Projekt nigdy dotąd nie ujrzał światła dziennego. Kiedy zasiadałem na tronie, nie było ku temu odpowiedniej koniunktury politycznej. Już jako zwykły obywatel nosiłem się z zamiarem opublikowania go z obszernym komentarzem filozoficzno-politycznym, którego nie udało mi się nigdy ukończyć. Bardzo wątpliwe, żeby udało się i tym razem. Skoro więc jest w Dreamlandzie poczucie potrzeby reformy konstytucyjnej, o kierunkach przynajmniej zbieżnych z tymi, do których dążyłem, publikuję projekt bez szerszego komentarza, licząc, że obroni się sam i spotka się przynajmniej z zainteresowaniem.
KONSTYTUCJA
KRÓLESTWA DREAMLANDU
z dnia ...Artykuł 1.(1) Królestwo Dreamlandu jest internetową wspólnotą i demokratycznym państwem.
Wspólnota i państwo
(2) Państwo jest wspólnym dobrem wszystkich obywateli dreamlandzkich.
(3) Państwo szanuje wolność człowieka, stwarza każdemu obywatelowi sposobność do zastosowania i rozwoju jego zainteresowań, talentów i umiejętności dla powiększenia wspólnego dobra, a mając na względzie interes publiczny, reguluje, ukierunkowuje i organizuje życie wspólnoty.
(4) Państwo strzeże własnej niepodległości i suwerenności, nienaruszalności własnych granic, porządku konstytucyjnego oraz bezpieczeństwa obywateli. Zapewnia ono porządek publiczny i moralność publiczną.
(5) Państwo uczestniczy w życiu społeczeństwa ogólnomikroświatowego, popierając sprawiedliwy pokój i współpracę między państwami wirtualnymi, otaczając opieką własnych obywateli i strzegąc interesu publicznego, przestrzegając swoich zobowiązań międzynarodowych.Artykuł 2.(1) Prawem obywatela dreamlandzkiego jest pełne uczestnictwo w życiu wspólnoty. Dalszym jego prawem jest współdecydowanie o sprawach publicznych przez zasiadanie w Parlamencie, z głosem równym innym obywatelom. Tych praw może zostać pozbawiony tylko ulegając odpowiedzialności karnej.
Obywatel
(2) Zasadniczym obowiązkiem obywatela dreamlandzkiego jest wierność państwu.
(3) Obywatelstwo dreamlandzkie nadaje Król, co ustawa dookreśli. Wobec niego można się obywatelstwa dreamlandzkiego zrzec.
(4) Ustawa określi wygaśnięcie obywatelstwa dreamlandzkiego, przy czym może ono następować wyłącznie wskutek długotrwałej nieaktywności w życiu wspólnoty, długotrwałego niezasiadania w Parlamencie albo poważnego zaniedbania obowiązków związanych z zasiadaniem w tymże.
(5) Król może odebrać obywatelstwo dreamlandzkie osobie, która jest jednocześnie obywatelem państwa obcego i uchybia obowiązkom obywatelskim względem państwa dreamlandzkiego, co ustawa dookreśli.
(6) Parlament może odebrać obywatelstwo dreamlandzkie oznaczonej osobie, co ustawa dookreśli, stanowiąc większością co najmniej trzech czwartych wszystkich głosów.
(7) Pozbawienie lub ograniczenie praw publicznych obywatela dreamlandzkiego może nastąpić ogólnie, w drodze ustawy, wobec osób będących jednocześnie obywatelami państw obcych, oraz jednostkowo, w drodze wyroku sądowego i na podstawie ustawy, w związku z popełnieniem przestępstwa przeciwko państwu lub przestępstwa z nadużyciem władzy publicznej.
Artykuł 3.(1) Państwo zapewnia wspólnotom tworzonym przez obywateli udział w wykonywaniu zadań publicznych, przekazując im odpowiednią część swoich zadań samorządom.
Samorząd
(2) Samorząd wykonuje przekazane mu zadania niezależnie i we własnym imieniu. Jego działalność podlega kontroli władzy państwowej co do legalności i zgodności z interesem publicznym.
(3) Ustawa określi zasady i tryb przeprowadzenia zasadniczego podziału terytorialnego państwa i ustanowi samorząd terytorialny.
(4) Ustawa może nadto ustanowić samorząd innego rodzaju.
