SALUS REI PUBLICAE SUPREMA LEX ESTO!
KARTA
PARTII REPUBLIKAŃSKIEJ
z dnia 1 kwietnia 2020 r.
Artykuł 1.
(1) Partia Republikańska jest dobrowolnym zrzeszeniem obywateli dreamlandzkich.
(2) Jej celem jest realizacja wyznawanych przez członków partii wartości w dreamlandzkim życiu publicznym, poprzez sprawowanie władzy publicznej oraz wywieranie wpływu politycznego na sprawujących tę władzę.
Artykuł 2.
(1) Partia stoi na stanowisku, że wirtualne państwo jest podtrzymywane w swoim istnieniu przez codzienną pracę swoich obywateli. Kto zaś swoim wysiłkiem dokłada się do budowy państwa, ma prawo decydować o jego sprawach. Troska o wspólne dobro jest naczelnym obowiązkiem obywatela dreamlandzkiego, a współdecydowanie o sprawach publicznych jego naczelnym prawem.
(2) Partia popiera rządy zdyscyplinowanych elit, wyłaniających się ze wspólnoty obywatelskiej. Silny rząd zdolny jest nadawać życiu zbiorowemu niezbędną dynamikę. Celem wirtualnego państwa nie jest bowiem zapewnienie swoim obywatelom spokoju i bezpieczeństwa. Jest nim zaangażowanie ich w nieustające współzawodnictwo w powiększaniu wspólnego dobra, zapewniające jednostce przestrzeń do wyrażania siebie i sposobność do doskonalenia się.
(3) Partia docenia dziejową rolę królów Dreamlandu i dynastii Ebruzów. Król powinien stanowić czynnik najwyższego zaufania w państwie, stać na straży spoistości wspólnoty obywatelskiej i dobrych obyczajów politycznych, przeciwdziałać niewydolności i ekscesom rządów wspólnoty. Sukcesja dynastyczna zapewnia powierzenie tronu osobie cieszącej się odpowiednimi przymiotami do wypełniania królewskiej roli.
(4) Partia opowiada się za wysokim znaczeniem stanu szlacheckiego, lecz przeciwko szlacheckim przywilejom politycznym. Polityka nobilitacyjna tronu może stanowić narzędzie oddziaływania na kulturę polityczną wspólnoty, promowania dobrych obyczajów i obywatelskiego zaangażowania. Samorząd szlachecki powinien służyć oddolnemu kształtowaniu korzystnych postaw obywatelskich, etosu pracy na rzecz dobra wspólnego i powściągliwości. Przeszłe zasługi nie mogą jednak uprawniać do silniejszego wpływu na kierunki działania państwa. Jedyną jego miarą może być zgodnie z słusznością teraźniejsze zaangażowanie.
(5) Partia pragnie oparcia działania państwa na rządach prawa. Dobra regulacja zapewnia władzy publicznej swobodę działania na rzecz dobra wspólnego, chroni wolność jednostki oraz stanowi widoczne świadectwo przysługujących jej praw. Adhokracja prowadzi do podsycania konfliktu politycznego, podkopuje zdolność rozwoju państwa i stwarza niepewność co do możliwości działania jednostki. Zarazem partia dopuszcza możliwość koniecznego działania pozaprawnego, szczególnie w warunkach rozkładu państwa, który już wielokrotnie stał się naszym udziałem. Dobro państwa niech będzie najwyższym prawem.
(6) Program polityczny partii określą bliżej uchwały Konwentu.
Artykuł 3.
(1) Członkiem partii może być obywatel dreamlandzki, który podziela wartości partii zapisane w niniejszej Karcie.
(2) Członka partii obowiązuje aktywne uczestnictwo w pracach organów partii oraz w wewnętrznej dyskusji politycznej, jak również realizacja ustalonego programu politycznego partii na zewnątrz.
(3) Członka przyjmuje do partii Prezes, a wydala z niej Konwent.
Artykuł 4.
(1) Partia działa przez swoje organy.
(2) Są nimi Konwent i Prezes.
(3) Konwent uchwala zmianę tudzież rewizję niniejszej Karty, określa program polityczny partii, wybiera Prezesa, wydala członków z partii oraz zarządza rozwiązanie partii. W jego skład wchodzą wszyscy członkowie partii. Stanowi on bezwzględną większością głosów, a w sprawach programu politycznego partii zwykłą większością głosów.
(4) Prezes kieruje bieżącą działalnością partii, przewodniczy Konwentowi oraz przyjmuje do partii nowych członków. Jeśli członków partii jest mniej niż pięciu, przechodzą na niego uprawnienia Konwentu. Kadencja Prezesa trwa trzy miesiące. Może on zajmować nieprzerwanie swoje stanowisko najdłużej przez dwie kolejne kadencje.
Artykuł 5.
(1) Siedzibą partii jest miasto stołeczne Dreamopolis. Partia działa na całym terytorium Królestwa Dreamlandu.
(2) Znakiem graficznym partii jest orzeł ze skrzyżowanymi na piersi dwoma pękami rózg liktorskich z toporami.
(3) Dewizą partii jest: „salus rei publicae suprema lex esto”.
Artykuł 6.
Karta niniejsza wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.