury forum i tworzenia nowych działów może dokonać Król.
3. Zmian struktury działów instytucji i organów Królestwa mogą dokonać kierownicy tych instytucji i organów na podstawie właściwego wewnętrznego aktu prawnego.
4. Administracja forum ma prawo usuwać konta użytkowników, którzy nie widnieją w Centralnym Rejestrze Mieszkańców, na które nie logowano się co najmniej przez rok.
Art. 8.
1. Moderacja czata ma na celu zapewnienie:
(1) porządku publicznego;
(2) instytucjom i organom Królestwa organizowanie spotkań na czacie i udzielanie niezbędnej w tym zakresie pomocy.
2. Zarząd czatem sprawuje Administrator i moderatorzy.
3. Król powołując moderatorów czata włącza ich do służb porządkowych.
4. Zarządcy czata mają prawo:
(1) wyróżniać własne nazwisko na czacie w celu łatwego rozpoznania przez uczestników;
(2) zmieniać uprawnienia uczestników czata;
(3) udzielać ostrzeżeń i kar uczestnikom czata;
(4) moderować dyskusje na czacie.
5. Moderatorzy czata dbają o porządek publiczny na czacie zgodnie z odrębnymi przepisami.
6. Dyskusję moderowaną prowadzi się na prośbę zainteresowanej instytucji lub organu Królestwa. Zasady moderacji uzgadniane są przez zainteresowane strony.
Rozdział IV. Królewskie Służby Informatyczne
Art. 9.
1. Królewskie Służby Informatyczne, zwane dalej „Służbami”, są organem administracji federalnej odpowiedzialnym za administrowanie, zapewnianie należytego funkcjonowania i prowadzenia rozbudowy systemu informatycznego Królestwa.
2. Służby podlegają Królowi.
3. Służby posiadają osobowość prawną.
4. Nazwa i skrót nazwy Służb podlegają ochronie prawnej.
5. Działalność Służb finansuje Skarb Królewski.
Art. 10.
1. Służby tworzą Król, Szef Służb i członkowie Służb.
2. Król powołuje i odwołuje Szefa Służb.
3. Król lub Szef Służb powołuje i odwołuje członków Służb.
4. Bezpośrednim przełożonym członka Służb jest organ go powołujący.
5. Z chwilą powołania Szef Służb lub członek Służb składa przyrzeczenie treści następującej: „Przyrzekam uroczyście służyć Królowi i Królestwu wspierając aktywnie rozwój informatyczny Królestwa i oświadczam, iż znane mi są przepisy prawa regulujące funkcjonowanie Królewskich Służb Informatycznych oraz prawa autorskie do wytworzonych przeze mnie dzieł podczas pracy na rzecz Służb.”
6. W pracach Służb mają prawo brać udział z głosem doradczym Premier i Marszałek Parlamentu Królewskiego.
Art. 11.
1. Członkostwo w Służbach ustaje z chwilą:
(1) utraty obywatelstwa;
(2) zrzeczenia się urzędu;
(3) niezłożenia ciągu 7 dni od powołania przyrzeczenia, o którym mowa w ust. 5 art. poprzedzającego;
(4) odwołania przez bezpośredniego przełożonego.
2. O utracie członkostwa w Służbach w trybie określonym w pkt. 1-3 ust. poprzedzającego powiadamia publicznie bezpośredni przełożony członka Służb.
Art. 12.
1. Do kompetencji Służb należy:
(1) rozpatrywanie wniosków zmian systemowych;
(2) przedkładanie opinii i rekomendacji odpowiednim władzom;
(3) przydzielanie i odbieranie miejsca na serwerze.
2. Służby są obowiązane:
(1) udzielać odpowiedzi na pytania dotyczące rozwiązań technicznych stosowanych w systemie informatycznym Królestwa, w ciągu 7 dni od złożenia pytania;
(2) administrować systemem informatycznym Królestwa;
(3) administrować urzędowymi stronami internetowymi;
(4) analizować możliwości racjonalnej rozbudowy i modernizacji systemu informatycznego i stron internetowych;
(5) współpracować w jednostkami prowadzącymi nauczanie i szkolenia w zakresie informatyki;
(6) opracowywać i modernizować właściwe systemy bezpieczeństwa informatycznego.
Art. 13.
1. Prawo wniesienia wniosku zmian systemowych przysługuje Rządowi Królewskiemu, Parlamentowi Królewskiemu i grupie liczącej co najmniej pięciu obywateli.
2. Jeżeli warunki techniczne na to pozwalają, a nakład pracy nie jest nadmierny Służby przyjmują wniosek w formie postanowienia Szefa Służb.
3. Oddalenie wniosku następuje w formie postanowienia Szefa Służb wraz z uzasadnieniem.
4. Decyzję o wdrożeniu projektu technicznego, trybie i zakresie wdrożenia określa zarządzenie wydane przez Szefa Służb.
Art. 14.
