Wysoka Izbo,
Rząd Królewski przedkłada projekt ustawodawczy ws. przejściowego systemu finansowego.
PROJEKT USTAWY:
UZASADNIENIE:USTAWA FEDERALNA
z dnia ... 2014 roku
o przejściowym systemie finansowym Królestwa
Rozdział I. Finanse publiczne
Art. 1.
1. Instytucją właściwą do spraw finansów publicznych jest Skarb Królestwa.
2. Organem Skarbu Królestwa jest minister właściwy do spraw budżetu.
Art. 2.
1. Skarb Królestwa odpowiada za należyte finansowanie działalności Korony, federalnych organów władzy i administracji, instytucji kulturalnych, naukowych i sportowych, sił zbrojnych i służb publicznych.
2. Finanse publiczne obejmują procesy związane z gromadzeniem i wydatkowaniem środków publicznych oraz inne operacje związane z dysponowaniem środkami pieniężnymi Skarbu Królestwa.
3. Środki publiczne przeznacza się na:
(1) wynagrodzenia funkcjonariuszy, urzędników i żołnierzy;
(2) apanaże królewskie i wydatki z listy cywilnej Korony;
(3) programy federalne zgodnie z wnioskiem organu lub instytucji spełniającej kryteria opisane w ust. 1;
(4) zobowiązania, w tym zaległe wynagrodzenia i inne roszczenia.
4. Środki publiczne wydatkuje się na podstawie budżetu uchwalanego przez Izbę Poselską na wniosek ministra właściwego do spraw budżetu.
Rozdział II. System bankowy
Art. 3.
1. Instytucją właściwą do spraw obiegu pieniężnego jest Centralny Bank Dreamlandu.
2. Organem Centralnego Banku Dreamlandu jest minister właściwy do spraw gospodarki.
Art. 4.
1. Centralny Bank Dreamlandu prowadzi obsługę bezgotówkową waluty Królestwa, którą jest dream.
2. Każdy podmiot ma prawo do posiadania jednego rachunku bankowego.
3. Centralny Bank Dreamlandu zapewnia przechowywanie i swobodne dysponowanie środkami pieniężnymi wszystkich podmiotów.
Rozdział III. Nacjonalizacja i roszczenia
Art. 5.
1. Z chwilą wejścia w życie niniejszej ustawy przedsiębiorstwa wraz z całym ich majątkiem, których właściciele nie widnieją w Centralnym Rejestrze Mieszkańców, stają się własnością Skarbu Królestwa.
2. Organ Skarbu Królestwa zbywa w drodze publicznej licytacji lub likwiduje przejęte przedsiębiorstwa, zgodnie z przepisami odrębnymi.
3. Nabywcą bezpośrednim ani pośrednim nie może być osoba pełniąca funkcję ministra właściwego do spraw gospodarki.
4. Z chwilą wejścia w życie niniejszej ustawy środki pieniężne pozostające na rachunkach bankowych osób ustałych stają się własnością Skarbu Królestwa i prowincji zamieszkania osoby ustałej z chwili ustania, w równych częściach lub zgodnie z orzeczeniem sądu i na podstawie prawa obowiązującego w chwili wszczęcia postępowania spadkowego.
5. Po zakończeniu transakcji opisanych w artykule rachunki bankowe podmiotów ustałych lub zlikwidowanych podlegają zamknięciu.
Art. 6.
1. Każdy mieszkaniec i przedsiębiorstwo ma prawo do zgłoszenia roszczenia wobec Skarbu Królestwa w związku z niezgodnością salda rachunku bankowego w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy z saldem rachunku bankowego, jakim podmiot dysponował przed zaprzestaniem funkcjonowania systemu gospodarczego Ataman.
2. Skarb Królestwa wypłaca odszkodowania na podstawie wiarygodnie oszacowanych roszczeń popartych dokumentacją lub wyliczeniami, poświadczonymi przez właściwego namiestnika koronnego.