Artykuł 4.(1) Prawo jest granicą wolności człowieka i podstawą działania władzy publicznej.
Prawo
(2) Wobec prawa wszyscy są równi. Nikt nie może być prawnie dyskryminowany z jakiejkolwiek przyczyny.
(3) Konstytucja jest prawem najwyższym. Prawodawstwo jest związane porządkiem konstytucyjnym.
(4) Stanowienie prawa państwowego następuje w drodze ustaw, dekretów i rozporządzeń, które wydają organy władzy państwowej określone Konstytucją.
(5) Oprócz spraw wymienionych osobno w Konstytucji, w drodze ustawy następuje zmiana jej samej oraz określenie odpowiedzialności karnej i ciężarów publicznych. Poza tymi sprawami wszelkie prawa mogą być stanowione zarówno w drodze ustawy, jak i dekretu. W tym zakresie oba są sobie równorzędne.
(6) Rozporządzenie wydaje się z upoważnienia ustawy albo dekretu, dla jej albo jego wykonania. Nie może ono stać w sprzeczności z ustawą ani dekretem.
(7) Tam, gdzie utrwalił się jako obowiązujący zwyczaj, zgodny z prawem stanowionym, jest on szanowany przez władzę publiczną i wiąże powszechnie jako prawo zwyczajowe.
Artykuł 5.(1) Król ma prawo wyznaczenia następcy tronu. Jednak nikt nie może objąć tronu bez zgody Parlamentu, wyrażonej większością co najmniej trzech piątych oddanych głosów, chyba że będąc wybranym na tron przez sam Parlament. Ustawa dookreśli sukcesję królewską.
Król
(2) Parlament może złożyć Króla z tronu, stanowiąc większością co najmniej trzech czwartych wszystkich głosów. Wówczas on wybiera nowego Króla, co ustawa dookreśli.
(3) Król uosabia jedność państwa. W nim skupia się całość władzy państwowej. Zapewnia on spoistość wspólnoty obywateli dreamlandzkich.
(4) Król stanowi prawo, wydając ustawy na wniosek Parlamentu, a dekrety na wniosek albo za zgodą Kolegium Ministrów. Wnioski w tych sprawach rozpatruje ciągu tygodnia od ich doręczenia. Otrzymany projekt ustawy może odesłać do ponownego rozpatrzenia, a projekt dekretu przesłać Parlamentowi do zatwierdzenia.
(5) Z wyjątkiem spraw określonych Konstytucją, Król prowadzi sprawy publiczne i zapewnia wykonanie prawa państwowego przez Rząd Królewski, który powołuje i rozwiązuje.
(6) Król samodzielnie nadaje i odbiera szlachectwo i tytuły arystokratyczne. Działając na wniosek albo za zgodą Rządu Królewskiego, nadaje i odbiera obywatelstwo dreamlandzkie, reprezentuje państwo na zewnątrz, wypowiada wojnę i zawiera pokój, ratyfikuje i wypowiada wymagające ratyfikacji traktaty, przyjmuje poselstwa obce i wysyła poselstwa państwowe, sprawuje najwyższe zwierzchnictwo sił zbrojnych, dysponuje państwową infrastrukturą informatyczną, nadaje i odbiera pozostałe zaszczyty państwowe i wykonuje inne swoje kompetencje, określone prawem. Jeśli ustawa nie stanowi inaczej, Rząd Królewski składa wnioski i wyraża zgody w tych sprawach przez Pierwszego Ministra.
(7) Król, działając w porozumieniu z Kolegium Ministrów, sprawuje kontrolę działalności samorządów i wprowadza stany nadzwyczajne. Ustawy określą środki kontroli samorządów oraz przesłanki stanów nadzwyczajnych i specjalne kompetencje, przysługujące w tych stanach Rządowi Królewskiemu.
(8) Król jest źródłem sprawiedliwości, którą w jego imieniu sprawuje Sąd Królestwa. Za swoje czyny z czasu panowania nie podlega żadnej odpowiedzialności prawnej, a za inne nie może być do niej pociągany w czasie panowania. Przysługuje mu prawo łaski.
Artykuł 6.(1) Rząd Królewski składa się z Pierwszego Ministra i innych ministrów.