1. Udostępnianie miejsca na serwerze odbywa się na wniosek.
2. Rozpatrując wniosek Służby kierują się w pierwszej kolejności bezpieczeństwem informatycznym Królestwa.
3. Ilość przydzielonego miejsca na serwerze określa postanowienie Szefa Służb. Co do zasady jest to 20 MB.
4. Nie można odmówić miejsca na serwerze dla instytucji publicznej.
5. Warunki użytkowania miejsca na serwerze określa regulamin wydawany przez Szefa Służb w drodze zarządzenia. W sytuacjach naruszania regulaminu przez użytkownika Szef Służb może postanowić o zawieszeniu lub blokadzie konta użytkownika na serwerze.
Art. 15.
1. Służby obradują w wyodrębnionej części forum.
2. Obrady Służb są niejawne.
3. Obradami Służb kieruje Król lub Szef Służb.
4. Tryb pracy Służb może określać przyjęty przez Służby regulamin.
(-) Daniel markiz von WittUstawa przewiduje uregulowanie spraw serwera i infrastruktury informatycznej w sposób skonsolidowany, co pozwoli uprościć system prawny Królestwa. Zapisy ustawy zastąpią 12 innych aktów normatywnych lub ich znaczących części, tj. dekret królewski o Królewskich Służbach Informatycznych, dekret królewski o Centralnym Rejestrze Instytucji i Przedsiębiorstw, dekret królewski o wprowadzeniu systemu bankowego, dekret królewski o Centralnym Rejestrze Mieszkańców, ustawa federalna o Centralnym Rejestrze Geodezyjnym, ustawa federalna o obywatelstwie i stałym pobycie, ustawa federalna o wprowadzeniu ustawy federalnej o obywatelstwie i stałym pobycie, ustawa federalna o walucie Królestwa i systemie bankowym, ustawa federalna o wymianie systemu informatycznego Centralnego Banku Dreamlandu, ustawa federalna o forum dyskusyjnym Królestwa, ustawa federalna o czacie Królestwa, ustawa federalna o udostępnianiu miejsca na serwerze Królestwa. Takie podejście do sprawy regulacji spraw systemowych i informatycznych zrywa z długą tradycją pisania ustawy pod funkcjonowanie lub zmianę dowolnego systemu informatycznego, co z jednej strony powoduje niespójność aktu normatywnego i rzeczywistości użytkowania systemu, a z drugiej wprowadza dużą ilość przepisów, które są całkowicie zbędne.
Nowe założenia odnoszące się do miejsca systemów informatycznych w systemie prawnym Królestwa są takie, że mają one wykonywać akty normatywne, natomiast nie mają być przez nie opisywane. Wydawaniem instrukcji obsługi systemów mają zajmować się Królewskie Służby Informatyczne, jeżeli jest to konieczne z punktu widzenia wygody użytkowników, a nie Rząd czy Parlament. W pewnym sensie pozwoli to odciążyć władze państwowe od konieczności zajmowania się sprawami informatycznymi, gdyż Królewskie Służby Informatyczne będą regulować działanie systemów pod względem technicznym, a w trakcie prac legislacyjnych nad projektami ustaw, które mogą nakładać na nie prace techniczne – będą wypowiadać się na ten temat w Parlamencie (Szef KSI będzie przedkładał Marszałkowi Parlamentu swoją opinię – zapis taki znajdzie się w nowej ustawie ustrojowej parlamentu, tutaj zaś wskazano zadania KSI).
Ustawa stanowi ponadto o tym, że serwer i infrastruktura informatyczna (systemy, strony, forum, IRC) stanowią terytorium Królestwa i nic, co daje się ująć jako część tej infrastruktury nie może się znajdować poza terytorium Królestwa. Pozwoli to podnieść poziom bezpieczeństwa informatycznego Królestwa. Ponadto każdy użytkujący serwer i infrastrukturę będzie zobowiązany do przestrzegania prawa Królestwa Dreamlandu, przez co prawu będą podlegać nie tylko osoby zarejestrowane w CRM, ale również te korzystające z czata czy z forum. Dzisiaj w tych dwóch osobnych przypadkach muszą obowiązywać osobne przepisy porządkowe, aby móc ten porządek zachowywać. Podwaja lub nawet potraja to możliwość karania mieszkańców za ten sam czyn, co jest sprzeczne z zasadami rządzącymi wymiarem sprawiedliwości.
Ustawa została opracowana w sposób kompleksowy, spójny i optymalny. Reguluje tyle spraw, ile jest absolutnie potrzebne do działania państwa w materii informatycznej. Zawiera odwołania do Parlamentu Królewskiego, a nie do Izby Poselskiej, oraz do ministra właściwego do spraw administracji, chociaż obecnie nie ma takiego działu administracji federalnej, ponieważ przewidujemy jej wprowadzenie w życie z chwilą przyjęcia nowej Konstytucji. Jego Królewska Mość opiniował projekt w sprawie jego zawieszenia w czasie, tj. przyjęcia przez Izbę Poselską bez wskazania daty wejścia w życie, by następnie w stosownym czasie zarówno ten akt normatywny, jak i ewentualne kolejne, wprowadzić stosowną ustawą „techniczną” w odpowiednim czasie. Król stwierdził, że taka możliwość z punktu prawnego istnieje i jest dopuszczalna.
Premier Rządu Jego Królewskiej Mości