3. Wysokość odszkodowania należnego jednemu podmiotowi nie może być wyższa niż 100.000 D.
4. Wysokość odszkodowania ustala na podstawie decyzji minister właściwy do spraw budżetu, a jeżeli osoba pełniąca tę funkcję występuje o wypłatę, wówczas Król.
5. Uznawanie i wypłata odszkodowań następuje przez cały okres obowiązywania ustawy.
6. Po zakończeniu wypłat odszkodowań prowincje zwracają do Skarbu Królestwa połowę wartości odszkodowań wypłaconych mieszkańcom i przedsiębiorstwom w danej prowincji.
7. Przepisy odrębne regulują wypłatę zaległych wynagrodzeń.
Rozdział IV. Przepisy przejściowe i końcowe
Art. 7.
1. Królewskie Służby Informatyczne zapewniają wznowienie pracy systemu informatycznego Centralnego Banku Dreamlandu.
2. Z chwilą wejścia w życie niniejszej ustawy traci moc:
(1) Ustawa Federalna z dnia 21 listopada 2013 roku o Skarbie Królestwa;
(2) Ustawa Federalna z dnia 3 października 2013 roku o postępowaniu spadkowym;
(3) Ustawa Federalna z dnia 26 maja 2013 roku o walucie Królestwa i systemie bankowym;
(4) Ustawa Federalna z dnia 26 maja 2013 roku o wymianie systemu informatycznego CBD.
3. Ustawa niniejsza obowiązuje do 31 marca 2015 roku.
4. Ustawa wchodzi w życie w dniu następującym po dniu ogłoszenia.
(-) Daniel markiz von WittUstawa ma obowiązywać przez okres przejściowy, który wyznaczono na maksymalnie 5 najbliższych miesięcy. Wiąże się to z zmianami konstytucyjnymi, które mogą przynieść również całkowicie nowy ustrój gospodarczy Królestwa. Reformy zakładane przez Rząd Królewski mają dotknąć nie tylko finansów publicznych, działania banku narodowego ale też prowadzenia działalności gospodarczej. Ustawa ma również przeciwdziałać zastojowi CBD oraz przywrócić funkcjonowanie jego starego systemu wskutek nie dających się przewidzieć dalszych losów systemu Ataman.
W związku z tym ustawa proponuje minimum spraw związanych z gospodarowaniem finansami publicznymi oraz realizacją zadań banku narodowego. Przewidziano też wypłatę odszkodowań w związku z możliwymi roszczeniami osób poszkodowanych w wyniku przepadu informacji o saldach swoich kont bankowych. Dotyczy to osób fizycznych i przedsiębiorstw. Instytucje będą dochodzić swoich praw w zakresie właściwych systemów finansowania podmiotów publicznych w federacji i prowincjach. Maksymalną wysokość odszkodowań stanowi kwota 100 tys. D.
Ustawa przeprowadza także proces nacjonalizacji majątków po osobach ustałych, w szczególności ich środków pieniężnych i przedsiębiorstw. Z uwagi na fakt, że połowę kwot z sald rachunków bankowych otrzymają prowincje (czego podstawą jest niedawno obowiązujące prawo spadkowe) lub część zgodną z orzeczeniem sądu o dziale spadku po danej osobie, jeżeli takie orzeczenie zostało dotąd wydane przez sąd to połowę odszkodowań wypłaconych mieszkańcom i przedsiębiorstwom w danej prowincji ta będzie musiała zwrócić do Skarbu Królestwa po zakończeniu ich wypłat (jako, że prowincje będą również wzbogacone w wyniku nacjonalizacji). Znacjonalizowanymi przedsiębiorstwami zajmie się z kolei MSW sprzedając je w licytacji publicznej lub likwidując. W ten sposób definitywnie zostaną rozwiązane problemy z osobami ustałymi (CRM) i ich majątkami (CRIP).
Premier Rządu Jego Królewskiej Mości