Rząd Królewski
(2) Wszyscy ministrowie pod przewodnictwem Pierwszego Ministra i na jego zarządzenie zbierają się na Kolegium Ministrów.
(3) Raz na cztery miesiące, Parlament wyznacza kandydata na urząd Pierwszego Ministra. Ustawa może wprowadzić tajność głosowania w tej sprawie. Wyznaczony zostaje ten kandydat, który otrzymał najwięcej głosów. Król rozwiązuje dotychczasowy Rząd Królewski i powołuje nowy Rząd na wniosek wyznaczonego kandydata.
(4) Król dokonuje zmian w składzie Rządu Królewskiego na wniosek Pierwszego Ministra. Odwołuje oznaczonego ministra, z wyłączeniem Pierwszego Ministra, na wniosek Parlamentu, uchwalony bezwzględną większością wszystkich głosów.
(5) Król rozwiązuje Rząd Królewski samodzielnie albo na wniosek Parlamentu, uchwalony większością trzech piątych wszystkich głosów. Rozwiązawszy Rząd Królewski, Król powołuje Rząd tymczasowy albo powierza dalsze pełnienie jego obowiązków Rządowi rozwiązanemu. Do czasu powołania nowego Rządu Królewskiego w zwykłym trybie, kompetencje Rządu ulegają ograniczeniu w zakresie, który określi ustawa.
(6) Rząd Królewski prowadzi wszelkie sprawy publiczne, niezastrzeżone innym organom władzy publicznej, oraz zapewnia wykonanie prawa państwowego, także posługując się do tego administracją rządową. Kierunki jego działania określa uchwała Kolegium Ministrów, a także wytyczne Pierwszego Ministra.
(7) Ustawa albo dekret może upoważnić Kolegium Ministrów, oznaczonego ministra albo, określając sposób ich współdziałania, oznaczonych ministrów do wydania rozporządzenia w określonej sprawie.
(8) Ustawa określi organizację i tryb pracy Rządu Królewskiego, a szczególnie podział jego kompetencji między Kolegium Ministrów i poszczególnymi ministrami.
Artykuł 7.(1) Obywatele dreamlandzcy gromadzą się w Parlamencie.
Parlament
(2) Obywatel dreamlandzki może, zamiast zasiadać w Parlamencie, wyznaczyć jednego z zasiadających w tymże obywateli swoim deputowanym i przez to przekazać mu swój głos.
(3) Parlament uchwala projekty ustaw, zatwierdza przesłane mu przez Króla projekty dekretów, wyznacza kandydatów na urząd Pierwszego Ministra, kontroluje działalność Rządu Królewskiego oraz roztrząsa sprawy publiczne.
(4) O ile Konstytucja nie stanowi inaczej, Parlament rozpatruje wszystkie sprawy jawnie i stanowi zwykłą większością głosów.
(5) Rozpatrywany ponownie projekt ustawy uchwala się większością co najmniej trzech piątych oddanych głosów. Rozpatrywany po raz pierwszy projekt ustawy zmieniającej Konstytucję uchwala się większością co najmniej dwóch trzecich oddanych głosów i zarazem bezwzględną większością wszystkich głosów, a rozpatrywany ponownie większością co najmniej dwóch trzecich wszystkich głosów.
(6) Parlament może zająć stanowisko w każdej sprawie publicznej, o ile nie naruszy przez to niezależności Sądu Królestwa ani niezawisłości sędziowskiej. Za uwzględnienie zajętego stanowiska organy władzy publicznej odpowiadają tylko politycznie.
(7) Obywatel dreamlandzki, zasiadający w Parlamencie, może składać zapytania do Króla i Rządu Królewskiego w sprawach z zakresu ich kompetencji. Ustawa dookreśli to prawo.
(8) Ustawa określi organizację i tryb pracy Parlamentu.
Artykuł 8.(1) Sąd Królewski składa się z sędziów, mianowanych i odwoływanych przez Króla.
Sąd Królewski
(2) Sąd Królewski sprawuje wymiar sprawiedliwości, obejmujący także kontrolę działalności organów władzy publicznej co do legalności.
(3) Sąd Królewski jest niezależny, a jego sędziowie niezawiśli. Przy orzekaniu podlegają oni wyłącznie Konstytucji i prawu.
(4) Ustawa określi organizację Sądu Królewskiego i postępowanie sądowe.